Ötven beruházási programot, köztük hét magyart bíráltak hétfőn nemzetközi környezetvédelmi szervezetek, mert azok szerintük a természetnek ártó részleteket is tartalmaznak, ráadásul az Európai Unió is jelentős anyagi támogatást nyújt a megvalósításukhoz. Brüsszelben tartott sajtótájékoztatójukon a Föld Barátai és a CEE Bankwatch Network nevű szervezetek képviselői leszögezték, hogy a félszáz tervezet összköltsége 22 milliárd euró, amelyből 10 milliárdot uniós pénzalapokból biztosítanak, és további milliárdokkal még az EU saját bankja, az Európai Beruházási Bank (EIB) is hozzájárul.
Hat programhoz már megadta az anyagi hozzájárulást az unió, 35 a tervezett támogatandók között van, míg kilencnél egyelőre csak fontolgatják az esetleges uniós finanszírozást. Tizennyolc esetben szemétégetőről, 14 esetben útépítésről, nyolc esetben vízügyi beruházásokról van szó. A hulladéknál a környezetvédők az újrahasznosítást részesítenék előnyben, az autópályáknál a természetvédelmi területeket elkerülő alternatív útvonalakat ajánlanak, a vizeknél pedig a védett területek érintetlenül hagyását követelik.
Magyarországról az M0-ás budapesti körgyűrű, a győri ECE bevásárlóközpont, a négyes metróvonal, a dunai navigálás javítására szolgáló program, a Kis-Balaton vizének megvédelmezése, valamint a várpalotai és hajdúböszörményi szemétégetők szerepelnek a listán. Az első három helyen említett beruházást a bírálók részben fölöslegesnek, részben alternatívákkal helyettesítendőnek minősítették, a szemétégetők helyett szerintük megelőzésre és újrahasznosításra kellene fordítani az uniós támogatásokat, a vízi tervekkel kapcsolatban pedig úgy nyilatkoztak, hogy azokat kevésbé radikális módszerekkel kellene megvalósítani, amelyek nem fenyegetik a védett természeti értékeket.
A természetvédők kifogásolták azt is, hogy bár a tervezetek környezetvédelmi hatásainak vizsgálata kötelező, uniós részről ezt sokszor hanyagul intézik, a tervezők pedig különféle trükköket vetnek be az előírások kijátszására. Ilyen például az útépítéseknél az úgynevezett szeleteléses módszer, amelynek lényege, hogy egy kevésbé vitatott szakaszt gyorsan megépítenek, és azzal már eldöntötté teszik a végleges útvonalat. További részletek a http://www.bankwatch.org/billions/ internetes címen hozzáférhető dokumentumban olvashatók.