Új szelek

Az elmúlt másfél évtizedben sokat változott a vállalati nyelvoktatási piac. Ma már nem az általános nyelvtanfolyamok a keresettek e téren, hanem a speciális, az adott munkához nélkülözhetetlen tudást igénylik. A kínálat széles, a minőség - és így az ár is -erőteljesen változó.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Ma már viszonylag kevés az olyan munkavállaló, aki egyáltalán nem beszél valamilyen idegen nyelven, még ha alapszinten is. Ez azonban nem azt jelenti, hogy nyelvtudása a munkavégzéshez is elegendő. Egy levél megírásához, egy szakmai előadás megtartásához vagy a telefonos ügyintézéshez elengedhetetlen speciális nyelvi ismeretek ugyanis általában már hiányoznak. Az igényekre reagálva a nyelviskolák üzleti tanfolyamainak kínálata - az általános nyelvi képzés mellett - megpróbálja lefedni az ágazati ismereteket is. Országosan közel 700 nyelviskola kínálatából választhatunk, de a jót a silánytól első pillanatban nehéz megkülönböztetni.

Sokszor a drágább az olcsóbb
A hatékonyság kulcsa
A hatékonyság egyik legfontosabb előfeltétele, hogy a megrendelő pontosan definiálja a célt: mit vár el a tanfolyamtól. Ettől függ ugyanis, hogy a nyelviskola hány órás kurzust dolgoz ki az adott témában.
Feltétlenül ügyelni kell arra, hogy egy csoportba azonos nyelvi szinten lévő munkatársak kerüljenek. És vigyázzunk: ha főnök-beosztott viszony van csoporton belül, az szinte kezelhetetlen gondot okoz.
Korábban probléma volt, hogy a céges tanfolyamokra "beíratott" munkatársak el-elmaradtak az órákról. Ma már gyakran elvárás a vállalati programoknál, hogy a nyelviskola jelenléti ívet vezessen, és a kurzus végeztével beszámoljon a vállalat HR-osztályának az egyes munkatársak eredményeiről.

 A kilencvenes évek elején komoly divatja volt a kihelyezett vállalati nyelvoktatásnak. A cégek egyfajta juttatásként kínálták munkatársaiknak a tanulás lehetőségét, gyakorta munkaidőben. Az általános nyelvi kurzusok ma sem tűntek el teljesen a palettáról, de napjaink vállalatvezetői már sokkal tudatosabbak: ellenőrizhető teljesítményjavulást várnak. Az, hogy a munkatárs a nyaralása során is könnyebben boldogul a külföldi városokban, kevésbé teszi boldoggá munkahelyi főnökét.

- A cégek az adott ágazatban szükséges nyelvtudást várják el dolgozóiktól. A gimnáziumi érettségivel megszerzett ismeretek pedig sok esetben ezt nem fedik le, tehát a mindennapi munkavégzéshez, például prezentáció megtartásához, egy megrendelés megírásához vagy reklamációk kezeléséhez nem elegendő - magyarázza Légrádi Tamás, a 75 tagot tömörítő, becslések szerint a piac 50 százalékát lefedő Nyelviskolák Szakmai Egyesületének alelnöke.

Az általános nyelvtanfolyamoknál valamivel drágábban kínálják a nyelviskolák a tematikus kurzusokat. Arra is van lehetőség, hogy a megrendelő vállalat és a nyelviskola vezetősége együttesen dolgozzák ki a "tananyagot", hogy az minél inkább igazodjék a mindennapi munkavégzés során előforduló szituációkhoz. Persze ebben az esetben nem szótanulásról vagy grammatikai okulásról van szó. Az órákon a hallgatók életszerű, akár másnap a saját szakmai munkájuk során is előforduló helyzeteken keresztül ismerik meg az adott nyelven használt levelezési szófordulatokat, gyakorolják a telefonos szövegértést vagy sajátítják el egy prezentáció megtartásához szükséges készségeket. Lehet, az ilyen oktatás látszólag sokba kerül, ám a megtérülés valószínűsége is nagyobb, mint egy olcsóbb általános kurzus esetében. Legalábbis akkor, ha hatékony az oktató, és szorgalmas a tanuló.

Új trend: nyelvtréning

 Úgy másfél évvel ezelőtt indult útjára egy új forma az üzleti nyelvtanfolyamok színes kavalkádjában. Bizonyos jól meghatározható nyelvi készségeket hatékonyabban lehet elsajátítani a csapatépítő vagy személyiségfejlesztő tréningekhez hasonló, háromnapos, bentlakásos intenzív kurzusokon.

A szemléletében megváltozott oktatási forma a modern tudást igyekszik elérhetővé tenni a komoly szakértői munkával kidolgozott tematikák segítségével. Ez nem statikus, az alapvető nyelvtudás fejlesztését célzó program, hanem jól felépített, esettanulmányokkal a valós életszituációkat imitáló dinamikus rendszer. Gyors és hatékony forma akkor, ha az alapvető nyelvtudás már nem kérdés.

Légrádi Tamás szerint ez a forma felel meg leginkább a vállalatok elvárásának. Ebben az esetben valóban a cégnél kamatoztatható tudással bővülnek a munkatársak ismeretei: a telefonos ügyintéző hatékonyabban fogja végezni a munkáját, a különböző kultúrájú emberekkel kapcsolatot tartó kereskedelmi kolléga megismerheti a miénktől eltérő szokásokat, vagy az asszisztens a nemzetközi ügyintézés menetét, és a sor még sokáig folytatható.

A szakember szerint ez ma még inkább befektetés néhány komolyabb nyelviskola részéről, semmint jelentős bevételt hozó termék. Tény, ez a legdrágább típusú üzleti tanfolyam: egy háromnapos tréning ára általában 400 ezer forint körül mozog, szemben egy negyvenórás üzleti nyelvtanfolyammal, amely úgy 160 ezer forintba kerül. A kérdés azonban - mint a gazdaság bármely szegmensében - itt is az ár és az érték aránya.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo