Az Üzleti Etikai Díj nyertesei 2010-ben
Multinacionális vállalat Dreher Sörgyárak Zrt.
Nagyvállalat HAJDU Hajdúsági Ipari Zrt.
Kisvállalat Ronix Szervező és Szolgáltató Kft.
Középvállalat Zalavíz Zrt.
A zsűri különdíja: Debreceni Hőszolgáltató Zrt.
Az Üzleti Etikai Díj szempontrendszere
1. A cég etikai magatartása alkalmazottai iránt
2. A cég tulajdonosainak etikai magatartása tulajdonosi jogosítványaik gyakorlása közben
3. Ügyfelekkel, üzleti partnerekkel szembeni etikus üzleti magatartás
4. Társadalmi felelősségvállalás
5. A környezettel szembeni felelős magatartás
Az etikus üzleti magatartás elengedhetetlenen feltételei a 21. században
1. A vállalat felelős gondolkodásmódról cselekedetein keresztül tesz tanúbizonyságot. Felelősséget vállal munkatársaiért, szűkebb és tágabb környezetének jóllétéért, a társadalom fejlődéséért, a klímaváltozás negatív folyamatainak visszafordításáért, az esélyegyenlőség javulásáért.
2. Tetteit nem elsősorban a mindenáron való haszonszerzés irányítja, hanem a másokról gondoskodás, a más érdekeinek, jóllétének figyelembevétele is.
3. A környezet (szűkebb-tágabb, emberi, természeti, üzleti) érdekei miatt képes átértékelni a várható üzleti hasznát, illetve át tudja változtatni cselekedeteinek célrendszerét magasabb rendű célok érdekében.
A 2010. évi Üzleti Etikai Díj zsűritagjai
Ábrahám László, NI Hungary (National Instruments), vezérigazgató
Ányos József, Debreceni Vízművek, vezérigazgató
Bozsó Julianna, VirusBuster Kft., ügyvezető igazgató
Czékus Mihály, Biopetrol, kommunikációs igazgató
Demcsák Mária, a díj társalapítója
Devecz Miklós, tiszteletbeli zsűritag
Drozdy Győző, Telenor Zrt., vezérigazgató-helyettes
Dúl Udóné, Gödöllő Coop, elnök-vezérigazgató
Gasztonyi László, Vill-Korr Zrt., elnök-vezérigazgató
Halm Tamás, MTA, Budapest Klub kuratóriuma
Kiss Katalin, MAM Hungária, vezérigazgató
Kürti Gábor, Hajtás Pajtás Futárszolgálat, ügyvezető igazgató
Kürti Sándor, Kürt Zrt., elnök
László Ervin, a díj társalapítója
Major Mária, Teva Gyógyszergyár Zrt., HR-igazgató
Mosonyi György, Mol Nyrt., vezérigazgató
Palkó György, Fővárosi Csatornázási Művek, vezérigazgató
Pásztor Zsuzsa, tiszteletbeli zsűritag
Takács János, Electrolux Lehet, közép-európai vezérigazgató
Valkó Emőke, Budapest Klub
Winkler Ferenc, Gravoform, ügyvezető igazgató
Zárda Sarolta, Számalk Zrt., vezérigazgató
A „Nagyvállalat" kategória nyertese: HAJDU Hajdúsági Ipari Zrt.
A „Nagyvállalat" kategória nyertese korán a zöld ipar felé fordult, talán a leghamarabb ismerte fel kitörési pontként a zöld irányú fejlesztéseket. Régi típusú felelősségvállaló új, modern, fenntartható fejlődéssel átitatott tudatossággal. Az 1952-ben alakult, a privatizációs időszakban különböző átalakulásokon átment neves iparvállalat ma egy magyar család többségi tulajdonában van. A társaság 2005 októberében három céggé vált szét, ezek közül a hőtechnikai termékek és fehéráruk gyártásával foglalkozó az idei nyertes, amely másik két céggel együtt cégcsoportot alkot. A téglási székhelyű, 2009-ben 6,4 milliárd forint éves árbevételt elérő vállalat a térség legnagyobb munkáltatója, foglalkoztatottainak létszáma 550 fő. Ennek megfelelő a felelősségvállalása is. Mint munkáltató a régi típusú nagyvállalatok követendő szokásait tartotta meg: szakszervezeti bizottság, üzemi tanács működik, a cég - igen magas összegű - jóléti költségvetését velük együtt alkotják meg. Nem spórolnak a juttatásokkal, szociális hálójuk teljes körű. Vevői kapcsolatrendszerükre jellemző a hűség, az elégedettség. Mivel a szervizeléssel is ők foglalkoznak, ez biztonságot nyújt a készülékeket megvásárlóknak. A vállalat kiterjedt CSR-tevékenységet folytat, tudatosan segíti a szűkebb környezete jólétét javító projekteket, embereket, civil szervezeteket, egyetemeket. A társaság minőség és környezetvédelem iránti elkötelezettségét számos díj, elismerés bizonyítja. A minden tanúsítvánnyal rendelkező cég termékeit környezetbarát, energiatakarékos fejlesztések jellemzik, számos termékcsaládja érdemelt ki rangos elismeréseket. Nemcsak Magyarországon, európai szinten is elismeréseket kapnak energiatakarékos fejlesztéseikkel.
A „Kisvállalat" kategória nyertese: Ronix Szervező és Szolgáltató Kft.
Magas szintű felelősségvállalók. Figyelemmel kísérhető a tudatosodás, a felelősség erősödése a cégnél az elmúlt egy évben. Az átlaghoz képest nagyságrendekkel magasabb szintű az üzleti etikus magatartás valós, felelősséggel átitatott konkrétumokkal. A „kis" méretet messze meghaladóan rendelkezik minőségi tanúsítványokkal, magas szintű műszaki, technológiai, környezetvédelmi előírásoknak felel meg. Az 1990 óta működő,120 millió forintos árbevételű cég, amelynek fő tevékenysége a vegyszeres egészségügyi kártevőirtó tevékenység - rovar- és rágcsálóirtás, készletvédelem, illetve az ehhez kapcsolódó egyéb szolgáltatás -, 25 fővel dolgozik. Az egyszemélyes tulajdonos hitvallása, gondoskodó vezetői magatartása nyomja rá pozitív bélyegét a cégre. Minden dolgozót - s még azok családját is - családtagként kezeli a vállalkozás, amelynek a budapesti telephelyén kívül még két vidéki is van. A dolgozókról gondoskodás jóval meghaladja az átlagot, még devizahitel-törlesztésük mögé is biztonsági hálót tart a cég. Megrendelőik biztonsága érdekében jelentős nagyságrendű biztosítással rendelkeznek. Tevékenységükben, a használt szerekben környezettudatosak - például átvállalták partnereik veszélyes hulladékainak begyűjtését, kezelését -, sokat költenek a környezet megóvása érdekében. A cég rendkívül tudatosan van jelen az iparágában és szűkebb-tágabb környezetében.
A „Középvállalat" kategória nyertese: Zalavíz Zrt.
Az idén 50 éves cég számos konkrét cselekedete bizonyíja, hogy jogosan használhatja a kiemelkedően felelős vállalat jelzőt. A száz százalékban önkormányzati tulajdonban álló, zalaegerszegi székhellyel működő társaság víziközmű-szolgáltatást végez: 120 ezer embert lát el egészséges ivóvízzel, gondoskodik a szennyvíz elvezetéséről és tisztításáról, ezen túl végez csatornatisztítást, csapadékcsatorna-karbantartást, teljes körű akkreditált laboratóriumi vizsgálatokat, folyékonyhulladék-gyűjtést, és árvízvédelmi feladatokat is ellát. A minden szükséges ISO minősítéssel rendelkező cég számos minőségi díj tulajdonosa. Büszkék arra, hogy az előírásokon túl rendelkeznek a minőséget és felelősséget garantáló szabályzatokkal, etikai kódexszel. A 2009-ben 3 milliárd 395 millió forint éves árbevételt elérő társaságnál az átlagos dolgozói létszám 264 fő, 2006-ban a „Családbarát munkahely", 2009-ben pedig a „Legjobb Női Munkahely Díj" elismerést nyerte el. Emberközpontúságát kiemelten hangsúlyozza, s nem csak a munkavállalóival kapcsolatban. Vallják és gyakorolják, hogy egy felelős közszolgáltató társaságnak figyelemmel kell lennie a hátrányos helyzetű csoportokhoz tartozó fogyasztóira is. Így például a süket és nagyothalló ügyfelekkel történő könnyebb kommunikálás érdekében egyik ügyfélszolgálatos munkatársuk megtanulta a jelbeszédet. A gazdasági válság miatt nehéz anyagi helyzetbe került, rászoruló díjhátralékos fogyasztóikat közalapítványon keresztül támogatják, hogy a közüzemi díjakat időben rendezni tudják. Rendszerszemléletű gondolkodásukkal, környezettudatos és környezetetikus magatartásukkal kiemelkedően teljesítenek a társadalmi felelősségvállalás terén is.
A „Multinacionális" kategória nyertese: Dreher Sörgyárak Zrt.
Modern globális vállalati felfogás, magatartásmód helyi szerepkörben megvalósítva - ez jellemzi a régi magyar vállalatot, amely ma a SABMiller plc leányvállalata. Pályázata így indul: „A Dreher Sörgyárak Zrt.-nél nem napjainkban kezdődött a felelősségvállalás, környezettudatosság, az átlátható működés és ennek kommunikációja. Az immáron több mint 155 éves vállalat sokéves múltja is azt bizonyítja, hogy a cég hosszú távon gondolkodik, hisz az organikus fejlődésben, és jó vállalati állampolgárként integráns részének tekinti magát környezetének." A pályázatból kiderült, hogy ez így is van. A 38,149 milliárd forint árbevételű, 697 főt foglalkoztató sörgyártó és -forgalmazó cég tíz fenntarthatósági keretrendszerben dolgozik a fenntarthatóságért: fellépés a felelőtlen alkoholfogyasztás ellen; környezettudatos vízgazdálkodás; az energiafelhasználás és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése; a csomagolás újrahasználata és újrahasznosítása; felelős hulladékgazdálkodás; a vállalkozásfejlesztés ösztönzése az értékláncban; közösségi szerepvállalás; a HIV/AIDS mérséklésének támogatása az érintett területeken; emberi jogok tiszteletben tartása; transzparens és etikus üzleti gyakorlat. Konkrétumok hosszú sora és különböző projektek bizonyítják, hogy a keretrendszert komolyan veszik. A fogyasztókkal való felelős kommunikációban első helyen van az alkoholizmus ellen való a fellépés.
A „Zsűri különdíjasa": Debreceni Hőszolgáltató Zrt.
Idén a zsűri a különdíjat annak a pályázó cégnek ítélte oda, s emiatt kiemelte saját kategóriájából, amelyikre a legjobban illett a „példamutató felelősségvállaló" jelző, mert profitérdekein átlépve, annak terhére is képes volt felelősségteljes magatartást tanúsítani. Az önkormányzati tulajdonú, 8,6 milliárd forint forgalmú, 96 főt foglalkoztató céget, amelynek főtevékenysége a távfűtési, távhűtési szolgáltatás 33 000 lakos számára, a városi és társadalmi érdekek harmonizációjára, a haszonmegosztásra, a partneri elégedettség javítására való törekvés jellemzi. Az emberre, a csapatra helyezi a hangsúlyt, és ez megelőzi a profitszemléletet is. A társaság rendkívül sokat fordít képzésre, tréningekre, stresszkezelésre. Juttatási rendszere színes. Etikai kódexe szerint elvárt normái a bizalom, a tolerancia, a kölcsönös tisztelet, egymás munkájának a megbecsülése, a közös értékek tisztelete, a cég imázsának javítása. Sorra-rendre elnyeri a legjobb munkahely minősítéseket. Hangsúlyosan vállalja a panaszmentes, bizalomra épülő szolgáltatói szerepkört, emellett figyelemmel van a szolgáltatás energiahatékonyságára, ár-érték arányára, a környezetre, s vallja, hogy a városi közjót szolgálja. A tisztességes árkialakításra való törekvés egyik példája az a szervezetkorszerűsítési-költségtakarékossági projekt, melynek célja az, hogy a kivédhetetlen beszállítói költségnövekedések áthárítását a vevőkre a belső működési költségek csökkentésével mérsékelje. Jelentős költségmegtakarítást értek el a vevőiknél azzal, hogy 30 millió forinttal támogatják a felhasználók hőleadóin automatikus szabályozó szelepek beszerelését. Az energiaköltség-tudatosság erősítésében is kiveszik részüket. A szolgáltatói rendszer átfogó korszerűsítése eredményeként 2001-ig (a törvényben előírt határidőt 2 évvel megelőzve) megoldották a fűtési szolgáltatás teljes körű épületenkénti és a használati meleg víz lakásonkénti mérését és elszámolását.