Kis karácsony?

A vásárlók kiszámíthatatlanok. A világgazdasági válság ellenére idén novemberben és december elején is élénkült a kiskereskedelmi forgalom. Nehéz megjósolni, hogy ez a tendencia folytatódik-e az ünnepekig, és - évek óta először - növekszik-e az eladott áruk mennyisége az előző évekhez képest, vagy ellenkezőleg: visszaesik értékben is.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

November utolsó hetében érdekes fejleményeknek lehettünk tanúi a kiskereskedelemben - mondta a Piac & Profit kérdéseire válaszolva Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára -, hiszen élénk vásárlási kedvet tapasztaltak a kereskedők, és nem csak a bevásárlóközpontokban. Ez azért furcsa, mert az elemzők azt várták, hogy ha a válság már érezteti a hatását, akkor vissza fog esni a forgalom, és nem lesz annyi vásárlás, mint tavaly.

Friss november

2006-ban 875 milliárd forint volt a kiskereskedelmi forgalom, 2007-ben 888 milliárd - és ebben a kiflitől az autóig, a benzinig minden benne van -, s az infláció miatt volumenben kevesebb, mint az előző évi. 2008-ban is ez idáig az árumennyiséget tekintve csökkent, s bár folyó áron nőtt, változatlan áron nem, vagyis 2007-ben 3-4, az idén 1-2 százalékkal mérséklődött. Mindenki azzal számolt tehát, hogy idén ismét alacsony lesz a forgalom, és ha az inflációt nem vesszük figyelembe, akkor kevesebbet fognak költeni az emberek, mint az előző évben.

Ehhez képest váratlanul jött a novemberi pezsdülés, ez a hónap ugyanis válság nélkül sem szokott még élénk lenni. Az igazi karácsonyi forgalom a KSH kimutatása szerint decemberben zajlik, s az elmúlt években ez egyértelműen így is volt.

Mi lehet mégis a novemberi élénkülés oka? Az első az alacsonyabb benzinár. A második, hogy az élelmiszer-infláció is csökkent, négy hónappal ezelőtt 12 százalék volt, most 6 százalék körüli az értéke, s ez az árszint mérséklődését is jelenti néhány termékcsoportban. Végül is az idei teljes kiskereskedelmi forgalom volumenben várhatóan eléri a tavalyit. Tény, még egy hónap hátra van karácsonyig, és nem tudjuk, hogy ez a lendület meddig tart. Ami biztos, hogy élelmiszerekből jobbak a kilátások, hiszen a 2008. szeptemberi adatok már majdnem elérték a 2007. szeptemberit, és ez biztató jel. De a vásárlók kiszámíthatatlanok.

Ami a válságot és annak hatását illeti: valószínű, hogy egy széles kört még nem ért el a szele. Már ma érezni azonban a devizahitelek törlesztőrészleteinek emelkedését, és sok helyen jelentettek be leállásokat, elbocsátásokat. A durva, nagy hatások, azok, amelyek a keresletet befolyásolják, még nem érzékelhetők.

A banki reklámok közben 13-14 százalékért kínálják a hiteleket, és mára verseny alakult ki a pénzintézetek és az egyéb szolgáltatók között. Vámos György szerint azonban lehet, hogy vannak, akik úgy gondolkodnak: buktam a részvényemen, az ingatlanpiaci alapon vagy valamelyik más pénzügyi befektetésemen, ezért nem fogom a bankba vinni a pénzemet, inkább vásárolok belőle.

Outletek és webáruházak
Az éves ruházati kiskereskedelmi forgalom 400 milliárd forint körül van. Miután az outletek forgalmáról nincs statisztika, részesedésük sem számítható ki. Súlyuk folyamatosan nő, de egyelőre nem meghatározó. A drága, márkás termékek engedményes értékesítése viszont pluszt jelent a választékban, s a középréteg számára egy új vásárlási lehetőséget. Az outletek forgalmánál is gyorsabban nő az internetes értékesítés, piaci részaránya azonban még csekély. A webáruházak egy másfajta, kényelmi vásárlói igényt elégítenek ki, fenntartásuk olcsóbb, mint a hagyományos üzleteké.
Folytatódó koncentráció

Természetesen a vásárlási kép tarkább annál, mint amit a bevásárlóközpontokban látunk, hiszen régiónként, vásárlórétegenként és üzlettípusonként is eltérő. Bár a kisüzletek között is van olyan, amelyik azt mondja, nála szintén élénkült a forgalom. Igaz, vannak, amelyek szerint most nehezebben nyílnak a pénztárcák, mert a vásárlók alaposabban megnézik, mire költenek. A piac kiszámíthatatlansága igazolódik vissza ezekben a napokban.

Mindezek tükrében milyen is jelenleg a kiskereskedelem szerkezete?

A Bokros-csomagot követően - a kilencvenes évek második felétől - egészen 2006 végéig volt egy hosszú időszak, amikor folyamatosan bővült az eladott áru mennyisége és értéke, és ez a tendencia tört meg 2007-ben. A gázáremelés, az energiaár-növekedés a beszállítók számára is megnövelte a költségeket, maga a kereskedelem pedig elég nagy energiafelhasználó, hiszen világítani, hűteni kell, és a többi. Az élelmiszerárak az utóbbi két-három hónapot kivéve nőttek, és ez is visszavetette a forgalmat.

A kereskedelem szervezeti rendszerét tekintve egyrészt nagyfokú koncentrációt láthatunk - ez tovább erősödött, például a Spar megvette a Plust -, ugyanakkor a közepes hazai cégek nem bírják a versenyt, például az iparcikk-kereskedelemben, és nem csak az Elektro Pont felszámolásáról van szó: néhány évvel ezelőtt a Murányi kereskedőház ment tönkre, s a nagy múltú Keravill is kiszállt a versenyből. A nagy láncokkal szemben nehezen tudják felvenni a versenyt a közepes méretűek.

A versenyben maradóknak nemcsak a forgalmat kell finanszírozniuk, a szállítóikat kifizetniük, hanem folyamatosan fejleszteniük is kell. Azok a társaságok tudnak talpon maradni, amelyek előremenekülnek, építenek, hálózatot bővítenek, hiszen a legfontosabb költséget, a beszerzésit, csak így lehet csökkenteni. (Annál nagyobb engedményt kap a kereskedő a gyártótól, minél többet vásárol.)

Biztató ugyanakkor, hogy a hazai társaságok az élelmiszer-kereskedelemben - például a CBA és a Reál-Coop - állják a versenyt, és ott vannak az élvonalban.

Az értékesítőhelyek száma Magyarországon 2006 végén 165 ezer, 2007 végén 162 ezer volt. Ez látszatra kis különbség, de a 3000 eladóhely kétharmada élelmiszer-kereskedés volt. Ráadásul ennél több vállalkozás szűnik meg, hiszen újak is létrejönnek, s ez a szám a kettő különbsége. Az idei adatok még nem ismertek, de valószínű, hogy csökkenő lesz az irányzat. Ma 10 százalékkal, azaz négy-ötezerrel kevesebb élelmiszerüzlet van, mint négy-öt éve volt.

Lassul a fejlesztés, de lesz

Az MNB adatai szerint az áruhitelek körülbelül egyharmadnyival csökkentek az elmúlt hónapokban, a korábbi 100 milliárdról 70 milliárd körülire, a gépkocsihitel-állomány nem változott, a szabad felhasználású hiteleké viszont nőtt. Így összességében növekedett a lakosság eladósodottsága, ami azonban a kereskedelemben nem mutatható ki. Mivel a mostani válság egyik lényeges eleme, hogy nehezebben lehet hitelhez jutni, s nyilván a vásárlók is - tartva a nehezebb gazdasági helyzettől - jobban meggondolják majd, hogy kölcsönt vegyenek föl az OKSZ főtitkára szerint, tehát egészen biztos, hogy kevesebben fognak hitelre vásárolni, mint korábban.

Jövőre az első félévben várhatóan értékben is visszaesik a forgalom. Lehetséges stratégia, hogy - bár a rendelések nagy része már lement - a kereskedők megpróbálnak olcsóbb árfekvésű cikkeket kínálni, lehetőleg nem a minőség rovására. A ruházati forgalom eddig nem csökkent - bár nehezebb helyzetben nemcsak a tartós fogyasztási cikkek vásárlását halasztják el, a ruházatra sem költenek annyit -, s most úgy tűnik, a korábbi szinten marad. Élelmiszerből pedig nem kizárt, hogy akár növekedhet is a forgalom.

A fejlesztések lelassulnak, de folytatódnak, állítja a szakember. Példaként megemlíti, hogy Budapesten megjelentek az extra márkák szaküzletei az Andrássy úton, várható a korábbi Plus üzletek átalakítása, folynak újabb építkezések, modernizálások is, bár a korábbinál kisebb ütemben.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo