A hatalmas, több ezer négyzetméteres eladótérben alig néhány vevő lézengett, amikor meglátogattam az RS Bútoráruházat a Reitter Ferenc utcában. Persze ez nem minősíti a cég tevékenységét, lehet, hogy hétfőn délben egyszerűen csak kevesen járnak bútort vásárolni. Ez persze egyáltalán nem volt baj, hiszen így kényelmesen letelepedhettünk a cég elnökével egy ülőgarnitúrára, hogy eldiskuráljunk egy kicsit a vállalat nem mindennapi pályafutásáról. Arról, hogyan fejlődhetett töretlenül egy semmiből indult kis bútorforgalmazó vállalkozás több áruházas óriássá, miközben a szektorban működő, nála jóval nagyobb cégek egyre-másra mentek tönkre.
Kicsi árrés, kis költség
- Már a cég létrejöttekor egyértelműnek tűnt, hogy abból kell gazdálkodnunk, amink van, másra nem nagyon számíthatunk. Ekkor vált nyilvánvalóvá a cég működőképességének két legfőbb alapelve, hogy a gyorsabb értékesítés miatt kis árréssel dolgozzunk, a kiadási oldalt pedig a lehető legalacsonyabb költségszinttel szeretnénk kordában tartani. Ez persze nem jelenti azt, hogy a munkavállalóinkat kizsákmányolnánk, de a bérezési rendszer munkára ösztönöz: a minimálbér-közeli havi fizetés mellett eredményfüggő jutalékot kapnak, így mindenki egyformán érdekelt abban, hogy minél jobban működjön a cég. Ugyanakkor mindenki magáénak érezheti a vállalat sikerét - mondta el Pólya Miklós, a társaság elnök-vezérigazgatója. - A fluktuáció csak egy bizonyos ideig nagy, aki a "tanulóidő" után is leragad a vállalatnál, az aztán nem szívesen hagyja el. Dolgoznak olyan igazgatók nálunk, akik eladóként, raktárosként kezdtek. Mindez nagyon nagy segítség abban, hogy a felsővezetés is átlássa a mindennapi problémákat, és hatékonyan tudjon válaszolni a felmerülő nehézségekre.
A társaságnál kialakult jó légkört a felelősségi körök határozott meghúzása is elősegíti, állítja az elnök-vezérigazgató, senki nem érzi úgy ugyanis, hogy a munkájának ne lenne súlya. Az uralkodó "kormányzati forma" a demokrácia, ahol a nem tulajdonosi réteg is gyakorolhat bizonyos tulajdonosi jogokat, létrehozva ezzel egyfajta vezetői önkormányzatot, teszi hozzá a cég első embere.
Szigorú barátság
A sikeres működés másik elengedhetetlen alapfeltétele a stabil tulajdonosi kör. Az RS Bútor tulajdonosai hisznek abban, hogy csak akkor lehet hosszú távon jövedelmet realizálni egy cégből, ha az valóban működik, így a profitorientált működés helyett inkább egyfajta dinamikus szemlélet uralkodik a vállalatnál. A bevételt nem költötték el drága reklám- és marketingfogásokra, inkább visszaforgatták a cég működtetésébe, fejlesztésébe. Szükség is volt minden fillérre, mivel az RS kénytelen volt saját forrásaiból fejlődni, bővülni az évek során.
- A privatizációból kimaradtunk, az állami támogatásokat pedig nem volt időnk kivárni - magyarázza Pólya. Ezért is kiemelkedő teljesítmény, hogy a társaság soha nem tartozott a beszállítóinak, és állami kötelezettségeinek is mindig időben eleget tett. Igaz, ezért maga is megkövetelte partnereitől a precizitást, így sikerült elérni, hogy a tizennégy év során soha nem volt egymillió forintnál nagyobb kinnlevősége.
Az RS laza, informális szövetségben működik együtt beszállítóival, amely azonban magában foglalja az üzleti tisztességet. A teljesítés alapkérdései és a fizetési morál egyértelműek kellenek, hogy legyenek.
A valaha textilüzemként működött hatalmas Reitter Ferenc utcai áruházban több száz bútor áll kiállítva, mindez azonban csak töredéke az RS által kínált termékek palettájának. Bár az itt lévő termékek megvásárolhatók és azonnal elvihetők, a vevői igényeket ezen felül is kielégítik: a legtöbb ülőgarnitúra például több kivitelben, különféle huzattal rendelhető. Ezeket a bútorokat külön megrendelésre gyártják, épp ezért ritka példa a szolgáltatói magatartásra, hogy a vevő bármilyen hátrány elszenvedése nélkül elállhat a vételtől, ha a szállítási idő alatt esetleg meggondolná magát.
Csak magyar termékek
A társaság vezetősége igyekezett az iparágon belül mindig is több lábon állni, több beszállítóval együttműködni. Ennek köszönhetően, bár működésének másfél évtizede alatt mintegy húsz beszállítója ment tönkre, ebből a vevőknek sosem származott kára, s ami ugyanilyen fontos: a gyártók csődje sem rántotta magával az RS-t.
A kezdeti négy beszállítóból mára hatvan lett, ennyivel van ugyanis szerződéses viszonya a vállalatnak. A kör korántsem zárt, kis túlzással mindennap kopogtat egy új jelentkező az RS kapuin, ám évente csak egy-kettő felel meg a szigorú elvárásoknak. A cég ugyanis napi kapcsolatban áll a beszállítókkal, ellenőrzi működésüket, s tolmácsolja számukra a vevők igényeit, panaszait, tapasztalatait. Mindez segít abban, hogy a gyártók valóban valós igényeket elégítsenek ki, s ne a "levegőbe" termeljenek.
Ugyanakkor az RS megköveteli a beszállítóitól, hogy vállalják a felelősséget az általuk készített bútorok minőségéért, az évek során több céggel kellett megszakítaniuk a kapcsolatot minőségi problémák miatt.
A feszített ütemterv miatt a teljesítés néha órára kell, hogy történjék. Az a beszállító, amelyik nem ér időben a raktárhoz, lehet, hogy fél napot kell várjon a teherautójával, míg újra sorra kerül. Az ilyen és hasonló problémák miatt az RS csak és kizárólag magyar bútorokat forgalmaz. Bár voltak próbálkozások külföldi, például lengyel beszállítókkal, a kapcsolt szolgáltatások, minőségi garanciák érvényesítése a nagy távolság miatt nem volt vállalható számukra. Ráadásul Pólya szerint a külföldi gyártmányok semmivel sem jobbak a hazai termékeknél.#page#
Nem követel lehetetlent
Amikor a konkurenciáról kérdezem, Pólya csak legyint:
- Nekünk tulajdonképpen nincs konkurenciánk a hazai piacon. Az IKEA-ba elsősorban a minimalista svéd stílust kedvelő fiatalok járnak, aki pedig a KIKA-ba megy, az presztízsokokból nem vásárol nálunk. Az RS a lehető legjobb értéken kívánja értékesíteni a termékeit, de nem célja a teljesség kielégítése. Egyedi, elszigetelt érdeklődők miatt nem tartunk hónapokig raktáron milliós ülőgarnitúrákat. Személyes meggyőződésem, hogy nem a gombamód szaporodó multik árnyékában, hanem azok mellett kell tevékenykednünk.
Az elnök-vezérigazgató úgy látja, az eddigi eredmények őket igazolják.
- A hazánkba települt multik rendkívül szigorú elvárásokat fogalmaznak meg a beszállítókkal szemben, olyan keményeket, amilyenek még az Európai Unió régi tagországaiban is ismeretlenek. Mindezért csak nagyon nyomott árat hajlandók fizetni, hogy a fizetési morálról és a féléves átfutási időkről ne is beszéljek. Nekünk is volt olyan beszállítónk, aki belevágott, tönkre is ment rövid idő alatt.
Az RS ezzel szemben nem követel lehetetlent, mivel érdekében áll fenntartani egy működő rendszert. Így azt inkább a gyártói potenciálhoz igazítja, s nem próbálja meg "betörni" a beszállítókat. A gyakorlat azt mutatja, a beszállítók így büszkék és igényesek a munkájukra, s az RS-sel együttműködve hosszú távra terveznek.
Az informatikai rendszerek csatasorba állítása nagyban megkönnyítette nemcsak a cégen belüli folyamatok nyomon követését, hanem a beszállítókkal való együttműködést is. A számlázás, a megrendelések, a teljesítések mind egy rendszeren belül történnek, amelyben minden dolgozónak megvan a saját feladatköre és hozzáférési jogosultsága. A kifogyóban lévő termékek újrarendeléséért például az eladók a felelősek, az ő munkájukat csak elfogadja az áruforgalmi igazgató, de nem szól bele. Ugyanakkor ez a saját fejlesztésű belső rendszer a felelős azért is, hogy a tevékenységekkel kapcsolatos üzenetek, visszaigazolások eljussanak az illetékesekhez is.
Optimista jövőkép
Az évek során a cég dolgozóinak száma mintegy kétszázra emelkedett, és a beszállítókon keresztül áttételesen további munkahelyek is születtek. Ugyanakkor Pólya nem érti, miért kell ellehetetleníteni egyes magyar vállalkozásokat ahelyett, hogy a működésüket segítenék. A munkaügyi felügyelet emberei például bárhol az országban megszállhatnak gazdasági egységeket, bárkit kihallgathatnak, s súlyos százezrekre büntethetnek egy céget azért, ha esetleg nincs még bejelentve az aznap felvett dolgozójuk. Márpedig az ilyen intézkedésekkel tönkre lehet tenni egy egyébként becsületes, piacképes céget is.
Az RS mind ez ideig elkerülte ezeket a buktatókat, sőt nemcsak hogy nem ment tönkre, hanem egyenesen szárnyalt. Miközben a magyar bútoráruházak a privatizáció viharában tönkrementek, és kínai piac lett belőlük, addig az RS eddigi tizennégy éve során minden évben növelni tudta árbevételét. Tavaly több mint 300 ezer bútor eladása mellett mintegy 3 milliárd forintos forgalmat realizált. A társaság honlapját - ahol több mint 10 ezer termék képes ismertetője található meg, s arra is lehetőség van, hogy interneten vásároljanak náluk - a számláló tanúsága szerint eddig több mint 1,1 millió egyedi látogató tekintette meg, és ezzel a leglátogatottabb oldal lett a bútorforgalmazó cégek lapjai közül. A tapasztalat azt mutatja, hogy az on-line értékesítés is felfutóban van, egyre nagyobb az innen származó árbevétel is. Van tehát ok a "halvány" optimizmusra, s az M5-ös mentén újonnan megnyitott áruház - amely immár a negyedik a sorban - is azt bizonyítja, a cég a kereslet visszaesése ellenére is bizakodóan tekint a jövőbe.