„A program rendkívül népszerű a kishaszonjárművek esetében is, itt több mint 5 100 szerződésre 41,9 milliárd forintnyi finanszírozás jutott. Ebben a járműkategóriában 50 százalék feletti a Széchenyi kártyás finanszírozások részaránya. Ráadásul a program részesedése a nagyhaszonjárművek piacán is növekedett” – részletezte Kőszegi László. Kiemelte, utóbbiak esetében 852 ilyen szerződés született, ami 11,7 százalékos növekedés a 2022-es számokhoz képest, a kihelyezett összeg pedig 19,1 milliárd forint volt, 37,6 százalékkal több, mint egy évvel korábban.
A főtitkár felidézte, hogy a program fontos szerepet kapott az egyéb gépek és az építőipari gépek esetében is.
Felhívta a figyelmet arra is, hogy a 2023-ban elindított Baross Gábor Újraiparosítási Program lízingkerete pillanatok alatt elfogyott: 1602 szerződés jött létre, összesen 54,6 milliárd forintnyi finanszírozással. Az Eximbank támogatott programjának két fontos kategóriában is kiemelt szerepet tölt be: a nagyhaszonjárművek finanszírozására 1360 szerződést kötöttek 44,4 milliárd forint értékben, az egyéb gépeknél pedig 72 szerződésre 6,4 milliárd forint kihelyezés jutott. Mindkét szegmens esetében euróalapú konstrukciókat is kínálnak a lízingcégek.
Az autópiac zsugorodott, de a kihelyezések nőttek
Az eszközkategóriákat vizsgálva kijelenthető, hogy továbbra is a személygépkocsi-kistehergépjármű-motor szegmens a legnagyobb a hazai lízingpiacon 441,5 milliárd forinttal, amely az összes kihelyezés majdnem 51 százaléka. A szerződések száma 55 905 darab volt, ami 5,2 százalékos növekedés az egy évvel korábbi adatokhoz képest. A kihelyezett összeg 22 százalékkal emelkedett 2022-höz képest, bár akkor még csak a piac 42 százalékát tette ki ez az eszközosztály. A növekedés pedig amellett következett be, hogy a személyautó és kishaszonjármű forgalomba helyezések 0,6 százalékkal csökkentek. A finanszírozott autók 71,5 százaléka új volt, 28,5 százalékban pedig használt gépjárművekre kötöttek lízingszerződést az ügyfelek.