A természet ereje

Nem csak a Bokros-csomag születése kötődik 1995 márciusához. Ekkor kezdett működni egy kis családi manufaktúra is, amelynek nem sok jót ígért az éppen akkor egyre zordabbá váló gazdasági környezet. A papírforma azonban nem mindig jön be. A cég ma is családi vállalkozás, de csak a statisztikai mutatók alapján kicsi: a 27 ezer forintos tőkével indult Novetex tavaly 390 milliós nettó árbevétellel zárta az évet, s 2001-ben és 2006-ban is elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat.

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Tizenkét évvel ezelőtt nemhogy a köznyelvben, de még a hazai szakirodalomban sem igen szerepelt az etikus termék kifejezés. Pedig a tizenkettedik születésnapját március 21-én ünneplő Novetex Matrac Manufaktúra kezdettől ilyeneket készít. Természetes alapanyagokból való, az egészségre kedvező hatású, gyermekeknek szánt termékek gyártásába vágott bele: a piacról akkor még hiányzó natúr kókuszmatracokat, természetes anyagú hálózsákokat, kézzel festett baldachinokat és takarókat állított elő.

Dönthettek volna másmilyen termékek mellett is, de a cég tulajdonosai az első perctől fogva a természetes anyagok mellett tették le a voksukat. Ezzel akartak foglalkozni, nem mással.

Igazán családi

Beszédes neve van a vállalkozásnak, legalábbis a család számára. Az első szótag a cég indulásakor még egyke leánygyermek nevének első fele - s hogy a másodszülött ne szenvedjen hátrányt e téren Nórával szemben, ő Noémi lett -, a második a családi nevet rejti, az utolsó pedig a cég profiljára utal. A betéti társaságként indult vállalkozás tulajdonosa egy házaspár. A feleség, Kocsis Eszter szakmabeli - textilmérnök -, a férj, Verbőczi Attila a vendéglátóipart hagyta ott, hogy együtt önálló, közös üzletbe kezdhessenek.

A kezdet igazán regényes volt. Férj és feleség Szegedről jött a fővárosba szerencsét próbálni. A férj gyerekkorának színhelyén, a IX. kerületben béreltek ki egy lepusztult légópincét. A helyiség kitakarítása, -tisztítása után ide kerültek a varrógépek, amelyeken kezdetben ők ketten dolgoztak. Huszonhétezer forintnyi tőkéjüket alapanyagba fektették, szabtak, varrtak, s próbálták értékesíteni az árujukat.

Ha csak ennyi lett volna az ötlet, biztos a kudarc. De az a többlet, ami megkülönböztette a vállalkozást a sok másiktól, az sem volt kockázatmentes, különösen akkor nem, ha belegondolunk: nemcsak a Novetex lépett színre 1995 márciusában, a Bokros-csomag is akkor rajtolt. A klíma tehát nem kifejezetten kedvezett egy olyan vállalkozásnak, amely relatíve drága natúr termékkel akart piacot elhódítani a jóval olcsóbb egyeduralkodótól. Az idő azonban igazolta a bátorságukat meg persze azt a megérzést, hogy létezik kereslet nálunk is a természetes alapanyagokból készült termékekre. A kezdeti termékpalettáról egyértelműen az 5800 forintért kínált kókuszmatrac lett a sláger, valódi versenytársává válva az 1000-2000 forintos szivacs gyerekmatracnak.

- Korrekt új termék volt - magyarázza Verbőczi Attila -, és egyértelműen jobb, mint a hagyományos: anyaga natúr, kiválóan szellőzik, a kókusz keménysége optimális a gerincnek, és ami különösen fontos a gyerekmatracnál: egy csecsemő hasra fordulva is könnyen tud lélegezni rajta.

Vándorlás és fejlődés

Az első - tört - évben a cég forgalmi adó nélküli árbevétele 3,1 millió forint volt, a rákövetkező esztendőben már 14,4 millió, és ha nem is triplázták-duplázták meg évente az árbevételüket, a növekedést jól mutatja, hogy az ötödik évükben már kerek 50 milliót értek el, 2006-ban pedig 390 millió forint volt a vállalkozás nettó árbevétele.

Ez különösen annak tükrében érdekes, hogy a cég a mai napig - miként a neve is mutatja - kézműves módon termel, ráadásul a kezdetektől hitel nélkül gazdálkodik. A bevételből fejlesztettek: varrógépet, célgépet, teherautót vettek, raktárt béreltek. Az első év végére két alkalmazottjuk is volt. A 47 négyzetméteres pince kezdett szűk lenni.

1996-ban már tellett arra is, hogy béreljenek egy 20 négyzetméteres bemutatótermet. Három ágy fért el benne, de arra kiváló volt, hogy az érdeklődők kipróbálhassák a matracokat. Beindították a telefonrendelésre értékesítést is. A raktár lehetővé tette, hogy a reménybeli vevő hazavigye és kipróbálja a kiválasztott terméket, és a tapasztalatai alapján válasszon, hogy milyen, az ő egyedi igényeire alakított matracot szeretne. Növelte a kókuszmatracok iránti bizalmat az is, hogy 1996 végére a Novetex e termékeit gyógyászati segédeszköznek nyilvánították: megkapták az ORKI minősítést. (2006-tól a cég az ezt felváltó CE - Conformité Européenne, európai megfelelőség - jelölés tulajdonosa.)

A növekvő és különböző bérleményekben működő cég egységeinek az összefogása azonban lassan kezdett nehézkessé válni, így 1999 elején új helyre költöztek - ekkor már 16 alkalmazott dolgozottjuk volt -, nem messze a korábbi pincehelyiségtől. A 400 négyzetméteres bérleményben bőven volt hely a varrodának, raktárnak, sőt 100 négyzetméteren bemutatóterem is működött. Az ideális helyzetet nem sokáig élvezhették: a bérbeadó fél év múltán felmondta a szerződést. A szerencse azonban, úgy látszik, tartósan melléjük szegődött: pár száz méterre az új telephelytől még újabbra bukkantak, az itt bérelt két helyiségben rendezték be a cég műhelyét, bemutatótermét és irodáját.

A vándorlásnak 2003 óta vége: a 2000-ben kft.-vé átalakult társaság ekkor költözött be immár saját tulajdonú telephelyére. Egy 800 négyzetméteres ingatlant vettek meg - mondani sem kell, a IX. kerületben -, ahol már kényelmesen elfér a cég, amelynek ma már 37 alkalmazottja van.

#page#

Következetes kommunikáció

A Novetexnek gyakorlatilag a kezdetektől volt marketingje, ha nem is stratégiai igénnyel, de átgondoltan és igen intenzíven. Hosszú évekig a cégtulajdonos házaspár minden hétvégéje azzal telt, hogy lakberendezési, egészségügyi, bio- meg életmód-kiállításokra jártak. Reklámra is áldoztak: miután a gyerekmatrac volt a vezető termék - 1995 végére már négyféle szerkezettel gyártották -, és a többi gyártmány is ehhez kapcsolódott, gyerek- és bioújságokban hirdettek. Ma már - a nyomtatott sajtó mellett - nemcsak hirdetési, hanem komplex kommunikációs területként az internet is komoly szerepet játszik a kommunikációjukban; a cégnek saját honlapja van.

Bár az indulótőkéből nemigen tellett marketingköltésre - leginkább a termék maga volt az érv -, rögtön az első évben bemutatkoztak az őszi BNV-n, s azóta minden ősszel ott vannak ezen a seregszemlén, amelynek kilenc négyzetméteres standja 120 ezer forintba került ugyan, de hozott 500 ezer forint forgalmat. Az ott bemutatott ötféle matrackonstrukció között már volt felnőtteknek készített is, és a termékeket a látogatók ki is próbálhatták.

