Kérni lehet...

A bankok vezetői egyedül a kis- és középvállalatok hitelezésében látnak nagy lehetőségeket, és arra is hajlandóságot mutattak, hogy a következő időszakban könnyítsenek a feltételeken. A mai helyzet egyik sarkalatos problémája pedig éppen ez, mert miközben a szektor kölcsönigénye folyamatosan nő, és a finanszírozása is jó üzletnek tűnik, a hitelhez jutás feltételei nehezen változnak. Ráadásul sokszor még az információszerzés sem megy könnyen.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

"Egyedi elbírálás szerint", a díjak és kamatok tekintetében "az irányadó mértéktől az adósminősítési kategóriák függvényében eltérés lehetséges" - ilyen és ehhez hasonló kijelentésekkel találkozhatunk a bankok honlapjain és tájékoztatóiban. S bár legtöbbjük komoly internetes oldalt épített ki, és mindegyikük rendelkezik telefonos ügyfélszolgálattal, nem egy esetben mégsem kapunk választ kérdéseinkre. A kamat és a díjak mértéke, a teljes hiteldíjmutató vagy éppen a kölcsön összege sok esetben egyáltalán nincs feltüntetve.

Az induló cégeket nem kedvelik

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) rendszeresen készít felmérést a hazai pénzintézetek hitelpolitikájáról és a vezetőik által várt változásokról. A legfrissebb, 2005 márciusában napvilágot látott jelentése szerint azt tapasztalta a vállalati hitelek piacán, hogy a bankok szinte kizárólag a kis- és középvállalati szektorban látnak növekedési lehetőséget, és ebben az ügyfélkörben folytatnak egyre erősödő versenyt az ügyfelekért. Még arra is hajlandóságot mutattak, hogy a következő időszakban könnyítsenek a feltételeken. Ez pedig a mai helyzet egyik sarkalatos problémája. A korábbi "csak az kap hitelt, aki nincs rászorulva" állapot - vagyis hogy pénzintézetek a nagy számlaforgalmú, biztos alapokon álló, tőkeerős ügyfeleiket hitelezték szívesen - korszaka ugyan letűnőben van, ám nem szűnt meg teljesen.

A legtöbb bank ugyanis nem kedveli túlságosan az induló vállalkozásokat, és nem nagyon szeretnek részt venni egy projekt finanszírozásában, ha már valamely másikuk is benne van. A biztosan fizető, más szolgáltatásokat is igénybe vevő régi ügyfeleiket szolgálják ki legszívesebben. Pedig a kamatokat és az egyéb, különböző jogcímeken fizetett költségeket látva nem lehet rossz üzlet a hitelezés. A 8 százalék alatti alapkamat mellett a legtöbb pénzintézet 16-18 százalék közötti kamatot szed kölcsöne után, 1-2 százalékos folyósítási jutalékot és kezelési költséget számít fel, s még a hitelbírálatért is elkér néhány tízezer forintot. A költségek szintje pedig még szembetűnőbb, ha figyelembe vesszük, hogy a hitel biztosítékául felajánlott ingatlan értékének átlagosan 50-60 százalékát számítják be, és szinte minden esetben a Hitelgarancia Rt. kezességvállalása áll a hitel mögött. A lassú, de biztos fejlődés azért nem várat magára, ám ez legtöbbször az ügyintézés gyorsításában merül ki, azaz újabban a hitelbírálat 3-5 napra csökkent, ha az ügyfelet a bank ismeri, avagy az előminősítés után az ügyfél hitelképessége bizonyítást nyert.

Pontozott pénzek

Egyre inkább elterjednek a cég mérete és az ügyfél jellemzői alapján kialakított konkrét konstrukciók, ám a Nyugat-Európában megszokott standardizálás és besorolási rendszer helyett és mellett a bankok sokszor egyedi elbírálás alapján minősítik ügyfeleiket. A bankok jó része kiemelte a vállalkozások közül a minden valószínűség szerint nem túl sok problémával fenyegető ügyfeleket: nekik kedvező és gyors hiteleket ígérnek. Ide tartoznak az orvosok, gyógyszerészek és patikák, ügyvédek és közjegyzők. A kis és középvállalkozásokat szem előtt tartó bankok úgy könnyítik meg saját dolgukat - és az ügyfélét -, hogy egy belső, pontozásos (scoring) elbírálási rendszert alkalmaznak. Ennek lényege, hogy a hitelért folyamodó cég pontot kap a főbb jellemzőire, a bank pedig csak az előre megállapított limitet elérőknek ad kölcsönt. E bírálati rendszer részleteit természetesen nem árulják el ügyfeleiknek, ahogyan sokszor a bank saját belső kamatlábát sem, amelyet az adott hitel kamatának kiszámításához használnak.

A hitelpiac "kiskorúságát" a magukat sok helyen hirdető hiteltanácsadók és -közvetítők száma is jól példázza. Ez utóbbiak meglehetősen jól ismerik a bankok hiteleit és hitelezési gyakorlatát, és a kölcsön 1-3 százalékát kérik közvetítői jutalékként. A kisebb és pénzügyes munkatársat nem alkalmazó cégek a rájuk specializálódott irodákra támaszkodhatnak. Egy normálisan működő piacon viszont ezek legfeljebb a problémás, több helyről elutasított hitelkérelmezőknek segítenek.

Teljes cikk a Piac és Profit áprilisi számában.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo