Címlapon: Bérek, foglalkoztatás, cafeteria - K.O. a kkv-knak

A jövő évi kilátások nem sok jót ígérnek a kkv-k számára. Az adóváltozások hatására csökkenő nettó személyi jövedelmek kipótlását a kormány a munkáltatókra kívánja hárítani, az elvárt béremelések mértéke viszont irreálisnak tűnik a stagnáló gazdasági-piaci környezetben. Különösen a magyar tulajdonú cégek 89 százalékát kitevő kis- és középvállalkozások számára jelenthet ez szinte megoldhatatlan feladatot. A minimálbér tervezett 18 százalékos növelése is beláthatatlan következményekkel járhat ebben a körben, ahol a vállalkozások többsége már eddig is a talpon maradásért küzdött. Lehet, hogy a cégek egy része vállalja a többletterheket, de ennél jóval valószínűbb, hogy a nyomás hatására sok munkavállaló átkerül a fekete- vagy a szürkegazdaságba. Ráadásul a közelmúltban kiszivárgott hírek bizonytalanságot hoznak a cafeteriarendszerbe is, ami pedig könnyebbséget jelenthetne a többletterhek kigazdálkodásában. Némileg javíthatják a kkv-k helyzetét a foglalkoztatás támogatását szolgáló intézkedések, és erősíthetné pozíciójukat, ha bátrabban alkalmaznák az atipikus foglalkoztatási formákat.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

 


Kép: Piac&Profit/Fényes Gábor

BÉREK

Kiüthetik a kkv-kat a jövő évi változások

A kormány jövő évre tervezett adócsomagja nem sok örömre ad okot a kkv-k körében. Az intézkedések hatására ugyanis a foglalkoztatottak nagy részének csökkenni fog a nettó jövedelme, amit így vagy úgy, a munkáltatónak kell kipótolnia a július 19-én kihirdetett törvény szerint. Ebben az áll, hogy a bruttó 300 ezer forint alatti munkabérek nettó értékének megőrzése a munkáltató feladata. Bár ennek mikéntje még nem ismert, annyit lehet sejteni, hogy a 2012-ben minimálisan elvárt béremelés 5 százalék lesz, és egy későbbi kormányrendelet fogja meghatározni azt, hogy ebben milyen arányban és hogyan részesedhet a cafeteria. Ugyanez a törvény szabályozza azt is, hogy a foglalkoztatónak a munkavállalók legalább 75 százaléka számára biztosítania kell a nettó jövedelem szinten tartását, amit munkaügyi ellenőrzések során számon kérhet a hatóság. Egyéb szankció hiányában ez azoknak a cégeknek jelent valódi kötelezettséget, amelyek közbeszerzésen vagy pályázatokon szeretnének indulni.

Kísért a múlt
Ma még csak találgatni lehet, hogy mi lesz jövőre és az után, de az első Orbán-kormány hasonló intézkedésének következményeit ismerjük. Akkor, 2000 és 2002 között a duplájára, 25 ezerről 50 ezer forintra emelték a minimálbért. A 2004. áprilisi Közgazdasági Szemlében megjelent tanulmány szerint 2000–2001-ben éves összehasonlításban legalább 3,5 százalékkal csökkent a foglalkoztatás az 5–20 fős kisvállalatok körében, a minimálbéren alkalmazottak kétszer olyan valószínűséggel vesztették el az állásukat 2001 második–negyedik negyedévében, mint a náluk kicsit jobban fizetettek; és 2001-ben, majd 2002-ben is erőteljesen romlott az alacsony bérű segélyezett munkanélküliek elhelyezkedési esélye. Ezzel párhuzamosan erősödött a szürke- és a feketegazdaság. Számos szakember szerint a hazai könnyűiparnak is ez az intézkedés adta meg a kegyelemdöfést.

Az egykulcsos szja és az adójóváírás kivezetése miatt a gyermektelen, de az egy- és a kétgyermekesek esetében is mintegy 200 ezer forintos határig legalább 10 százalékos béremelésre lesz szükség ahhoz az RSM DTM számításai szerint, hogy a munkavállaló ne járjon rosszul 2012-ben. Ez szinte megoldhatatlan feladatot jelenthet a munkáltatók jelentős része, elsősorban az 5-10 főt foglalkoztató kis hazai cégek számára még akkor is, ha az 5 százalékos béremelésen felüli hányadot a kormány kompenzálhatja (aminek fedezetét a bruttó 202 ezer forintot keresők esetében 2012-ben megmaradó félszuperbruttó jelentené). A béremeléssel ugyanis nemcsak a munkavállalók nettó bére nő, hanem a bérre rakódó járulékok is emelkednek. Ez a tétel csökkenthető lenne, ha a béremelést a cafeteria keretében lehetne végrehajtani.

A megemelt minimálbér is a kkv-kat és az egyéni vállalkozókat érintheti a legrosszabbul. A magyar tulajdonú cégek 89 százaléka kkv, többségük már eddig is a talpon maradásért küzdött. A könnyűiparban, a szolgáltató szektorban, a vendéglátás és az idegenforgalom területén, a kereskedelemben és a mezőgazdaságban, ahol jellemző a minimálbéres foglalkoztatás, a 18 százalékos tervezett emelés beláthatatlan következményekkel járhat. Míg idén a 78 ezer forintos minimálbér 100 ezer 230 forintjába került a munkaadónak, a jövőre tervezett 92 ezer forint már 120 ezer 475 forintos terhet ró rá, miközben a dolgozója szinte fillérre ugyanannyit visz haza. A várható infláció is rontani fogja a bérek reálértékét. A kormány 4,2 százalékra számít 2012-ben, az MNB viszont 4,7 százalékos rátát valószínűsít.

Egyéb pluszterhek
A megemelt cégautóadó és a veszteségelhatárolás mértékének korlátozása ugyancsak emeli 2012-ben a társaságok terheit. Az áfa 27 százalékra emelése is azonnal megjelenik a cégek kiadásai között az energia- és a rezsiköltségek emelkedésében, míg bevételi oldalon valószínűleg csak csekély százalékban fogják tudni érvényesíteni vevőikkel szemben.. Nehezíti a kkv-k életét, hogy a jövőben az adótörvények az eddigi 45 nap helyett korábban, 30 nappal a kihirdetésük után hatályba léphetnek, s a várhatóan szaporodó és szigorodó adóhatósági ellenőrzések is.

A cégek egy része talán vállalni fogja a többletterheket, még akkor is, ha a stagnáló hazai piacon nem tudja az áraiban érvényesíteni a veszteséget. Ám ennél jóval valószínűbb, hogy a nyomás hatására sok munkavállaló átkerül a fekete- vagy a szürkegazdaságba. A többletterhek elkerülése érdekében csökken majd a foglalkoztatottak száma, esetleg - talán csak papíron - a munkaidő. Az is előfordulhat, hogy a kényszerű elbocsátások miatt a maradók változatlan nettó nominálbérért lesznek kénytelenek elvégezni a távozók munkáját. Egyik megoldás sem szolgálja a gazdaság fejlődését: rossz a munkáltatónak, a munkavállalónak és az államnak egyaránt, ráadásul rontja Magyarország versenyképességét. Az élőmunka költségeinek megemelése nem jellemző gyakorlat mostanában a világ egyik országában sem.

A kormányzat egyszerűbb, vállalkozásbarát adóterheket hirdetett, a kompenzáció mégis jelentősen bonyolítani fogja a munkáltatókra háruló papírmunkát. Sokuknak az újfajta bérfeszültségeket is kezelnie kell, hiszen az ugyanolyan végzettségű és munkakörű háromgyerekes alkalmazott akár havi 100 ezer forinttal is többet kereshet, mint a már felnőtt gyerekkel rendelkező vagy gyermektelen kollégája.

CAFETERIA

Minden egy kézben?

A közelmúltban kiszivárgott hírek ismét többismeretlenessé tették a cafeteria egyenlegét. Pedig az előrelátó vállalatok október-november környékén már javában tervezik a következő évi béren kívüli juttatások étlapját. Különösen most, amikor a kötelező béremelés miatt a kedvezményesen adózó juttatások révén tudnák a munkavállalók jövedelemkiesését pótolni.

Állami konkurencia
„Kizárt dolognak tartjuk, hogy a kormányzat megszorításokra készülne. A rekreációs szolgáltatások egészségpénztárakból való kikerülése azt jelentené, hogy az orvosszakmai szempontok háttérbe kerülnének, így sérülhetne az egészségpénztárak jótékony hatása, mely hosszú távon csökkenti a mindenkori tb-kiadásokat – válaszolta a Piac & Profit megkeresésére dr. Lukács Marianna, a Patikapénztár vezérigazgatója. P. Király Ágnes okleveles adószakértő szerint egy központosított cafeteriakártya fejlődésének vagyunk tanúi, aminek bizonyos mértékig ellentmond, hogy több intézmény is kibocsáthat ilyen kártyát, és a többféle kártya mindegyike csak az adott intézmény elfogadó szolgáltatóinál használható. „Jó lenne bízni abban, hogy a cafeteria megmaradhat annak, ami eredetileg volt: választható béren kívüli juttatások rendszerének, amiben a munkáltatónak és a munkavállalónak is van választási lehetősége, nemcsak adózási, hanem szolgáltatói szempontból is” – hangsúlyozta a Top Cafeteria Kft. ügyvezetője.

A kkv-k számára az egyik legfontosabb újdonság lehet, hogy 2012-től megszabják a cafeteria plafonösszegét, szemben az eddigi gyakorlattal. A Piac & Profithoz került előterjesztésben konkrét összeg nem szerepel, az viszont igen, hogy a kedvezményesen adózó béren kívüli juttatások éves keretét nem a minimálbér százalékában, hanem abszolút értékben kell meghatározni. Ha a munkáltató ennél többet szeretne juttatni, a kereten felüli összeg után 16 százalékos szja-t és 27 százalékos eho-t kell fizessen. A javaslat célja, olvasható az előterjesztésben, hogy az amúgy sokat keresők ne juthassanak többletjövedelemhez minimális közteher mellett. A béren kívüli juttatások költségvetésre gyakorolt hatásáról szóló részben viszont szerepel az is, hogy ezzel tervezhetővé válik a béren kívüli juttatások költségvetési hatása.

Az idén bevezetett Széchenyi Pihenőkártya - SZÉP-kártya - is átalakul: az előterjesztés egy multifunkciós kártyáról szól kibővített szolgáltatásportfólióval. A kártyával elkölthető összeg 450 ezer forintra emelkedik: szálláshely-szolgáltatásra maximum 225 ezer, meleg étkezésre 150 ezer, szabadidős, egészségmegőrző célra 75 ezer forint lesz az éves keret. Ezzel párhuzamosan a sokat kifogásolt kötelező szálláshely-igénybevétel megszűnik. Az eredetileg pihenőkártyaként bevezetett plasztik tehát 2012-től „általános" cafeteriakártyává válik, bár hasonló már működik Magyarországon, piaci alapon is.

Változatlan cafeteriaelemek
■ a helyi közlekedési bérlet,
■ az iskolakezdési juttatás,
■ a magánszemély iskolai rendszerű képzésének támogatása a minimálbér 2,5-szereséig,
■ az önkéntes nyugdíjpénztári befizetésekre vonatkozó kedvezmények.

A SZÉP-kártya megjelenésekor a legnagyobb vetélytársat, az üdülési csekket azonnal kivezették a rendszerből, mondván, a két elem profilja hasonló. A kibővített célú kártyának azonban újabb versenytársa akad: az étkeztetési támogatás és az egészségpénztári hozzájárulás. A lapunkhoz került tervezetből az derül ki, hogy ezeket is rendre bevezénylik az állami plasztik alá.

A tavaly összesen havi 18 ezer forintos kedvezményes étkeztetési juttatásból sokan csak hideg élelmiszert vagy háztartási jellegű termékeket vettek, így az nem töltötte be eredeti szerepét, áll a kormányzati előterjesztésben, amely azt javasolja, hogy a hidegétel-utalvány - „az üdülési csekk kivezetésével várhatóan a béren kívüli juttatásokon belül a SZÉP Kártya legnagyobb versenytársa"- szűnjön meg, vagy havi 5-8 ezer forintra csökkentve egyetlen állami cégtől megrendelhető utalvány váltsa fel. A meleg étkeztetés pedig éves szinten 150 ezer forintig csak a SZÉP-kártyával lesz támogatható. A tervezet alapján az egészségpénztári befizetés változatlan keretösszeggel továbbra is a cafeteriarendszer része maradna, de a pénztári számlán felhalmozott összeg felhasználási feltételei változnának, hogy a SZÉP-kártya szolgáltatásai és az adómentes egészségpénztári szolgáltatások között ne legyen átfedés, fogalmaz a dokumentum.

Az előterjesztés szerint az internettámogatás kikerül a kedvezményes körből, mivel az internetpenetráció elért szintje már nem indokolja, hogy az internetet továbbra is adókedvezmény támogassa. Új elem viszont a lakhatás támogatása: a lakbér összegének legfeljebb 50 százalékáig, legfeljebb havonta 20 ezer forintig nyújtható kedvezményes adózással a támogatás, ha a munkavállaló számlával igazolja a lakásbérleti díját. A kormányzat szerint így fehéredik a lakásbérügyletek piaca, másrészt fokozható a munkavállalói mobilitás. A Nemzetgazdasági Minisztérium honlapján májusban megjelent „Otthonteremtési stratégiában" a bérlakás-program részeként már szerepelt a lakbérre fordítható cafeteria, de az akkori javaslatban még az is ott áll, hogy a támogatás csak akkor nyújtható, ha a dolgozó bruttó bére eléri a minimálbér kétszeresét, a keret pedig duplázódna, ha egy az állam által felügyelt „közhasznú bérlakás-építési programban" épült bérlakás bérleti díjához jelentene hozzájárulást.

A Piac&Profit magazin október 20-án megjelenő számában további a kkv-knak, mint munkaadóknak szóló cikkeket olvashat, többek között a munka törvénykönyvének változásairól, vagy éppen az atipikus foglalkoztatási formák jelentette lehetőségekről!

 

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo