KLASZTEREK:Autóipari szőttes

Szövetkeznek egymással nonprofit vállalkozásfejlesztő és tudományos intézmények, hogy megalapozzák Zemplén, Kelet-Szlovákia és Kárpátalja vállalkozóinak autóipari integrálódását. Kárpátalján alapvetően olcsó a munkaerő, az infrastruktúra, Szlovákiában a legkedvezőbbek a vállalatalapítási, adózási és pénzügyi feltételek, Magyarországon pedig piacképes munkakultúra alakult ki. Egyben lehet eladni a régiót, és sokkal jobban, mint külön-külön próbálkozni. Erre jöttek rá a klaszter szervezői.

"Tudja, hogy melyik az ukrán-magyar határ? - Tudom, Csopnál van. De nekem így gyorsabb. - Hát ha tudja, akkor ott menjen haza! - Jogom van itt is, akkor miért kerüljek?"

A szlovák-ukrán határátkelőnél lezajlott minapi párbeszédnek több végeredménye volt. Az egyik, hogy az utazó magyar üzletember a puszta létével úgy felidegesítette az egyenruhást, hogy az órákon át való veszteglésre kényszerítette őt.

Kiderült, térben és időben eltérő távolságok léteznek: a sátoraljaújhelyi polgárnak feleakkora utat kell megtennie Ungvárra igyekezvén, ha a szlovák-ukrán határt használja, de az idő - a vegzálás miatt - lehet akár dupla annyi is, mint ha kerülővel tér haza a záhonyi ukrán-magyar határon át. De tény, függetlenül a határőrök stupiditásától, mind a három országban, Ukrajnában - azaz Kárpátalján -, Szlovákia és hazánk keleti végein megtalálták egyrészt az egymáshoz vezető utat, másrészt a legkisebb közös többszöröst: azt az érdeket, amelyikre mindhárom térségben építeni lehet. A legkisebb közös többszörös neve: autóipar. A hármashatár mentén lévő vállalkozások és szervezeteik számot is tudnak: meghaladhatja az évi egymilliót a "közelben" készülő gépjárművek száma.

Audi, ukrán stílusban

A hatalmas mennyiségű autó ugyanúgy nem vicc, mint az, hogy a régió cégeinek zöme felmérte: arra van esélyük, hogy a beszállítók beszállítóivá váljanak. Ma már neve is van a gyereknek, de nem az, ami mindenkinek a nyelve hegyén van: szövetkezés! Hanem helyette: klaszter.

- Csop közelében már folyik a beruházás egy 550 hektáros, vámszabad terület jellegű helyen, a Volkswagen érdekeltségét építik fel ott. Ungváron pedig egy 40 hektáros területen japán-lengyel-német járműipari gyártóbázis épül fel - részletezi a kárpátaljai különleges gazdasági övezet iparosítási folyamatát Dupka György. A ma már vállalkozó, korábban költő, könyvkiadó és ukrajnai parlamenti országgyűlési képviselő tehát szemtanúja annak, hogy elkezdődött az Audik összeszerelése Kárpátalján.

- Három év múlva a Zsolna-Pozsony-Esztergom háromszögben több mint egymillió személygépkocsit gyártanak, s az autóipar köztudottan számos iparág termékeit integrálja - segít eligazodni a közeljövő immáron szlovákiai változásaiban Bűdy László, aki az üzleti világban és a miskolci egyetemi környezetben vállalt tisztségei mellett legújabban menedzsere a 2004 novemberében alakult, a beszállítók beszállítójává avanzsáló Kárpátok Beszállítói Klaszternek. Annak a szervezetnek, amelyben szerepet vállal a Dupka György vezette, ungvári székhelyű Kárpátaljai Vállalkozásfejlesztési Központ, a kelet-szlovákiai Királyhelmeci Regionális Fejlesztési Ügynökség, a sátoraljaújhelyi Zempléni Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány. Sőt két ipari park mellett akadémiai intézmény és miskolci egyetemi tanszék is.

A nagy egymásra találás voltaképpen azzal kezdődött, hogy a térség vállalkozásszervezői feltárták, mire nem képesek. Arra nem, hogy az elsődleges beszállítókra jellemző mennyiséget és minőséget előállító nagyipari céggel, cégekkel álljanak elő a közelben megtelepedő autógyárak kiszolgálásának reményében. De az már természetes fejlődési irány lehet, hogy a meglévő feltételekre - a borsodi műanyagipari, fémipari cégekre, egyetemi kutatóbázisra - alapozva közös piaci szerepre, gyártásra, szolgáltatásra szövetkezzenek. Bűdy László emlékeztet rá, Linzben, ahol ugyancsak nincs autógyártás, de létezik megannyi kisebb-nagyobb műanyagipari cég, klasztert szerveztek. Most már ezer fölötti vállalkozás jelenik meg egységes termelő-kutató-szolgáltató háttérrel a piacon.

- Az autó igen nagy arányban fémből és műanyagból áll, jó okunk van tehát nekünk is a térségben szövetkezni, hiszen ilyen iparral, szabad és képzett munkaerővel, három ország erőforrásaival, szerencsés logisztikai alapokkal rendelkezünk, s értékeinkhez immáron "csak" hiteles marketing szükséges - sűríti végül egyetlen mondatba a keleti végek kínálatának lényegét.

Ma még azonban sem a szlovákiai, sem a kárpátaljai autógyárak nem tudnak szinte semmit a szövetkezésről.

- Egyelőre csak azt merjük kimondani, hogy a régiót egyben szeretnénk "eladni" - jelenti ki a Zempléni Regionális Vállalkozásfejlesztési Alapítvány ügyvezető igazgatója, Juhász István. - Kárpátalján olcsó a munkaerő, az infrastruktúra, Szlovákiában a legkedvezőbbek a vállalatalapítási, adózási és pénzügyi feltételek, Magyarországon pedig piacképes munkakultúra alakult ki.

Tükröm, tükröm...

Ezzel együtt is igaz, hogy ha meg akarják szólítani a Közép-Szlovákiába, Kárpátaljára települő autóipari és más nagyvállalatokat, akkor ismerniük kell önmagukat. Persze titkok nincsenek. A kelet-szlovákiai nagymihályi ipari terület és a sátoraljaújhelyi ipari park vállalkozásai például magukról is, egymásról is tudják, világcégeknek szállítanak elektronikai termékeket, gépalkatrészeket. Ennél azonban sokkal többet akarnak tudni a térség gazdaságáról, a kisebb vállalkozások minőségéről, szándékairól s arról, hogy melyiknél mit kell tenni a beszállítóvá válás érdekében. A Kárpátok Beszállítói Klaszter azt reméli magától, hogy törzsállományokat alakít ki a fém-, a műanyag-, a textilipari területeken, amelyek alapján képes kapacitásokat felajánlani. A multi nem járja végig a térséget, hogy valamely alkatrészből a különböző gyártóktól összeszedje a szükséges mennyiséget. De a klaszter alkalmas arra, hogy megszervezze a kooperációt a kívánt minőség és mennyiség érdekében.

A három ország három minőséget, három árat jelenthet egyazon terméktípus esetében is, hiszen ez még egy országon belül is igaz lehet.

- A klaszterünknek az is feladata, hogy eldöntse, a majdan szállító cégeket hol érdemes bejegyeztetni, sőt "köztes" vállalkozás létrehozására is szükség lehet, hogy a végterméket, függetlenül a gyártás helyétől, egységes áron ajánlhassuk, szállíthassuk a megrendelőnek - avat be a további rejtelmekbe Németh István, a Királyhelmeci Regionális Fejlesztési Ügynökség igazgatója. - Az biztos, hogy adózás szempontjából Szlovákiában jó vállalatot alapítani, működtetni, de nem biztos, hogy ez anyagbeszerzési vagy éppen szakember-ellátottsági szempontból is előnyös. A minőségbiztosítás Magyarországon már jó ideje fontos tényező, Szlovákiában még csak két-három éve támogatja az állam a nemzetközi tanúsítványok elnyerését a vállalkozásoknál. Ráadásul az autógyártóknak saját nemzetközi szabványrendszerük van, Magyarországon találni is ezzel rendelkező céget, így rajta keresztül lehet és kell majd szállítani a szlovákiai autógyárnak a Szlovákiában gyártott alkatrészt.

A kis- és középvállalkozói kör a beszállítók beszállítójává válhat - noha első nekifutásra "csak" itt, a hármashatár mentén -, de még ehhez is meg kell tanulnia a nemzetközi gyártás, kooperáció minőségét. A klaszter helyzetbe hozhatja a térség cégeit azáltal, hogy megteremti a szükséges ismeretek megszerzésének feltételeit. Erre önmagában egyiknek sem lenne módja és ereje. Nem tudnák, de nem is akarnák megfizetni azokat a minősítési rendszereket, amelyeket megkövetelnek a multik és azok közvetlen partnerei. De egy ipari klaszter már megteheti, hogy közös minőségbiztosítási rendszert alkalmaz.

- Nálunk, Szlovákiában hovatovább nem tudnak elindítani szakmunkásképző évfolyamokat az iskolákban, mert fogalmuk sincs arról, milyen mesterségeket és mely területek igényelnek majd - magyarázza a szövetkezés értelmét a Királyhelmeci Regionális Fejlesztési Ügynökség igazgatója. - Ám a klaszter képes évekre előre tervezni, s ezáltal a munkaerőpiac is életképes lesz. Ez jó a ma még iskolás nemzedéknek és az adott térség kínálatával ismerkedő multiknak is.

- A franciák és a koreaiak Szlovákiában vagy a németek Kárpátalján biztosra mennek: autógyártásukhoz a már meglévő beszállítói körtől szerzik be az összeszereléshez szükséges anyagokat - tér vissza tervezett partnereik bemutatásához Juhász István. - Az érdekükben állhat viszont, hogy a megtelepedésük után körülnézzenek a helyi piacon is. De a több mint egy évtizede nálunk lévő Suzuki is csak lassan jutott el oda, hogy szükségletének hetven százalékát a térségben szerezhesse be, harminc százalékra pedig még mindig nincs megfelelő partnere. Nem kizárt, hogy a klaszterünk éppen a Suzukinak szállít majd termékeket. Kinyomoztuk, Kárpátalján az Audi összesen egy dolgot szerez be a helyi piacon, a felnit. Minden más a hagyományos szállítóktól érkezik a negyvenmilliós piacra termelő összeszerelő üzemébe.

A multik stratégiájából jó ideje kikerült a tartós letelepedés fogalma. De ha tovább is mennek valahonnan, például tőlünk Ukrajnába vagy Romániába, beszállítóikra akár még évtizedeken át a korábbi helyről számítanak. Még ma is seregnyi német beszállító látja el a már jó ideje nem az anyaországban lévő autó-összeszerelő gyárakat. Most már a multiknál jóval kisebb cégek sem építenek saját üzemet maguknak külföldön, hanem ingatlanfejlesztőtől bérelnek csarnokot, s viszik bele a know-how-jukat, licencüket. A lehetséges összes szolgáltatást a helyi piacok kkv-itól veszik meg. A beszállítók beszállítóinak klasztere erre a nemzetközi trendre alapozza a helyi cégek zömének jövőjét. S hogy nem döntenek rosszul, azt az üzleti élet szenzorai igen pontosan jelzik vissza.

A pénz már megérkezett

A szenzorok, azaz a bankok ott fejtenek ki erőteljes üzleti aktivitást, ahol dolgoztatni tudják a pénzüket, s azt látják, hogy befektetéseik új jövedelemtermelő forrásokat hoznak létre. A magyar és a szlovák piacon egyaránt jelen lévő OTP Banknak igencsak kapaszkodnia kell, hogy megőrizze pozícióit a térségben letelepülő, forráskihelyező, gyorsan növekvő német és osztrák hitelintézetek ellenében. Legújabban pedig a takarékszövetkezeti szektor az, amelyik a magyarországi és a kárpátaljai kisvállalkozói finanszírozásban talált magának életteret.

- Az Európai Unió határ menti régiókat segítő programjainak hatását ma már az egész térségben érezzük - mutatja be a hitelintézetek aktivitását is kiváltó folyamatot Juhász István. - A kkv-kat a megfelelő fejlesztési célok alapján igen komoly támogatásban részesíti, kiírva pályázatokat a magyar-szlovák-ukrán régió javára. Emellett most már a magyar cégek határon túli, kárpátaljai, kelet-szlovákiai vállalatalapításaikhoz, -fejlesztéseikhez kaphatnak támogatást a Corvinus Rt.-től.

- Az Új Kézfogás Alapítvány hálózata pedig a például Szlovákiában bejegyzett cégek vállalkozásfejlesztési programjait finanszírozza - mutatja be a Királyhelmecen, Nagymihályban már tetten érhető magyar támogatási rendszert Németh István. - Kelet-Szlovákiában a legnagyobb keletje a minőségbiztosítási rendszerek alkalmazását elősegítő támogatásnak van.

Autó még egyetlenegy sem gördült le a Zsolna-Pozsony-Esztergom háromszög gyárainak futószalagjairól. A beszállítók beszállítóivá, szolgáltatóivá fejlődni kész kárpátaljai-kelet-szlovákiai-kelet-magyarországi régió cégeinél ezt talán nem is bánják, mert így legalább valóban van idejük felmérni, mit is tudnak, mire vállalkozhatnak. Klaszterük azonban már megkezdte a térség üzleti hálójának szövését. A szálról pedig, amit az első két hónap alatt felhasználtak, bebizonyosodott, nem azonos Ariadne fonalával.

Marketing, ha térségi

Dr. Dankó László, a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing Intézete Nemzetközi Marketing Tanszékének tanszékvezető egyetemi docense a kutatásaival, tudományos összegző munkájával és nem mellékesen közvetlen szerepvállalásával szellemi atyja a Kárpátok Beszállítói Klaszternek.

Őt idézzük:

"A befektetőket akkor lehet ebben a régióban jó eséllyel vonzani, ha az általunk feltárt előnyöket jól bemutatjuk azoknak a cégeknek, amelyek valamilyen inputot szándékoznak létrehozni a térségben. Ezt közösségi vagy térségi marketingnek lehet nevezni, s egyik megjelenési formája a megalapított klaszter, amelyik képes felkínálni a régió potenciális produktumait. A nemzetközi versenyképesség megőrzése, javítása érdekében több jellegzetes irányt követnek a cégek. A nagyvállalatok stratégiai szövetségekkel, fúziókkal, a kis és közepes cégek alkotta szektor pedig üzleti hálózatokkal válaszol a globális verseny kihívásaira. Lehetővé válik, hogy a vállalatok input-output kapcsolataikat térben tetszőlegesen kiterjesszék. Ennek megfelelően keresik az olcsóbb működésre, termelésre lehetőségeket adó és/vagy piaci lehetőségekhez közelebb lévő régiókat, országokat.

A beszállítói klaszter célja a kelet-magyarországi, kelet-szlovákiai, kárpátaljai térségben az olyan együttműködési modell létrehozása, amely lehetőséget ad a hármashatár menti vállalatoknak, vállalkozóknak arra, hogy a gazdasági centrumhoz kapcsolódjanak, és olyan autóipari és egyéb iparági beszállítókat vonzzanak ide, amelyek már beszállítói a régió nagy, gazdaságilag integrált gyártóinak, autógyárainak. Ennek a vidéknek hosszú évtizedek óta természetes komplementaritása van. Kelet-Szlovákiában komoly hadiipari üzemek léteztek, jelentős fémmegmunkáló háttérrel, szakembergárdával. Ez a képzett munkásság most is megtalálható még. A komplementaritás további fontos tényezője a térségben jelen lévő műanyagipari és acélipari nagyipar Kassától kezdve Kazincbarcikán át Tiszaújvárosig: a térségben lévő kkv-k alapanyag-beszerzésének feltételei kézközelben vannak. A potenciális lehetőségeket azonban fel kell tudnunk mutatni, különben még ha keresnek, sem találnak rájuk azok a vállalatok, amelyeknek érdekükben áll az olcsóbb működés, termelés lehetőségeit fellelni. A Kárpátok Beszállítói Klaszter teljes mértékben egyedi vállalkozás, ugyanis a hármashatár menti térség előnyeit is kínálni tudja. Emellett a hét alapító, együttműködő szerveződés egytől egyig nonprofit alapon vesz részt a munkában, ilyenformán a klaszter is, a közösségi marketing is a térség- és gazdaságfejlesztést hivatott kiszolgálni."

Klasztertan

A klaszterek egy része spontán módon jött létre, és semmilyen formális kapcsolat nincs az egymással versenyző, konkuráló vállalatok között. A klaszteresedés másik útja, amikor egy nagyvállalat beszállítói hálózatából nő ki egy regionális és/vagy ipari együttműködés. A klaszterlétrehozás leginkább direkt formája, amikor egy nonprofit szerveződés tudatos térség- és gazdaságfejlesztési célzattal katalizálja az együttműködési hálózat létrejöttét, érdekükben közösségi marketingtevékenységet végez, de az üzleti események tényleges szereplői az önálló vállalatok.

Véleményvezér

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF

Túl szemérmetlenül loptunk, lecsapott az OLAF 

Felelőse vélhetően nem a milliárdos csalásnak.
Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását

Ukrajna felszólította Orbán Viktort, hogy fejezze be a békemisszónak nevezett trollkodását 

A magyar külpolitikát Moszkvában írják az ukránok szerint.
A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet

A Visegrádi Négyek közül Magyarország fogadta be a legkevesebb ukrán menekültet 

A magyar humanitárius segítség az ukránoknak minimális.
Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo