A verseny rostál

Sok vállalkozás az "ingyen uniós támogatás" lehetőségét látta meg a 2004-ben döcögve beinduló pályázati rendszerben, és ezt a lehetőséget természetesen az annak idején a pályázatírási szakmába fejest ugró sok ezer vállalkozó és vállalkozás sem akarta kihagyni. Mára a piac konszolidálódott, a pályázható források pedig idén alig-alig csörgedeznek.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A hazai kis- és középvállalkozások zöme számára Magyarország csatlakozása az Európai Unióhoz leginkább a közös európai kasszából származó források elérhetősége miatt vált érdekfeszítővé. Léteztek ugyan előcsatlakozási alapok, és természetesen mind a mai napig vannak száz százalékig hazai forrásokból támogatott kezdeményezések, mégis, a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében megvalósuló operatív programok, illetve az azon belül elérhető pályázati pénzek voltak azok, amelyek mind a vállalkozások, mind a kormányzati kommunikáció, illetve a sajtó érdeklődésének előterébe kerültek.

A 2004-ben döcögve beinduló pályázati rendszerben sok vállalkozás az "ingyen uniós támogatás" lehetőségét látta meg, és ezt természetesen nem akarta kihagyni az a több ezer egyén és vállalkozás sem, akik és amelyek annak idején fejest ugrottak a pályázatírási szakmába. A helyzet azóta gyökeresen megváltozott (lásd: A hőskorszak vége, Piac és Profit, 2005. június), a növekvő ügyfélelvárások és az átmenetileg csökkenő uniós források hatására mára már a pályázatírói piac folyamatos konszolidációja figyelhető meg.

Bárkiből lehetett pályázatíró

A 2004-2006-os időszakra Magyarország számára 677 milliárd forint vált elérhetővé uniós forrásokból. Ezek egy része kormányzati nagyprojektek számára van fenntartva, a döntő hányad azonban a vállalkozások, önkormányzatok, térségek fejlődését hivatott elősegíteni.

Bűvös százalékok
Nagy általánosságban azok a pályázatírók, akik legalább a megvalósulásig kísérnek egy projektet, több részletben 2-8 százalékos sikerdíjat számolnak fel. Az összeg természetesen nagyban függ az elnyerhető támogatás nagyságától. Mivel egy félmilliárd forintos projekttel nagyságrendileg nincs annyival több munka, mint egy tízmillió forintos pályázattal, ezért érthetően a pályázatírók a nagyobb volumenű munkákat részesítik előnyben még akkor is, ha itt jóval kisebb százalékot kérhetnek csak el.
Ez év elejére 44 milliárd forint felhasználható keret maradt az öt operatív programban, ezen belül a vállalkozások által legkedveltebb Gazdasági Versenyképesség Operatív Programban (GVOP) alig 22 milliárd. A Nemzeti Fejlesztési Terv II. pedig, amely elméletileg lehetővé tenné, hogy a 2007-2013-as támogatási időszak terhére már 2006-ban kiírjanak prioritásokat, egyelőre kidolgozási fázisban van, így a tervek gyors brüsszeli elfogadása esetén sem valószínű, hogy ezek a kiírások az év ősze előtt megjelenjenek. A pusztán hazai forrásból finanszírozott területi és regionális fejlesztési célelőirányzat ugyan még nyújt kereteket, ám ezek már messze nem elegendőek arra, hogy olyan nagyszámú pályázatírót eltartsanak, mint ahányan két évvel ezelőtt belevágtak a dologba.

A pályázati rendszer kiforratlanságából adódóan kezdetben bárkiből lehetett pályázatíró, aki ki tudta tölteni a megfelelő nyomtatványokat, de általában a megrendelők sem várták el komolyabb feladatok elvégzését. Ebből következően a pályázatírási szerződéseket az esetek többségében a támogatási döntés megszületésekor realizálódó egyösszegű kifizetésekre kötötték, amivel gyakorlatilag a megírás után magára is hagyták a pályázatok nyerteseit. Márpedig a szigorú hazai szabályozás miatt a megvalósításkor és az utána következő beszámolási időszakban még számos buktató fordul elő, s a feltételek, kívánalmak nem teljesülése esetén akár a teljes pályázati összeget vissza kell fizetni.

Sikerdíj több részletben

Éppen a széltében-hosszában terjedő pályázati "rémtörténetek" következtében merültek fel azok a piaci igények, amelyek szerint a pályázatírók sikerdíját több részletben - például a támogatási szerződés megkötéskor, illetve a támogatási pénzek folyamatos lehívásakor - fizetik meg. Ennek legfontosabb hozománya, hogy - ösztönözvén a pályázatírót a folyamatos teljesítésre - jó néhány feladatot levesz a pályázó válláról. Ezek a feladatok ráadásul olyan teljesítések, amelyeknek a pályázó épp a projekt elvárásaival szembeni tudatlansága miatt nem tudna megfelelni - mondta el Tóth Ádám Ferenc, a European Conformity Check Vállalkozásfejlesztési Tanácsadó Intézet ügyvezetője.

Méltányosabb feltételeket kérnek
A Joint Venture Szövetség álláspontja szerint a kormány rendelkezései alapján megkötött támogatási szerződések a pályázók szempontjából nézve túl szigorú szankciókat tartalmaznak, és ez a pályázatokon való részvétel, valamint az ésszerű kockázatvállalások szempontjából hátrányos. A jelenlegi előírások szerint, amelyek az unióban általánosan elfogadottaknál is keményebbek, 75 százalékos nem teljesülés esetén a teljes támogatási összeget vissza kell fizetnie a vállalkozónak. A szövetség szerint a küszöbszám mértékét oly módon kellene csökkenteni, hogy a visszafizetés mértéke a nem teljesítéssel legyen arányos: azaz 10 százalékos nem teljesítés esetén 10 százalékos visszavonás, 50 százalékos nem teljesítés esetén 50 százalékos visszavonás lenne a méltányos. Az előírások szerint ugyanis a pályázónak előre meg kell mondania, hogy öt év múlva mekkora árbevételt, nyereséget ér el, mekkora létszámot foglalkoztat, miközben a realitás az, hogy napjaink gyorsan változó gazdasági feltételei közepette megnyugtatóan még ezt sem tudjuk megmondani, hogy idén hogyan alakul év végéig az árbevétel, az eredmény és a létszám.
Ennek a gondolatmenetnek a folytatásával logikus lenne, hogy a pályázatírók és a pályázók közti együttműködés legalább a projekt megvalósításának időtartamáig tartson, a jelenlegi helyzet azonban az, hogy egyelőre még csak a cégek egy töredéke foglalkozik projektmenedzsmenttel, azaz felügyeli a projekt előrehaladását és készíti el éveken keresztül a fenntartási jelentéseket.

A pályázók szempontjából azonban még mindig rendkívül fontos, hogy olyan céget találjanak partnernek, amely minél hosszabb időn keresztül segíti a támogatási folyamatot. Egyrészt hiába jelennek meg egyre több helyen a pályázati kiírások, a gyakorlat azt mutatja, még mindig számtalan vállalat marad le egyszerűen azért, mert nem értesült a fennálló lehetőségekről. Másrészt az irányító hatóságok és a közreműködő szervezetek legnagyobb jóindulata ellenére sem egyszerűsödött még annyira a pályázati rendszer, hogy megfelelő rutin nélkül bele lehessen vágni egy pályázat megírásába.

Az elektronikus ügyintézés továbbra is gyerekcipőben jár, a GVOP irányító hatósága által beharangozott projektadatlap-kitöltő program pedig egyelőre a nagyobb, pénzügyi elírások kiküszöbölésére nem alkalmas. Az olyan ügyfélbarát intézkedések, mint a teljes körű formai hiánypótlás bevezetése ugyan megóvja a pályázót attól, hogy már az első körben elvérezzen egy pályázat beadásakor, a támogatás elnyerése után azonban a szerződésmódosítások, számlák és beszámolók útvesztőjében jól jöhet egy tapasztalt rutinos pályázati menedzser segítsége.

Boom után konszolidáció

A pályázati piac sem mentesül az alapvető közgazdasági igazságok hatása alól, azaz nyilvánvaló, hogy a piaci boomot követnie kell konszolidációnak is. Azok a pályázatíró cégek, amelyek pusztán a formanyomtatványok beadásával megszerezhető fix díjra áhítoztak és áhítoznak mind a mai napig, ki fognak szorulni a piacról. Akárcsak azok, amelyek pusztán pályázatfigyelést végeztek, és - sajnálatos módon - sok esetben semmiféle valós munkavégzés nem állt a tevékenységük mögött.

Azzal azonban, hogy a teljes körű projektmenedzsmentet végző pályázatíró cégek - illetve a minél hosszabb távú együttműködés - irányába tolódnak el a piaci igények, egyre fontosabb lesz a szoros kapcsolat a két fél között. Tomay Márton, a Regionális Támogatás-közvetítő Kht. munkatársa szerint ezért érdemes lesz olyan pályázatírót választani, aki hajlandó hosszabb távra is szerződést kötni, és megbízható is, mind az árakat, mind a munka minőségét tekintve.

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a kiírásokra jelentkező cég mentesülne a pályázat követelményeinek ismerete alól. A szakember véleménye szerint a problémák sok esetben abból adódnak, hogy maga a pályázó a legelemibb elvárásokkal sincsen tisztában. Így érdemes legalább a kiíró által elvárt előírásokat, követelményeket és teljesítményindikátorokat ismerni, mivel így sok kellemetlenségtől kímélheti meg magát minden pályázó.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo