4 indok, amiért érdemes a lízinget választani

Egy vagy több új autó beszerzése minden vállalkozásnak és akár egyéni vállalkozónak – komoly döntés, ami előtt érdemes mérlegelni néhány részletet. Az egyik a cég pénzügyei szempontjából az ideális konstrukció megtalálása.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Autóvásárláskor lényegében három lehetőség közül választhatunk. Az első az egyösszegű vásárlás, ebben az esetben megússzuk a kamatfizetés költségeit, de a cég mérlegét az autó teljes vételára terheli – olvasható a Next Auto cikkében. Ez a lehetőség eleve csak abban az esetben jöhet szóba, ha bőven van szabadon felhasználható, likvid tőke a cégben, amit nem szeretnénk másra fordítani.

A második lehetőség a hitelfelvétel. Ez azonban inkább akkor megoldás, ha az autót magáncélokra, és nem a vállalkozás keretein belül használnánk. Egyéni vállalkozóként vagy mikrovállalkozás tulajdonosaként előfordulhat, hogy cégként nem megfelelő a hitelképességünk, de magánszemélyként – például a házastárs jövedelmének bevonásával – könnyedén kaphatunk autóhitelt.

Ez utóbbinak viszont komoly hátrányai is vannak. Mint, hogy a futamidő elején a kamatteher még igen magas, ezért a törlesztőrészletek nagy hányada kamatfizetésre megy el, a tőketartozás csak lassan csökken. Magánszemélyként meg kell fizetnünk az áfát is, ami Magyarországon igencsak sokba kerül, ugyanis a 27%-os áfa mérték Európában a legmagasabb. Ráadásul a hazai kamatszint sem alacsony.

Miért célszerű a lízinget választani?

A magánszemélyként történő hitelfelvétellel szemben a lízingnek számos előnye van.

  1. A lízingdíjak tőkerészre eső áfa-tartalma visszaigényelhető, azaz a 27%-os áfával, mint költségtétellel, eleve nem kell számolni.
  2. A Magyarországon jelenleg magas kamatszint nem jelent akkora problémát, mivel a fizetett bérleti díjak teljes mértékben elszámolhatók költségként, melynek része a lízingdíj kamatrésze is.
  3. Az operatív lízing vagy másnéven tartós bérlet hossza is rugalmasan alakítható, mivel a futamidő végén az autó nem kerül a cég tulajdonába. Választhatunk akár rövidebb, például kétéves kifutást, de akár öt évig is használhatjuk a választott járművet.
  4. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a lízing konstrukcióval az autó vételára nem terheli meg a cég mérlegét, költségként mindössze a havi lízingdíjakkal és opcionálisan az induló bérleti díjjal kell számolni.

A lízingdíj részletei

A lízingdíj összetevőit alapvetően két csoportra érdemes bontani. Az egyik a pénzügyi konstrukció költségei és az autó vételára, mely ez esetben a tőkeösszeg meghatározása miatt szükséges. Ide tartozik még a regisztrációs adó és az egyéb kisebb illetéktételek, ezek összessége határozza meg a finanszírozási díjat, mely gyakorlatilag egy törlesztőrészletnek felel meg.

A havi lízingdíj mértékére a pénzügyi konstrukció szempontjából lényeges befolyással bír még az, hogy induló – például 20%-os befizetéssel – vagy 0%-os kezdéssel vesszük igénybe a lízinget. Egy jól felszerelt, középkategóriás kompakt finanszírozási díja 20%-os induló bérleti díj mellett már havi 50 ezer forint környékén megáll, amihez már csak az adók és a választott szolgáltatások díja adódik hozzá – mindezek összege lesz a havi lízingdíj, azaz a havi bérleti díj.

Az adók és szolgáltatások havidíjának egy része csak opcionális, választható szolgáltatás, másik részük pedig minden autótulajdonosnál felmerül, gyakorlatilag ezek az üzemeltetés költségei (az autópálya matrica, a Casco és a KGFB biztosítás, a gépjárműadó, a cégautóadó, a gumiabroncsok cseréje és az időszakos szervizek díja).

Amint látható, ezeket a költségeket – a gépjárműadón kívül – akkor is meg kell fizetni, ha magánszemélyként saját autót tartunk fenn, a különbség mindössze annyi, hogy lízing konstrukció esetén ezeket a költségeket mind el is tudjuk számolni.

A cégautóadóról érdemes tudni, hogy az adó mértéke a teljesítménnyel arányosan változik, tisztán elektromos autók esetén pedig nem kell cégautóadót fizetni. Tehát egy elektromos autó lízingelésével még azt az egyetlen plusz költségtételt is eltüntethetjük.

(x)

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo