Luxuscikk?

Évek óta először tavaly csökkent a hazai háztartások borfogyasztása, derül ki a GfK Hungária legfrissebb háztartáspanel-vizsgálatából. Az évente végzett felmérés szerint a visszaesés főképpen a legalacsonyabb árkategóriájú termékeket érintette, míg a tájboroknál - igaz, csekély mértékben - növekedés volt megfigyelhető.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Borkategóriák
Asztali bor: egyszerű, könnyű, körülbelül 9-11 térfogatszázalék alkoholt tartalmazó bor.
Minőségi bor: meghatározott termőterületről, úgynevezett "borvidékről" (területüket a bortörvény határozza meg) származó szőlőből készül. Csak olyan bort lehet minőségi borként forgalomba hozni, amelyet az Országos Borminősítő Intézet annak minősít.
Tájbor: egy bortermő tájról származó jobb minőségű asztali bor.
Forrás: www.boraszat.hu
2007-ben jelentősen, összességében közel 12 százalékkal csökkent a hazai háztartások otthoni borfogyasztása. Bár a vásárlók száma nem, a kosárba tett mennyiség visszaesett az előző évekhez képest. Az értékbeli forgalom 6 százalékkal volt kevesebb, miután az elmúlt esztendőben a borok átlagára literenként 6 százalékkal nőtt. A GfK Hungária augusztus közepén publikált tanulmányában kimutatott trendekkel egy a borivo.hu borászati szakportálon megjelent cikk is egyetért. A borfogyasztási szokásokat vizsgáló írás szerint Magyarországon évente átlagosan 30 liter bor fogy fejente, főképpen a könnyebb, gyümölcsösebb aromájúak közül. Kelendőek az egyedi jegyekkel ellátott termékek, és nő a bort vásárló hölgyek száma.Új trendek a borfogyasztásban

A Nemzetközi Szőlő- és Borszövetség (Organisation Internationale de la Vigne et du Vin - OIV) adatai szerint 2007-ben a globális bortermelés 5,5 százalékkal 271 millió hektoliterre csökkent, miközben a fogyasztás alig egy százalékkal emelkedett, s elérte a 241 millió hektolitert. A növekedés az európai országok közül elsősorban Németországot és Nagy-Britanniát érintette, Spanyolországban, Franciaországban, Olaszországban viszont jelentős volt a csökkenés.

Magyarországon - a GfK felmérése alapján - tavaly 12 százalékkal csökkent az otthoni fogyasztásra megvásárolt borok mennyisége, holott korábban, 2004-től folyamatos növekedést mértek a kutatók. Az adatok vizsgálatakor azonban érdemes azt is figyelembe venni, hogy 2007-ben hazánkban számos más élelmiszernél is visszaesést tapasztaltak a szakemberek, elsősorban az ezt az időszakot jellemző áremelkedés következményeként: a KSH adatai szerint 2007-ben az élelmiszerinfláció 12 százalék körül alakult, 2008 első hét hónapjában pedig átlagosan 6,8 százalékkal voltak magasabbak a fogyasztói árak, mint az előző év azonos időszakában.

- Az évente végzett háztartási panelvizsgálatban három borszegmenst elemeztünk - mondta el Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere. - Legjelentősebben, 25 százalékkal az asztali, azaz a legolcsóbb borok volumene csökkent, miközben a tájboroknál 3 százalékos növekedést, a legdrágább minőségi boroknál pedig mindössze 5 százalékos visszaesést láttunk. Miután az italt vásárló háztartások számában nem történt visszaesés, egyértelműen kijelenhetjük, hogy a hazai borpiac a minőség irányába tolódik el a mennyiség rovására.

A borvásárlási struktúra változásában megfigyelhető a külföldi borok mind jelentősebb részesedése is. Vizsgálatainkból egyértelműen kitűnik, hogy az uniós csatlakozás erősen hatott a hazai borpiacra: 2005 volt az első olyan év, amikor már 7 százalékot szakítottak az uniós országokból érkező italok, mára pedig ez az arány elérte a 10 százalékot. A GfK adatai szerint 2007-ben a háztartások által vásárolt külföldi borok 95 százaléka az EU-ból érkezett. A növekvő importból fakadó éles versenyt a hazai vásárlók tudnák ellensúlyozni, ám a magyar termékek preferálása ma még nem jellemző itthon. A többségnél egyelőre egyértelműen az ár befolyásolja a döntést.

A világ bortermelése 2007-ben
A Nemzetközi Szőlő- és Borszövetség (OIV) State Of Vitiviniculture című, 2008 márciusában publikált jelentése szerint a 27 uniós tagállamban bortermelés szempontjából 2007 az elmúlt 15 év egyik legrosszabb éve volt; csupán 2002-ben kellett szembenézni hasonlóan gyenge terméssel. 2002-ben mindössze 162,1 millió hektoliter bor készült, tavaly még ennél is kevesebb, 161,7 millió hektoliter italt termeltek az EU országai, 16,6 millió hektoliterrel kevesebbet, mint 2006-ban. A 9,3 százalékos visszaesésben a spanyol, francia és olasz borelőállítás játszott jelentős szerepet, míg például Németországban 1,6 millió hektoliterrel, Ausztriában pedig 0,4 millió hektoliterrel több nedűt gyártottak. Az újonnan csatlakozott országok közül Bulgária, Magyarország és Románia bortermelése bővült, 0,3, 0,3, illetve 0,4 millió hektoliterrel.
Többen vesznek kevesebbet

A folyamat hátterében álló tényezők közül mindenképpen említést érdemel, hogy az elmúlt évet nehezebb gazdasági környezet jellemezte. A reálbérek csökkenése, az élelmiszeriparban tapasztalható áremelkedés számos szektorban a háztartások költéseinek visszafogását eredményezte. Ahol a KSH és a GfK adatai szerint nem volt visszaesés, ott is megfigyelhető a termékszerkezet átstrukturálódása, igaz, éppen ellentétes irányban, mint a borpiacon. A fogyasztási cikkek szektorában ugyanis az látszik, hogy a háztartások a drágább, márkásabb termékek helyett inkább az olcsóbb szegmensből választanak. A borok közül viszont a legolcsóbb szegmensben volt a legnagyobb a visszaesés.

Az áremelkedés amúgy a borpiacot is jelentősen érintette. 2006-hoz képest 2007-ben közel 10 százalékkal kellett többet fizetni az asztali borokért, ám a minőségi italok ára szinte változatlan maradt. Valószínűleg az olló szűkülése is magyarázza a fogyasztási struktúra eltolódását a drágább borok irányába, bár a minőségi borokért átlagosan még mindig háromszor annyit kell fizetni, mint az asztaliért. Ennek ellenére, míg 2003-ban a teljes borfogyasztási volumenből közel 50 százalékkal részesedtek a legolcsóbb asztali italok, 2007-ben már csak 36 százalék volt ez az arány.

A csökkenő fogyasztást Sánta Zoltán a borpiac fehéredésével is indokolja:

- A szigorúbb szabályozások és a szaporodó ellenőrzések hatására egyre kevesebben veszik igénybe beszerzéseikhez a szürke csatornákat, így amit pótolni kell, a "hivatalos" úton az is drágább.

A minőségi borok súlyának növekedése évek óta megfigyelhető tendencia, ám a bor továbbra sem mondható luxuscikknek. Már csak azért sem, mert a valamivel több mint négymillió magyar háztartás 52 százaléka vásárolt legalább egyszer bort az elmúlt év során. A háztartási panelvizsgálatból az is kitűnik, hogy a bort fogyasztó családok köre bővül, és a vásárlói hatáskör kitolódása nem feltétlenül a legmagasabb jövedelmi szint felé történik.

A jövőben is lesz piaca az olcsóbb bornak

Egyre többen keresik a minőségi italokat, igaz, ez nem mindig a magyar termékek megvásárlását jelenti. Az uniós országok és az újvilág borai ugyanis jelentős versenyt teremtenek a hazai gyártóknak. Bár a borpiac ma szűkülni látszik, a tendencia nem érinti sem a táj-, sem a minőségi borokat.

Sánta Zoltán szerint amennyiben stabilizálódik a hazai gazdasági helyzet, várhatóan további eltolódás következik be a minőségi borfogyasztás irányába. Ugyanakkor a kereskedelem szerkezetéből eredően a legnagyobb mennyiségben - az otthoni fogyasztásra vásárolt mennyiségnek az 59 százalékában - hipermarketekben vagy diszkontáruházakban vesznek bort, s a hazai fogyasztók árérzékenységéből eredően továbbra is lesz piaca az asztali jellegű boroknak. Igaz, az is előfordulhat, hogy az olcsóbb fajták értékesítési volumenének fenntartásához újabb marketingeszközöket kell, hogy bevessenek a gyártók, a forgalmazók és a kereskedők. Erre lehet következtetni a kutatóintézet megállapításából, amely szerint a fogyasztási cikkek piacából egyre nagyobb részesedést érnek el a kedvező árfekvésű saját márkák.

Szárnyaló borkereskedelem
A globális borkereskedelem a 2000-ben tapasztalt jelentős visszaesést követően 2001 óta dinamikusan nő, és 2007-ben elérte a 91,3 millió hektolitert, ami 2006-hoz képest 8,4 százalékos bővülést jelent. Ez az érték a korábbi évekhez képest is kiugró teljesítmény. Az OIV (Nemzetközi Szőlő- és Borszövetség) tanulmánya szerint a háttérben elsősorban a földrészek közötti reexport bővülése áll. Logisztikai okokból ugyanis néhány exportáló ország egy, a célországhoz közeli államban palackozza a bort, amelyet így a tranzitországon keresztül juttat el a rendeltetési országba. Ennek is köszönhető, hogy 2007-ben a számok tükrében a nemzetközi kereskedelem útján értékesített borok közel 38 százalékkal részesedtek a világ borfogyasztásából, szemben a nyolcvanas évek alig 18 százalékával, illetve a 2006-os 35 százalékos aránnyal. A világ eddigi legnagyobb exportőrei 2007-ben kivétel nélkül tovább növelték volumenüket, és a 2004-et megelőző rendkívül kedvezőtlen időszak után, Olaszország ismét stabilan tartja vezető helyét: 2007-ben közel 18,8 millió hektoliter bort exportált, és ezzel 21 százalékot szakít ki a világ borkereskedelméből, megelőzve Spanyolországot és Franciaországot is. 2006 és 2007 között Chile és Argentína is növelték részesedésüket a világpiacon; a két dél-amerikai állam exportja ma már 11 százalékkal részesedik a világ borpiacából. A déli félteke - Argentína, Chile, Dél-Afrika, Ausztrália és Új-Zéland - borai összességében egyre intenzívebben jelen vannak: 2007-ben már a nemzetközi borpiac 28 százalékát mondhatták magukénak, miközben 2000 előtt részesedésük még a 15 százalékot sem érte el. Az OIV hatodik nagygyűlésén Veronában bemutatott adatokból egyértelműen kiderül: Magyarország nincs a jelentős európai borexportőrök mezőnyében.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo