Büntethető e-bűnök

Ma a legsúlyosabb e-bűn, a személyiséglopás - azaz a más jelszavával és azonosítójával való ügyintézés - sem büntetőjogi kategória a magyar büntető törvénykönyv szerint. Az erre és számos egyéb kockázatra is kiterjedő új, az informatikai biztonságról szóló kerettörvényt várhatóan a második félévben tűzi napirendjére a parlament. A jogszabály hatálybalépése bizonyára növeli az e-ügyintézés iránti bizalmat, újabb lendületet adva a hazai e-kormányzat fejlődésének. Ami viszont ezt mégis visszavetheti: a törvénytervezetben vannak olyan előírások, amelyek teljesítése anyagi ráfordítást kíván a hatóságoktól.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ahogy nő az elektronikusan intézhető ügyek száma, személyes adataink egyre többször és többet mozognak a világhálón, miközben az internetes bűnözők módszerei is egyre kifinomultabbak és alkalmasabbak arra, hogy hozzáférjenek az adatátviteli hálózatra került információkhoz, és ellopják, esetleg megváltoztassák őket. Az utóbbi években az internethez kapcsolódó biztonsági kérdések a világon mindenhol felértékelődtek, ennek ellenére törvényi szinten korábban sehol nem szabályozták az informatikai biztonságot. E tekintetben világviszonylatban is élenjáró kezdeményezésnek tekinthető a várhatóan ősszel a parlament elé kerülő hazai törvényjavaslat.

Személyiséglopástól az adathalászatig

Bár egyre több szolgáltatás intézhető elektronikusan, a magyarok jelentős része ódzkodik ezek igénybevételétől; az európai átlagnál például jóval kevesebben vásárolnak vagy fizetnek interneten keresztül. Az okok között az első helyen szerepel a bizalmatlanság.

Vannak, akik szerint a hazai e-ügyintézés elterjedését jelentősen segítette volna, ha az informatikai biztonságot szabályozó törvény korábban, akár az elektronikus kormányzás bevezetésének első lépéseként elkészül, mások viszont úgy vélik, hogy most van szükség erre a minőségi változásra, mivel a hazai szélessávú internethasználat elérte azt a szintet. Ez utóbbiak szerint az internetes bűnözés is most jutott arra a technikai szintre, amikor már összehangolt védekezésre is szükség van.

Önkormányzatoknak is kötelező lesz?
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvényben (KET) van egy pont, amely lehetővé tette, hogy azok az önkormányzatok, amelyek technikailag nem tudják megteremteni az e-ügyintézés feltételeit, saját rendeletben szabályozhatják, hogy bevezetnek e-szolgáltatást, vagy sem. Ezzel a lehetőséggel az önkormányzatok 83 százaléka élt. Az őszi parlamenti ülésszakban azonban várhatóan napirendre kerül a KET elektronikus ügyintézéssel foglalkozó szabályainak módosítása is. Az egyeztetés alatt álló javaslat nyomán az elektronikus ügyintézés kizárására a kisebb önkormányzatoknak sem lesz lehetőségük 2011 után. Ehhez azonban a jövőben sem kell feltétlenül saját infrastruktúrát üzemeltetniük, szolgáltatásként megvásárolhatják majd az e-ügyintézés technikai hátterét a közeljövőben felálló szolgáltatóközpontoktól, de felmerült az is, hogy a nagyobb önkormányzatok nyújtsanak ilyen szolgáltatást. A finanszírozás mikéntje még tisztázatlan.
A mostani tervezet nem csupán az elektronikus ügyintézés biztonságának megteremtését tűzte zászlajára - a részterületekre vonatkozóan korábban is voltak jogszabályok -, hanem átfogó célt kíván elérni: az ország IT-biztonságának megteremtését, választ adva a határon átnyúló kihívásokra is.

- A törvény tervezete többek között definiálja a személyiséglopás fogalmát, és ennek tükrében egyidejűleg módosítja a büntető törvénykönyvet is - mondta el lapunknak dr. Dedinszky Ferenc kormány-főtanácsadó, informatikai biztonsági felügyelő. - Másik fontos eleme a mostanában egyre több problémát okozó botnet büntethetővé tétele. A botnet lényege, hogy egy távoli szerverről trójai falovat küldenek - leggyakrabban spameken keresztül - egyes számítógépekre szerte a világon. Egy vezérlőgép az adott pillanatban aktivizálja az akár több százezer gépre szétküldött programot, amely gépek így egyszerre támadják a célként kiválasztott szervert, vagy gyűjtenek be számos felhasználói információt a személyi adatoktól a bankszámlaszámon át a különböző szolgáltatásokhoz tartozó jelszavakig. A közelmúltban például így bénították meg több napra Észtországban a közigazgatás egész rendszerét, súlyos károkat okozva ezzel. Mivel a jelenség mára határokon átnyúló üzletággá fejlődött - egyes csoportok pénzért árulják a támadást mint szolgáltatást -, a probléma kezelése is komoly nemzetközi összefogást igényel. A magyar informatikai biztonsági törvény részletesen kitér az itt telepített és használt botnet gépek lokalizálására és a működtető felelősségre vonhatóságára. A készülő jogszabály bűncselekménnyé nyilvánítja az összefoglalóan "social engineering" néven emlegetett csalásokat is, például a célzott adathalászatot vagy a különböző e-mailes csalásokat.

A biztonságnak ára van

A törvény tervezete tehát felöleli az informatikai biztonság minden kérdését, kezdve a kritikus infrastruktúrákkal - amelyeket ugyan az Európai Unió már korábban definiált, ám most fogalmazódik meg először hazai jogszabályban -, emellett kitér a hálózatbiztonságra, az interneten keresztül érkező támadások figyelésére, szűrésére; mindezt nemzetközi összehangolással. A törvény külön foglalkozik az önkormányzatokkal, figyelembe véve azt, hogy jövőre megkezdődik a regionális szolgáltató központok (ASP - Application Service Provider) kiépítése.

A kapcsolódó végrehajtási rendeletekben részletesen szabályozzák az elektronikus közszolgáltatások biztonságát. A tervezet szerint minden e-szolgáltatáshoz el kell készíteni az alapvető biztonsági dokumentumokat, eljárásrendeket, informatikai biztonsági szabályzatot és a katasztrófatervet, amelyet a szolgáltatást nyújtó intézmény dolgozóinak nem csupán leírniuk, hanem ismerniük is kell. Az előírt feltételek teljesülését, a dokumentumokban foglaltak megvalósíthatóságát egy független, akkreditált szakértői szervezet fogja ellenőrizni.

- A tervezet kimondja, hogy elektronikus közszolgáltatást kizárólag auditált rendszeren keresztül lehet nyújtani. Ma körülbelül négyszáz olyan szolgáltatás van, amelyre ez vonatkozik, és a számuk folyamatosan nő. A törvényhez kapcsolódó kormányrendeletben részletesen előírt követelmények teljesítésére - például a már működő szolgáltatások auditálására - a szervezetek várhatóan egy évet kapnak, hiszen az alkalmazkodás nem megy egyik napról a másikra. Ezt követően azonban új elektronikus közszolgáltatás már csak úgy indítható, ha a kormányrendeletben szabályozott eljárás keretében kiválasztott auditáló cég valamelyike tanúsítja azt - hangsúlyozza Dedinszky Ferenc, aki szerint előfordulhat, hogy a szolgáltatóktól pénzt és energiát követelő auditálási kötelezettség némileg fékezni fogja az elektronikus közszolgáltatások bővülési dinamikáját.

Mindez azonban attól is függ, hogy a költségeket milyen módon, központi költségvetésből vagy esetleg az intézmények saját forrásából sikerül finanszírozni, és a kormányzat mely variáció mellett voksol majd.

Szolgáltatók feladatai

A most készülő kerettörvény mottója, hogy senki ne okozhasson se szándékosan, se gondatlanságból kárt a másiknak e-szolgáltatás használata során.

A tudatlanságból bekövetkező károk jelentős része ugyanis nem a törvényi előírásokkal, hanem elsősorban a felhasználók odafigyelésével védhető ki. Éppen ezért a törvény az internetszolgáltatók számára is tartalmaz előírást: a hatálybalépést követően azon túl, hogy az internetes kártevők ellen kötelesek lesznek elsődleges szűrőket beépíteni - ezt amúgy a legtöbb szolgáltató már eddig is megtette -, rendszeresen tájékoztatniuk kell ügyfeleiket az újabb és újabb veszélytípusokról és azok lehetséges elkerülési módozatairól.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo