Év eleji csúcs

Alig több, mint egy éve, hogy megjelent a hazai piacon egy új üzlettípus. Az USA-ból származó - de már az egész világon elterjedt - outletcenterek, vagyis márkaboltokból álló központok legfőbb ismérve az, hogy itt az érdeklődők a vezető brandek bizonyos termékeit olcsóbban vásárolhatják meg, mint más üzletekben vagy a belvárosban. Ám az előny nem egyoldalú: a gyártók itt szabadulnak meg már kifutó termékeiktől.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Az első hazai központok 2004 végén nyitottak meg: novemberben Biatorbágyon a 13 ezer négyzetméteres eladóterű Premiere Outlet Center indult el, majd decemberben Törökbálinton a GL Outlet, 16 ezer 500 négyzetméteren. A két úttörő a legerősebb kereskedelmi szezonra időzítette belépését a magyar piacra, nagyszabású marketingkörítés kíséretében. A kezdeti hírek ennek ellenére nem voltak biztatók, mivel a Premiere első heteinek látogatószáma elmaradt az előre beharangozott 1,5 milliótól.

Igaz, a hazai outletcenterek forgalmára komoly hatással vannak az ausztriai, határ közeli bevásárlóközpontok, a Parndorf Outlet Center és a Shopping City Süd, amelyek magukhoz vonzzák a nyugati országrész vásárlóközönségének jelentős részét annak ellenére, hogy - mint az már több összehasonlításból kiderült - nem kínálnak kedvezőbb árakat, mint a hasonló magyar kereskedések. A biatorbágyi és a törökbálinti üzletközpont látogatóinak 80-90 százaléka a felmérések szerint a fővárosból és annak 100 kilométeres körzetéből érkezik.

Kifutó cikkekre szakosodnak

Az outletekben akár 70 százalékkal, átlagosan pedig 30-40 százalékkal kedvezőbb áron is megkaphatja a vevő ugyanazt a terméket, mint egy hagyományos kereskedésben. A közönség körében ezt az üzletformát elsősorban a hangzatosan alacsony árral népszerűsítik, amelyért a vevők a városhatáron kívüli központokba is ellátogatnak.

Az outletcenterek kevésbé hangoztatott jellemzője viszont, hogy ezek az üzletek kifutóban levő, már nem szezonális cikkeket forgalmaznak. Vagyis miközben a vevő gyári áron jut hozzá a termékekhez, a gyártó megszabadul a hagyományos formában már nem értékesíthető árukészletétől.

A deszortált árucikkek értékesítéséhez, azaz a felgyülemlett felesleg kiszórásához egy-egy nagy márka piaconként négy-öt outletet használ.

A kifutó cikkekre szakosodott márkaboltok megjelenése mindig a piac bizonyos fokú érettségéhez kötődik: a vezető brandek akkor indították el alternatív jellegű kereskedéseiket Magyarországon is, amikor az itteni forgalmuk már elért egy bizonyos szintet. Egy nem kellően bejáratott márka arculatán ugyanis sokat ronthat a túl korán megjelenő - olcsó és nem túl divatos cikkeket kínáló - outlet.

Magyarországon a vezető márkák outleteinek felbukkanása óta eltelt alig több mint egy év alatt kedveltté, divatossá vált ez az üzletforma, és már a legkülönfélébb verziókban is megjelenik. Talán a legérdekesebb, hogy a neves hazai divattervező, Katti Zoób 2005 őszén megnyitott üzletében az haute cuture kollekció szomszédságában outlet-divatszalonban kaphatók meg töredékáron a tervezőnő korábbi kollekciójának kifutó darabjai.

Nincs holtszezon

Kik vevők az outletre?
Az outletcentereknek nincs specifikus célközönségük: a Premiere Outlet Centerben rendszeresen végzett exit polok szerint az itteni "átlagvevő" lényegében meghatározhatatlan, mivel a közönség rendkívül vegyes összetételű. Az, hogy a központokat a legkülönfélébb korcsoporthoz, társadalmi, vagyoni réteghez tartozó érdeklődők látogatják, annak is köszönhető, hogy olcsóbb és drágább márkaboltok sorakoznak itt egymás mellett. A vevők jellemzően a széles üzletválasztékból öt-hat outletet választanak ki, ahová betérnek, és itt nagyobb valószínűséggel vásárolnak, mint egy átlagos bevásárlóközpontban. A conversation rate-nek nevezett mérőszám, amely a teljes látogatószámhoz mérten megmutatja a valóban vásárlók arányát, egy outletben 55-60 százalékos.
Az épp magunk mögött hagyott karácsonyi időszakban a hazai outletek kereskedői 20 százalékos bővülést tapasztaltak a 2004-es szezonhoz képest. Mint azt Szebenyi Miklós, a Premiere Outlet Center igazgatója elmondta, a biatorbágyi üzletközpont 40 százalékkal magasabb látogatószámot ért el 2005-ben, mint 2004-ben, ez azonban részben annak is köszönhető, hogy 25 százalékkal nőtt az üzletek száma. Ám míg egész évben 1 millió 200 ezer látogató, decemberben 141 ezer vásárló fordult meg itt. A karácsony tehát itt kevésbé volt csúcsidőszak: míg a hazai kereskedelemben 200-300 százalékos forgalombővülést is hoz az ünnepek előtti periódus, a biatorbágyi Premiere csak 60-70 százalékos növekedést észlelt.

A látogatószámot vizsgálva azonban figyelembe kell venni azt a tényt is, hogy az outletekben a vevőknek mindössze a 70 százaléka vásárol, míg a plázákban jóval nagyobb az arány.

Az outletüzletek elsősorban ruházati termékekre szakosodnak, ritkább a lakberendezési vagy az óra-ékszer márkabolt. Legkevésbé műszaki cikket érdemes árusítani ilyen formában: ez utóbbi árutípus kifutó, de nem hibás darabjait "csupán" 15 százalékos engedménnyel lehet nyereségesen értékesíteni. Mint azt Szebenyi Miklóstól megtudtuk, a biatorbágyi üzletközpontban hasonlóan jó eredményt értek el karácsonykor a ruházati és az egyéb, például a konyhafelszerelési boltok, komoly különbség tehát az üzletek profilja szempontjából nem volt.

Az igazi slágercikk: duplán leértékelve

Az outletcenterek év közbeni forgalma tehát egyenletesebb, mint a más típusú üzleteké. A nyári szezon nem olyan gyenge, mint a kiskereskedelem egészében, és nem követi rohamosan javuló szeptember és október. Igaz, az év végi ünnepekhez kötődő vásárlási őrület náluk is megjelenik, de az nem mondható el, hogy a karácsony hatalmas hullámhegyet jelentene a bevétel szempontjából az outleteknek. Sokat mond az is, hogy 2006 januárjában a Premiere-ben 91 ezer látogató fordult meg, ami a decemberi 141 ezres látogatószámhoz képest sokkal enyhébb visszaesés, mint ami a hagyományos üzletek hasonló időszakára jellemző.

Az outletek számára ugyanis a január a legkedvezőbb időszak. Az egyébként is leárazott termékeket az év elején még olcsóbban adják a kereskedések, és ekkor érkezik a legtöbb érdeklődő, hogy töredékáron vásároljon. A leárazás csúcstartójánál egyébként 85 százalékkal olcsóbban lehetett megvásárolni az árucikkeket.

Véleményvezér

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény

Három és félszeres gázárral riogat a fideszes intézmény 

A Fidesz állandóan riogat, migránsokkal, háborúval, Sorossal, most meg a gázárral.
Főhet szegény Orbán Viktor feje

Főhet szegény Orbán Viktor feje 

Ez ám a meglepetés, mégiscsak Putyin a háborúpárti.
Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint

Hadházy Ákos szerint eltűnt 16 milliárd forint 

Újabb botrány, lesz-e felelős?
Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo