„A jelenlegi kamatkörnyezetben a szaporodó készletautók finanszírozása jelentős költséget jelent, így a piaci szereplőknek érdemesebb akár nagyobb kedvezménnyel is, de szabadulni a telephelyeken felgyülemlett gépkocsiktól” – tette hozzá.
Látszanak az építőipar gondjai
A 2023-as jelentés kapcsán a főtitkár arról beszélt, hogy a nagyhaszonjárművek esetében 6344 darab forgalomba helyezés történt, ami 11,3 százalékos emelkedés 22-höz képest, a 2021-es adatokat pedig 41,8 százalékkal múlta felül. A lízingszektor itt 56,8 százalékos penetrációval van jelen, ebből 3606 szerződést kötöttek új vontatókra. Összességében a nagyhaszonjármű szegmensben (vontatók, pótkocsik, buszok) 8413 szerződés született, ami 228,3 milliárd forintnyi finanszírozást tett ki. A darabszám 7,3 százalékkal haladja meg az előző év eredményét, a finanszírozott összeg pedig 14,7 százalékkal lett magasabb. Kőszegi László kiemelte, hogy ebben a szegmensben is érzékelhető a folyamatos drágulás, ezért is növekedhettek nagyobb mértékben a kihelyezések. A szegmensben továbbra is az euró alapú finanszírozás dominál, a teljes kihelyezések 88 százaléka történt euróban.
A mezőgazdasági gépek esetében 118,5 milliárd értékű volt a finanszírozás a tavalyi évben, 10,2 százalékkal kevesebb, mint 2022-ben. Ezzel párhuzamosan az új traktor forgalomba helyezések a Datahouse adatai szerint összességében 33,7 százalékkal csökkentek, a mezőgazdasági vontatóknál pedig ennél is nagyobb, 37,3 százalék volt a visszaesés. Viszont a lízingpenetráció mindkét szektorban nőni tudott.