Programíró kibicek

Soha ilyen tájékozott nem volt a nagyközönség a magyar gazdaság állapotát illetően. Az a laikus, aki eddig netán keverte volna az államháztartási deficitet a fizetési mérleg hiányával, ma már minden bizonnyal kiigazodik a makrogazdasági fogalmak között, tájékozott az államadósság helyzetét és kívánatos arányát illetően, és pontosan tudja, amit ugyan már másfél évtizede hall, de eddig nemigen hallott meg: hogy a reformok immár halaszthatatlanok.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

És azt is tudja, bár erről egymásnak igen ellentmondó információkat kap, hogy nem elsősorban a gazdasággal van baj - hiszen a növekedés üteme elfogadható, a beruházásokkal sincs gond, jön a működő tőke, a reálkeresetek is emelkednek -, hanem az államháztartással. S ez hiába kevéssé megfogható a hétköznapokban, azért ő a reform nem mindig szeretnivaló hatásait bizony érezni fogja a hétköznapokban is.

Nem véletlen a közvélemény szokatlanul mély tájékozottsága. Szokatlanul aktív most a gazdaságpolitikai közélet is, tudós emberek - köztük volt miniszterek -, intézmények, sőt sajtótermékek teszik közzé reformprogramjaikat - akár alternatív kormányprogramként is aposztrofálhatnánk ezeket -, gazdasági érdekképviseletek kiáltványt fogalmaznak a gazdaság reformjának érdekében.

Választások után, várva a kormányprogramra s benne az elkerülhetetlen reformokra, ez az aktivitás végül is érthető. Hogy a javaslatoknak lesz-e igazán hatásuk, az kétséges, bár számos elemük biztosan megjelenik majd a kormányprogramban, hiszen a gondok és megoldásuk lehetőségei régóta ismertek.

Az alternatív programok sok ponton hasonlóak, és persze sok mindenben eltérnek egymástól. Beszélgetni, vitatkozni róluk érdemes és érdekes is lehet. De ezek a diskurzusok a gyakorlat, a valóság szempontjából épp amiatt nem feltétlenül hatékonyak, ami miatt az egyes reformjavaslatok a hasonlóságok ellenére egyediek, és ami miatt a kormányprogram is az lesz. Ez pedig a társadalomszemlélet, a politikai megfontolások, a részletek keveréke, aránya, patikamérlegen kimért adagolása.

Mert tetszik, nem tetszik ez a közgazdászoknak, a nemzetgazdaság nem úgy működik, mint egy vállalkozás, túl sok benne a szubjektív elem: tízmillió magyar állampolgár. Emiatt a legracionálisabbnak tűnő megoldások is pillanatok alatt irracionálisak lesznek. Éppen emiatt kormányprogramot csak maga a kormány tud írni, mi pedig reménykedhetünk, hogy a gazdaság és a politika optimális keverékét lesz képes előállítani. Természetesen ezt csak akkor tudja megtenni, ha a valóságra épít, és e téren a gazdaság tényeinek elfogadása mellett megint csak egyenrangúan fontos a társadalmi reakciók reális felmérése.

A közvélemény a gazdaság állapota, a reformok fontossága mellett olyan fogalmakkal is megismerkedett az elmúlt időszakban, mint például a konvergenciakritériumok és a túlzottdeficit-eljárás. Persze le tudja fordítani a hétköznapok nyelvére is ezeket: mikor lesz eurónk? A választ is ismeri. A nemcsak a kormány-, hanem a felzárkózási programban is megjelenő reformlépések remélhető eredményességéről Magyarországnak az Európai Uniót is meg kell győznie, ezeket a lépéseket adott időn belül meg is kell tennie, s mindemellett az ez évi költségvetési tervet valamilyen módon ha nem is tartania, de legalább megközelítenie kellene. Még a bulvármédia is ezzel van tele.

Nem valószínű, hogy a - jelenlegi és a remélhetőleg június közepére felálló új - kormány ne lenne tisztában mindezzel. Kétségtelen, hogy a győztesek a választás időszakában, ha nem is állítottak valótlanságokat, nagy igyekezettel nem beszéltek ezekről a kérdésekről. De az is kétségtelen, hogy ebbéli igyekezetük inkább csak a napirendről tuszkolta le ezeket a problémákat, amelyek a háttérben továbbra is ott sötétlettek. Feltehető hát, hogy a kormányprogram a tények, a helyzet és a lehetséges kimenetek ismeretére épül, és ezekre alapozva határozza meg a tervezett lépéseket.

Éppen ezért bár méltányolható, de nem igazán érthető, hogy miért léptek ki a programírók a nagyközönség elé, miért nem maradtak meg a szakmai fórumokon. S ugyanígy erősen kétséges annak a kiáltványnak a súlya is, amelyet nagyon is fontos gazdasági szervezetek és érdekképviseletek fogalmaztak meg, és amely már-már közhelyes általánosságokat tartalmaz - ennél még a gazdasági miniszternek az ellenzék által épp általánossága miatt bírált augusztusi "közös gazdaságpolitikai nyilatkozata" is jóval konkrétabb -, ráadásul mindennek megvitatására egy új, háromoldalú fórumot javasol és új "társadalmi szerződés" megkötését.

A kormányprogram megvitatására mindenképpen szükség van. Ehhez azonban - bármennyire is ég mindenkiben a tettvágy - meg kell ismerni az új kormány konkrét elképzeléseit. Társadalmi párbeszédre is szükség van. De ennek is megvannak a maga kialakult fórumai a parlamenttől a szakmai és társadalmi érdekképviseleteken keresztül az érdekegyeztető tanácsig.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo