Kicsiknek és nagyoknak

Míg a külföldi nagyvállalatoknál az outsourcing ma már része az üzleti kultúrának, a hazai cégek most ismerkednek ezzel a lehetőséggel. A legnagyobb szolgáltatók évekkel ezelőtt felfutást prognosztizáltak, ám az igazi nagy boom mind ez ideig elmaradt. Egyes ágazatokban, különösen a középvállalatok körében, azonban folyamatosan és dinamikusan bővül a piac.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az elmúlt években szinte alig kötöttek nagyobb outsourcingüzletet a hazai piacon, sőt az időközben lejárt szolgáltatói szerződések meghosszabbítására sem mindig került sor. 1991-ben például a Mol pénzügyi és számviteli feladatainak elvégzésével megbízta az Accenture-t, de a szerződés idei lejáratakor a feladatot visszavették házon belülre. Hasonló módon a Magyar Telekom is újból maga végzi a korábban kikerült infrastruktúra-üzemeltetési feladatokat.

Felnövekvő hazai szektor

Más a helyzet a Magyarországon működő külföldi vállalkozások körében. A HR- és bérszámfejtési outsourcing piaca például évi húsz százalékkal bővül, és az ország gazdasági növekedését meghaladó fejlődésre lehet számítani a jövőben is.

- A magyar piac kicsi, és különösen a hazai tulajdonban lévő, az outsourcingra nyitott vállalatok száma kevés. A szerződések túlnyomó részben a külföldi anyavállalat keretmegállapodása eredményeként születnek, a helyi üzleti érdek figyelembevétele mellett - jellemzi a hazai piacot Szakál László, az EDS Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

Itthon viszont, úgy tűnik, a piac mégis élénkül a mostanában megerősödött anyavállalati kontroll és a centralizált döntéshozatal előtérbe kerülésének köszönhetően. A Vodafone angliai anyavállalata például úgy döntött, működési költségei csökkentése érdekében világméretekben kiszerződi a fő üzleti tevékenységéhez szorosan nem tartozó alkalmazásfejlesztési és üzemeltetési feladatokat, míg a belső adminisztrációt egy-egy helyre csoportosítja. A Menedzsment Fórum oldalán megjelent írás szerint az Egyesült Királyságban, Hollandiában, Magyarországon és Németországban az EDS, míg Ausztráliában, a Cseh Köztársaságban, Görögországban, Írországban, Olaszországban, Portugáliában, Spanyolországban és Új-Zélandon az IBM végzi majd az üzemeltetési feladatokat. Az elsősorban a nagyvállalati ügyfelek számára szolgáltató EDS Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója szerint azonban az elkövetkező egy-két évben talán a hazai közepes, illetve nagyvállalatok üzleti kultúrájában is megjelenik az outsourcing mint a működési hatékonyság növelésének egyik lehetséges eszköze.

- A várakozásainkhoz képest a felfutás késik, de mostanában kerül döntéshozói pozícióba az a korosztály, amely már rendelkezik az outsourcinghoz szükséges újszerű vezetői szemlélettel - jegyzi meg a szakember.

Nagyoknak megtakarítás, kicsiknek minőség

A Nexon ügyvezető igazgatója, Ocskay Szilárd szerint a kisebb hazai cégek körében is kezd terjedni az outsourcingmodell. Különösen a most alakuló vállalkozások választják ezt az utat.

- Induláskor sokan úgy döntenek, a beruházás helyett egy külső szolgáltatót bíznak meg bizonyos, a fő üzleti tevékenységtől erőforrást elvonó feladat végzésével - mondja a HR-outsourcingra szakosodott cég vezetője, és hozzáteszi: akár nagyobb, akár kisebb cégről van szó, az outsourcing hozhat előnyöket, igaz, mérettől függően mást.

A kisebb vállalkozások esetében főképpen a szakmai színvonal érve szól a külső szolgáltató bevonása mellett, hiszen ily módon beruházás nélkül, havidíj ellenében a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatáshoz juthatnak. A nagyvállalatoknál a költséghatékony működés és a fő üzleti tevékenységre való koncentrálás áll a mérleg serpenyőjében.

A hazai cégek még ma is gyakran hangoztatott ellenérvei azonban mérettől függetlenül megegyeznek. Szakál László szerint a megfelelő kontroll, az adatvédelem és a kiszervezett munkaerő sorsa sorolható a tipikus félelmek közé. Pedig a megfelelő szolgáltatói szerződés mindezekre garanciát ad, sőt!

#page#

- Az átvett munkaerő megbecsültsége, karrierlehetősége valószínűleg nagyobb az adott szolgáltatásra szakosodott cégnél, mint ott, ahol ez a feladat nem tartozik a fő tevékenységek körébe. Igaz, a követelmények is magasabbak. A szolgáltatás színvonala is inkább számon kérhető a szerződéses szolgáltatótól, mint a belső munkatársaktól, persze a kiszerződő cégnek tisztában kell lennie azzal, hogy mit vár el a szolgáltatótól. Az ellenőrzést a szerződés mellékleteként csatolt SLA - service level agreement -, azaz a szolgáltatási szint megállapítása garantálja. És bár sokan úgy vélik, hogy bizalmas adatokat érintő tevékenységet nem lehet házon kívülre delegálni, a gyakorlat azt mutatja, hogy a külső szolgáltató magasabb garanciát tud vállalni a biztonságra - sorolja a Nexon vezetője.

Ugyanakkor ma még a hazai szolgáltatói szektor sem kiforrott, viszonylag kevés a professzionális és a szakmai tudás mellett a szükséges infrastruktúrával is rendelkező szereplője.

Trend vagy üzlet
A hazai outsourcingpiac 2005-2008 között várható trendjeiről készített közösen felmérést 2005-ben a Mansoon Outsourcing Zrt. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) információs és tudásmenedzsment tanszéke. A fókuszinterjúkon alapuló kutatás hat szektorban - bankok és lízingcégek, biztosítók, közműszolgáltatók, telekommunikációs vállalatok, gyógyszeripar és az outsourcinggal foglalkozó szolgáltatók körében - vizsgálta a kiszerződés motiváló és visszatartó tényezőit, valamint a hazai folyamatok jellegzetességeit.
A vizsgálat alapján született tanulmány szerint míg a külföldi cégek rendelkeznek a felelősségteljes kiszervezéshez szükséges tapasztalatokkal, módszerekkel és folyamatokkal, a magyar leányvállalatok esetében sokszor ésszerűtlen döntések születnek. A kiszervezéstől várják az átláthatóság megteremtését, miközben egy jó outsoucing-együttműködéshez nélkülözhetetlen, hogy a kiszervező cég pontosan tisztában legyen az elvárásaival. A megkérdezett vállalatvezetők az outsourcingtörekvések motiváló tényezői között a törvényi környezetet, az anyavállalattól jövő nyomást, a költségcsökkentést, a hatékonyságnövekedést, a létszámleépítés igényét, a funkcionalitásra való törekvést és a szakmai kompetenciát sorolták fel.
- A hatékonyság érdekében előbb-utóbb ez a piac is tisztul, és nem a "mindent ki, vagy mindent bent" lesz a kérdés, hanem az, hogy hogyan hatékonyabb. Az outsourcing világában a folyamatok részletes feltérképezése és a gondos előkészítő munka nélkülözhetetlen a jó döntéshez, nem lehet egyszerű beszerzési kérdésként kezelni az ilyen szolgáltatásokat - mondja Gönci Dániel, a Mansoon ügyvezető igazgatója, aki szerint az outsourcing felfutása nem trend, hanem az egyre élesebb verseny által kikényszerített racionális működés eszköze.
A hatékony átalakítás záloga

Abban a piac szinte valamennyi tényezője egyetért, hogy a jövőben - a versenyszféra mellett - az államigazgatási szektor lehet a hazai outsourcingpiac egyik jelentős szereplője.

- Más országok, különösen az Egyesült Királyság tapasztalatai azt mutatják, hogy a kormányzati működés átalakításához elengedhetetlen a külső segítség. A költségek csökkentése és az átláthatóság növelése ugyanis a folyamatokat támogató technológia nélkül nehezebben megy végbe. A sikeresség záloga lehet, hogy a jövőben a kormányzat milyen súllyal von be outsourcingszolgáltatót - állítja Szakál László.

Bár ezen a területen az elvégzendő feladatok és a szolgáltatás minőségének javítása teszi szükségessé a külső cég bevonását, valószínűleg jobbára a pénzügyi kényszer lesz a legfőbb motiváló tényező. Ahogyan a BKV esetében is a főleg bliccelésből eredő, évi 10 milliárd forintra becsült bevételkiesés - a cég állítása szerint az utasok 20 százaléka bliccel - ösztönzi az elektronikus jegyrendszer bevezetését. Ez ugyanis számítások szerint akár 50 milliárd forintos megtakarítást is hozhat a közlekedési vállalat számára. Az állítás igazolódni látszik: a márciusi szigorított metróellenőrzés a társaság közleménye szerint napi 8 millió forint pluszbevételt hozott.

Ocskay Szilárd úgy véli, ott, ahol valós költségelemzést végeznek, előbb-utóbb az outsourcingmegoldások is megjelennek.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo