Szélhámosok kiszűrése

A szakma saját felmérése szerint jelenleg mintegy két-háromszáz olyan hazai cég van, amelyik főtevékenységként vezetési tanácsadással foglalkozik egy piacon, aminek méretét a Vezetési Tanácsadó Szövetségek Európai Föderációja 2007-ben 120 milliárdosra becsülte. Ennek ellenére Magyarországon nagyon sokat kell még tenni mind a piac szereplőinek, mind az államigazgatásnak annak érdekében, hogy a tanácsadást a közvélemény ne a korrupcióval, a pénzmosással azonosítsa, hanem mint szükséges, jelentős hozzáadott értéket teremtő szolgáltatást ismerje el.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A vezetési tanácsadás körébe tartozó tevékenységeket különböző elemzők különféleképpen definiálják. A Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetsége (VTMSZ) által elfogadott és támogatott megfogalmazás a következő: "A vezetési tanácsadás vezetési kérdésekben független személyek által nyújtott tanácsadási tevékenység, amely magában foglalja a problémák és lehetőségek felismerését és elemzését, megoldási javaslatok kidolgozását és a megvalósításukhoz nyújtott segítséget." A szolgáltatás tartalma lehet vállalati stratégiai tanácsadás - ideértve a piackutatást és a pénzügyeket is -, lehet a működésirányítással összefüggő tanácsadás, informatikai, továbbá humán erőforrás- és outsourcing-tanácsadás.

A piac mérete

A tanácsadási piac nagysága meghatározásának kiindulási alapját a FEACO (Vezetési Tanácsadó Szövetségek Európai Föderációja) kérdőíve jelenti, amelyet a magyar szervezet is minden évben kitöltet tagjaival. Az így kapott eredményeket kiegészítik a tanácsadás piacáról rendelkezésre álló publikus információkkal, valamint a menedzsment-tanácsadókat tömörítő más szakmai szövetségek tagjegyzékeivel. E szerint mintegy két-háromszáz olyan hazai cég van, amelyik főtevékenységként vezetési tanácsadással foglalkozik, ezek összesített árbevétele pedig - a FEACO adatai alapján - hozzávetőlegesen 20 milliárd forint. Mint azt a piac valós méretét illető FEACO-becslés is jelzi, ebben komoly lehetőségek vannak tehát hazánkban.

A VTMSZ-be tömörült - az összes tanácsadó 1/3-át jelentő - cégek összesített árbevétele 40 milliárd forintra becsülhető. Figyelemre méltó a piac növekedésének dinamikája is - áll a VTMSZ elemzésében -, mivel a felmérésben részt vevő vállalatok árbevételének összesített növekedése 14 százalékos volt tavaly, a GDP növekedésének többszöröse, és valamennyi hazai tanácsadó céget figyelembe véve a növekedés még ennél is dinamikusabbnak becsülhető.

A vezetési tanácsadás erősen a fővárosra koncentrálódik, már ami a cégek székhelyét illeti. Ennek ellenére a vidéki tanácsadó cégek a felmérésekben alulreprezentáltak, vagyis annál azért többen vannak, mint amennyiről a szövetség konkrét ismeretekkel rendelkezik.

Hülyéknek járó szolgáltatás?

Mint a szellemi tőkére épülő szolgáltatások nagy részénél, a vezetési tanácsadási piacon is a legtöbb problémát a szélhámosok okozzák, akik fennen hirdetik magukról, hogy tanácsadók, de a szükséges tudásbázissal nem rendelkeznek. Németországban és Ausztriában a vezetési tanácsadói szakma kötelező kamarai tagsággal jár, így védekeznek többek között a kontárokkal szemben. Magyarországon kötelező kamarai tagság nincs, így a szélhámosok kiszűrését is a szövetség igyekszik megtenni. A főgond azonban nemcsak az, hogy az áltanácsadók mit állítanak magukról, hanem az, hogy az államigazgatás az említett országokban a hazaitól jelentősen eltérően viszonyul a tanácsadói szolgáltatásokhoz. "Míg ott van kultúrája a szolgáltatások igénybevételének, addig Magyarországon sokszor hülyéknek, inkompetenseknek és korruptoknak járó szolgáltatásként értelmezik a vezetési tanácsadást" - fogalmazott meglehetősen keményen Kornai Gábor, a VTMSZ soros elnöke egy interjúban. Pedig a vezetői tanácsadás az egyik legalkalmasabb kívülről igénybe vehető eszköz arra, hogy a kitűzött célok a lehető legrövidebb idő alatt és a lehető legkevesebb ráfordítással valósuljanak meg. A vezetési tanácsadók kapacitást (munkaerőt) és/vagy kompetenciát (hozzáértést) adnak el szoros határidőkkel és/vagy ismeretlen feladatokkal küzdő, elfoglalt ügyfeleiknek. Vezetési tanácsadót ezért nem a leggyengébb, hanem éppen a legjobb vezetők szoktak igénybe venni.

S akikről még nem tettünk említést, de az egyik legjelentősebb szegmense a tanácsadói piacnak, az olyan más tevékenységük kapcsán ismert és elismert cégek, amelyek árbevételük jelentős hányadát vezetési tanácsadásból realizálják. Ilyenek a nagy információ-biztonságtechnikai cégek, amelyek milliárdos portfóliójának mindössze 20 százaléka információ-biztonságtechnikai termék vagy szolgáltatás, de a fennmaradó 80 százalék vezetési tanácsadás.

A szélhámosok léte mellett a szakma másik komoly problémája, hogy a közbeszerzési törvény jelenlegi formája nem nyújt védelmet a vezetési tanácsadó know-how-jára. Kornai szerint nemcsak hogy előnyös helyzetbe hozza az olcsóbbakat, akik gyakran kontárok, de még meg is ajándékozza őket az előző projektgazda tulajdonát képező know-how-val. Hiszen ha a feladatot "felszeletelik", és annak egy-egy darabjára szerződnek, fennáll a veszély, hogy a tudásalapú, licencszerű, know-how-bázisú szolgáltatást jövőre - egy olcsóbb ajánlattal - más valaki veheti át, aki folytathatja a megkezdett munkát.

A kiválasztás szempontjai

A tanácsadói szolgáltatást igénylők szemszögéből közelítve merül fel, hogy miként válasszanak vezetési tanácsadót. A VTMSZ igyekszik a potenciális partnereknek, megrendelőknek is gyakorlati támpontokat nyújtani. Vagyis: a tanácsadó választása stratégiai kérdés, ezért hosszú távú együttműködésre kell törekedni ügyfél és tanácsadó között. E szempontot már a választás kezdetétől célszerű szem előtt tartani. Kulcsfontosságú az interaktív, közvetlen kapcsolat a leendő tanácsadóval, a tanácsadó megismerése, az együttműködés tesztelése. Igen sokat mondhatnak el a tanácsadókról a rendelkezésre álló referenciák is. Ez egyúttal a későbbi kockázatot is csökkenti, illetve megkönnyíti a szervezeti kultúrák közti különbségek kezelését. A hosszú távú együttműködés lehetővé teszi, hogy a tanácsadó minél alaposabban megismerhesse ügyfelét, melynek következménye, hogy egyre hatékonyabban tud közreműködni problémáinak megoldásában. A tanácsadó lecserélésével megbízóik elesnek ezektől az előnyöktől, ezért a változtatást csak feloldhatatlan ellentétek esetén, alapos mérlegelés után javasolják.

A tanácsadás sokszor megfoghatatlanabb, az ügyfél és tanácsadó viszonya miatt más, mint a konkrét paraméterekkel meghatározható termékek. E tulajdonságai miatt "beszerzése" is különbözik azokétól. Míg a termékek között funkcionalitásuk, technikai paramétereik alapján döntünk, tanácsadót általában bizalmi alapon választunk, csakúgy, mint orvost, ügyvédet vagy papot. A tanácsadóba vetett bizalom segít áthidalni az együttműködés sajátosságaiból adódó problémákat, és lehetővé teszi a szakértelem és az erőforrások hatékonyabb alkalmazását.

A kiválasztás szempontjai tehát: a tanácsadó által alkalmazott módszerek, módszertanok; projektvezetési tapasztalatok; cégreferenciák; személyes referenciák, szubjektív megítélés; garancia a teljesítésre és végül az ár és a fizetési konstrukció. A legnagyobb súllyal az összetett nagyberuházásokban szerzett tapasztalatot, a regionális helyismeretet, valamint az egyéni megvalósításokat értékelik.

Az ár - optimális esetben - a szempontok közt az utolsó helyen áll. A csak az ár alapján való rangsorolás ugyanis nem veszi figyelembe a szolgáltatás minőségét, illetve nem tükrözi a választás során kiemelkedő jelentőségű bizalmi faktort. A szövetség azt javasolja, hogy tegyük a versenyeztetés során lehetővé, hogy a jelöltek tudjanak egymásról, s így hatékonyan és a VTMSZ etikai kódexének megfelelő módon megkülönböztethessék szolgáltatásaikat.

Vezetési tanácsadás körébe tartozó szolgáltatások

Vállalati stratégiai tanácsadás

  • Stratégiai tervezés
  • Szervezetfejlesztés
  • Piackutatás
  • Marketing-tanácsadás
  • Vállalati kommunikáció
  • Pénzügyi tanácsadás stb.

Operations management (működésirányítással összefüggő tanácsadás)

  • Üzleti, vállalati folyamatok újratervezése, átalakítása (BPR)
  • Változáskezelés (CM)
  • Projektmenedzsment
  • Ellátásilánc-menedzsment (SCM)
  • Vállalati működés fejlesztését célzó szolgáltatások (management assurance services)

Informatika

  • IT-tanácsadás
  • IT-rendszerfejlesztés/rendszerintegráció

Emberierőforrás-menedzsment

  • Toborzás/kiválasztás
  • Bérezés, ösztönzés

Outsourcing-szolgáltatások, kihelyezési tanácsadás

VTMSZ
Magát a tanácsadói tevékenységet Magyarországon 1989-1990-ben az akkor nálunk is megjelenő nagy nemzetközi tanácsadó cégek honosították meg. Az ezredforduló első felében megalakult szövetség kezdetben csak cégeket toborzott, s mert létérdek volt a piacon működő kontároktól való megkülönböztetés, létszáma rövidesen hatvan fölé emelkedett - nyilatkozta egyik laptársunknak Kornai Gábor, a szövetség soros elnöke. Eredeti - és máig is megmaradt - célja azoknak a vezetési tanácsadó cégeknek az összefogása volt, amelyek elfogadják a szakma nemzetközi normáit és etikai követelményeit. A tagfelvételt mind a mai napig szigorú - referenciamunkákra és személyekre vonatkozó - tételes ellenőrzés előzi meg, amelyen a jelentkezők csaknem harmada rendszeresen elvérzik. A VTMSZ 1995-1996-tól gesztorálja a bejegyzett vezetési tanácsadó (CMC) címet, s azóta - bár formálisan csak 2007-től - egyéni, vagyis tanácsadókból álló tagozata is létezik, de alapjában ma is társaságok, vállalatok alkotják.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo