A vezetési tanácsadás körébe tartozó tevékenységeket különböző elemzők különféleképpen definiálják. A Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetsége (VTMSZ) által elfogadott és támogatott megfogalmazás a következő: "A vezetési tanácsadás vezetési kérdésekben független személyek által nyújtott tanácsadási tevékenység, amely magában foglalja a problémák és lehetőségek felismerését és elemzését, megoldási javaslatok kidolgozását és a megvalósításukhoz nyújtott segítséget." A szolgáltatás tartalma lehet vállalati stratégiai tanácsadás - ideértve a piackutatást és a pénzügyeket is -, lehet a működésirányítással összefüggő tanácsadás, informatikai, továbbá humán erőforrás- és outsourcing-tanácsadás.
A piac mérete
A tanácsadási piac nagysága meghatározásának kiindulási alapját a FEACO (Vezetési Tanácsadó Szövetségek Európai Föderációja) kérdőíve jelenti, amelyet a magyar szervezet is minden évben kitöltet tagjaival. Az így kapott eredményeket kiegészítik a tanácsadás piacáról rendelkezésre álló publikus információkkal, valamint a menedzsment-tanácsadókat tömörítő más szakmai szövetségek tagjegyzékeivel. E szerint mintegy két-háromszáz olyan hazai cég van, amelyik főtevékenységként vezetési tanácsadással foglalkozik, ezek összesített árbevétele pedig - a FEACO adatai alapján - hozzávetőlegesen 20 milliárd forint. Mint azt a piac valós méretét illető FEACO-becslés is jelzi, ebben komoly lehetőségek vannak tehát hazánkban.
A VTMSZ-be tömörült - az összes tanácsadó 1/3-át jelentő - cégek összesített árbevétele 40 milliárd forintra becsülhető. Figyelemre méltó a piac növekedésének dinamikája is - áll a VTMSZ elemzésében -, mivel a felmérésben részt vevő vállalatok árbevételének összesített növekedése 14 százalékos volt tavaly, a GDP növekedésének többszöröse, és valamennyi hazai tanácsadó céget figyelembe véve a növekedés még ennél is dinamikusabbnak becsülhető.
A vezetési tanácsadás erősen a fővárosra koncentrálódik, már ami a cégek székhelyét illeti. Ennek ellenére a vidéki tanácsadó cégek a felmérésekben alulreprezentáltak, vagyis annál azért többen vannak, mint amennyiről a szövetség konkrét ismeretekkel rendelkezik.
Hülyéknek járó szolgáltatás?
Mint a szellemi tőkére épülő szolgáltatások nagy részénél, a vezetési tanácsadási piacon is a legtöbb problémát a szélhámosok okozzák, akik fennen hirdetik magukról, hogy tanácsadók, de a szükséges tudásbázissal nem rendelkeznek. Németországban és Ausztriában a vezetési tanácsadói szakma kötelező kamarai tagsággal jár, így védekeznek többek között a kontárokkal szemben. Magyarországon kötelező kamarai tagság nincs, így a szélhámosok kiszűrését is a szövetség igyekszik megtenni. A főgond azonban nemcsak az, hogy az áltanácsadók mit állítanak magukról, hanem az, hogy az államigazgatás az említett országokban a hazaitól jelentősen eltérően viszonyul a tanácsadói szolgáltatásokhoz. "Míg ott van kultúrája a szolgáltatások igénybevételének, addig Magyarországon sokszor hülyéknek, inkompetenseknek és korruptoknak járó szolgáltatásként értelmezik a vezetési tanácsadást" - fogalmazott meglehetősen keményen Kornai Gábor, a VTMSZ soros elnöke egy interjúban. Pedig a vezetői tanácsadás az egyik legalkalmasabb kívülről igénybe vehető eszköz arra, hogy a kitűzött célok a lehető legrövidebb idő alatt és a lehető legkevesebb ráfordítással valósuljanak meg. A vezetési tanácsadók kapacitást (munkaerőt) és/vagy kompetenciát (hozzáértést) adnak el szoros határidőkkel és/vagy ismeretlen feladatokkal küzdő, elfoglalt ügyfeleiknek. Vezetési tanácsadót ezért nem a leggyengébb, hanem éppen a legjobb vezetők szoktak igénybe venni.
S akikről még nem tettünk említést, de az egyik legjelentősebb szegmense a tanácsadói piacnak, az olyan más tevékenységük kapcsán ismert és elismert cégek, amelyek árbevételük jelentős hányadát vezetési tanácsadásból realizálják. Ilyenek a nagy információ-biztonságtechnikai cégek, amelyek milliárdos portfóliójának mindössze 20 százaléka információ-biztonságtechnikai termék vagy szolgáltatás, de a fennmaradó 80 százalék vezetési tanácsadás.
A szélhámosok léte mellett a szakma másik komoly problémája, hogy a közbeszerzési törvény jelenlegi formája nem nyújt védelmet a vezetési tanácsadó know-how-jára. Kornai szerint nemcsak hogy előnyös helyzetbe hozza az olcsóbbakat, akik gyakran kontárok, de még meg is ajándékozza őket az előző projektgazda tulajdonát képező know-how-val. Hiszen ha a feladatot "felszeletelik", és annak egy-egy darabjára szerződnek, fennáll a veszély, hogy a tudásalapú, licencszerű, know-how-bázisú szolgáltatást jövőre - egy olcsóbb ajánlattal - más valaki veheti át, aki folytathatja a megkezdett munkát.
A kiválasztás szempontjai
A tanácsadói szolgáltatást igénylők szemszögéből közelítve merül fel, hogy miként válasszanak vezetési tanácsadót. A VTMSZ igyekszik a potenciális partnereknek, megrendelőknek is gyakorlati támpontokat nyújtani. Vagyis: a tanácsadó választása stratégiai kérdés, ezért hosszú távú együttműködésre kell törekedni ügyfél és tanácsadó között. E szempontot már a választás kezdetétől célszerű szem előtt tartani. Kulcsfontosságú az interaktív, közvetlen kapcsolat a leendő tanácsadóval, a tanácsadó megismerése, az együttműködés tesztelése. Igen sokat mondhatnak el a tanácsadókról a rendelkezésre álló referenciák is. Ez egyúttal a későbbi kockázatot is csökkenti, illetve megkönnyíti a szervezeti kultúrák közti különbségek kezelését. A hosszú távú együttműködés lehetővé teszi, hogy a tanácsadó minél alaposabban megismerhesse ügyfelét, melynek következménye, hogy egyre hatékonyabban tud közreműködni problémáinak megoldásában. A tanácsadó lecserélésével megbízóik elesnek ezektől az előnyöktől, ezért a változtatást csak feloldhatatlan ellentétek esetén, alapos mérlegelés után javasolják.
A tanácsadás sokszor megfoghatatlanabb, az ügyfél és tanácsadó viszonya miatt más, mint a konkrét paraméterekkel meghatározható termékek. E tulajdonságai miatt "beszerzése" is különbözik azokétól. Míg a termékek között funkcionalitásuk, technikai paramétereik alapján döntünk, tanácsadót általában bizalmi alapon választunk, csakúgy, mint orvost, ügyvédet vagy papot. A tanácsadóba vetett bizalom segít áthidalni az együttműködés sajátosságaiból adódó problémákat, és lehetővé teszi a szakértelem és az erőforrások hatékonyabb alkalmazását.
A kiválasztás szempontjai tehát: a tanácsadó által alkalmazott módszerek, módszertanok; projektvezetési tapasztalatok; cégreferenciák; személyes referenciák, szubjektív megítélés; garancia a teljesítésre és végül az ár és a fizetési konstrukció. A legnagyobb súllyal az összetett nagyberuházásokban szerzett tapasztalatot, a regionális helyismeretet, valamint az egyéni megvalósításokat értékelik.
Az ár - optimális esetben - a szempontok közt az utolsó helyen áll. A csak az ár alapján való rangsorolás ugyanis nem veszi figyelembe a szolgáltatás minőségét, illetve nem tükrözi a választás során kiemelkedő jelentőségű bizalmi faktort. A szövetség azt javasolja, hogy tegyük a versenyeztetés során lehetővé, hogy a jelöltek tudjanak egymásról, s így hatékonyan és a VTMSZ etikai kódexének megfelelő módon megkülönböztethessék szolgáltatásaikat.
Vezetési tanácsadás körébe tartozó szolgáltatások
Vállalati stratégiai tanácsadás
- Stratégiai tervezés
- Szervezetfejlesztés
- Piackutatás
- Marketing-tanácsadás
- Vállalati kommunikáció
- Pénzügyi tanácsadás stb.
Operations management (működésirányítással összefüggő tanácsadás)
- Üzleti, vállalati folyamatok újratervezése, átalakítása (BPR)
- Változáskezelés (CM)
- Projektmenedzsment
- Ellátásilánc-menedzsment (SCM)
- Vállalati működés fejlesztését célzó szolgáltatások (management assurance services)
Informatika
- IT-tanácsadás
- IT-rendszerfejlesztés/rendszerintegráció
Emberierőforrás-menedzsment
- Toborzás/kiválasztás
- Bérezés, ösztönzés
Outsourcing-szolgáltatások, kihelyezési tanácsadás