Bármit is mutassanak ki az évente többször megjelenő elemzések és statisztikák, a magyar bankpiac igenis fejlett. Legalábbis, ami a kínálati oldalt illeti. A bankok ontják magukból a különféle termékeket: hiteleket, befektetési lehetőségeket, számlacsomagokat és kártyákat. Van azonban egy termékcsomag, amelyről viszonylag keveset hallani, pedig az 1999-es magyarországi bevezetése óta töretlenül emelkedik a piaci részesedése: ez pedig a közös márkajelzésű - co-branded - kártyák piaca.
De mire is ez a nagy felhajtás? Miért lesz bárkinek is jobb, ha a jól megszokott hitelkártyája helyett egy cégjelzéssel ellátottat használ majd a jövőben? Nos, a válasz általában az, hogy a co-branded kártyával árengedményekhez, extraszolgáltatásokhoz juthat a tulajdonosa. Persze ahány ház, annyi szokás.
A pénzért cserébe
A co-branded kártyák legegyszerűbb formája a nagyáruházak ügyfélszolgálati pultjánál található meg: ennek használatával bizonyos százaléknyi kedvezményt realizálhat a vevő, ráadásul egyes helyeken a komolyabb összeghatárok után újabb kedvezmény vagy ajándék csábítja őt a fogyasztásra. A nagy olajtársaságok kártyáival nyilván az üzemanyagszámla csökkenthető, míg a légitársaságok logójával ellátottakkal ingyen légi kilométereket lehet szerezni. Az Egyesült Államokban a Gap nevű ruházati társaság odáig ment, hogy külön kedvezményt kínál azoknak, akik a céges emblémával ellátott kártyával nemcsak a névadó, hanem a cég tulajdonába tartozó Old Navy és Banana Republic márkákból is vásárolnak maguknak.
Egy másik jól ismert példa szolgáltatások nyújtása a cégemblémás kártyák használatáért cserébe. A legmodernebb mintáért szintén a tengerentúlra kell nyúlnunk: az American Express New York Cardja a Nagy Alma lakóinak életét szeretné színesíteni. A tulajdonos az éttermi fogyasztásai, vásárlásai, internet- és edzőtermi számlái után mind-mind pontokat kap, amelyeket exkluzív kiállításokra és koncertekre költhet el.
A szállodaláncok is szívesen használják a co-branded termékeket: bizonyos összeghatárok felett exkluzív lehetőséghez jut a vendég, például túlfoglalás esetén elsőbbséget élvez, vagy éppen a hotel számlájára taxizhat a városban. A Music Television által kibocsátott kártya szorgos használata pedig természetesen megnyitja a kapukat a zenei csatorna legfelkapottabb bulijaira, amelyre halandó másképp soha nem tehetné be a lábát. Magyarországon nemrég mutatta be a régió első médiás co-branded kártyáját az OTP Bank és a TV2 (lásd keretes írásunkat).
Mindenkinek előnyös
A co-branded kártyák alapvetően a folyamat mindhárom résztvevője számára hordoznak előnyöket. A bank szemszögéből az előnyök egyértelműek: hozzáférhet a partner ügyféladatbázisához, új ügyfeleket szerezhet, ráadásul egy már korábban bevezetett termékét új, sokkal vonzóbb köntösben adhatja el. A csábító kiegészítő lehetőségek miatt az ügyfelek várhatóan többet költenek, mint egy hagyományos hitelkártyával, ráadásul a keresztértékesítési lehetőségek miatt a várható ügyfél-megtartási idő is hosszabb.#page#
A partnerek számára egyértelműek az üzleti előnyök: a növekvő szolgáltatási paletta révén az oly törékeny ügyfélhűség erősödik, akárcsak a márkajelenlét az ügyfelek tudatában. A partner neve a bank értékesítési csatornáiban és kommunikációjában is megjelenik, ezzel a marketingköltségek megoszlanak.
És jó az ügyfélnek is, hiszen pontok, visszatérítések és kedvezmények formájában jóval nagyobb mértékű megtakarítást érhet el, mint ha nem rendelkezne kártyával. Ráadásul bizonyos szolgáltatásokhoz csak az exkluzív kártyák tulajdonosai juthatnak hozzá, így előfordulhat, hogy egy co-branded kártya a hozzá hasonló "sima" banki kártya szolgáltatásainak sokszorosát nyújtja, hasonló éves díjért.
Nincs ingyen
A közös márkajelzésű, úgynevezett co-branded kártyák térnyerése egyértelmű az utóbbi években. Az arányuk az összes bankkártyát nézve Magyarországon 2001-2006 között 2-ről 11 százalékra, a hitelkártyákon belül 17 százalékra változott, és a következő években további bővülés várható.
Persze - ahogy a mondás is tartja - semmi nincs ingyen. A co-branded hitelkártyák díja általában évente néhány ezer forintra rúg, bár néhány esetben az első éves díjat a hitelintézet elengedi. Ez azonban elenyésző ahhoz a megtakarítható pénzmennyiséghez képest, amit a kártyáját szorgosan használó ügyfél realizálhat. Ehhez azonban valóban az kell, hogy minél többet forogjon a kártya, azaz az előnyöket általában azok az ügyfelek élvezhetik ki igazán, akik sokat és sokszor nyúlnak a céges logóval ellátott plasztikhoz.
Vagyis érdemes végiggondolni, hogy reálisan megspórolható-e az a pénzmennyiség, amibe a kártya kerül, kihasználjuk-e a kártya által nyújtott szolgáltatásokat. Aki ugyanis minden nagyvállalatnál kiváltja a saját kártyáját, könnyen szembesülhet azzal, hogy súlyos tízezreket fizet ki minden évben utánuk. Nem is szólva arról a nyűgről, amit a letiltás jelent, ha netán elvész a tíz másodpercre őrizetlenül hagyott, kártyákkal kitömött pénztárca...