A honlapom én vagyok

Kevés a látogató a céges honlapon? Vagy egyáltalán nincs is a vállalkozásnak honlapja? Pedig ez ma már fontos alap, hiszen az emberek túlnyomó többsége első körben a neten keres, bármire is van szüksége. A jó honlap ügyfelet és forgalmat hoz, a rossz azonban még árthat is.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Mindenki a neten akar lenni. Ott zajlik üzlet és magánélet, és ma már nem tűnnek elképzelhetetlennek a korábban csak sci-fikben megjelenő, kizárólag virtuálisan menedzselt mindennapok sem. Ennek ellenére a magyar mikro- és kisvállalkozások több mint fele nem bízik az online jelenlét üzleti erejében, így aztán saját honlappal sem rendelkezik a Google Magyarország számára készített Ipsos-felmérés szerint. Többek között túl drágának, túl bonyolultnak gondolják a netes megjelenést. Aki viszont kipróbálta, tisztában van az előnyeivel. Persze ezek akkor lesznek valósak, ha tényleg jó weboldalt alakít ki magának a cég. Ez nem csak informálja a látogatót, vagy éppen elad valamit, de a cég presztízsét, komolyságát is megerősítheti - hangsúlyozza Radosavljevic-Szilágyi Kritsztina, a Google Magyarország PR-menedzsere.

Száz honlapból három képes arra, hogy a tulajdonosának profitot termeljen. A többi elkészítése és fenntartása több pénzt visz el, mint amennyit hoz - amit persze senki nem akar.

Prioritás a használhatóság

A honlap felépítésekor szem előtt kell tartani, hogy a látogatók lusták, kényesek és türelmetlenek. Félreértés ne essék, ez nem sérti a felhasználókat. Ők tudják, mit keresnek, és azt szeretnék a lehető leghatékonyabban megszerezni. A honlap tulajdonosának kell belátnia, hogy a hatalmas versenyben kemény elvárásoknak kell megfelelnie a valóban eredményes online jelenléthez. A webet böngésző a honlapra érkezés után az első 3-5 másodpercben eldönti, hogy érdekli-e az oldal, és marad, vagy egy kattintással továbbmegy. Tehát ez alatt kell meggyőzni, hogy érdemes maradnia, és a későbbiekben visszatérnie.

Első lépésként meg kell határozni, hogy mi a honlap célja, és ki a célközönsége. Bár ez evidenciának tűnik, jelentős különbség lehet mondjuk információátadásra vagy eladásra, fiatal nőknek vagy mondjuk középkorú férfiaknak tervezett oldallal szembeni elvárások között.

Általános jó tanácsokat nehéz megfogalmazni, de biztosan gyakori hiba, hogy a honlap nem a felhasználó fejével „gondolkodik" - mondja Kurucz István, a honlapvizsgálattal is foglalkozó NRC Piackutató Kft. fejlesztési igazgatója. Ez jelentheti például többértelmű menüpontok sorát, de az adott szakterületen dolgozók számára evidens, a laikus látogató számára viszont érthetetlen szakszavak használatát is. Egy céges honlap esetében a prioritás a használhatóság, vagyis hogy minden a lehető legegyértelműbb legyen a leendő ügyfél számára. Kurucz István kutatási tapasztalatai szerint a legfontosabb információkat a site-on bal oldalon felül érdemes elhelyezni, ez felel meg ugyanis a mi kultúránkban az olvasás irányának, így ide pillantanak először a felhasználók, míg a jobb oldali sávra alig fókuszálnak. A menüpontokat szintén felül vagy bal oldalon érdemes elhelyezni, így ugyanis nem kell majd keresni őket - ez az egyszerűség pedig mindenképpen a honlap javára válik. A felső menüsor mellett szól, hogy a felhasználók a számítógépen használt programok esetében ehhez vannak hozzászokva, így könnyen és gyorsan navigálnak majd.

Szereti, nem szereti

A kutatások szerint az emberek általában szeretik a legördülő menüs felépítést, viszont nem szeretik, ha egy oldalon görgetni kell. Mivel - ha tényleg releváns mennyiségű információt szeretnénk közölni egy oldalon - ezt nem lehet elkerülni, érdemes a leggyakoribb képernyőméretre optimalizálni a méretet, és értelmessé tenni a „munkát" a felhasználó számára. Vagyis, ha már görgetni kell, ne csupán két mondat lógjon túl a nyitóképen. Ám a túl sok szöveg sem hoz jó eredményt. A téma szempontjából nem releváns töltelékszöveg inkább elrettentő a Google szakembere szerint.

Logikus felépítéssel az értékesítés is segíthető. Egyszerű példával élve: a „Megrendelem" gomb például sok honlapon a felső részen helyezkedik el, nagyon helyesen, hiszen itt van szem előtt. Ugyanakkor, mondjuk egy termékleírás végigolvasása után már nem esik kézre a látogatónak, pont akkor, amikorra meggyőztük, hogy vásároljon. Vagyis célszerű még egyszer, az oldal alján is elhelyezni. A felesleges menüpontok azonban zavaróak lehetnek.

Egy olyan cég esetében, amellyel az ügyfelek többsége csak alkalmanként kerül kapcsolatba, mulatságosan hathat a „Legyen ez a kezdőlapom!" funkció, míg egy napi ajánlatokkal vagy folyamatosan friss hírekkel jelentkező oldal esetében ez praktikus.

A kkv-k számára igen hasznos, honlap készítését segítő sablonokat ezért mindig az adott céghez kell igazítani!

Alárendelt szépség

Természetesen fontos az igényes megjelenítés is. A honlap színei, formái a lehető leginkább tükrözzék a cég arculatát, de fontos, hogy az eleve nehezen olvasható monitoron ne nehezítsük a szem dolgát. Ezért érdemes a fehér, törtfehér, de legalábbis pasztellszínű alapot megtartani. A szakember a képválasztás fontosságára is felhívja a figyelmet. Ha a cég például az emberközpontú működést helyezi a középpontba, már a nyitóképen érdemes ezt megjeleníteni, például arcok használatával. Ugyanígy a környezettudatos gondolkodást vagy más fontos alapelvet is kommunikálhat egy jól megválasztott illusztráció.

Fontos tudni, hogy a férfiak elsősorban képekre, míg a nők szövegre fókuszálnak. Az unalom elkerülése érdekében egyre több animált honlap jelenik meg, a mozgó részekből azonban a tapasztalatok szerint a kevesebb több. A túl sok villogó elem zavarja a felhasználót, ezért automatikusan kizárja azokat, így elvész a bennük lévő információ. Sok honlapon találni olyan ábrát, ikont, amely határozottan magára vonja a figyelmet. Ezek mögé minden esetben érdemes tartalmat is tenni, hiszen ami figyelemfelkeltő, az kattintásra ingerel. Ha erre nincs lehetőség, a felhasználó csalódik.

Honlaptesztek segítségével kideríthetők az egyes oldalak hátulütői, problémás pontjai. A tesztek általában fókuszcsoportos kutatást takarnak, és szoftveres elemzéseket foglalnak magukba, amelyek például az egér vagy a szem mozgását követik az oldalon. Kurucz szerint, ha valaki nem engedheti meg magának, hogy profi kutatást rendeljen, az elkészült honlapot akkor is tesztelje legalább néhány kívülállón. De a legjobban megtervezett oldalt is gondozni, aktualizálni kell. Mindennél fontosabb ugyanis az érdekes, aktuális tartalom. Egy már nem működő telefonszám, lejárt árajánlat mind-mind potenciális ügyfelek elvesztését eredményezheti.

Találják meg!

Hiába van szép, igényes, információban gazdag honlapja egy cégnek, ha senki nem találja meg. A felhasználók egy keresés elindítása után átlagosan 1-3 oldalnyi találatot hajlandók végigböngészni, vagyis előkelő helyet kell szerezni a találati listán. Magyarországon a keresőpiacon a Google részesedése 90 százalék, vagyis ha egy vállalkozás a szakterületének keresőszavaira az elsők között jelenik meg a Google-on, potenciális érdeklődőinek elsöprő többségét elérheti.

A keresőoptimalizálás - más néven SEO (search engine optimization) - körébe tartozik minden olyan cselekvés, amely a weblapnak a nem fizetett (organikus) találati listán történő előrejutását igyekszik előidézni. Ezt ideális esetben már a honlap tervezésekor - például a domainnév kiválasztásakor - figyelembe kellene venni, de utólagosan is jó eredmények érhetők el. Szakemberek segítségével jelentősen növelhető az oldal látogatottsága, a bonyolult folyamat néhány alapvetése azonban már közelebb visz a sikerhez. A keresőoptimalizálás első lépése Kungl István, a SeoTools.hu szakembere szerint a megfelelő kulcsszavak megtalálása. Ezek olyan szavak, amelyekre az adott témában tényleg keresnek az emberek, de nem túl nagy velük a konkurencia - nem olyan gyakoriak -, így kis cégként is jó eredményt lehet elérni velük a találati listán.

Fontos, hogy a dizájn ne zárja ki a keresőoptimalizálás lehetőségét: túlságosan látványos, bonyolult grafikájú menüpontok vagy éppen az egyetlen Flash-animációból álló főoldal olvashatatlan számos kereső számára. Fontos a tartalom folyamatos építése, ugyanis a keresők előnyben részesítik az értékes, nagy oldalakat. Az értéktelen tartalomgenerálás (például az ismétlés) viszont nem vezet eredményre.

A böngésző tetején megjelenő szöveg - az úgynevezett Title tag - az, amit a keresők a találati listán megjelenítenek, vagyis ennek alapján kattint, vagy nem kattint az oldalra a látogató. Épp ezért ennek kitalálására különleges figyelmet kell fordítani, hogy valóban releváns legyen az oldal tartalmára nézve. Az oldal kora sem mellékes: a keresők a régebbi oldalakat megbízhatóbbnak értékelik az újaknál. A linkek szerepe is jelentős a keresőoptimalizálásban. A cél az lenne, hogy minél több külső, de hasonló témával foglalkozó oldalról mutasson link a mi lapunkra. A kereső számára a legnagyobb értéket az jelenti, ha egy konkurens oldalon is megjelenik a hivatkozásunk.

Honlapszempontok

■ Fontos a honlap igényes megjelenése, hiszen ez éppen olyan, mint egy ember esetében a ruhája. Első benyomást tenni az interneten is csak egyszer lehet.

■ Az ajánlás a legjobb reklám. Helyezzen el ajánlási lehetőséget, így látogatói továbbíthatják a honlapot ismerőseiknek. Ehhez hasonló hasznos elemekkel a honlap magától is dolgozik a cégnek.

■ A hatékonyságot többszörösére növeli, ha a látogató könnyen megérti, miről is van szó. Manapság ehhez a video- és hanganyagok a legeredményesebbek, főként, ha figyelembe vesszük a látogató lustaságát.

■ A jó honlap interaktív. Szükség van rá, hogy a látogató is kommunikálni tudjon a céggel, a lehető legtöbb felületen, a lehető legegyszerűbben. Egy jó hírlevél létrehozásával pedig visszacsábíthatók a korábbi látogatók is.

■ A honlapon belüli keresési opció igen kedvelt, de kétélű fegyver: ha sok irreleváns találatot ad, elriasztja a látogatót.

Forrás: prout.hu

Mindenki másképp csinálja?

„Online hirdetéseket használunk új tevékenységi águnk, kozmetikai képzéseink népszerűsítésére" - mondja Garai Gábor, a Matis professzionális kozmetikumok forgalmazója és kozmetikusiskola vezetője. Újonnan induló képzésüket kizárólag online népszerűsítették. „Első lépésben, 2010 májusában megalkottuk a landing page-et, a keresőbarát kozmetikuskepzes.com domainnéven. Az átgondolt és összehangolt kampánynak köszönhetően három héttel később a Google organikus keresőjében a »kozmetikusképzés« címszóra - amely a legkeresettebb kifejezés ezen a területen - az első oldalon szerepeltünk, emellett sikerült folyamatosan versenyben maradni a kattintás alapú költségbeállításunkkal annak érdekében, hogy a hirdetési mezőkben megjelenjünk. AdWords kampányunk tehát jól teljesített" - értékel Garai Gábor. A folyamatos online kampány után az első kiscsoportos kurzus beindult. Az eredmény önmagáért beszél: a tanulók 80 százaléka érkezett az internetről.

*

A főleg egzotikus és amerikai utak szervezésére specializálódott WinTravel utazási iroda a „szájhagyomány útján" érkező új ügyfelek mellett az interneten népszerűsíti szolgáltatásait. A cég vezetője, Bodó Krisztina több éve egyedül menedzseli az iroda online hirdetéseit, kampányait. „Első látásra riasztóan bonyolultnak tűnt a rendszer, de leültem elé, és néhány nap alatt megértettem" - mondja. Ezen a piacon óriási a verseny, és nagyon sok iroda van jelen az interneten. „A Google AdWords az, ami a jól irányzott kulcsszavak segítségével folyamatosan szem előtt tart bennünket. A weblapunk látogatottságának mérésére és háttérstatisztikák készítéséhez a Google Analytics termékét használjuk. Az ebben szereplő adatok alátámasztják, hogy az oldalra látogatók több mint 70 százaléka a Google keresőn keresztül érkezik."

Forrás: Neten a Cégem

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo