Tiltott küldemények

A most életbe lépő új reklámtörvény szerint magánszemélyeket reklámmal megkeresni - történjék az bármilyen eszközzel - csak akkor lehet, ha az illetők ehhez "előzetesen kifejezetten" hozzájárultak. A direktmarketing-szakma szerint ez a rendelkezés ennek a nagyon fontos reklámeszköznek a végét jelenti, és az általa évente generált több mint 300 milliárdos kiskereskedelmi forgalom kiesését.

Az e-mailen küldött reklámüzeneteket már korábban megbénította az elektronikus kereskedelemről szóló törvény azzal, hogy tavaly egyértelművé tette: maga a kérés, hogy küldhetjük-e az elektronikus levelet, spamnak, azaz tiltott, kéretlen üzenetnek minősül. Most pedig az új reklámtörvény - ami lapzártánkkor még a parlament előtt volt - korlátok közé szorította az off-line direktmarketinget (DM) is. Nevezetesen: magánszemélyeket reklámmal megkeresni - történjék az bármilyen eszközzel - csak akkor lehet, ha az illetők ehhez előzetesen kifejezetten hozzájárultak. Róluk a reklámozó, a reklámszolgáltató, valamint a reklám közzétevője nyilvántartást köteles vezetni, amely a személyi adatokat tartalmazza. Az érintett a hozzájárulását bármikor, ingyen visszavonhatja.

A szabályok megszegéséért a reklámozó, a reklámszolgáltató és a reklám közzétevője együttesen, míg az okozott kár megtérítéséért hárman egyetemlegesen felelősek. Ez utóbbi azt jelenti, hogy a jogosult bármelyiküktől behajthatja a kártérítés teljes összegét. Szabályszegéskor - főszabályként - a fogyasztóvédelmi hatóság jár el. Megtévesztő reklám esetén a Gazdasági Versenyhivatal, az összehasonlító reklámozás kapcsán keletkezett vitában pedig a bíróság jár el a javaslat szerint.

Egyéni panaszok

Az új reklámtörvény kiemeli, hogy szabályai csak a gazdasági reklámtevékenységre vonatkoznak, tehát a politikai és társadalmi célú reklámokra nem.

Az új törvényt elsősorban az uniós jogharmonizáció igényelte, hiszen a tagországokban tavaly december óta kell alkalmazni a tisztességtelen kereskedelemi gyakorlat és a félrevezető reklámok elleni uniós irányelvet. Igaz, a 27 tagból mindössze 14-nek sikerült a megfelelő jogszabályt határidőre bevezetnie.

Jelentős változást hoz, hogy a versenyhatóság jelenleg csak a közérdeket sértő visszaéléseket vizsgálja, a törvény hatálybalépése után viszont már az egyéni fogyasztók bejelentéseit is figyelemmel kell kísérni.

Az új szabályozás nemzetközi összehasonlításban a legszigorúbbak közé tartozik, amire a törvényalkotók szerint azért is szükség volt, mivel a fogyasztók megtévesztése miatt a Gazdasági Versenyhivatalhoz tavaly minden korábbinál több panasz érkezett, és így a hivatal 69 határozatot hozott és összesen 1226 milliárd forint bírságot szabott ki. Mint emlékezetes, a legnagyobb tiltakozást a bankok megtévesztő hitelkártya-hirdetései váltották ki.

Hivatal Péter, a Direkt Marketing Szövetség elnöke egyenesen a szakma halálának nevezte a változást, hiszen ha a közvetlen megkeresés kizárólag akkor alkalmazható, miután ahhoz a címzett előzetesen és kifejezetten hozzájárult, akkor ez kizárja az eddig legális nyilvános listák, illetve a lakcímnyilvántartó adatainak a használatát is.

Ördögi kör

A legnagyobb dilemma - mint korábban az elektronikus leveleknél is -, hogy milyen módon szerezhető meg a reklámanyag elküldéséhez a hozzájárulás, ha már ennek a megkérése is tiltott DM útján.

A hazai reklámszakma elismeri, hogy szükség van bizonyos - nem is alacsony szintű - szabályozásra, a szintet illetően azonban ellentétesek a vélemények a szakma és a jogalkotók között - hangsúlyozta több fórumon Markovich Réka, a Magyar Reklámszövetség főtitkára. Az álláspontok pedig a DM esetében állnak a legtávolabb egymástól.

A Direkt Marketing Szövetség adatai szerint DM-en keresztül Magyarországon évente mintegy 30 milliárd forintot költenek a cégek kommunikációra, amivel több mint 300 milliárdos kiskereskedelmi forgalmat generálnak. A területen jelenleg körülbelül 21 ezren dolgoznak, közülük minden harmadik állása kerülhet veszélybe. A várható hatások azonban túlmutatnak a DM ágazat drasztikus visszaesésén. Szakértői számítások szerint a tevékenységüket leépíteni kényszerülő vállalkozásoknál az elbocsátások száma elérhetik a 6500 főt, és a kieső állami adó- és járulékbevételek meghaladhatják az 56 milliárd forintot.

Szereti-e a magyar fogyasztó a reklámküldeményeket?
A magyar felnőtt lakosság 83 százaléka kibontja a reklámleveleket, 68 százalékuk pedig a címzés nélküli küldeményeket is elolvassa - derül ki a Szonda Ipsos és a Direkt Marketing Szövetség 2006. évi, legutolsó teljes körű piackutatásából. A lakosság 52 százaléka vásárolt ilyen reklámeszközök hatására, és így, a csomagküldő cégek forgalmával együtt, 316 milliárd forint értékben generáltak kiskereskedelmi forgalmat. Az adatok tehát azt mutatják, a "reklámellenesek" tábora nem akkora, mint ahogy azt saját magunkról állítjuk. Ezzel szemben tény, hogy a lakosság kereskedelmi tájékozottságához nagymértékben hozzájárul a részletes reklám.

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo