Az elmúlt években szinte alig kötöttek nagyobb outsourcingüzletet a hazai piacon, sőt az időközben lejárt szolgáltatói szerződések meghosszabbítására sem mindig került sor. 1991-ben például a Mol pénzügyi és számviteli feladatainak elvégzésével megbízta az Accenture-t, de a szerződés idei lejáratakor a feladatot visszavették házon belülre. Hasonló módon a Magyar Telekom is újból maga végzi a korábban kikerült infrastruktúra-üzemeltetési feladatokat.
Felnövekvő hazai szektorMás a helyzet a Magyarországon működő külföldi vállalkozások körében. A HR- és bérszámfejtési outsourcing piaca például évi húsz százalékkal bővül, és az ország gazdasági növekedését meghaladó fejlődésre lehet számítani a jövőben is.
- A magyar piac kicsi, és különösen a hazai tulajdonban lévő, az outsourcingra nyitott vállalatok száma kevés. A szerződések túlnyomó részben a külföldi anyavállalat keretmegállapodása eredményeként születnek, a helyi üzleti érdek figyelembevétele mellett - jellemzi a hazai piacot Szakál László, az EDS Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.
Itthon viszont, úgy tűnik, a piac mégis élénkül a mostanában megerősödött anyavállalati kontroll és a centralizált döntéshozatal előtérbe kerülésének köszönhetően. A Vodafone angliai anyavállalata például úgy döntött, működési költségei csökkentése érdekében világméretekben kiszerződi a fő üzleti tevékenységéhez szorosan nem tartozó alkalmazásfejlesztési és üzemeltetési feladatokat, míg a belső adminisztrációt egy-egy helyre csoportosítja. A Menedzsment Fórum oldalán megjelent írás szerint az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Magyarországon és Németországban az EDS, míg Ausztráliában, a Cseh Köztársaságban, Görögországban, Írországban, Olaszországban, Portugáliában, Spanyolországban és Új-Zélandon az IBM végzi majd az üzemeltetési feladatokat. Az elsősorban a nagyvállalati ügyfelek számára szolgáltató EDS Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója szerint azonban az elkövetkező egy-két évben talán a hazai közepes, illetve nagyvállalatok üzleti kultúrájában is megjelenik az outsourcing mint a működési hatékonyság növelésének egyik lehetséges eszköze.
- A várakozásainkhoz képest a felfutás késik, de mostanában kerül döntéshozói pozícióba az a korosztály, amely már rendelkezik az outsourcinghoz szükséges újszerű vezetői szemlélettel - jegyzi meg a szakember.
Nagyoknak megtakarítás, kicsiknek minőségA Nexon ügyvezető igazgatója, Ocskay Szilárd szerint a kisebb hazai cégek körében is kezd terjedni az outsourcingmodell. Különösen a most alakuló vállalkozások választják ezt az utat.
- Induláskor sokan úgy döntenek, a beruházás helyett egy külső szolgáltatót bíznak meg bizonyos, a fő üzleti tevékenységtől erőforrást elvonó feladat végzésével - mondja a HR-outsourcingra szakosodott cég vezetője, és hozzáteszi: akár nagyobb, akár kisebb cégről van szó, az outsourcing hozhat előnyöket, igaz, mérettől függően mást.
A kisebb vállalkozások esetében főképpen a szakmai színvonal érve szól a külső szolgáltató bevonása mellett, hiszen ily módon beruházás nélkül, havidíj ellenében a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatáshoz juthatnak. A nagyvállalatoknál a költséghatékony működés és a fő üzleti tevékenységre való koncentrálás áll a mérleg serpenyőjében.
A hazai cégek még ma is gyakran hangoztatott ellenérvei azonban mérettől függetlenül megegyeznek. Szakál László szerint a megfelelő kontroll, az adatvédelem és a kiszervezett munkaerő sorsa sorolható a tipikus félelmek közé. Pedig a megfelelő szolgáltatói szerződés mindezekre garanciát ad, sőt!
#page#
- Az átvett munkaerő megbecsültsége, karrierlehetősége valószínűleg nagyobb az adott szolgáltatásra szakosodott cégnél, mint ott, ahol ez a feladat nem tartozik a fő tevékenységek körébe. Igaz, a követelmények is magasabbak. A szolgáltatás színvonala is inkább számon kérhető a szerződéses szolgáltatótól, mint a belső munkatársaktól, persze a kiszerződő cégnek tisztában kell lennie azzal, hogy mit vár el a szolgáltatótól. Az ellenőrzést a szerződés mellékleteként csatolt SLA - service level agreement -, azaz a szolgáltatási szint megállapítása garantálja. És bár sokan úgy vélik, hogy bizalmas adatokat érintő tevékenységet nem lehet házon kívülre delegálni, a gyakorlat azt mutatja, hogy a külső szolgáltató magasabb garanciát tud vállalni a biztonságra - sorolja a Nexon vezetője.
Ugyanakkor ma még a hazai szolgáltatói szektor sem kiforrott, viszonylag kevés a professzionális és a szakmai tudás mellett a szükséges infrastruktúrával is rendelkező szereplője.
A vizsgálat alapján született tanulmány szerint míg a külföldi cégek rendelkeznek a felelősségteljes kiszervezéshez szükséges tapasztalatokkal, módszerekkel és folyamatokkal, a magyar leányvállalatok esetében sokszor ésszerűtlen döntések születnek. A kiszervezéstől várják az átláthatóság megteremtését, miközben egy jó outsoucing-együttműködéshez nélkülözhetetlen, hogy a kiszervező cég pontosan tisztában legyen az elvárásaival. A megkérdezett vállalatvezetők az outsourcingtörekvések motiváló tényezői között a törvényi környezetet, az anyavállalattól jövő nyomást, a költségcsökkentést, a hatékonyságnövekedést, a létszámleépítés igényét, a funkcionalitásra való törekvést és a szakmai kompetenciát sorolták fel.
- A hatékonyság érdekében előbb-utóbb ez a piac is tisztul, és nem a "mindent ki, vagy mindent bent" lesz a kérdés, hanem az, hogy hogyan hatékonyabb. Az outsourcing világában a folyamatok részletes feltérképezése és a gondos előkészítő munka nélkülözhetetlen a jó döntéshez, nem lehet egyszerű beszerzési kérdésként kezelni az ilyen szolgáltatásokat - mondja Gönci Dániel, a Mansoon ügyvezető igazgatója, aki szerint az outsourcing felfutása nem trend, hanem az egyre élesebb verseny által kikényszerített racionális működés eszköze.
Abban a piac szinte valamennyi tényezője egyetért, hogy a jövőben - a versenyszféra mellett - az államigazgatási szektor lehet a hazai outsourcingpiac egyik jelentős szereplője.
- Más országok, különösen az Egyesült Királyság tapasztalatai azt mutatják, hogy a kormányzati működés átalakításához elengedhetetlen a külső segítség. A költségek csökkentése és az átláthatóság növelése ugyanis a folyamatokat támogató technológia nélkül nehezebben megy végbe. A sikeresség záloga lehet, hogy a jövőben a kormányzat milyen súllyal von be outsourcingszolgáltatót - állítja Szakál László.
Bár ezen a területen az elvégzendő feladatok és a szolgáltatás minőségének javítása teszi szükségessé a külső cég bevonását, valószínűleg jobbára a pénzügyi kényszer lesz a legfőbb motiváló tényező. Ahogyan a BKV esetében is a főleg bliccelésből eredő, évi 10 milliárd forintra becsült bevételkiesés - a cég állítása szerint az utasok 20 százaléka bliccel - ösztönzi az elektronikus jegyrendszer bevezetését. Ez ugyanis számítások szerint akár 50 milliárd forintos megtakarítást is hozhat a közlekedési vállalat számára. Az állítás igazolódni látszik: a márciusi szigorított metróellenőrzés a társaság közleménye szerint napi 8 millió forint pluszbevételt hozott.
Ocskay Szilárd úgy véli, ott, ahol valós költségelemzést végeznek, előbb-utóbb az outsourcingmegoldások is megjelennek.