Jöttek, láttak...

Izlandtól Indiáig, a Távol-Kelettől a déli féltekéig új és újszerű befektetők találják meg a térségünket. Ezek az egzotikus piaci szereplők is találnak kihasználatlan üzleteket, s szeretik, ha el-, illetve befogadják őket.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

"Miért jöjjünk Magyarországra, ha egyszer ugyanannyi pénzből a holland-német határ közelében építhetünk céget, és több haszonra tehetünk szert?" - zárta rövidre a kört a bolgár üzletember, amikor esetleges befektetési terveiről, az "útitervről" próbáltuk meg kifaggatni. Így gondolkodhatnak honfitársai is, mert a földrajzi közelség, a szinte teljesen eltűnt határ ellenére nincsenek nálunk invesztáló bolgár cégek.

Nem így a "régiek", a német, az osztrák, az amerikai, a brit, az olasz befektetőket megszokta, ismeri, s persze a "helyükön kezeli" a magyar társadalom. Az ezekből az országokból érkező nagy, később közepes és kisebb vállalkozások kicsit úgy is viselkednek, hogy más államok cégeinek már nem is igazán engednek teret. Azt pedig megtanulta a hazai üzleti környezet is, hogyan vezetnek vállalatot, milyen stílusban vesznek részt a helyi piaci szereplőkkel való üzleti kapcsolatok építésében a német, brit, amerikai, olasz cégek, s tudható, hogy a rájuk jellemző munkakultúra mennyire fertőzi meg a megvett, működtetett vagy éppen a semmiből felépített magyar vállalat munkatársait.

Nekünk fel sem tűnt?

Üzlet nagykanállal
Attól rendhagyó ez a cégvásárlás, hogy az év elején már egész Európában tombolt a pénzintézetek bizalmi válsága, a bankok egymásnak már szinte nem is kölcsönöznek, s egyáltalán nem lett volna meglepő, ha az üzlet helyett a hátra arcot választja a francia biztosító - kommentálta a 164 milliárd forint értékű befektetést az OTP Bank elnök-vezérigazgatója. Csányi Sándor a Garancia értékesítése apropóján azt is kifejtette, hogy a magyar bank olyan piacokra - a románra, az ukránra, az oroszra - lépett be, amilyeneken a bankin túl a biztosítói jelenlét megszerzése is rendkívül sok befektetést igényel. Ezért keresett olyan partnert, amely nagy tapasztalatokkal rendelkezik az élet-, a nem élet-, továbbá a bankbiztosítások üzletágaiban, s érdekelt ez erős kelet-közép-európai jelenlétben. A bankok bizalmi válságának kellős közepén létrejött tehát az OTP-Groupama tranzakció, amely éppen méreténél fogva tekinthető egzotikusnak. A magyar hitelintézet jelentős fiók- és értékesítési hálózatával, a Groupama a szakmai tapasztalatával, felkészültségével építi tovább azt a piacot, amelyet jelenleg 10 millió OTP-s ügyfél jelent. A Garancia teljes vételára 164 milliárd forint, a Groupama kötelezettséget vállalt 5 százaléknyi OTP-részvény megvásárlására, további 3 százalékot pedig 12 hónapon belül megvesz.
Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk, valamivel később az integráció bővülése fontos, de talán nem elégséges feltétel ahhoz, hogy a világ távolabbi pontjairól új befektetők érkezzenek. Talán ezért sem kaptunk, kaphattunk adatokat az ilyetén bővülésről a kormányzat befektetéseket támogató intézményétől. Azt azonban a "magunk erejéből" is megtudhattuk, hogy időről időre érkeznek újabb és újabb "első fecskék": üzleti vállalkozások, amelyek a számukra nagy ismeretlenben, nálunk akarják megtalálni számításaikat.

Vajon milyennek látják azt az üzleti miliőt, amelyikkel egyelőre még csak ismerkednek? A legújabb befektetők egyikének számít az Infopress Group nevű, izlandi tulajdonú cég, amely üzemet létesít Vácott. Olyat, amilyet nemrégiben a szomszédos Romániában is tető alá hozott.

- A magyar nyomdaipar, jelentős hagyományai ellenére, már hosszabb ideje régi eszközökkel, középszerű minőséget állít elő - szögezte le Birgir Jonsson, az Infopress Group elnöke a nekünk fel sem tűnő állapot jellemzőit, amelyet cége számára mint előnyös piacot fedezett fel. - Jó ideje nem fektettek be Magyarországon ebbe a szektorba, itt az ideje, hogy versenyképesebbé tegyük.

Izlandról felfedezni azt, hogy Budapest számos patinás nyomdáját lebontották, s a kapacitásokat csak módjával pótolták, figyelmet érdemlő dolog. De az izlandi társaság mégsem a távoli szigetről vette észre, hogy van mit keresnie ezen a piacon. Romániát találták meg előttünk, két évvel ezelőtt ott vettek meg egy nyomdát. Ott fejlesztenek tovább, de látták, hogy Magyarországon is hasonlóan nagy technológiai lemaradás a jellemző. A Vácott is megtelepülő vállalat abban lát komoly piaci lehetőséget, hogy a Duna menti városból Szlovákiába, Lengyelországba szállít majd termékeket, ezeket az országokat is színvonalasan ki lehet szolgálni a logisztikai szempontból jól megválasztott városból.

A Magyarországon még teljesen új cégalapító Európában azonban már tapasztalt befektető, ezért különösebb kockázatot nem jelent neki az "ismeretlen" helyen való befektetés. A társaság elnöke szerint a jogbiztonság megfelelő, amolyan európai. Ezért nem is tartották fontosnak, hogy megvárják az első izlandi cég magyarországi tapasztalatait, tekintettel a kínálkozó lehetőségre, ők vállalták az első fecske szerepét.

- Izlandi termelő vállalatról nem tudok, vélhetően mi vagyunk az elsők, ugyanakkor ingatlanbefektetők már egy ideje számba veszik Európának ezt a térségét is - határozza meg cége pozícióját a magyar piacon Birgir Jonsson. - Attól pedig nem tartok, hogy a környezet azért lenne egzotikus a szemünkben, mert nem találnánk beszállítókat, hiszen mind a helyben lévő vállalatok, mind a nemzetközileg ismert papír- és festékgyártók készek a korrekt együttműködésre, piacot jelentünk számukra.

Az izlandi cégnek viszont az jelenti majd a magyarországi piacot, hogy a térségben keresnek megrendelőket a náluk készíthető nyomdai termékekre. Kiadókat, újságokat és olvasókat jelent nekik az üzleti lehetőség, s Birgir Jonsson cégének nem jut eszébe félni attól, hogy az informatika, az internet okafogyottá teszi a hagyományos nyomdai lapkészítést. Ezért aztán abban is gondolkodnak, hogy azokat a magazinokat, amelyek a magyar piacra készülnek, de más országokban nyomtatják, "hazacsábíthatják", a lehető legkézenfekvőbb két eszközzel, a jó minőséggel és a reális árral.

Az izlandi befektető a Piac és Profitnak "bevallotta", nem rendelkezik elégséges "hazai" információval arról, hogy mennyire tud az ő vállalata példaértékű lenni a többi izlandi cég számára, s lesz-e belőlük magyarországi letelepedést inspiráló esettanulmány. Birgir Jonsson inkább csak a sejtéseit osztotta meg velünk, miszerint olyan vállalkozások, amilyenek a talajban lévő meleg víz hasznosításának technológiáit alkalmazzák odahaza, kaphatnak újabb biztatást ahhoz, hogy az övékéhez hasonló természeti kincsek kiaknázására magyar partnerekkel vállalkozzanak.

Veszteséget 10 millió dollárért

Recski vonzerő
Egyelőre az állam bábáskodik a cég és a lehetőség felett, de a tavaszt már talán új - és állítólag nem a megszokott környezetből, hanem a déli féltekéről, szakmai értelemben azonban kiváltképp autentikus közegből érkező - befektető "fémjelezheti". A Recsk határában egykoron létező rézbányászat hosszú időn át nem tartozott a rentábilis tevékenységek közé, s a szó valóságos értelmében is lakat került az üzem kapujára. Csakhogy a bányászkodásnak ismét értelmet adhat az, hogy tartósan 6 ezer dollár fölött tanyázik a réz világpiaci ára, s ez már az az összeg, amely kifizetődővé teszi a szakértők szerint jelentős mennyiségű rézérc - és nem mellékesen cink - felszínre hozatalát. Míg Csipkerózsika-álmát aludta a recski kitermelés, a világ úgymond "szakosodott", s viszonylag kevés specialista céget - nagy, több ezer méter mélységben is jó technológiákat használó vállalkozást - tartanak nyilván. Ezért lehetséges, hogy a várhatóan tavaszra megpályázható recski ügyletnek "messziről jött emberek" lesznek a gazdái.
Az izlandi nyomdacég mindenképpen az egyik legújabb távolról, különösebb előzmények nélkül érkező - s mint ilyen, kicsit egzotikus - befektető. Az európai uniós tagságunk - és ezáltal megnőtt piacunk - sokkal távolibb vidékek üzletembereinek is felkeltette az érdeklődését, bár főképp onnan kapunk több figyelmet, ahonnan már a megelőző időkben is ránk akadtak.

Kínából is pár éve a nagyok közül a szokásos első érkezett meg, a komolyabb cégek biztonságát is jelentő Bank of China. A hatalmas ország kereskedelmi cégei jelentik a folytatást, s - mint megtudtuk diplomáciai forrásokból - hamarosan más szektorok termelő és szolgáltató vállalatainak jövetelére is számítani lehet. Az ugyancsak távol-keleti fejlett ipari ország, a Koreai Köztársaság sem most lépi át befektetni kész cégei révén a magyar országhatárt, megtették ezt már évekkel korábban. Az ő saját "munkamegosztásukba" a legutóbbi időkig termelő cégekkel nem nagyon fértünk be, példa rá az LG Electronics, amely komoly kereskedelmi és szerviztevékenységet valósított meg nálunk, de európai termékei gyártatását például a brit Newcastle-ba vagy Nápolyba irányította. Mostanában azonban másfajta befektetéseknek is helyet találtak Magyarországon, példa rá a dunaújvárosi gumiabroncsgyár.

Ez a termék, a gépkocsikra szerelendő köpeny az, amely egy újabb távoli befektető magyarországi szerepvállalását is reflektorfénybe állította. Egy indiai nagyvállalat készül hasonló produktum előállítására a Mátra lábánál, Gyöngyös határában. Ez a cég még csak készülődik, de egy másik indiai nagyvállalat, a Sun Pharmaceutical Industries már pár éve jól is érzi magát hazánkban.

- A kutatásközpontú gyógyszeripari anyavállalatunk a világ más részein már jelen van, három céggel például Amerikában, egy most megvett vállalattal pedig Izraelben - ismerteti az Alkaloidát megvásárló indiai nagyvállalat hátterét a tiszavasvári gyár ügyvezető igazgatója, Harin Mehta. - Amikor megvettük a magyarországi gyógyszeripari vállalatot, az üzletet nem kifejezetten az európai közvetlen piacnyitás szándékával hoztuk tető alá, hanem azért, mert számunkra teljesen új termékprofilt jelentett az Alkaloida, s nem mellékesen jó áron lehetett hozzájutni az üzemhez, mivel megelőzőleg komoly veszteséggel működött.

A Munbai székhelyű Sun 2005 augusztusában "érkezett meg" 10 millió dollár értékű beruházásával Magyarországra, s vette meg a tiszavasvári vegyészeti gyárat. Az ügyvezető igazgató utalt rá, a jó vásárlási lehetőség volt az egyik fő szempont döntésüknél - a cégből mielőbb kivonulni akaró szerb tulajdonos révén -, ezért például nem "nézték át" az országot úgy, hogy Budapesten vagy Nyugat-Magyarországon iparilag fejlettebb környezetben esetleg előnyösebb lenne tulajdont szerezni. Amikor megvették a tiszavasvári üzemet, az ottani munkakultúrát kész tényként kezelték, s csak arra összpontosítottak, hogy a veszteségeket fokozatosan megszüntessék. Ez a munka még tart, s nem a helyi dolgozók elküldésével érik el a költségek mérséklését.

Közérzet - korrektségre hangolva?

Az elmúlt pár évben a kelet-magyarországi térséget az EU további nyitása is felértékelte, s a régióban megjelennek más vállalatok, üzleti lehetőségek. Az Alkaloidának azonban nincs oka tartani a képzett munkaerő elvándorlásától, mivel éppen arról nevezetes, hogy itt a helyi viszonyokhoz képest magasak a fizetések. Az ügyvezető igazgató sajátos körülményként értékeli, hogy a vállalatnál dolgozók átlagéletkora is magas, eléri az 50 évet, s azt is meglepve tapasztalták, mennyire nagy arányban "vettek meg" alkalmazottakat, nem produktív dolgozókat. Mindez azt is jelenti, hogy a nyugdíjba vonulók, az esetleg kilépők nem okoznak fejfájást az indiai anyavállalatnak, amely a hatékonyabb termelést várja el magyar üzemétől.

A tiszavasvári gyár nincs hermetikusan elzárva a térség gazdasági szereplőitől, lévén az alapanyagot a mezőgazdaságtól szerzi be, de vajon stabil, a szerződéseket betartó szállítókkal ajándékozta meg őket a sors?

- Megbízható partnerekkel vagyunk körülvéve, s mindig korrekt megállapodásokra jutunk mind az árakat, mind a szállítási fegyelmet tekintve - oszlatja el kételyeinket a cég első embere, akinek közérzetére igen jól hatnak a nem csupán üzleti értelemben megbízható helyi vállalkozások, hanem a gyárat befogadó városka vendégszeretete is. - Nem érezni, hogy kevésbé respektálnának bennünket a helyiekhez képest. Nemcsak én gondolom így, hanem a többi itt dolgozó indiai is.

Harin Mehta nem jár szemellenzővel, mint mondja is, ha Budapesten dolgoznának, akkor kevéssé éreznék magukat otthonosan, a nagyvárosban sokkal zárkózottabbak az emberek. Kelet-Magyarországon tisztelettudóbban viselkedők a helyiek a külföldiekkel szemben. A gyógyszergyári vezető arra azonban mérget venne, hogy az indiai Alkaloidának nem lett otthon olyan visszhangja, hogy csupán miattuk elindultak volna más befektetők is a térségbe. Ennek az az egyszerű oka, hogy India hatalmas ország, s roppant nagy a távolság még az üzleti körök között is. De ha már több cég - például a gyöngyösi abroncsgyár is - azt üzeni haza, hogy jó a közérzete, akkor eljöhet az idő, amikor nem véletlenszerűen fedezik fel a magyarországi befektetési lehetőségeket a kontinensnyi ország üzleti körei sem.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo