A szakmai fejlődést, a hatékony munkavégzést, a csapatszellem, a céghűség és az üzleti partnerkapcsolatok erősítését szolgáló rendezvények, utazások a turizmus legdinamikusabban fejlődő üzletága. A szakzsargonban MICE (meeting, incentive, congress, events)-szegmensnek nevezett üzletágat ma már meeting industryként emlegetik, ezzel is jelezve, hogy nagyságát, speciális keresleti és kínálati oldalát tekintve ez a terület szinte önálló iparággá nőtte ki magát.
De miért is döntenek egyre gyakrabban a kisebb-nagyobb cégek vezetői ilyen utazások mellett, s melyek a hivatásturizmus különböző formái? A háttérben itt is - mint az üzleti élet szinte minden területén - a hatékonyság és a profit növelése áll.
Az értekezlet pszichológiája
A munkatársaktól elvárják, hogy egyre hatékonyabban termeljenek, kreatívan használják tudásukat, tapasztalataikat. A munkabér és a bérjellegű juttatások - jutalék, prémium, egyebek - azonban sokszor még a legjobban fizetetteknek sem jelentenek elegendő ösztönzést, nem beszélve arról, hogy az adók és járulékok miatt ezek a legdrágább megoldások a cég számára. De az élénk kreativitás, a fokozatos szakmai fejlődés számos esetben nem is csak a munkabér nagyságától függ. E felismerések vezettek a hivatásturizmus különböző formáinak fellendüléséhez.
Szinte már nem létezik olyan cég, ahol ne lennének heti rendszerességgel szűkebb-tágabb körben szervezett meetingek, azaz találkozók, munkaértekezletek. A humánerőforrás-menedzsmenttel foglalkozó szakemberek azonban megfigyelték, hogy ezek a munkahelyen, a vezetők szobájában vagy a maximum egyórás időtartamban tekinthetők hatékonynak. Ennyi ideig tarthatók távol a telefonálók, képesek a témára koncentrálni s nem az asztalukon tornyosuló elintéznivalókra vagy az esedékes következő megbeszélésre gondolni a munkatársak.
A hosszabb időt igénybe vevő, nagyobb koncentrálást, kreativitást igénylő stratégiai jellegű találkozókat ezért érdemesebb házon, azaz munkahelyen kívülre vinni. Ott nincsenek zavaró körülmények, s ráadásul a környezetváltozás - még ha csak egy napra is szól - általában stresszoldó, s a megbeszélés résztvevőiben is jobban tudatosul a téma fontossága.
Életre szóló élmény
Az incentive - "magyarul" incentív - utazás elnevezést talán leginkább ösztönző jutalomutazásként lehet definiálni. Adózási szempontból a hivatásturizmus máig legvitatottabb ága, pedig az egyik leghatékonyabb eszköze a munkatársak, partnerek jutalmazásának és motiválásának.
Ezt az ösztönzési formát az 1950-es évek végén találta ki az Amerikai Egyesült Államokban egy cégvezető, aki rájött, hogy a prémiumot, jutalmat a munkatársak szinte természetesnek veszik, s általában gyorsan el is költik. Igazán komoly összeget, amiből valóban nagy dolgot vásárolhatnának, s ami így maradandó motivációt jelentene számukra, pedig nem tud fizetni. Kiszámolta viszont, hogy ha a legjobbakat felrakja egy repülőre, s elviszi néhány napra egy különleges helyre, ahol mindenféle meglepetésben lesz részük, az alig vagy nem is kerül többe, mint ha kifizetné nekik a jutalmazásra szánt összeget. A hatása viszont sokkal maradandóbb lehet. S lett is.
A multinacionális vállalatok éves marketingtervében ma már külön tételként szerepelnek az incentív utak, s legalább egy évvel korábban megkezdik a tervezést, hogy minél különlegesebbek legyenek, s minél maradandóbb élményt nyújtsanak. A munkatársak pedig egy éven keresztül azért (is) "hajtanak", hogy rajta legyenek az utaslistán.
Ráadásul ma már összekapcsolják az utazást egy-egy nagy horderejű szakmai témával is: új termék vagy szolgáltatás bemutatása, a cégtevékenység stratégiai jelentőségű változtatásának bejelentése és a többi. Így a költségek, adók elszámolásánál is kevésbé vitatható a rendezvény szakmaisága.
Szakma és élvezet
A hivatásturizmuson belül a szakmai fejlődést, a szaktudás frissítését legjobban szolgáló, legközismertebb utazási forma a konferenciaturizmus. Fejlődése nem csupán azért töretlen, mert egyre többen ismerik fel, hogy a legjobb - és viszonylag legolcsóbb - módja az interaktív tudásbővítésnek, a tapasztalatok kicserélésének, hanem azért is, mert egyes tudományos szakmákban a ranglétrán való továbblépéshez, magasabb tudományos fokozat eléréséhez elengedhetetlen a szakmai konferenciákon való aktív részvétel.
A mozaikszó utolsó betűje eredetileg az events, azaz a vállalati események rövidítéséből ered, de a hivatalos statisztikák általában csak a kiállításokat, vásárokat veszik számba a MICE-piac értékelésénél. A cégek szempontjából viszont a különböző üzleti-társasági események - éves partnerparti, egy-egy új vezető beiktatása, egy leköszönő búcsúztatása, a cég születésnapjának megünneplése, székház, irodaház avatás - is idesorolhatók. Hatékonyságát tekintve az üzletmenetet segítő szakmai rendezvény és a PR-eszköz határmezsgyéjén mozgó, jó szervezés esetén a kettőt egyesítő kategória.
Szinte mindenütt
A házon kívüli üzleti, céges rendezvények keresletének növekedésére a kínálati oldal dinamikus fejlesztésekkel, bővítésekkel, átalakításokkal reagált. Ma már szinte sehol a világon nem építenek úgy szállodát, hogy abban ne legyenek összejövetelek, konferenciák megtartására alkalmas különtermek. A régiek felújításánál is fontos szempont a tanácskozásokra alkalmas terek kialakítása, illetve az átépítést gyakran konferenciaszintek kialakításának szándéka is motiválja.
A rendezvényhelyszínek kínálatát a különböző kulturális intézmények is bővítik, és számos országban műemlékké nyilvánított, korábbi ipari, kereskedelmi raktárakat, létesítményeket alakítottak át rendezvényházakká, különleges helyszínt kínálva.
Mára a MICE-szegmensben a kínálati piac a jellemző, a verseny egyre élesebb. A megrendelő cégek döntésénél ezért ma már nem csupán a terem vagy termek mérete, technikai felszereltsége, hanem a kiegészítő szolgáltatások minősége, a hivatalos programon kívüli kirándulási, szórakozási lehetőségek, a szakmailag jól felkészült személyzet is fontos tényező.
Mivel a keresleti oldal elvárásai, döntési mechanizmusa jelentős mértékben eltér a szabadidős turizmusétól, a lehetséges célpontoknak, helyszíneknek, szolgáltatóknak speciális marketingtechnikákat is be kell vetniük, ha a versenyben eredményesen akarnak részt venni.
Jövedelmező üzletág
Bár hivatalos statisztikai adatgyűjtés nincs a MICE-piac teljesítményéről, mind a nemzeti és nemzetközi szervezetek, mind a turisztikai szolgáltatók figyelik és elemzik az üzletág adatait. A Magyar Turizmus Rt. Kongresszusi Irodája például 2001 óta negyedévente gyűjt és dolgoz fel adatokat a hazai MICE-piac jellemzőinek megismerése céljából a hazai kongresszusi piac 214 szolgáltatójának segítségével. Konkrét üzleti számokat ugyan a szolgáltatók nem hoznak nyilvánosságra, ám a publikus adatokból megállapítható, hogy az egy főre jutó fajlagos költés magasabb, mint a klasszikus turizmus esetében, egyrészt a rendezvénnyel összefüggő pluszszolgáltatások miatt, másrészt - mivel a költségeket a szervező cég fedezi - a résztvevők különböző extra fogyasztásai révén.
Ráadásul a nagyobb létszámú rendezvényeket a szervező már hónapokkal - sőt nemzetközi konferenciáknál akár már évekkel - korábban leköti, az ebből származó bevétel biztonságosabban tervezhető és kiszámítható a szolgáltató számára.