Se pénz, se piac

Ugyanaz a forint megy kézről kézre. Mindenki lecsippent belőle egy darabot, míg el nem fogy. Azután már csak az ősközösségi cserekereskedelem marad, mint a túlélés utolsó eszköze. A hazai kis- és középvállalkozások zöme úgy próbálta, próbálja meg átvészelni a nehéz időket, hogy gyakorlatilag azt a picinyke tartalékát élte, éli fel, amely már akkor is kevés volt, amikor a bajok elkezdődtek. Íme a magyar gazdaság valósága a 21. század elején.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

ÁR ÉS ÉRTÉK: Kreatív szükség

Amióta a magángazdaság tért nyert Magyarországon, azóta tőkeszegény a hazai mikro-, kis- és középvállalati mezőny. Unalomig hangoztatott versenyhátrányunk az alultőkésítettség, a forráshiány. A 2008-ban elindult gazdasági világválság megtette a maga romboló hatását a világban és nálunk is. A hazai kkv-k zöme azonban a mai napig nem tud a gödörből kimászni, még akkor sem, ha úgy hallja, a világgazdasági válság már kezd véget érni, a fellendülés már elkezdődött a szomszédainknál is. Magyarországot ugyanis már eleve rossz gazdasági állapotban érte el a válság, valamint a kkv-k zöme az elmúlt majd három évben úgy akarta túlélni, átvészelni a nehéz időket, hogy gyakorlatilag azt a picinyke tartalékát élte fel, amely már akkor is kevés volt, amikor a bajok elkezdődtek.

Szívességbank
A cserekör, közösségi önsegítő kör, szívességbank és még számos más néven ismert kezdeményezés lényege, hogy az együttműködés alternatív lehetőségeit kínálja a helyi értékek cseréje révén, a pénz kiküszöbölésével. Az alapvetően magánembereket tömörítő közösségekben munkát munkára cserélnek, de nem direktben egymás között. A szívességbank tagjai más tagok által felkínált szolgáltatásokat és termékeket vehetnek igénybe úgy, hogy azokért pénz helyett a bankba „beszolgáltatott” saját munkával fizetnek. A szívességbank tagjai a felkínált munkát általában időben mérik, azaz egy egység egy órányi munkát jelent. A működéshez elengedhetetlen a szigorú adminisztráció. A szívességben végzett munkát a beszolgáltató nem feltétlenül (sőt általában nem) attól kapja vissza, akinek adta. Vagyis például egy fordító elmegy a fodrászhoz, ahol egyórányi munkát vesz igénybe. A fodrász ezt regisztrálja a rendszerben, így jogosulttá válik arra, hogy például gyermekfelügyeletet vegyen igénybe egy órára a közösség egy harmadik tagjától. A rendszer előnye, hogy számos különböző szakma képviselői kerülhetnek egy körbe, így rengeteg élethelyzetre nyújthat megoldást a barter e különös válfaja.

Aki járja a várost, láthatja, hogy a boltok már a szezon kezdetekor akcióznak, gyakorlatilag egész évben áron alul kínálják portékáikat. Régen nem tudják árréseiket érvényesíteni, a forgótőkéjüket vagy annak töredékét akarják minél gyorsabban kinyerni a vállalkozásukból, hogy egyre szűkülő forrásaikat egyre gyorsabban forgathassák, remélve, hogy valami egyszer csak történni fog, s hátha megússzák a bezárást.

Szektorok kerültek az elmúlt években abba a helyzetbe, hogy áraikban még a költségeiket sem tudják érvényesíteni, rákényszerülnek mélyen az értéken alul kínálni termékeiket, szolgáltatásaikat, hogy ideig óráig fenn tudjanak maradni. A szűkített újratermelés fogalmát már kezdjük elfelejteni - valamikor tanították a tartalmát az egyetemeken, főiskolákon -, ma viszont tömegestül szembesülünk ennek a közgazdasági kategóriának a túlburjánzott megnyilvánulásaival. A probléma egy másik vetülete, hogy a szűkülő árspirál azokat is magával rántja, akik még esetleg tarthatták volna az áraikat értékükön. Versenypozíciójukat azonban elvesztik a nyomott árak környezetében.

Aki benne van ebben a gazdasági társasjátékban, tapasztalja, hogy az egymásnak fizetett pénz mennyisége egyre csökken, mindenki lecsippent belőle egy kevéskét, de szaporítani nem tudja. Egyre kevesebb pénzért megy a biznisz. Ha pénz nincs, akkor ki kell találni valami mást, pénzhelyettesítő technikákat, túlélő fegyverzetet.

A kedvezmények adása az első lépés, amire rákényszerül kis- és nagyvállalat egyaránt. A nagyok kicsit burkoltabban oldják meg ezt, itt inkább a szolgáltatások, előnyök kiterjesztésének technikája dívik. A különböző szolgáltatási tevékenységeknél, az úgynevezett puha áruknál - amelybe emberi, szellemi anyag van beépítve - könnyebb a helyzet, ott a költségek csökkentésével, a nyereségről lemondással, s ha már abban sincs tartalék, akkor a tőke felélésével még meg lehet szerezni, vagy tartani a megrendelőt. A „kevés is több, mint a semmi" üzleti stratégiával rengetegen próbálják magukat a felszínen tartani. Ők a tőkefelélők. Ki előbb, ki később fogyasztja el a sok év munkájával, küzdelmével megteremtett vagyont, megélési lehetőséget.

Még többen vannak azok a cégek, amelyek pénzkímélő megoldásokhoz nyúlnak. A cserekereskedelem az ősközösségi társadalmaknak, a pénz nélküliségnek volt a sajátja. Ma viszont, mivel egyiküknek sincs pénze megvásárolni azt, amire szükségük van, egymást „kényszerítik rá" a vállalkozások, hogy áruikat, szolgáltatásaikat cserébe adják. A szabályosan működők - vannak még ilyenek, de egyre kevesebben, mivel a gazdaság a válság hatására megint erőteljesen szürkülni, feketedni kezdett - számláznak is egymásnak, forgalmukban kimutatható az ilyetén tevékenység eredménye. A többség (szerintem) még ezzel sem törődik, tehát eltűnik a nemzetgazdasági teljesítményekben ez az egyre növekvő, irdatlan forgalmi adat.

A profik szabályos cserekereskedelmi közösségeket szerveznek, s világhálózatok épültek ki arra, hogy virtuális pénzegységeket érő termékeket, szolgáltatásokat, gyakorlatilag teljes áron (pénzhelyettesítő egységekért) tegyünk be a rendszerbe, s ha nem tudjuk teljes, csak erősen kedvezményes áron értékesíteni, a különbséget levásárolhatjuk a rendszerben.

Végkiárusítás, minden eladó! Ár és érték között mi is a különbség?

Nyereségérdekeltség? Hitelképesség? Fejlődés, beruházás, vagyongazdálkodás? Üzleti tervezés?

Hol van már az az idő, mikor minderre törekvés jellemezte az üzleti élet szereplőit?

Demcsák Mária

FINANSZÍROZÁS: Nincs forrás

Sem a banki hitel, sem a támogatott pályázati források nem segítenek a túlélésben. A bankok hitelezési hajlandósága erőteljesen lecsökkent, az európai uniós pályázatokhoz pedig általában jelentős önerő kell, ami nincs. És piac sincs, ami miatt fejleszteni érdemes volna.

A recesszió kirobbanásakor kiderült, hogy a hosszabb távú fejlesztések megvalósítása és a forgóeszköz-finanszírozás is nehéz a válság sújtotta kkv-szegmensben, nemritkán lehetetlen, így a bankok hitelezési aktivitása sem csupán átmenetileg, a válság éveiben esett. A pénzintézetek a kkv-szektor szereplőinek többségét nem tartják hitelezhetőnek, másokat ugyan szívesen finanszíroznának, de olyan feltételek mellett, amely a legtöbb vállalkozás számára teljesíthetetlen. A piaci bizonytalanságok tovább lassítják a kilábalást, hiszen még a forrással rendelkezők sem mernek hosszú távú beruházásban gondolkodni. Különösen, mivel a belföldi kereslet továbbra is stagnál, a szektor vállalkozásainak 85 százaléka pedig korábban is elsősorban erre a piacra termelt.

A tömeges összeomlás elkerülése érdekében a válság kirobbanásakor az akkori kormányzat enyhített az uniós pályázatok feltételein. Korábban a Gazdaságfejlesztési Operatív Program mögött álló filozófia szerint azok a vállalkozások juthattak támogatott fejlesztési forrásokhoz, amelyek a vállalások révén garantálták, hogy a pénzek felhasználásával fejlődésük gyorsabb lesz, mint a magyar gazdaság átlagáé, és ily módon az országot dinamikusabb fejlődési pályára állítják. 2009 előttig például a pályázóknak az inflációt 3-6 százalékkal meghaladó növekedést és új munkahelyeket kellett garantálniuk, a válság kirobbanását követően viszont a munkahelymegtartás és a talpon maradás vált a legfontosabb céllá. 2009 közepétől a kritériumok között csupán az szerepelt, hogy a beruházást követő években a vállalat árbevétele nem csökkenhet 5-10 százaléknál nagyobb ütemben a pályázat beadásakori bázisadathoz képest, vagy e helyett a cég statisztikai létszámát kellett tartani két évig. Az amúgy lankadó beruházási kedvet a kormányzat a magasabb támogatási intenzitással - a korábbi 30 százalék átlagosan 50 százalékra nőtt, a leghátrányosabb helyzetű kistérségekben akár 70 százalékra is - és az előleg bevezetésével próbálta élénkíteni. Aki nyilatkozott, annak a támogatási szerződés megkötése után 15 nappal automatikusan átutalták az elnyert összeg 40 százalékát. Azt persze lehetett tudni, hogy ezek a válságfeltétek nem tarthatók fenn az idők végezetéig.

Ma sorra nyílnak meg az Új Széchenyi Terv keretében a pályázatok, amelyek segítik a kkv-k fejlődését, és ezáltal az országot dinamikusabb fejlődési pályára állíthatnák. De veszteséges cégek nem pályázhatnak, és az önerő előteremtése - a támogatás mértéke ma újból átlagosan 30 százalék - továbbra is legalább akkora gond, mint a válság legsúlyosabb éveiben. A cégek beruházási kedve sem állt helyre, amit nem csak a pályázati aktivitás, de a bankokhoz érkező hiteligények is mutatnak. Igaz, egyes célokra induló vállalkozások is pályázhatnak, ez azonban a már nehéz helyzetbe jutottakon nem segít.

Az alulról építkező, igazán kreatív, előremutató és hosszú távon fenntartható piacszerzési stratégiák megjelenése azonban elmaradt. Nem alakultak ki helyi beszállítói hálózatok, értékesítési vagy marketingszövetkezetek. A versenytárs a nehéz helyzetben is csak vetélytárs maradt, összefogás szinte egyik régióban vagy ágazatban sem fejlődött ki.

BARTER: Pénz nélkül könnyebb?

Már-már a régmúlt cserekereskedelmét idézik azok a cégek, amelyek saját termékeiket vagy szolgáltatásaikat ajánlják partnereiknek, megspórolva ezzel a pénzmozgást. De míg barátok között vagy kis közösségben viszonylag könnyű partnert találni csereügylethez, magasabb szinten, nagyobb mennyiségben, akár a tömegtermelésben részt vevő cégek világában ez jóval nehezebben kivitelezhető. A válság azonban ezt az irányt is kikényszerítheti. Példa erre, hogy az elmúlt pár évben számos, ma már jelentős tagsággal rendelkező elektronikus piactér indult, amely a cserekereskedelemben részt venni kívánó magánembereket és cégeket gyűjt. A kezdeményezés egyelőre még gyerekcipőben jár: a tagok jelentős része olyan felhasználó, aki mondjuk angoltanítást vállal takarításért cserébe, vagy autójavítást kínál, és babysittert keres. Azonban a több tízezer tag között már megjelentek azok, akik új értékesítési csatornát remélnek az online barteroldalaktól: például egy német férfi három évesnél nem idősebb autót keres nemzetközileg elismert energiaitalért cserébe, ami nyilván már több ezer tételes üzletet takar...

Magyarországon nem reklámozzák magukat azok a kkv-k, amelyek már pénz nélkül is üzletelnek partnereikkel. Nyilván nem szeretnék, hogy kiderüljön róluk, fizetési nehézségeik vannak, vagy hogy hajlandók akár „pénz nélkül" szállítani. A Piac & Profit által megkérdezettek túlnyomó része elzárkózott még attól is, hogy beismerje, megfordult már a fejében az ötlet, vagy tárgyalt erről a lehetőségről ügyfelével. Egy Budapest környéki nyomda vezetője azonban - neve elhallgatása mellett - elárulta, hogy túlvan egy eredményes üzletkötésen: sikerült egy autókereskedővel megegyeznie abban, hogy a beszerezni kívánt haszongépjármű árát „természetben" fizeti ki. Így a következő időszakban a kereskedő számára mindennemű nyomdai munkát ingyen teljesít egészen addig, amíg az le nem vásárolja nála az autó vételárát.

A média a válság előtt is élt és azóta is ezzel a (jelentős) kiadást nem vagy csak önköltséget igénylő üzleti modellel, példa erre a különféle rendezvények propagálása a print, online vagy az elektronikus sajtóban: a rendezvényszervező kiadás nélkül hirdetheti rendezvényét, a sajtóorgánum pedig ingyen belépőkhöz jut, vagy megjelenhet a rendezvényen, ezzel is erősítve ismertségét. A hosszú távú üzleti partnerek között nyilván sokkal egyszerűbben kialakulhat a pénz nélküli szolgáltatásnyújtás, illetve egymás termékeinek cseréje, hasonlóan egy kis, önellátó közösségben történő „cserekereskedelemhez", ahol mondjuk az állatorvos ingyen gyógyítja a gazda állatait, aki viszont élelemmel látja el a doktort és családját.

Adózási szempontból azonban kiadások is terhelik az egyébként pénzmozgással nem járó ügyleteket. Ha a partnerek a tevékenységükhöz kapcsolódó terméket vagy szolgáltatást ugyanazon az áron cserélik el egymással, akkor a cserét a kiadásaik között elszámolhatják, és áfafizetés sem történik, ám - miután a forgalmuk emelkedik - nő az iparűzési adóalapjuk, így az adójuk is.

Sebők Orsolya

Dizájn hírnévért cserébe
A fiatal képző- és iparművészek számára a piaci áttörés a válság előtt sem volt könnyű feladat. Magyarországon viszonylag kicsi az egyedi termékek iránti kereslet, azok ára ráadásul az emberek többsége számára irreálisan magasnak tűnik. Az alapanyagok és az alapmunkadíj mellett ugyanis a művészek igyekeznek saját értéküket is „megszabni” azzal, hogy szellemi terméküket magasra tartják. Ugyanakkor így nehéz az első lépéseket megtenni, hiszen egy művész piaci értékének megteremtéséhez a szakmai elismerés mellett szükség van arra is, hogy a potenciális vevők találkozzanak a termékkel. A válság még nehezebbé tette az efféle termékek eladását, így a fiatal művészek számára kiváló lehetőség szinte bármilyen látogatott intézményben való megjelenés, adott esetben akkor is, ha azért nem jár pénzbeli ellenszolgáltatás. Egy frissen nyitott, belvárosi, kifejezetten a fiatal, trendi, fővárosi réteget megcélzó fodrászat-kávézó üzletben fiatal, elsősorban lámpák készítésére szakosodott formatervező alkotásaival találkozhat a közönség. Az üzlet tulajdonosainak már nem maradt anyagi kerete a belső tér dizájnjának kialakítására, pedig a látványos megjelenés egy ilyen üzlet esetében elengedhetetlen a megcélzott célcsoport bevonzásához. Az alku keretében egyévnyi ingyen hajvágásért és nevének az üzletben való feltüntetéséért – kvázi ingyenes hirdetési lehetőségért a potenciális vásárlóközönsége által látogatott helyen – ingyen öltöztette díszbe a tervező a bolt valamennyi lámpáját.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo