Kérni lehet...

A bankok vezetői egyedül a kis- és középvállalatok hitelezésében látnak nagy lehetőségeket, és arra is hajlandóságot mutattak, hogy a következő időszakban könnyítsenek a feltételeken. A mai helyzet egyik sarkalatos problémája pedig éppen ez, mert miközben a szektor kölcsönigénye folyamatosan nő, és a finanszírozása is jó üzletnek tűnik, a hitelhez jutás feltételei nehezen változnak. Ráadásul sokszor még az információszerzés sem megy könnyen.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

"Egyedi elbírálás szerint", a díjak és kamatok tekintetében "az irányadó mértéktől az adósminősítési kategóriák függvényében eltérés lehetséges" - ilyen és ehhez hasonló kijelentésekkel találkozhatunk a bankok honlapjain és tájékoztatóiban. S bár legtöbbjük komoly internetes oldalt épített ki, és mindegyikük rendelkezik telefonos ügyfélszolgálattal, nem egy esetben mégsem kapunk választ kérdéseinkre. A kamat és a díjak mértéke, a teljes hiteldíjmutató vagy éppen a kölcsön összege sok esetben egyáltalán nincs feltüntetve.

Az induló cégeket nem kedvelik

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeresen készít felmérést a hazai pénzintézetek hitelpolitikájáról és a vezetőik által várt változásokról. A legfrissebb, 2005 márciusában napvilágot látott jelentése szerint azt tapasztalta a vállalati hitelek piacán, hogy a bankok szinte kizárólag a kis- és középvállalati szektorban látnak növekedési lehetőséget, és ebben az ügyfélkörben folytatnak egyre erősödő versenyt az ügyfelekért. Még arra is hajlandóságot mutattak, hogy a következő időszakban könnyítsenek a feltételeken. Ez pedig a mai helyzet egyik sarkalatos problémája. A korábbi "csak az kap hitelt, aki nincs rászorulva" állapot - vagyis hogy pénzintézetek a nagy számlaforgalmú, biztos alapokon álló, tőkeerős ügyfeleiket hitelezték szívesen - korszaka ugyan letűnőben van, ám nem szűnt meg teljesen.

A legtöbb bank ugyanis nem kedveli túlságosan az induló vállalkozásokat, és nem nagyon szeretnek részt venni egy projekt finanszírozásában, ha már valamely másikuk is benne van. A biztosan fizető, más szolgáltatásokat is igénybe vevő régi ügyfeleiket szolgálják ki legszívesebben. Pedig a kamatokat és az egyéb, különböző jogcímeken fizetett költségeket látva nem lehet rossz üzlet a hitelezés. A 8 százalék alatti alapkamat mellett a legtöbb pénzintézet 16-18 százalék közötti kamatot szed kölcsöne után, 1-2 százalékos folyósítási jutalékot és kezelési költséget számít fel, s még a hitelbírálatért is elkér néhány tízezer forintot. A költségek szintje pedig még szembetűnőbb, ha figyelembe vesszük, hogy a hitel biztosítékául felajánlott ingatlan értékének átlagosan 50-60 százalékát számítják be, és szinte minden esetben a Hitelgarancia Rt. kezességvállalása áll a hitel mögött. A lassú, de biztos fejlődés azért nem várat magára, ám ez legtöbbször az ügyintézés gyorsításában merül ki, azaz újabban a hitelbírálat 3-5 napra csökkent, ha az ügyfelet a bank ismeri, avagy az előminősítés után az ügyfél hitelképessége bizonyítást nyert.

Pontozott pénzek

Egyre inkább elterjednek a cég mérete és az ügyfél jellemzői alapján kialakított konkrét konstrukciók, ám a Nyugat-Európában megszokott standardizálás és besorolási rendszer helyett és mellett a bankok sokszor egyedi elbírálás alapján minősítik ügyfeleiket. A bankok jó része kiemelte a vállalkozások közül a minden valószínűség szerint nem túl sok problémával fenyegető ügyfeleket: nekik kedvező és gyors hiteleket ígérnek. Ide tartoznak az orvosok, gyógyszerészek és patikák, ügyvédek és közjegyzők. A kis és középvállalkozásokat szem előtt tartó bankok úgy könnyítik meg saját dolgukat - és az ügyfélét -, hogy egy belső, pontozásos (scoring) elbírálási rendszert alkalmaznak. Ennek lényege, hogy a hitelért folyamodó cég pontot kap a főbb jellemzőire, a bank pedig csak az előre megállapított limitet elérőknek ad kölcsönt. E bírálati rendszer részleteit természetesen nem árulják el ügyfeleiknek, ahogyan sokszor a bank saját belső kamatlábát sem, amelyet az adott hitel kamatának kiszámításához használnak.

A hitelpiac "kiskorúságát" a magukat sok helyen hirdető hiteltanácsadók és -közvetítők száma is jól példázza. Ez utóbbiak meglehetősen jól ismerik a bankok hiteleit és hitelezési gyakorlatát, és a kölcsön 1-3 százalékát kérik közvetítői jutalékként. A kisebb és pénzügyes munkatársat nem alkalmazó cégek a rájuk specializálódott irodákra támaszkodhatnak. Egy normálisan működő piacon viszont ezek legfeljebb a problémás, több helyről elutasított hitelkérelmezőknek segítenek.

Teljes cikk a Piac és Profit áprilisi számában.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo