Sándor László

Közüzemi vállalat a versenyszektor reflexei, szabályai, gondolkodásmódja és korszerű irányítási módszerei szerint működtetve. Talán ezek a legjellemzőbb paraméterei a Sándor László által vezetett Fővárosi Vízműveknek. Nyoma sincs a kormányzati felügyeletű, önkormányzati tulajdonú közüzemi vállalatokra jellemző hatósági tempónak, gondolkodásmódnak. Mindennek bizonyára döntő oka maga az első számú vezető: Sándor László vezérigazgató.

Amerikai, üzleti sikerről szóló szakkönyvek a sikeres üzletember nélkülözhetetlen tudásaként jelölik meg a pénzügyeket, a számvitelt. Ma már hozzáteszik az IT-jártasságot is. Önnél megvoltak ezek a tudások a vízművek előtt?

Ha ebből a szempontból rakom össze szakmai életutamat, akkor hibátlan a tanulási folyamat. A Külkerfőiskola elvégzése után a Külkereskedelmi Bankban kezdtem dolgozni, négy-öt évet nyomtam le az ország elit bankjában, hatalmas tudású tanítómesterek között. Kultúrkörnyezetben csak azt éreztem, hogy a mérce iszonyatosan magas. Bankárpalánta társaim képességei is rendkívül magasak voltak. Volt tehát néhány motiváció, ami húzott engem felfelé. Azután külkervállalatnál, vegyesvállalatoknál töltöttem néhány évet, s voltam főkönyvelő is. E pozíciómban végeztem el a közgazdasági egyetemet is. Pénzügyi tanácsadóként kitanultam a számvitel és a likviditás összefüggéseit. Az egyik legnagyobb iskolám az IKEA felépítése volt. Az első vegyesvállalati formában működő áruházat a rendszerváltás utáni napokban adtuk át. Az IKEA ügyvezető igazgatókénti működtetése már nem izgatott. Az ÁB–Aegonban öt évet töltöttem el operatív igazgatóként. Hozzám tartozott többek között a hálózat és a számítástechnika kiépítése. Az IT-jártasságom megszerzésének bizonyítéka, hogy beválasztottak az International IT-commitybe. Az információs technológiákhoz való viszonyom nem csak technikai jellegű. Mély meggyőződésem, hogy a folyamatosan változó világot irányítás és kontroll alatt tartani csak a fejlett IT-t alkalmazva lehet.

S tudta ezt a tudást hasznosítani a vízműveknél is?

Hogyne. Átalakítottuk az ügyfélszolgálatot, call-centerünk egyedülálló, GPS-es autókövető rendszer alkalmazását tervezzük gépjárműveink logisztikájához, egységes SAP-rendszert vezettünk be, egységes adatbázis építettünk ki, s szolgáltatói tevékenységünk profi. A vízszolgáltató szervezetek szolgáltatási színvonalát mérő, szigetországbeli, független Office of Water mércéje szerint a legjobbak kategóriájában vagyunk a vízminőség és a vízellátás szempontjából.

Ha nem nyereségorientált a szervezet, akkor milyen érdekeltségi rendszer űzi, hajtja ebbe az irányba a vízműveket vezető menedzsmentet?

Szerencsés a tulajdonosi struktúra: a 24 százalékos külföldi tulajdon, valamint a menedzsment kinevezési jogának külföldi tulajdonlása az ambiciózus vállalatvezetésnek, irányításnak kedvez. Valóban nem a minél magasabb nyereség elérése a cél, hanem az optimális üzemeltetés. Ez azt jelenti, hogy viszonylag alacsony vízdíj mellett a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatásra kell törekednünk. S nekem, akit a külföldiek hoztak a vállalat élére, innentől fogva nagy szabadságom van. A velem szemben megfogalmazott elvárásokat ugyanis már az első évben magasan túlteljesítettem. Állandóan előrerohanok, jóval többet teszek az asztalra, mint amennyit várnak tőlem, emiatt nem zavaró a kontroll fölöttem.

Ezt tudatosan csinálta, vagy ilyen a habitusa?

Ilyen vagyok. Már túl vagyok azon, hogy mások elvárásainak akarjak megfelelni. A magam belső mércéje viszont nagyon magas. A legjobb teljesítmény elérése, a maximalizmus motorja hajt. A nagy dolgok véghezvitele, a nagy változások generálása, megvalósítása, az új megteremtése érdekel.

Nehéz lehet a munkatársainak.

Valóban nem könnyű. De egyre többen vannak a környezetemben, akiket nagyon ambicionál, hogy a legjobbak legyenek, hogy ők találhatják ki, s valósíthatják meg, hogy együtt küzdünk meg az eredményekért, hogy nagy dolgokra vagyunk együtt képesek. Valóban, a tempó rendkívül gyors, a változás állandó a szervezetben. Igazi változásmenedzselést csinálunk. Ez feszültséggel, stresszel jár együtt. Van, aki nem bírja. Őket nagyon sajnálom, tudom, hogy iszonyatosan nyomasztóan hathatok rájuk. De ettől még nem változom meg.

Domináns alkatú vezetőként milyen hangulatú vezetői értekezleteket tart?

Egymás szavába vágunk, kötetlen, kreativitást kihozó stílusban, közvetlen hangulatban, minden formalitástól mentesen értekezünk. Azt gondolom, hogy a meghatározó munkatársaimban mélyen beleivódott a büszkeségérzet. Néhány év, és a köztudatban is úgy rögződik: rangot jelent a Fővárosi Vízműveknél dolgozni.

Honnan szedi az erejét, amit sugároz a környezetének, s amiből merítkezik nap mint nap?

A sikerből. Nekem mindig csak a legjobb teljesítmény a jó. Nincs alku. Sok példa volt előttem életemben, amikor megcsapott a lemaradás érzése. Elviselhetetlennek tartom. Ezért a mércét mindig magasabbra tettem, mint azt a realitások indokolták. De talán akkor vagyok a legboldogabb, amikor látom a környezetem elégedettségét, amikor az emberek, a munkatársaim jól érzik magukat az általunk teremtett világunkban.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo