Bizalmi biztosítások
Kármegelőzés, „risk management”-tel
Stabilan tartja vezető helyét a hazai biztosítási piacon a Hungária Biztosító Rt., sőt a 2000. év mérföldkő a cég életében, mivel átlépték a 100 milliárd forintos díjbevételi határt. Magyarországon eddig biztosító ilyen eredményt még nem tudott felmutatni. Mivel érték el? – kérdeztük dr. Bárczay András vezérigazgató-helyettest.
Dr. Bárczay András vezérigazgató-helyettes szívesen idézi azt a mondást, hogy csak az első milliót, illetve első milliárdot nehéz megszerezni, a többi már szinte jön magától; reméljük, ez igaz az első százmilliárdra is. Komolyra fordítva a szót, a bevételeik további megduplázása egy igen erős versenyben mégsem tűnik egyszerűnek, hiszen annak 14 százaléka származik az igen dinamikusan fejlődő életbiztosításokból, és a 86 százaléka a csaknem telített nemélet-biztosítások köréből.
A Hungária Biztosító erőssége és újdonsága a nemélet-biztosítások körében az úgynevezett bizalmi szolgáltatások nyújtása – folytatja a vezérigazgató-helyettes –, mint például a garanciabiztosítások, amit elsősorban építési-szerelési tevékenységet végzőknek ajánlanak, illetve mindenkinek, aki dinamikusan fejlődő vállalkozásának finanszírozásához nem tud, vagy nem akar lemondani arról a tőkéről, amit például egy bankgarancia megszerzéséhez tartósan le kellene kötnie. A banki és a biztosítási garancia között ugyanis nagyon lényeges különbség, hogy míg a bank minden egyes ügyfél kockázatára egyenként követel biztosítékot, addig a biztosító a hasonló tevékenységű cégekből egy veszélyközösséget hoz létre, és köztük oszlik el a kockázati fedezet. A kockázati fedezet a tőkefedezetnél jellemzően olcsóbb is az ügyfélnek, ennél azonban lényegesebb szempont, hogy amint említettük, nem von ki pénzeszközt az önfinanszírozásból.
Több hazai projektnél éltek már a Hungária tradicionális partnerei ezzel a szolgáltatással – mondja dr. Bárczay András –, ami Magyarországon azért újdonság, mert olyan kis piacon, mint a mienk, egy biztosító sem tudott korábban megfelelő méretű veszélyközösségeket létrehozni. A nemzetközi biztosítási piacra bekapcsolódva, és a magyar gazdaság fellendülésével azonban megteremtődött a hazai cégek iránti bizalom, és kiszélesedett az a viszontbiztosítási háttér, ami lehetővé teszi ezt a fajta garanciavállalást.
A beruházási, a hitel- és más pénzügyi garanciákat a Hungária Biztosító Rt. az azonos tulajdonosi csoporthoz tartozó Hermes Biztosító hitel- és exporthitel-biztosításával egészíti ki a kínálati palettán, ugyanis az egész Allianz Csoporton belül a Hermes az, amelyik a hitelbiztosításokra szakosodott. Magyarországon ebben az üzletágban több mint hetvenszázalékos a piaci részesedésük.
Összefoglalva: hatalmas beruházások komplett biztosítását kínálja a Hungária Biztosító a tendernyerteseknek, az ilyenkor kötelezően előírt garanciákat is beleértve.
A nemélet-biztosítások területén a vagyonbiztosítás a másik nagy üzletág, ahol, mint bevezetőnkben írtuk, lassan telített lesz a hazai piac. A vezérigazgató-helyettes úgy látja, hogy tűz- és elemi károkra, betöréses lopásra már minden hazai vállalkozás szerződött valamelyik biztosítóval. Ami szintén terjed, de Magyarországon még nem általános, az a termék-, szolgáltatás- és felelősségbiztosítás (ez akkor lép be, ha az adott termék vagy szolgáltatás a felhasználóknak magán a termék értékén túlmutató kárt okoz; például egy hibás televízió miatt kigyullad a lakás). Ugyancsak egyre többen, de még nem elegen ismerték fel az úgynevezett mérnöki biztosítások (például építési-szerelési biztosítás vagy a vagyonbiztosítások mellett köthető úgynevezett géptörési biztosítás) előnyeit. Továbbá a fejlett országokban minden ötödik hagyományos vagyonbiztosítás kiegészül a termeléskiesésből fakadó pénzügyi veszteségekre szóló biztosítási elemmel, nálunk csupán egyelőre a négy-öt százaléka, ám a tendencia biztató, hiszen három-négy éve ez az arány még csak egy százalék volt.
Miután a kár bekövetkezett, az ügyfeleknek és a biztosítóknak az érdeke sok szempontból ütközik, ám előtte mindkét fél ugyanazt szeretné: megelőzni a bajt. A Hungária Biztosító sajátos szolgáltatása hazánkban az úgynevezett „risk management”, aminek a lényege, hogy igen felkészült szakembereik az ügyfél üzemeiben, raktáraiban, irodáiban előre feltárják a veszélyforrásokat, és tanácsot adnak azok megszüntetésére. Dr. Bárczay András szerint azok a partnereik, akiknél már történt valamilyen kisebb-nagyobb katasztrófa, fokozottan élnek ennek a díj nélkül nyújtott szolgáltatásnak a lehetőségével.