Optimális útvonalon

Ma már természetes, hogy szoftver segítségével tervezik meg az optimális útirányt a szállítmányozó cégek. Eközben a politika próbálja visszaszorítani a közúti fuvarozást. Ennek egyik eszköze a vasút szolgáltatásainak a piacképessé tétele azért, hogy megérje a vasutat mint alternatívát igénybe venni.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Európai Unióban az áruszállítás nagy része közúton történik, évről évre növekvő volumenben. Egyre több terméket mozgatunk meg, s közben a közúti fuvarozás aránya is növekszik a vízi és a vasúti szállítmányozás rovására. Történik mindez annak ellenére, hogy a járművek mozgása közben elégetett üzemanyaggal egyre több szén-dioxid kerül a levegőbe, ami hozzájárul a globális felmelegedés felgyorsulásához. Ezért sem mindegy, hogy a logisztikában érdekelt cégek miként próbálják meg kezelni ezt a problémát.

Fizessen a károkozó!

Az Európai Bizottság nyáron hozta nyilvánosságra Környezetbarátabb közlekedés című kezdeményezéscsomagját, amelyet annak érdekében dolgozott ki, hogy a közlekedés ára jobban tükrözze a társadalmat terhelő valós költségeket.

Kimaradt problémák
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium honlapján olvasható a Magyar Logisztikai Stratégia munkaanyaga. A helyzetelemzés során feltárt erősségek, gyengeségek, lehetőségek és veszélyek figyelembevételével azt a célt tűzték ki a stratégia megalkotói, hogy 2013-ra Magyarország a kelet-közép-európai térség egyik logisztikai szolgáltató központja és egyben interkontinentális "cargo hub"-ja legyen. Megtörtént a stratégia környezeti értékelése is. A Közlekedéstudományi Intézet által a Magyar Tudományos Akadémia Világgazdasági Kutatóintézetének bevonásával készített összefoglaló hiányolja, hogy az anyag egyáltalán nem foglalkozik az üvegházhatású gázok kibocsátásából adódó problémával, ami a közeljövőben a közlekedést és annak kapcsán a logisztikát alapvetően meghatározó tényezővé válik majd. Ezt a kérdéskört mindenképpen vizsgálni kellett volna, legcélszerűbben még a célok meghatározása előtt, hogy ne a későbbi monitorozások során derüljön ki azok esetleges tarthatatlansága.
Az egyik javaslat lehetővé teszi például, hogy a tagállamok hatékonyabb, a környezeti hatásokat jobban figyelembe vevő úthasználati díjakat szabjanak ki a tehergépjárművekre, és az így befolyó összegeket a közlekedés okozta környezeti hatások csökkentésére, az utak túlterheltségének mérséklésére fordítsák. A kezdeményezéscsomag célja a környezetszennyezés és az éghajlatváltozás elleni küzdelem, valamint hogy a környezeti károkért ne az adófizetők fizessenek, hanem az, aki a károkat okozza - nyilatkozta akkor Antonio Tajani, az Európai Bizottság közlekedésért felelős alelnöke. A brüsszeli bizottság arra számít, hogy a kezdeményezések eredményeképpen környezetbarátabbá válik a közlekedés, csökkennek a különféle kibocsátások, 8 százalékkal mérséklődik a tehergépjárművek üzemanyag-fogyasztása, és valamennyi közlekedő számára érzékelhetően csökken az utak túlzsúfoltsága.

A stratégia kulcsfontosságú részét képezi a nehéz tehergépjárművekre egyes infrastruktúrák használatáért kivetett díjakról szóló (euromatrica) irányelv módosítását célzó javaslat. Ez lehetővé tenné a tagállamok számára, hogy az úthasználati díjakat a közlekedésből származó levegő- és zajszennyezés, valamint a csúcsforgalmi időszakokban tapasztalható torlódások mértéke alapján határozzák meg, és eszerint differenciálják. Ily módon a teherfuvarozási ágazat szereplőit arra ösztönöznék, hogy járműállományukat környezetbarátabb járművekkel váltsák fel, illetve körültekintőbben hozzák meg logisztikai döntéseiket, és válasszák meg járműveik útvonalát.

Kamionok helyett vasút

A gyűjtőszállítmányozással foglalkozó Gebrüder Weiss Szállítmányozási és Logisztikai Kft. magyarországi termináljába belföldes teherautókkal gyűjti össze ügyfelei áruit, amelyek azután kamionok igénybevételével jutnak el más régiók, országok hasonló disztribúciós központjába. Onnan újra kocsira kerülnek a feladott áruk, így jutva el a végcélhoz.

Erre a logisztikai feladatra - kisautós finomdisztribúció - természetesen a cégnek van felállított rendszere, amellyel törekszik a kihasználtság és az átfutási idő optimális egyensúlyát megtalálni - mondta Varga Bálint, a cég munkatársa, hozzátéve, hogy míg az ügyfél kívánalma a minél gyorsabb szállítás, addig nekik a hatékonyság érdekében arra is figyelniük kell, hogy a begyűjtőautók minél több helyre menjenek el egy út során. Két ország terminálja között jelenleg a közúti szállítás a jellemző, hiszen ez gyors és rugalmas megoldás, ellentétben például a vasúttal. Ugyanis egy kamion akkor és oda megy, ahová a megrendelők érdekei megkívánják.

Itt lép képbe a környezettudatosság, ugyanis az Európai Unió és az egyes országok is próbálják visszaszorítani a közúti fuvarozást, aminek egyik eszköze a vasút szolgáltatásainak a piacképessé tétele. Varga Bálint elmondta, hogy olyan piaci környezet megteremtése folyik, ahol már megéri a vasutat mint alternatívát igénybe venni.

A politikusok a közúti szállítás térhódítását különböző szankciókkal korlátozzák. Magas úthasználati díjakat vezetnek be, hétvégi közlekedési tilalmakat léptetnek életbe, csökkentik a sofőrök napi és heti vezetési idejét, a kamionokat nem engedik be egyes alagutakba, azaz olyan környezetet teremtenek, hogy a szállítmányozók alternatív lehetőségeket vegyenek igénybe.

Ezt a Gebrüder Weiss már meg is tette, hiszen saját vasúti szerelvénye Bécs és a svájci határnál található Bregenz között, Innsbruck érintésével konténerekben szállítja a rájuk bízott gyűjtőárukat Magyarországról, Szlovákiából és Csehországból Nyugat-Ausztria, Dél-Németország, Svájc felé, és viszont. Ezzel az úttörő vállalkozással a cég egy évben 15 ezer teherautónyi úttal kevesebbet tesz meg, 2,5 millió liter gázolajat spórol, és 9000 tonna szén-dioxiddal kevesebbet juttat a levegőbe. Ezzel a módszerrel az átfutási idő is rövidül, költséget is megspórol a cég - jelentette ki Varga Bálint, aki kifejtette, hogy a vasút rugalmatlansága - adott időpontban indul - és a magasabb kockázat - ha nincs elég áru - ellenére ez a jövő, a társaság már most 80 konténert tölt meg naponta ezen a főfutamon.

Magyarország jó logisztikai helyszín
Ipari és logisztikai beruházások számára az öt legjobb európai helyszín közül három az új EU-tagországokban van, ez derül ki a Cushman & Wakefield nemzetközi ingatlanügynökség kétévente ismételt tanulmányából (European Distribution Report 2008). Az európai ranglistán most is Belgium az első helyezett - csakúgy, mint két évvel ezelőtt -, a második Hollandia, a harmadik Magyarország, majd Csehország és Lengyelország következik. Az előző, 2006-os felmérésben Belgiumot Franciaország, majd Hollandia követte, Csehország a negyedik volt, Lengyelország akkor is az ötödik helyen szerepelt, Magyarország a hetedik helyet kapta. A mostani felmérésben 25 európai ország szerepel, az előzőben még csak 15. A rangsort a költségek és az előnyök súlyozásával alakítják ki, figyelembe véve egyebek közt az ingatlanbérleti díjakat, a munkaköltséget, a közlekedés helyzetét, a fő piacok közelségét vagy távolságát, a lakosság sűrűségét.
Kihasználják a technológiai fejlettséget

Belföldön a körülmények kevésbé inspirálják a fuvarozó cégeket a környezettudatos működésre, hiszen például az a súlyadókedvezmény, amely a környezetbarátabb járművek használata után jár, elhanyagolható - osztotta meg lapunkkal véleményét Mihályi Zoltán, a Pannon Express szállítmányozó cég ügyvezető igazgatója, hozzátéve, hogy például Németországban ugyanezért jelentős autópályadíj-kedvezményt kapnak a cégek, ami már komolyabb megtakarítást jelent, főleg annak tükrében, hogy megközelítőleg 80 százalékos díjemelést terveznek a németek a közeljövőben.

A 21. században az már természetes, hogy szoftver segítségével tervezik meg az optimális útirányt, beszélt a fuvarszervezésről a társtulajdonos Schneider Gábor, a térképprogramok már igazán megbízhatóak, és akár az is megtudható, hogy külföldön merre lehet behajtani, vagy hogy egy híd alatt elfér-e a kamion, vagy sem. A sofőrök munkáját pedig GPS segíti, így az aktuális lezárásokat is időben tudják korrigálni. Mindezen eszközök használatával gázolajat spórol meg a cég, melynek következtében kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe.

A Pannon Express most költözik át a Szigetszentmiklósi Logisztikai Parkba, ahol új raktárt épített. A környezetvédelmi szempontok miatt olajfogókat helyeztek el a parkolók mentén az esetleges olajfolyások kezelésére - kiépítésük darabonként egymillió forintba került -, és az előírásoknak megfelelően zöldterületet is kialakítottak. A kívánt raktárigényt az adott alapterületen ezért felfelé építkezéssel elégítették ki: a raktár belmagassága meghaladja a tíz métert is.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo