Kockázatos flottabővítések

A hazai fuvarozók harmadik éve fejlesztik járműveiket, a szolgáltatásaik minőségben nem maradnak el a nyugati versenytársakétól, árban pedig jobbak azokénál. A szlovákok, románok és lengyelek azonban olcsóbbak nálunk, és egyre nagyobb veszélyt jelentenek a hagyományosan magyar piacokon is. A megrendelők pedig igencsak tisztában vannak a túlkínálattal, így mindent elkövetnek az árak még további csökkentéséért. Miközben az üzemanyagárak rendkívül kiszámíthatatlanok. Mi lehet a megoldás?

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Valószínűleg csak 2008-ra derül majd ki, hogy hosszabb távon milyen fejlődéssel számolhatnak a hazai nagyhaszon-járműpiac szereplői - mondják a szakemberek. Az ugyanis csak látszat, hogy a fuvarozók flottabővítésekbe kezdtek volna.

Két évvel ezelőtt az Európai Unióhoz való csatlakozás okán nőtt meg erőteljesebben a piaci kereslet. Majd, mielőtt kiderült volna, mire számíthatunk ennek lecsengése után, a kormány autópálya-építési programja igényelt az átlagosnál több teherjárművet. S bár lassan ennek a hatása is elmúlik, idén május elsejétől a digitális tachográf kötelező bevezetése miatt hozzák előre tömegesen a tervezett járművásárlásokat.

A következő hónapok újabb piacot befolyásoló tényezője, hogy október elsejétől az EU-ban már csak az Euro 4-es motorral ellátott haszonjárművek állíthatók forgalomba. S végül, de nem utolsósorban az értékesítési adatok elemzésekor aktuálisan azt is figyelembe kell venni, hogy Magyarország legnagyobb fuvarozási vállalkozása, a Waberer's Holding Zrt. a közelmúltban nagy értékű tendert hirdetett a saját, igen ambiciózus fejlesztési stratégiájának a megvalósításához, és a szükséges haszonjárművek és gumiabroncsok hosszú távú beszerzéséről szerződéseket kötött. Így a következő három évben alighanem a nekik ezer nyerges vontatót szállító Volvo vezeti majd a márkák eladási listáit.

Jelenleg egyébként az 5-10 tonnás haszonjármű-kategóriában az Iveco a piacvezető, ahol azt remélik, hogy a már említett, Euro 4-es motorra vonatkozó előírás miatt hamarosan a 7,5-15 tonnás kategóriában is megnő a kereslet.

Meddig legyen tiltott a kabotázs?
Az elemzők úgy vélik, hogy különösen 2009 májusában egy újabb negatív fordulatra kell felkészülniük a fuvarozó vállalkozásoknak.
Ekkortól ugyanis megszűnik a belföldi piac ma még létező védelme, és szabaddá válik az út az úgynevezett kabotázs (külföldi fuvarozó belföldi munkavállalása) előtt. "Az, hogy Magyarország átmeneti mentességet kapott a kabotázs liberalizálása alól, nemcsak a honi fuvarozókat védte meg, de számukra is megakadályozta azt, hogy az EU más országaiban szabadon dolgozhassanak" - állapítja meg Kováts Endre, a GKM vezető főtanácsosa a NiT Hungary szakmai hírlevelében. Vagyis a kabotázsderogáció csak elhalasztja a belföldi fuvarozók problémáinak rendezését, a korszerű nemzetközi járműparkkal rendelkező vállalkozások piaci lehetőségeit pedig erősen korlátozza.

Komoly szakmai dilemma, hogy mi tekinthető jobb megoldásnak. Megvárni a türelmi időszak végét, vagy bizonyos relációkban már most megkezdeni a tárgyalást a kabotázs liberalizálásáról. Érdekes ellentmondás, hogy a kabotázsnak a teljes közúti fuvarozási ágazatban jellemzően elenyésző a hányada: 2002-ben - Görögországot kivéve - az EU-15-ök körében a (nemzeti és nemzetközi) fuvarozási tevékenységek csupán 0,8 százaléka volt. A korlátozott nemzeti piaccal rendelkező, illetve a nemzetközi fuvarozási piacok tőszomszédságában elhelyezkedő kisebb tagállamok fuvarozói számára viszont rendkívül fontos.

A luxemburgi fuvarozók összes közúti fuvarozási tevékenységéből például 22 százalékos aránnyal részesedett az említett évben. A csatlakozás óta kabotázs engedélyezéséért viszonylag kevés külföldi vállalkozó kereste meg a GKM-et. Noha becslések szerint manapság a Magyarországról induló export-áruszállítások 60 százalékát külföldi fuvarozók bonyolítják. Az ilyen nagymérvű piacvesztés arra utal, hogy a kabotázs liberalizációjával - ha az elkövetkező években a hazai fuvarozók versenyképessége nem javul - további piacvesztéssel kell számolni.

A kabotázs alapvetően a belföldi fuvarpiacot érinti, ezért elsődlegesen a belföldi fuvarozóknak kell felvenniük a versenyt a majd megjelenő külföldi vállalkozókkal. A liberalizált jelleg és a várhatóan megjelenő nagyszámú konkurens miatt valóban a versenyképesség jelenti a piacon maradás egyetlen garanciáját.

Olcsóbb szomszédok, nyomott árak

 A piac változásait a gépjármű-forgalmazók mellett a lízingcégek látják át a legjobban. Ezek megerősítették: a 3,5 tonna feletti haszonjárművek iránti kereslet 2005-ben is elérte a 2004-es szintet, ám változott a szerkezete. Hiszen tavalyelőtt az uniós csatlakozás miatt vásároltak a fuvarozók szerelvényeket, tavaly pedig a belföldi infrastrukturális beruházásokhoz, de egyik sem bizonyult tartós keresletnek. Vagyis ezekre az igényekre nem szabad hosszú távú stratégiát alapozni. Sőt az elmúlt évben a finanszírozók már azt is látták, hogy egyfelől a valós igények többszörösére nőttek a fuvarozói-szállítói kapacitások, másfelől a szomszédos, főként szlovák, román és lengyel fuvarosok folyamatosan nyomják lefelé az árakat, amivel egyre nehezebb anyagi helyzetbe hozzák a hazai vállalkozásokat.

A lízingcégek elemzői szerint - amit a gépjárműimport statisztika is alátámaszt - tavaly a 15 tonna feletti járművek eladása kismértékben csökkent, a 7,5 tonnásé pedig szinte megszűnt mint nemzetközi fuvarozási eszköz. A 10 és 15 tonna közötti járművek iránt stabil maradt a kereslet, és ezen belül kialakult egy új, a 12 tonnások kategóriája. Ahol a növekedés egyértelmű volt, az a 3,5 és 5 tonna közötti szegmens. Ám ez az összes eladásoknak csak a 4 százaléka volt.

Nincs tehát ellentmondás aközött, hogy miközben a hazai fuvarozók flottákat vásárolnak, fejlesztenek, igen nehéz anyagi és piaci helyzetben vannak. Továbbra is a fölös kapacitástól szenved a legjobban a szakma. Ennek a mértékét az érdekképviseletek mintegy tizenöt-húsz százalékosra becsülik. Vagyis ennyivel haladja meg a kínálat keresletet. Mivel azonban már érezhetően kevesebb új cég alakul, mint ahány megszűnik, ez előbb-utóbb megoldhatja a problémát.

Szintén a megoldás irányába visz, hogy a fejlesztéseknek köszönhetően a hazai fuvarozók szolgáltatásai minőségben egyre kevésbé, sőt egyáltalán nem maradnak el a nyugati versenytársakétól, miközben árban jobbak azokénál. A már említett szlovák, román és lengyel közúti szállítóknál azonban, ugye drágábbak, és gyakran hiába színvonalasabbak!

Az uniós csatlakozás pozitív hozadéka, hogy a hazai fuvarozók könnyebben juthatnak az unión belüli, úgynevezett harmadik országba (vagy -ból) menő fuvarokhoz, mint korábban. Részesedésük az európai közúti fuvarpiacból jelenleg mintegy 3 százalékos. Ám sajnos ezzel egy időben a külföldi fuvarozó cégek érdeklődése is megnőtt Magyarország iránt. Így velük együtt ma már 22 ezer cégnek van nemzetközi fuvarozásra szóló engedélye, a korábbi mintegy 5 ezer helyett. S mint írtuk, a gazdaság növekedése - ami önmagában persze biztató, hiszen fuvarfeladatot jelent - ezt a mennyiséget nem indokolja, nem tudja ellátni feladatokkal.

#page#

Újraszámolt lehetőségek

Matricaárak
A napi sztrádamatrica ára a nehézgépjárművek számára (ez 12 tonna feletti, úgynevezett D4-es kategória) a jelenlegi 2000 helyett 2750 forint lett október 1-jétől - értesült a Világgazdaság.
Az egyhetes és a havi matricák árát már az év elején megemelték. A drágulás következtében a hat napijegy is olcsóbb lett a hetijegyénél, így azt nem éri meg választani. Majd a relatív olcsóságuk miatt sokkal több fogyott az egynapos matricákból, mint korábban, a hetiből és a haviból pedig kevesebb.
Alighanem ez indokolta a mostani áremelést. Ezt az indoklást a hazai fuvarozók érdekképviseletei is elfogadják, tekintettel arra, hogy az egynapos matricát jellemzően a tranzitforgalomban dolgozó külföldi versenytársak vásárolják.
Az emelés hatására várhatóan még több tehergépjármű választja majd a kerülő utakat az autópályák helyett.

 Az elmúlt két évben az üzemanyagárak 32 százalékkal emelkedtek, ami csak 2005-ben több mint egymilliárd forinttal növelte meg a fuvarozók költségeit. De mivel a túlkínálattal a megbízók is tökéletesen tisztában vannak, mindenki a lehetőségek határáig igyekszik csökkenteni a fuvardíjakat. Így az átlagos haszonkulcs alig 5 százalékos. Ebből kell, illetve kellene fedezni sok-sok egyéb között a foglalkozatással kapcsolatos szociális feladatokat, így például a gépkocsivezetők képzését. És lesz még ennél rosszabb! - hangoztatják az érintett vállalkozások. Amelyek, miközben egyik oldalon négy nagy szakmai szervezetbe tömörülve próbálják meg - elsősorban a kormánnyal szemben - egységesen érvényesíteni az érdekeiket, a másik oldalon egymást jelentgetik fel különböző szabálysértések miatt a hatóságoknál. Alighanem ettől remélve azt, hogy kevesebben maradnak és lesznek kénytelenek osztozkodni a piacon.

Amire jobban oda kellene figyelni: míg a szomszédos országok fuvarozói átlagosan 55-61 eurócentes kilométerenkénti önköltséggel dolgoznak, addig a magyarországi vállalkozások 70-80 eurócentessel. Elsősorban a magas állami elvonások miatt. A Gyurcsány-csomag idén szeptember elsejétől, majd jövő évtől életbe lépő, minden hazai vállalkozást érintő szigorításai értelemszerűen a fuvarozókkal is újraszámoltatta a lehetőségeiket.

A szakmai érdekképviseletek és a kormány 2005. augusztus 23-án aláírt, 18 pontos megállapodása, illetve az ezt követően kialakult folyamatos párbeszéd a fuvarozók és a kormány között mindenesetre módot ad arra, hogy tényleges kormányzati segítséget kapjanak. Velük egyeztetve készül például a közúti közlekedésről szóló törvény módosítása.

Kelet-európai disztribúciós központ?

 A fuvarozási szakma problémáira a lehetséges megoldást, illetve a jövőt mérlegelve Magyarország kedvező földrajzi fekvését szinte minden szakmai konferencián ki szokták emelni. S azt is, hogy az alkatrészgyártás keletre helyeződésével növekszik hazánk kelet-európai disztribúciós szerepe, és egyre elérhetőbb, hogy valódi disztribúciós központtá váljék. Ezt a folyamatot erősíti az a felismerés is, hogy a fuvarozást-szállítmányozást össze kell kapcsolni az ipari logisztikával. Vagyis hogy a fuvarozók ne csak egy részfeladatot végezzenek, hanem a fuvarozást, a raktározást, az anyagmozgatást, a készletnyilvántartást, a készáru-kiszállítást, a vámkezelést és minden egyéb szükséges adminisztrációt komplexen vállaljanak át a megrendelőktől.

A piacvezető, sikeres hazai vállalkozások "titka" mindezeken túl a céget irányítók szakmai tapasztalata, a szociális biztonságban dolgozó sofőrök, a gyorsasághoz és pontossághoz elengedhetetlenül szükséges műszaki-technikai feltételek (mint például a GPS járműkövető) megléte, az egyedi ügyfélkezelés, a költségtakarékos fuvarozási módszerek alkalmazása. Természetesen minél nagyobb egy vállalkozás, annál nagyobb eséllyel képes megfelelni ezeknek az elvárásoknak. A kicsik, a 3-10 autót üzemeltetők számára is adott a lehetőség, hogy szövetkezetszerű hálózatokba tömörüljenek, ahogy ezt a közelmúltban egy szakmai kongresszuson nem kisebb ember javasolta a magyar fuvarozóknak, mint a Unicooptrans-Uct francia fuvarozó szakmai szövetkezet elnöke, Stepane Aio.

Útdíj helyben és mindenütt?
Van-e joga egy helyi önkormányzatnak az ott élők nyugalma érdekében úthasználati díjat kivetni, vagy nincs? A kérdésre az Alkotmánybíróságtól várják a választ a fuvarozók érdek-képviseleti szervei. A közelmúltban ugyanis több településen, majd két budai kerületben - a XI.- és XII.-ben július 1-jétől - is útfenntartási hozzájárulás megfizetésére kötelezik a hozzájuk behajtó kamionosokat.
A szakmai érdekvédők szerint egyetlen önkormányzat sem jogosult ilyen díjat kivetni, még ha azt útfenntartási hozzájárulásnak nevezi is, erre csak a közlekedési miniszternek van joga, ráadásul - mivel bevallottan nem készültek hatástanulmányok -, sérült az a törvény is, amely kimondja: meg kell vizsgálni minden új jogszabály hatását, milyen költségnövekedést eredményez.
A közlekedési miniszter azonban ugyancsak tervezi az autópályákon kívül is úthasználati díj bevezetését: a Népszabadság értesülése szerint januártól a tranzitúttá minősített főútvonalakat is csak autópálya-matricával használhatnák a 7,5 tonnát meghaladó tömegű kamionok. Az úgynevezett tranzitutak kijelölése a matricákat felváltó elektronikus útdíjrendszer megalapozását is jelentené, amellyel megvalósul az uniós elveknek megfelelő használatarányos díjfizetés.
E rendszernek az eredeti elképzelések szerint már ez év januárjában működnie kellett volna, majd 2007. nyár vége volt a tervezett időpont, ami mostanra 2008. januárra módosult. Ekkor előreláthatólag a 7,5 tonna fölötti- tehát elsősorban a nemzetközi fuvarozásban részt vevő - tehergépkocsiknál váltják majd fel a matricát a használatarányos díjak. A kisebb teherautókat és a személygépkocsikat csak később vonják be a rendszerbe; az utóbbiakra az EU előírásai szerint a használatarányos díjszedést csak 2012-ig kell bevezetni.
Egyébként az az uniós irányelv, amely a nehéz tehergépjárművekre kivetett egyes infrastruktúrák használatáért járó díjakról szól, tartalmaz néhány, valamennyi tagállamra kötelező szabályt. Ezek szerint a tagállamok jogosultak a közutakon általában is - tehát nem csak a transzeurópai autópálya-hálózatba tartozó utakon - úthasználati díjat kivetni, például a forgalom szabályozása érdekében, és speciális szabályokat is bevezethetnek a városi közlekedésben. Ezek azonban nem lehetnek versenyt torzító hatással, és nem okozhatják az érintett vállalkozások ellehetetlenülését.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo