Az első hazai központok 2004 végén nyitottak meg: novemberben Biatorbágyon a 13 ezer négyzetméteres eladóterű Premiere Outlet Center indult el, majd decemberben Törökbálinton a GL Outlet, 16 ezer 500 négyzetméteren. A két úttörő a legerősebb kereskedelmi szezonra időzítette belépését a magyar piacra, nagyszabású marketingkörítés kíséretében. A kezdeti hírek ennek ellenére nem voltak biztatók, mivel a Premiere első heteinek látogatószáma elmaradt az előre beharangozott 1,5 milliótól.
Igaz, a hazai outletcenterek forgalmára komoly hatással vannak az ausztriai, határ közeli bevásárlóközpontok, a Parndorf Outlet Center és a Shopping City Süd, amelyek magukhoz vonzzák a nyugati országrész vásárlóközönségének jelentős részét annak ellenére, hogy - mint az már több összehasonlításból kiderült - nem kínálnak kedvezőbb árakat, mint a hasonló magyar kereskedések. A biatorbágyi és a törökbálinti üzletközpont látogatóinak 80-90 százaléka a felmérések szerint a fővárosból és annak 100 kilométeres körzetéből érkezik.
Kifutó cikkekre szakosodnak
Az outletekben akár 70 százalékkal, átlagosan pedig 30-40 százalékkal kedvezőbb áron is megkaphatja a vevő ugyanazt a terméket, mint egy hagyományos kereskedésben. A közönség körében ezt az üzletformát elsősorban a hangzatosan alacsony árral népszerűsítik, amelyért a vevők a városhatáron kívüli központokba is ellátogatnak.
Az outletcenterek kevésbé hangoztatott jellemzője viszont, hogy ezek az üzletek kifutóban levő, már nem szezonális cikkeket forgalmaznak. Vagyis miközben a vevő gyári áron jut hozzá a termékekhez, a gyártó megszabadul a hagyományos formában már nem értékesíthető árukészletétől.
A deszortált árucikkek értékesítéséhez, azaz a felgyülemlett felesleg kiszórásához egy-egy nagy márka piaconként négy-öt outletet használ.
A kifutó cikkekre szakosodott márkaboltok megjelenése mindig a piac bizonyos fokú érettségéhez kötődik: a vezető brandek akkor indították el alternatív jellegű kereskedéseiket Magyarországon is, amikor az itteni forgalmuk már elért egy bizonyos szintet. Egy nem kellően bejáratott márka arculatán ugyanis sokat ronthat a túl korán megjelenő - olcsó és nem túl divatos cikkeket kínáló - outlet.
Magyarországon a vezető márkák outleteinek felbukkanása óta eltelt alig több mint egy év alatt kedveltté, divatossá vált ez az üzletforma, és már a legkülönfélébb verziókban is megjelenik. Talán a legérdekesebb, hogy a neves hazai divattervező, Katti Zoób 2005 őszén megnyitott üzletében az haute cuture kollekció szomszédságában outlet-divatszalonban kaphatók meg töredékáron a tervezőnő korábbi kollekciójának kifutó darabjai.
Nincs holtszezon
A látogatószámot vizsgálva azonban figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy az outletekben a vevőknek mindössze a 70 százaléka vásárol, míg a plázákban jóval nagyobb az arány.
Az outletüzletek elsősorban ruházati termékekre szakosodnak, ritkább a lakberendezési vagy az óra-ékszer márkabolt. Legkevésbé műszaki cikket érdemes árusítani ilyen formában: ez utóbbi árutípus kifutó, de nem hibás darabjait "csupán" 15 százalékos engedménnyel lehet nyereségesen értékesíteni. Mint azt Szebenyi Miklóstól megtudtuk, a biatorbágyi üzletközpontban hasonlóan jó eredményt értek el karácsonykor a ruházati és az egyéb, például a konyhafelszerelési boltok, komoly különbség tehát az üzletek profilja szempontjából nem volt.
Az igazi slágercikk: duplán leértékelve
Az outletcenterek év közbeni forgalma tehát egyenletesebb, mint a más típusú üzleteké. A nyári szezon nem olyan gyenge, mint a kiskereskedelem egészében, és nem követi rohamosan javuló szeptember és október. Igaz, az év végi ünnepekhez kötődő vásárlási őrület náluk is megjelenik, de az nem mondható el, hogy a karácsony hatalmas hullámhegyet jelentene a bevétel szempontjából az outleteknek. Sokat mond az is, hogy 2006 januárjában a Premiere-ben 91 ezer látogató fordult meg, ami a decemberi 141 ezres látogatószámhoz képest sokkal enyhébb visszaesés, mint ami a hagyományos üzletek hasonló időszakára jellemző.
Az outletek számára ugyanis a január a legkedvezőbb időszak. Az egyébként is leárazott termékeket az év elején még olcsóbban adják a kereskedések, és ekkor érkezik a legtöbb érdeklődő, hogy töredékáron vásároljon. A leárazás csúcstartójánál egyébként 85 százalékkal olcsóbban lehetett megvásárolni az árucikkeket.