A mobilfizetés a bankszámla feletti rendelkezés egyik lehetséges csatornája, amelynek során az ügyfél mobiltelefon használatával a bankszámlán lévő pénze vagy - ha arra igényt tart - folyószámla-hitelkerete terhére egyszerűen és gyorsan fizetési megbízásokat kezdeményez. A szolgáltatás igénybevételének alapfeltétele egy úgynevezett dinamikus SIM-kártya, amely a telefonszámok tárolásán túl alkalmazások letöltésére és telepítésére is alkalmas. Emellett szükség van havidíjas telefon-előfizetésre és egy mobilfizetés-szerződésre a szolgáltatóval. Különleges telefonkészülékre viszont nincs, bármely SMS-képes mobil alkalmas mobilfizetésre.
Ösztönzéssel gyorsabb lenne
A mobiltelefonos fizetés 2011 legdinamikusabban fejlődő mobilpiaci trendje lesz a Chetan Sharma piackutató cég szakemberek körében végzett felmérése szerint. Az újfajta fizetési megoldásban egyre több hazai szolgáltató is lát lehetőséget. Úgy vélik: a magyar felhasználók ugyan meglehetősen lassan barátkoznak meg az újdonságokkal - sokak számára még a bankkártya használata is misztikus és kissé félelmetes dolog -, de az új szolgáltatáshoz kapcsolódó kedvezményekkel lehetne motiválni őket. Ezt mutatják az Accenture legújabb kutatásának eredményei is, amelyek arról tanúskodnak, hogy a mobiljukat aktívan használók szívesen fizetnének is a készülékkel. Takács Márk, a cég kommunikáció és csúcstechnológiai iparágának igazgatójának meggyőződése, hogy bár a mobilfizetés nem elterjedt hazánkban, Magyarország banki és mobilszolgáltatói készen állnak a rendszerre való átállásra.
Ehhez olyan beruházásokra lenne szükségük, amelyek nem sértik a fogyasztók árérzékenységét, s a mobilfizetéshez kapcsolódó szolgáltatásokat is bővíteniük kellene. Ennek érdekében azt mérték fel világszerte, hogy milyen előnyök miatt választanák szívesen a mobiltelefonos vásárlást. Az elsődleges motiváló tényezők a szolgáltatás használata esetén elérhető árengedmények és a korábbi vásárlások jutalmául kapható kedvezmények lehetnének. Az is kiderült, hogy a többség örülne a telefonra küldött, személyre szabott reklámoknak is, ha cserébe csökkenne annak használati díja.
A felhasználói bizalmatlanság mellett szűk keresztmetszet az áttörésben a hazai elfogadóhelyek csekély száma is. De van már mobilszolgáltató, élelmiszerbolt-hálózat, könyvesbolt, ételt házhoz szállító és taxis társaság is, amelynél lehet fizetni ilyen módon. A szolgáltatás a vásárláson kívül használható pénz küldésére és fogadására a rendszerbe belépett ügyfelek között, és sárga csekkek befizetésére is.
Közeltéri fizetés
Hazánkban egyelőre az SMS-alapú mobilfizetés is csak első tétova lépéseit teszi meg, pedig a hosszabb távú igazi újdonság a kontaktus nélküli mobilfizetés, más néven a közeltéri kommunikáció (Near Field Communications - NFC). Ez a szolgáltatás Magyarországon az idei Sziget Fesztiválon mutatkozik be elsőként. Az új technológia lényege, hogy az NFC-s mobilkészülékekben a belépőkártyákhoz hasonló passzív csip helyezkedik el, amely például kávé vagy éppen jegyautomatához érintve fizetőeszközként használható. A leginkább virtuális pénztárcaként kezelhető megoldás a már sokkal ismertebb PayPal módszeréhez hasonlóan működik. A felhasználó elkülönít a telefonos számlájára bizonyos összeget, amelyet aztán gyorsan és biztonságosan használhat fel. A technológia által a szakemberek szerint leginkább az aprópénz váltható ki, és kisebb értékű vásárlások esetén lehet valódi alternatíva. A csip bármilyen eszközbe beépíthető, nem csak mobiltelefonba, az OTP PayPass karórái is hasonló elven működnek, segítségükkel ötezer forint alatti kifizetéseket lehet rendezni érintés nélkül.
A rendszer előnye, hogy a telefonban található csipet az NFC-elfogadóhelyek érzékelői aktiválják, így a mobil kikapcsolt, lemerült állapotában is „lehúzható" bankkártyaként. A mobiltelefon-gyártók már elkezdték alkalmazni a technológiát, és az NFC várhatóan két-három év múlva olyan alapszolgáltatássá válik, mint amilyen most a mobilkamera vagy a 3G-s adatkapcsolat.
Ki lesz a befutó?
A technológia ebben az évben megjelenik az okostelefon-piac két legnagyobb szereplőjénél. A Google Android legújabb változatában és az iPhone idén megjelenő, ötödik generációjába már beépítik a csipet, és az operációs rendszer is támogatja majd a mobilos fizetési megoldásokat. A nagy kérdés az, hogy mely cég tölthet majd be világszinten vezető szerepet a mobilfizetés-háttérszolgáltatás nyújtásában. A már említett PayPal lehet az egyik befutó, de felröppentek olyan hírek is, hogy az Apple saját kézben tartaná a szolgáltatási hátteret is, és iTunes internetes zene-, film- és alkalmazásboltját alakítaná át úgy, hogy azon keresztül a mobilfizetéseket szintén lehessen intézni. Vannak - bár egyelőre meg nem erősített, de nem is cáfolt - információk arról, hogy a Google ugyancsak teszteli saját mobilfizetési rendszerét, amelynek segítségével össze kívánja kapcsolni a felhasználók pénzügyi adatait, ajándékkártya-egyenlegüket és a vásárlói hűségpont-rendszert. Az iTunes és a Google mellett a közel nyolcszáz tagot - főleg mobilszolgáltatókat - tömörítő GSM Association (GSMA) is intenzíven dolgozik saját mobilfizetési megoldásán.
A készpénzes és kártyás fizetést várhatóan fokozatosan kiszorító NFC-alapú mobilfizetéssel piackutatói becslés szerint 2014-re 1130 milliárd dollár értékű mobiltranzakciót bonyolítanak majd le. A játék tehát - bár hivatalosan még csak a bemelegítés zajlik - nem babra megy.
■ Nincs szükség készpénzkezelésre, így kisebb lehet a készpénzforgalmi költség, csökken a hibázás lehetősége.
■ A mobilfizetéses elfogadóhelyen kis költséggel vagy akár ingyen is telepíthető: csekély forgalmú helyeken egy mobiltelefon- vagy internetkapcsolat is elegendő.
■ Valós idejű az elszámolás a kereskedő és felhasználó között a hét minden napján, a nap 24 órájában, nincs ügyféloldali utólagos tranzakciótörlés sem.
■ Számlázó, közműjellegű kereskedők esetén a fizetési ciklus lerövidíthető.
■ Nő a beszedési biztonság, mert a késedelmes számlák behajtása esetén az ügyfélelérés biztosított.
■ Kibővül az értékesítési potenciál, a vállalkozás termékei bárhol és bármikor megvásárolhatóvá válnak.
■ Új, közvetlen és költséghatékony marketingkommunikációs csatornaként is használható.
Forrás: fhb
A mobilfizetés biztonságos fizetési mód, minden üzenet titkosított csatornát használ, így adatok ellopása, visszaélés nem történhet meg. Az egyes fizetési műveleteket minden esetben saját telefonkészülékén a felhasználó által meghatározott - bármikor megváltoztatható - kóddal kell jóváhagyni. Illetéktelenek a telefonkészülék elvesztése esetén sem férhetnek hozzá a bankszámlához, a szolgáltatáshoz tartozó számla és maga a SIM kártya is bármikor letiltható. Internetes vásárláskor a mobilfizetés biztonságosabb, mint a bankkártyás, mert semmilyen, a bankszámlára vagy a bankkártyára vonatkozó információt nem kell megadni a tranzakció lebonyolításához.
A mobilfizetés folyamata:
■ a „mobilfizetés" alkalmazás kiválasztása a telefonon,
■ azonosító létrehozása (véletlenszerűen generált számsor, amelynek nincs felhasználható információtartalma, így teljesen biztonságos a megadása, vagyis a vásárlónak a fizetés során nem kell nyilvánosságra hoznia a telefonszámát),
■ a fizetés elindítása a telefon menüjéből,
■ a tranzakció részleteit tartalmazó visszaigazoló SMS jóváhagyása,
■ a tranzakcióban részt vevő számla kiválasztása, a biztonsági kód megadása.
Forrás: mobilfizetes.hu