A hétköznapi használati tárgyak áramellátását biztosító hagyományos akkumulátorokat akár tíz éven belül felválthatják a hatékonyabb, és hálózati töltést nem igénylő üzemanyag cellák - mondta Herbert Frankenstein, a BASF vegyipari vállalat közép- és kelet európai központjának vezetője a cég "Innovatív megoldások seregszemléje" címmel a héten Bécsben szervezett rendezvényén.
Az üzemanyagcellák, amelyek egy jó vezetőképességű úgynevezett polimer membránból és két - nemesfémből készült - katalizátor lapból állnak, nem égéssel hanem kémiai reakció segítségével állítanak elő elektromos áramot. A rendszerbe juttatott hidrogén molekula, egyetlen elektronját leadva a levegőben található oxigénnel lép reakcióba, a folyamat végén pedig víz keletkezik.
A celláknak nincs szükségük hálózati töltésre, csupán a hidrogént tartalmazó közeget kell pótolni, egy töltéssel pedig háromszor tovább bírják a ma elterjedt akkumulátoroknál - magyarázta Frankenstein. Az üzemanyag cellák elterjedését leginkább a magas ár gátolja, amelyet 80 százalékban a nemesfémet - elsősorban platinát - tartalmazó katalizátor tesz ki. Egy hordozható számítógép áramellátását biztosító cella ötezer dollárba (közel 800 ezer forintba) kerül, a személyautók árát pedig megháromszorozná, ha azokat üzemanyagcellák hajtanák. (A klímaváltozásra válaszként az autóiparban felelősségről tanúskodó fejlesztések indultak be. Mi feltártuk a zöld autók változatos világát.)
A BASF celláit jelenleg még csak az amerikai hadsereg használja, de a szakemberek azon dolgoznak, hogy a katalizátorok nemesfém tartalmának csökkentésével a hétköznapi használatban is elterjedhessen a technológia - hangsúlyozta az igazgató.