Az első, pici bemutatóterem három ágya még fenyőfából készült, de azóta igencsak változtak a vásárlói igények. 2000 óta már keményfa fekvőhelyeket is kínálnak. A Novetexnél ugyanis ágyat, sőt ma már komplett hálószobát is lehet rendelni a matrachoz. Ezeket partnercégekkel gyártatják le, a kiválasztott színben, egyedi méretben - egyedi matrachoz egyedi hálószobát -, a vevő kívánsága szerinti megoldásokkal. Természetesen a bútorokból is láthatók mintadarabok, és már nem csak a központi bemutatóteremben: ma a főváros négy nagy bevásárlóközpontjában van a Novetexnek mintaboltja, a hatodik üzlet nemrég nyílt meg Veszprémben. Mindnek egységes tervezett arculata van.

Nyertesek

Magyar Termék Nagydíj
A Magyar Termék Nagydíj pályázat célja, hogy
· ismerje el a Magyarországon gyártott vagy forgalmazott termékek és szolgáltatások egyenletesen magas minőségi színvonalát,
· segítse elő a nemzetközi piacon versenyképes, kiemelkedő minőségű termékek előállítását, ösztönözze a szolgáltatások fejlesztését,
· járuljon hozzá a pályázaton minősítést szerzett termékek gyártóinak piaci munkájához, exporttevékenységük fejlesztéséhez,
· nyújtson egyértelmű segítséget a termékeket és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatásokat megvásárló fogyasztóknak a minőségtudatos választásban,
· a pályázati rendszer szolgálja a gyártók, forgalmazók és szolgáltatók aktív minőségpolitikájának fejlesztését,
· segítse elő az Európai Unió követelményeinek megfelelő előírások elterjesztését és betartatását. A pályázaton részt vehet minden - a pályázati főcsoportok szerinti - a pályázat céljainak megfelelő, Magyarországon gyártott vagy forgalmazott, sorozatgyártásra alkalmas késztermék, termékcsalád, illetve ahhoz kapcsolódó szolgáltatás, amellyel rendszert alkothat.


Forrás: www.termeknagydij.hu

Nem könnyű feladat két ember számára a nap szinte mind a huszonnégy óráját együtt tölteni, munkaidőben munkatársaknak, vezetőnek, otthon pedig házastársnak lenni, s mindezt már több mint egy évtizede. Kocsis Eszternek és Verbőczi Attilának úgy tűnik, sikerült ezt a leckét is megoldania.

- A cégben annyira mást csinálunk, hogy gyakorlatilag nincs ütközési pont. A feleségem elsősorban a gyártással és a képzéssel foglalkozik, az én feladatom az értékesítés és a kommunikáció - mondja a férj.

- Ma is ugyanazt csináljuk, mint az induláskor, csak több ember számára, nagyobb tételekben. A kezdetektől máig az a meghatározója a tevékenységünknek, hogy természetes alapanyagokból egyedi igényekhez igazított termékeket készítünk - mondja a feleség, aki abban látja vállalkozásuk sikerének titkát, hogy személyközpontú és egyedi szolgáltatást nyújtanak, és abban, hogy a minőség az első perctől kezdve fontos volt számukra. - Árversenybe soha nem mentünk bele, a minőséget az ár kedvéért soha nem adtuk fel - teszi hozzá. - Mi nem eladni akarunk matracot. Mi mindig azt a matracot akarjuk megtalálni, ami a vevőnek megfelelő, amin jól tud aludni. Mert ha nem azt veszi, ami neki, személy szerint kell, akkor rossz matracot vett.

Ezt a cégfilozófiát nem csak a vásárlók igazolták vissza. A Novetex Biomatrac termékcsaládja 2001-ben elnyerte a Magyar Termék Nagydíjat, majd a cég 2006-ban duplázott az "Egészséges Alvásprogrammal".

- Nagyon jó érzés volt átvenni az Országházban ezt az elismerést. Azt gondolom, matracosok nem gyakran jutnak el idáig - mondja Verbőczi Attila.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo