Tizenkét évvel ezelőtt nemhogy a köznyelvben, de még a hazai szakirodalomban sem igen szerepelt az etikus termék kifejezés. Pedig a tizenkettedik születésnapját március 21-én ünneplő Novetex Matrac Manufaktúra kezdettől ilyeneket készít. Természetes alapanyagokból való, az egészségre kedvező hatású, gyermekeknek szánt termékek gyártásába vágott bele: a piacról akkor még hiányzó natúr kókuszmatracokat, természetes anyagú hálózsákokat, kézzel festett baldachinokat és takarókat állított elő.
Dönthettek volna másmilyen termékek mellett is, de a cég tulajdonosai az első perctől fogva a természetes anyagok mellett tették le a voksukat. Ezzel akartak foglalkozni, nem mással.
Igazán családi
Beszédes neve van a vállalkozásnak, legalábbis a család számára. Az első szótag a cég indulásakor még egyke leánygyermek nevének első fele - s hogy a másodszülött ne szenvedjen hátrányt e téren Nórával szemben, ő Noémi lett -, a második a családi nevet rejti, az utolsó pedig a cég profiljára utal. A betéti társaságként indult vállalkozás tulajdonosa egy házaspár. A feleség, Kocsis Eszter szakmabeli - textilmérnök -, a férj, Verbőczi Attila a vendéglátóipart hagyta ott, hogy együtt önálló, közös üzletbe kezdhessenek.
A kezdet igazán regényes volt. Férj és feleség Szegedről jött a fővárosba szerencsét próbálni. A férj gyerekkorának színhelyén, a IX. kerületben béreltek ki egy lepusztult légópincét. A helyiség kitakarítása, -tisztítása után ide kerültek a varrógépek, amelyeken kezdetben ők ketten dolgoztak. Huszonhétezer forintnyi tőkéjüket alapanyagba fektették, szabtak, varrtak, s próbálták értékesíteni az árujukat.
Ha csak ennyi lett volna az ötlet, biztos a kudarc. De az a többlet, ami megkülönböztette a vállalkozást a sok másiktól, az sem volt kockázatmentes, különösen akkor nem, ha belegondolunk: nemcsak a Novetex lépett színre 1995 márciusában, a Bokros-csomag is akkor rajtolt. A klíma tehát nem kifejezetten kedvezett egy olyan vállalkozásnak, amely relatíve drága natúr termékkel akart piacot elhódítani a jóval olcsóbb egyeduralkodótól. Az idő azonban igazolta a bátorságukat meg persze azt a megérzést, hogy létezik kereslet nálunk is a természetes alapanyagokból készült termékekre. A kezdeti termékpalettáról egyértelműen az 5800 forintért kínált kókuszmatrac lett a sláger, valódi versenytársává válva az 1000-2000 forintos szivacs gyerekmatracnak.
- Korrekt új termék volt - magyarázza Verbőczi Attila -, és egyértelműen jobb, mint a hagyományos: anyaga natúr, kiválóan szellőzik, a kókusz keménysége optimális a gerincnek, és ami különösen fontos a gyerekmatracnál: egy csecsemő hasra fordulva is könnyen tud lélegezni rajta.
Vándorlás és fejlődés
Az első - tört - évben a cég forgalmi adó nélküli árbevétele 3,1 millió forint volt, a rákövetkező esztendőben már 14,4 millió, és ha nem is triplázták-duplázták meg évente az árbevételüket, a növekedést jól mutatja, hogy az ötödik évükben már kerek 50 milliót értek el, 2006-ban pedig 390 millió forint volt a vállalkozás nettó árbevétele.
Ez különösen annak tükrében érdekes, hogy a cég a mai napig - miként a neve is mutatja - kézműves módon termel, ráadásul a kezdetektől hitel nélkül gazdálkodik. A bevételből fejlesztettek: varrógépet, célgépet, teherautót vettek, raktárt béreltek. Az első év végére két alkalmazottjuk is volt. A 47 négyzetméteres pince kezdett szűk lenni.
1996-ban már tellett arra is, hogy béreljenek egy 20 négyzetméteres bemutatótermet. Három ágy fért el benne, de arra kiváló volt, hogy az érdeklődők kipróbálhassák a matracokat. Beindították a telefonrendelésre értékesítést is. A raktár lehetővé tette, hogy a reménybeli vevő hazavigye és kipróbálja a kiválasztott terméket, és a tapasztalatai alapján válasszon, hogy milyen, az ő egyedi igényeire alakított matracot szeretne. Növelte a kókuszmatracok iránti bizalmat az is, hogy 1996 végére a Novetex e termékeit gyógyászati segédeszköznek nyilvánították: megkapták az ORKI minősítést. (2006-tól a cég az ezt felváltó CE - Conformité Européenne, európai megfelelőség - jelölés tulajdonosa.)
A növekvő és különböző bérleményekben működő cég egységeinek az összefogása azonban lassan kezdett nehézkessé válni, így 1999 elején új helyre költöztek - ekkor már 16 alkalmazott dolgozottjuk volt -, nem messze a korábbi pincehelyiségtől. A 400 négyzetméteres bérleményben bőven volt hely a varrodának, raktárnak, sőt 100 négyzetméteren bemutatóterem is működött. Az ideális helyzetet nem sokáig élvezhették: a bérbeadó fél év múltán felmondta a szerződést. A szerencse azonban, úgy látszik, tartósan melléjük szegődött: pár száz méterre az új telephelytől még újabbra bukkantak, az itt bérelt két helyiségben rendezték be a cég műhelyét, bemutatótermét és irodáját.
A vándorlásnak 2003 óta vége: a 2000-ben kft.-vé átalakult társaság ekkor költözött be immár saját tulajdonú telephelyére. Egy 800 négyzetméteres ingatlant vettek meg - mondani sem kell, a IX. kerületben -, ahol már kényelmesen elfér a cég, amelynek ma már 37 alkalmazottja van.
#page#
Következetes kommunikáció
A Novetexnek gyakorlatilag a kezdetektől volt marketingje, ha nem is stratégiai igénnyel, de átgondoltan és igen intenzíven. Hosszú évekig a cégtulajdonos házaspár minden hétvégéje azzal telt, hogy lakberendezési, egészségügyi, bio- meg életmód-kiállításokra jártak. Reklámra is áldoztak: miután a gyerekmatrac volt a vezető termék - 1995 végére már négyféle szerkezettel gyártották -, és a többi gyártmány is ehhez kapcsolódott, gyerek- és bioújságokban hirdettek. Ma már - a nyomtatott sajtó mellett - nemcsak hirdetési, hanem komplex kommunikációs területként az internet is komoly szerepet játszik a kommunikációjukban; a cégnek saját honlapja van.
Bár az indulótőkéből nemigen tellett marketingköltésre - leginkább a termék maga volt az érv -, rögtön az első évben bemutatkoztak az őszi BNV-n, s azóta minden ősszel ott vannak ezen a seregszemlén, amelynek kilenc négyzetméteres standja 120 ezer forintba került ugyan, de hozott 500 ezer forint forgalmat. Az ott bemutatott ötféle matrackonstrukció között már volt felnőtteknek készített is, és a termékeket a látogatók ki is próbálhatták.
Az első, pici bemutatóterem három ágya még fenyőfából készült, de azóta igencsak változtak a vásárlói igények. 2000 óta már keményfa fekvőhelyeket is kínálnak. A Novetexnél ugyanis ágyat, sőt ma már komplett hálószobát is lehet rendelni a matrachoz. Ezeket partnercégekkel gyártatják le, a kiválasztott színben, egyedi méretben - egyedi matrachoz egyedi hálószobát -, a vevő kívánsága szerinti megoldásokkal. Természetesen a bútorokból is láthatók mintadarabok, és már nem csak a központi bemutatóteremben: ma a főváros négy nagy bevásárlóközpontjában van a Novetexnek mintaboltja, a hatodik üzlet nemrég nyílt meg Veszprémben. Mindnek egységes tervezett arculata van.
Nyertesek
· ismerje el a Magyarországon gyártott vagy forgalmazott termékek és szolgáltatások egyenletesen magas minőségi színvonalát,
· segítse elő a nemzetközi piacon versenyképes, kiemelkedő minőségű termékek előállítását, ösztönözze a szolgáltatások fejlesztését,
· járuljon hozzá a pályázaton minősítést szerzett termékek gyártóinak piaci munkájához, exporttevékenységük fejlesztéséhez,
· nyújtson egyértelmű segítséget a termékeket és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokat megvásárló fogyasztóknak a minőségtudatos választásban,
· a pályázati rendszer szolgálja a gyártók, forgalmazók és szolgáltatók aktív minőségpolitikájának fejlesztését,
· segítse elő az Európai Unió követelményeinek megfelelő előírások elterjesztését és betartatását. A pályázaton részt vehet minden - a pályázati főcsoportok szerinti - a pályázat céljainak megfelelő, Magyarországon gyártott vagy forgalmazott, sorozatgyártásra alkalmas késztermék, termékcsalád, illetve ahhoz kapcsolódó szolgáltatás, amellyel rendszert alkothat.
Forrás: www.termeknagydij.hu
- A cégben annyira mást csinálunk, hogy gyakorlatilag nincs ütközési pont. A feleségem elsősorban a gyártással és a képzéssel foglalkozik, az én feladatom az értékesítés és a kommunikáció - mondja a férj.
- Ma is ugyanazt csináljuk, mint az induláskor, csak több ember számára, nagyobb tételekben. A kezdetektől máig az a meghatározója a tevékenységünknek, hogy természetes alapanyagokból egyedi igényekhez igazított termékeket készítünk - mondja a feleség, aki abban látja vállalkozásuk sikerének titkát, hogy személyközpontú és egyedi szolgáltatást nyújtanak, és abban, hogy a minőség az első perctől kezdve fontos volt számukra. - Árversenybe soha nem mentünk bele, a minőséget az ár kedvéért soha nem adtuk fel - teszi hozzá. - Mi nem eladni akarunk matracot. Mi mindig azt a matracot akarjuk megtalálni, ami a vevőnek megfelelő, amin jól tud aludni. Mert ha nem azt veszi, ami neki, személy szerint kell, akkor rossz matracot vett.
Ezt a cégfilozófiát nem csak a vásárlók igazolták vissza. A Novetex Biomatrac termékcsaládja 2001-ben elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat, majd a cég 2006-ban duplázott az "Egészséges Alvásprogrammal".
- Nagyon jó érzés volt átvenni az Országházban ezt az elismerést. Azt gondolom, matracosok nem gyakran jutnak el idáig - mondja Verbőczi Attila.