Március 29-én Nagy-Britannia kilép az EU-ból – minden jel szerint rendezetlenül, a kilépés, az átmenetet és a későbbi együttműködést rögzítő megállapodás nélkül. „Az Egyesült Királyság gazdasága sokkban van” – jellemezte a helyzetet Adam Marshall, a Brit Kereskedelmi Kamarák Szövetségének elnöke. Rámutatott, hogy mivel nem világos, hogyan alakulnak majd a kereskedelem feltételei az uniós országokkal, a vállalkozások elhalasztották fontos, a jövőre vonatkozó beruházási és egyéb üzleti döntéseiket.
A Nagy-Britanniában domináló szolgáltatási szektor 2018 végén olyan lassan növekedett, amint utoljára két évvel korábban. A brit jegybank 2018 utolsó negyedére csak 0,2 százalékos gazdasági növekedést vár, míg a nyáron még 0,6 százalék volt az előrejelzés.
Elvileg még van ugyan lehetőség arra, hogy a brit parlament megszavazza a Theresa May kormányfő által az EU-val kitárgyalt megállapodást, de ennek napról napra csökken a lehetősége. Az unió részéről tudtára adták a briteknek, hogy Brüsszel prioritása saját kárának csökkentése.
Így például a kilépést követően a Nagy-Britannia és a uniós államok közötti repülőjáratok még 9 hónapig a megszokott rendben
Az unióban élő britek jogait illetően az Európai Bizottság nagyvonalú eljárást javasol a tagállamoknak. Összesen kereken egymillió emberről van szó, akik várhatóan megfelelően hosszú időt kapnak arra, hogy rendezzék státuszukat. Francia- és Németország, ahol a legtöbb brit él, már jelezték, hogy azokat megkülönböztetetten kezelik majd – tehát előnyösebb feltételeket kapnak, mint más országok polgárai.
Gazdasági tekintetben a rendezetlen Brexit leginkább a britek közvetlen szomszédait: Írországot, Franciaországot, Belgiumot és
Készülnek viszont az illetékes vámszervek: elsősorban a brit árukat fogadó nagy kikötők, Rotterdam, Antwerpen, Zeebrugge, Calais és Hamburg építenek ellenőrző pontokat, kamionparkolókat, raktárakat. A hajózási társaságok új útvonalakat terveznek, amelyeken az Írország és a többi uniós ország közötti áruforgalom brit felségvizek érintése nélkül lebonyolítható. A franciák 700, a hollandok 900 vámtisztviselőt vesznek fel, 150 állatorvosra lesz szükség az unióban az élőállat- és húsellenőrzésnél. Írországban mintegy ezerfős személyzetet igényel az áru -és személyforgalom ellenőrzése.
(Forrás: Neue Zürcher Zeitung)