Az Európai Unióban az áruszállítás nagy része közúton történik, évről évre növekvő volumenben. Egyre több terméket mozgatunk meg, s közben a közúti fuvarozás aránya is növekszik a vízi és a vasúti szállítmányozás rovására. Történik mindez annak ellenére, hogy a járművek mozgása közben elégetett üzemanyaggal egyre több szén-dioxid kerül a levegőbe, ami hozzájárul a globális felmelegedés felgyorsulásához. Ezért sem mindegy, hogy a logisztikában érdekelt cégek miként próbálják meg kezelni ezt a problémát.
Fizessen a károkozó!
Az Európai Bizottság nyáron hozta nyilvánosságra Környezetbarátabb közlekedés című kezdeményezéscsomagját, amelyet annak érdekében dolgozott ki, hogy a közlekedés ára jobban tükrözze a társadalmat terhelő valós költségeket.
A stratégia kulcsfontosságú részét képezi a nehéz tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló (euromatrica) irányelv módosítását célzó javaslat. Ez lehetővé tenné a tagállamok számára, hogy az úthasználati díjakat a közlekedésből származó levegő- és zajszennyezés, valamint a csúcsforgalmi időszakokban tapasztalható torlódások mértéke alapján határozzák meg, és eszerint differenciálják. Ily módon a teherfuvarozási ágazat szereplőit arra ösztönöznék, hogy járműállományukat környezetbarátabb járművekkel váltsák fel, illetve körültekintőbben hozzák meg logisztikai döntéseiket, és válasszák meg járműveik útvonalát.
Kamionok helyett vasút
A gyűjtőszállítmányozással foglalkozó Gebrüder Weiss Szállítmányozási és Logisztikai Kft. magyarországi termináljába belföldes teherautókkal gyűjti össze ügyfelei áruit, amelyek azután kamionok igénybevételével jutnak el más régiók, országok hasonló disztribúciós központjába. Onnan újra kocsira kerülnek a feladott áruk, így jutva el a végcélhoz.
Erre a logisztikai feladatra - kisautós finomdisztribúció - természetesen a cégnek van felállított rendszere, amellyel törekszik a kihasználtság és az átfutási idő optimális egyensúlyát megtalálni - mondta Varga Bálint, a cég munkatársa, hozzátéve, hogy míg az ügyfél kívánalma a minél gyorsabb szállítás, addig nekik a hatékonyság érdekében arra is figyelniük kell, hogy a begyűjtőautók minél több helyre menjenek el egy út során. Két ország terminálja között jelenleg a közúti szállítás a jellemző, hiszen ez gyors és rugalmas megoldás, ellentétben például a vasúttal. Ugyanis egy kamion akkor és oda megy, ahová a megrendelők érdekei megkívánják.
Itt lép képbe a környezettudatosság, ugyanis az Európai Unió és az egyes országok is próbálják visszaszorítani a közúti fuvarozást, aminek egyik eszköze a vasút szolgáltatásainak a piacképessé tétele. Varga Bálint elmondta, hogy olyan piaci környezet megteremtése folyik, ahol már megéri a vasutat mint alternatívát igénybe venni.
A politikusok a közúti szállítás térhódítását különböző szankciókkal korlátozzák. Magas úthasználati díjakat vezetnek be, hétvégi közlekedési tilalmakat léptetnek életbe, csökkentik a sofőrök napi és heti vezetési idejét, a kamionokat nem engedik be egyes alagutakba, azaz olyan környezetet teremtenek, hogy a szállítmányozók alternatív lehetőségeket vegyenek igénybe.
Ezt a Gebrüder Weiss már meg is tette, hiszen saját vasúti szerelvénye Bécs és a svájci határnál található Bregenz között, Innsbruck érintésével konténerekben szállítja a rájuk bízott gyűjtőárukat Magyarországról, Szlovákiából és Csehországból Nyugat-Ausztria, Dél-Németország, Svájc felé, és viszont. Ezzel az úttörő vállalkozással a cég egy évben 15 ezer teherautónyi úttal kevesebbet tesz meg, 2,5 millió liter gázolajat spórol, és 9000 tonna szén-dioxiddal kevesebbet juttat a levegőbe. Ezzel a módszerrel az átfutási idő is rövidül, költséget is megspórol a cég - jelentette ki Varga Bálint, aki kifejtette, hogy a vasút rugalmatlansága - adott időpontban indul - és a magasabb kockázat - ha nincs elég áru - ellenére ez a jövő, a társaság már most 80 konténert tölt meg naponta ezen a főfutamon.
Belföldön a körülmények kevésbé inspirálják a fuvarozó cégeket a környezettudatos működésre, hiszen például az a súlyadókedvezmény, amely a környezetbarátabb járművek használata után jár, elhanyagolható - osztotta meg lapunkkal véleményét Mihályi Zoltán, a Pannon Express szállítmányozó cég ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy például Németországban ugyanezért jelentős autópályadíj-kedvezményt kapnak a cégek, ami már komolyabb megtakarítást jelent, főleg annak tükrében, hogy megközelítőleg 80 százalékos díjemelést terveznek a németek a közeljövőben.
A 21. században az már természetes, hogy szoftver segítségével tervezik meg az optimális útirányt, beszélt a fuvarszervezésről a társtulajdonos Schneider Gábor, a térképprogramok már igazán megbízhatóak, és akár az is megtudható, hogy külföldön merre lehet behajtani, vagy hogy egy híd alatt elfér-e a kamion, vagy sem. A sofőrök munkáját pedig GPS segíti, így az aktuális lezárásokat is időben tudják korrigálni. Mindezen eszközök használatával gázolajat spórol meg a cég, melynek következtében kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe.
A Pannon Express most költözik át a Szigetszentmiklósi Logisztikai Parkba, ahol új raktárt épített. A környezetvédelmi szempontok miatt olajfogókat helyeztek el a parkolók mentén az esetleges olajfolyások kezelésére - kiépítésük darabonként egymillió forintba került -, és az előírásoknak megfelelően zöldterületet is kialakítottak. A kívánt raktárigényt az adott alapterületen ezért felfelé építkezéssel elégítették ki: a raktár belmagassága meghaladja a tíz métert is.