Csokiból a legjobbat

Az édességek összforgalmában évek óta a csokoládék aránya a legnagyobb, különösen a téli hónapokban, amikor a legtöbb fogy belőlük, ezt követi a tartós süteményeké. Ám míg korábban az olcsóbb termékeket keresték a vásárlók, ma már a minőségiek, drágábbak, szépen csomagoltak a kelendők. A kereslet bővül, de mert a kínálat is bőséges, mind a gyártóknak, mind a forgalmazóknak folyamatosan újítaniuk kell, ha versenyben akarnak maradni.

A csokoládé - legyen kerek, hosszú vagy szögletes, a népszerű mesehőst, Gombóc Artúrt idézve - minden formájában kelendő, és a virág után a leggyakoribb ajándék névnapokra, születésnapra, évfordulókra és bármilyen ünnepi alkalomra.

A csokoládé fogyasztásának hatalmas szakirodalma van, amely többek között azt taglalja, hogy a benne lévő több mint háromszáz vegyület együttese miként hat kedvezően vagy éppen ellenkezőleg, károsan, akár függőséget okozva, az egészségre. Mindkettő mellett és ellen bőven akadnak érvek. Ahogy bőséges a kínálat is, mindenféle csokoládéból. Az édességek összforgalmából ugyanis

- mind a hazai, mind a nemzetközi adatok szerint - a csokoládé részesedése a legmagasabb.

A világban évi 100 milliárd dollár méretűre becsülik a piacát. Magyarországon évente több mint 60 ezer tonnát adnak el belőle. Ezt követik a tartós sütemények, a maguk 30 ezer tonnájával. Az úgynevezett snack termékekből 12 ezer, cukorkákból mintegy 9-10 ezer tonna fogy el az Édesipari Szövetség nyilvános adatai szerint. Ez utóbbiak több mint tízéves csökkenése három éve állt meg, és 2006-ban már enyhe növekedést tapasztaltak. S ne felejtsük el a jégkrémeket: 34-35 millió litert eszünk belőle évente, és elsősorban családi csomagolású, dobozos formában, de természetesen inkább nyáron. De míg a fagylaltok szezonja a nyár, a csokoládéból télen fogy több. Igaz, a szezonális ingadozás évek óta egyre kisebb.

Folyamatosan újítani kell

Az édesipari piac sokszereplős. A nemzetközi nagyvállalatok mellett számos kis- és középvállalat igyekszik megfelelni az igényeknek. A fogyasztók kegyeiért tehát kiélezett verseny folyik. Ennek tudható be, hogy a hazai kínálat sem szerkezetében, sem külső megjelenésében nem különbözik a fejlett európai országokétól.

A kisebbek közül az maradhat talpon, aki megtalálja a saját szegmensét - például a szezonális cikkekben vagy a különleges alkalmakra szánt prémium kategóriában -, és aki - legyen szó gyártóról vagy forgalmazóról - folyamatosan újít.

A meghatározó cégek
A Magyarországon jelen lévő multinacionális vállalatok: Nestlé Hungária Kft., Kraft Foods Hungária Kft., Stollwerck Budapest Kft. (a Bonbonetti Csoport Magyarország másik két tagja a Choco Bonita Édesipari Kft. és a Bonbonetti Kereskedelmi Kft.), Ferrero Magyarország Kft.

A hazai alapítású cégek közül a Szamos Marcipán Kft.-t, illetve a Sweet Point Kft.-t mint különlegességek gyártóit kell megemlíteni. Úgynevezett snack termékeket a Chio-Wolf Magyarország Kft., a Cerbona Rt., a Cornexi Rt. és a Karamell Snack Kft. gyárt. A tartós édesipari sütemények listavezetője a Győri Keksz Kft., de ne hagyjuk ki a felsorolásból a Detki Keksz Kft.-t, a Danesita Hungária Kft.-t és a Ziegler Ostya Bt.-t sem.
A kereskedők részéről bevált ötlet, hogy kisebb játékkal egészítik ki az édességcsomagot, amely ugyan kétszer annyiba kerül, mint ha csupa csoki lenne, mégis, egyre többen veszik meg. A gyártók szempontjából a fejlesztések iránya az egészséges, vagyis zsírszegény, vitaminokkal dúsított, a szervezet működését pozitívan befolyásoló anyagokból készített termékek kitalálása. Illetve a jó minőségű, esztétikus, ötletes édességek kínálatának a bővítése, mivel ma már ezek a kelendők.

Bár korábban az olcsóbb termékeket keresték a vásárlók, ezek iránt már nem nő a kereslet. Így a kommersz csokik részaránya - az édességpiac évi mintegy 4-5 százalékos növekedése mellett - már 2005-ben is csökkent, és ez marad a trend. A hazai piacon arra is oda kell figyelni, hogy a magyar fogyasztók inkább a hagyományos, például tiszta csoki- és mogyoróízeket kedvelik, és nehezen fogadják el az olyan különlegességet, mint mondjuk a borsmentás desszert.

Változnak az arányok

A múlt évre vonatkozóan egyelőre még nincsenek adataink, hiszen egyes kategóriákban az év vége adja a teljes éves forgalom közel egyharmadát, amit a cégek most összesítenek. 2005-ben viszont a GfK adatai szerint a legjobban, 15, illetve 17 százalékkal a táblás csokoládék és a pralinék eladása nőtt az előző évhez képest, és az édes kekszeké és az ostyáké is több 4, illetve 7 százalékkal. A szeletes és a figurás csokiké, mint a nyuszi és a Mikulás, azonban 2, illetve 4 százalékkal csökkent. De tegyük hozzá, hogy csokifigurákból ezt a csökkenést 2004-ben egy váratlan mennyiségi növekedés előzte meg. Az ACNielsen felméréséből kiderül, hogy a Mikulás-figurák részesedése 2005 novembere és 2006 januárja között meghatározó volt: mennyiségben 54,1, értékben pedig 47,5 százalék.

Becslések szerint hasonlóan alakult az elmúlt hetekben is. Egész évben egyébként a teljes csokifogyasztás felét a szeletes csokik adják, aminek az aránya viszont 2005 augusztusa és 2006 júliusa között az előző év azonos időszakához képest 51-ről 47 százalékra csökkent. A táblás csokik aránya a korábbi 33-ról 36 százalékra nőtt, és nőtt a praliné aránya is, 16-ról 17 százalékra. A tendencia ezzel a Nyugat-Európában ma ismert fogyasztási szokások felé tart, de például a praliné és a táblás csokik arányában még elmaradunk attól.

A minőség számít

A hazai kiskereskedelemben a kisebb boltokat az édességek piacán is nehéz helyzetbe hozza a hiper- és szupermarketeknek a térhódítása, illetve hogy ezek minden évben már november elején megkezdik a karácsonyi szezonális termékek dömpingszerű árusítását, ami az ünnepek elmúltával a maradék készlet leértékelése után egészen a következő év februárjáig eltart. Ezt követően atán az édességek a bejáratnál elhelyezett akciós polcokról visszakerülnek az élelmiszerek közé. Ami azonban nem enyhíti a piaci versenyt. A már idézett ACNielsen-kutatás szerint ugyanis 2005 novembere és 2006 januárja között - a karácsonyi szezonális édességek 57,3 százaléka a 2500 négyzetméter feletti üzletekben kelt el, a Mikulás-figuráknak pedig a 47,8 százaléka. S ha ehhez hozzáadjuk azt a 22,2, illetve 22,9 százalékot, ami a 401 négyzetméter feletti, de 2500 alatti áruházakban fogyott el, a nagyok értékesítése meghatározó. Az édességboltok zömét jelentő, 50 négyzetméter alatti üzletek részesedése 3,9, illetve 6,9 százalék.

Az egész évet tekintve kicsit más a megoszlás. Ám akár a 6,9, akár az éves 7,2 százalék, ez az egyes kisboltok esetében bőségesen elég lehet ahhoz, hogy megéljenek. S bár összességében is nő a minőségi csokoládék iránti igény, a kisboltokra még inkább igaz, hogy forgalmukat különleges, minőségi áru kínálatával, egyedi díszítéssel, csomagolással tarthatják fenn. Ha ez sikerül, jó évet zárhatnak, akár a nagybevásárlóközpont valamelyikének üzletsorán bérelt helyiségben, akár egy forgalmas csomópontban. Ami biztos kudarc, ha a kisboltok a hipermarketek árai alá próbálnak menni kommersz édességekkel.

A rendszerváltáskor garázsokból átalakított "diszkontok" kora az édességpiacon (is) biztosan lejárt.

Hullámzó és hanyatló árak

A hazai gyártók termelésük háromnegyedét értékesítik itthon, és az egynegyedét exportálják. Főként a jelen lévő multinacionális vállalatok. Az import évek óta körülbelül ugyanannyi, mint az export, kivéve néhány terméket - például a rágógumit -, amiből sokkal több az import, hiszen alig van hazai termelés. A közelmúltban azonban az import jobban nőtt, míg az exportot nem sikerült növelni, és ez az idén kicsit módosít az arányokon.

Ami az árakat illeti, az ACNielsen megállapítja: a szeletes csokoládéét hullámvonal jellemzi az elmúlt két év során. 2005. február-márciusban ugyanis egy kiló átlagosan 1963 forintba került. Az előző évihez hasonlóan ez a periódus jelezte az időszak csúcsát, 2097 forinttal. Míg 2004. február-márciusban viszont 1894 forintot regisztráltak. A táblás csokoládé görbéje azonban egyértelműen lefelé mutat. A 2006. február-márciusi, kilónként 1447 forinttal  két évre nézve a mélypontjára jutott az átlagár. A 2005-ös hasonló időszakhoz képest 6 százalék a csökkenés, míg a 2004. évihez viszonyítva mínusz 9 százalékot mutatnak az adatok. A dúsított és a töltött táblás csokoládé átlagára, ha lassabban is, de szintén negatív irányban változott két év alatt.

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo