A felelősség útvesztőiben

Ha fogyasztóvédelemről hallunk, általában vásárlóra vagy megrendelőre gondolunk, akit különféle jogszabályok védenek, nehogy büntetlenül kár érje őt. Ritkábban esik szó arról, hogy milyen kockázattal jár egy-egy vállalkozás számára, ha nem körültekintően jár el a piacon.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Egy vállalkozásnak nemcsak arra kell figyelnie, hogy időben teljesítse különféle kötelezettségeit, és hogy mindenben megfeleljen a számviteli, cégügyi és cégeljárási szabályoknak. Legalább ilyen fontos, hogy a saját tevékenységével, produktumaival kapcsolatban se lankadjon a figyelme, mert különben akár a csőd szélére is kerülhet.

Mit mutat a hazai joggyakorlat? Erről kérdeztük dr. Bárdos Péter ügyvédet, az Eötvös Loránd Tudományegyetem tiszteletbeli tanárát, az ELTE Jogi Továbbképző Intézete posztgraduális kereskedelmi jogi képzésének szakmai vezetőjét.

- Magyarországon a fogyasztók érdekeit alapvetően két törvény védi: a fogyasztóvédelmi- és a versenytörvény. Miután ennek a két törvénynek a hatóköre igazában sem elméletileg, sem a gyakorlatban nincs pontosan elhatárolva, és a szankciórendszerük is merőben más, a vállalkozók folyamatosan ki vannak téve annak a veszélynek, hogy az eljáró hatóságok tetszésük szerint válogatnak, hogy az adott esetben milyen törvényi háttérhez nyúlnak, és milyen szankciókat alkalmaznak velük szemben. Amíg a fogyasztóvédelmi törvény alapján kiszabott bírságok viszonylag szerény összegűek, addig a versenytörvény olyan bírságot enged kiróni, amely egyes esetekben még azokat a tételeket is meghaladja, amelyeket a büntető törvénykönyv alapján pénzbüntetés formájában ki lehetne szabni.

- Mi a felső határ?

- A bevétel tíz százalékáig is elmehetnek, és ez sok esetben a padlóra küldhet egy céget. Azt gondolom tehát, hogy a legnagyobb probléma a jogszabályi háttérből ered.

- Mitől függ, hogy melyik jogszabályt alkalmazza az eljáró hatóság?

- A kénye-kedvétől. És nincs semmiféle zsinórmérték sem, vagy kialakult gyakorlat, ezért aztán a gyakorló jogásznak nehéz megmondania, mire lehet majd számítani. Valójában azon múlik sok minden, hogy a fogyasztói panasz a versenyhivatalnál landolt-e vagy a fogyasztóvédelemnél. Azért a tárgyilagosság kedvéért hozzá kell tenni, hogy a versenyhivatal általában azokra a panaszokra "ugrik", amelyekről feltételezhető, hogy a fogyasztók szélesebb körét érintik.

- Kérhetek példát a saját gyakorlatából?

- Az egyik ügyemben most egy biztosítási brókercéget képviselek. Már született döntés, az ügy a bírósági szakaszban folytatódik. Tanulságos történetnek gondolom. Az a kérdés, hogy egy biztosítási bróker milyen mélységű és tartalmú fölvilágosítást köteles adni a potenciális biztosítottnak, és hogy azért a fölvilágosításért, különösen, ha bizonyos előnyökkel kecsegteti az ügyfelet, mennyiben felel maga a biztosító, illetve más szereplő, esetünkben például egy bank.

- Mi a konfliktus lényege?

- Bizonyos biztosítók és biztosítási brókerek kidolgoztak egy olyan életbiztosítási konstrukciót, amelyhez kötődően kilátásba helyezték, hogy az illető kedvezményes bankhitelhez juthat, ha ezt a biztosítást megköti. Ez nem azt jelenti, hogy a kötésnek egy bankhitel volna a jutalma, hanem azt, hogy az az életbiztosítás hitelfedezetre is fölhasználható. Most azt kell megállapítani, kit és milyen mértékben terhel felelősség amiatt, hogy az ügyfél mégsem kapott hitelt.

- Hol tart az ügy?

- A versenyhivatal szerint az ügy mindhárom professzionális résztvevője felelőssé tehető azért, hogy az ügyfél végül is nem jutott hitelhez. A felelősség eltérő mértékű. A bróker, de talán a biztosító sem fogadta ezt el, a bíróságnak kell döntenie.

- Sokan mentek lépre?

- Esetünkben ez elég fontos kérdés. A versenyhivatal ugyanis arra az álláspontra helyezkedett, mellesleg a bírói gyakorlat is ez, hogy nem az az érdekes, hány embert vezettek félre, hanem hogy önmagában ez a magatartás alkalmas volt-e arra, hogy az ügyfelet megtévessze, döntésében befolyásolja. Én személy szerint úgy látom, nem lehet vélekedés kérdése, hogy valami alkalmas-e a fogyasztók megtévesztésére, hanem az a döntő: hányan tévedtek meg. Különben több ezer ilyen biztosítást adtak el, de öt vagy hat ilyen vitás eset volt csak.

- Mire ügyeljenek azok, akik különféle készülékeket gyártanak, amelyek helytelen használat esetén kárt okozhatnak? Mondjuk, fölrobban a mindentudó kávéfőző.

- A termék előállítóját mindig objektív felelősség terheli, vagyis nem mentheti ki magát azzal, hogy gondos volt, minden folyamatban elsőrangú ellenőrző rendszert működtet. A kár mértékét illetően korlátlan a felelősség. Ha véletlenül az egész lakás elázik valamilyen készülék hibája miatt, vagy a szanaszét fröcskölő kávéból jut még a Rippl-Rónaira is a falon, igen kínosak lehetnek a következmények. Rendkívül gondosan kell megfogalmazni a használati utasításokat is, mert a jog úgy rendelkezik, hogy ha a kár fogalmazási hiba vagy a szöveg pontatlansága miatt keletkezik, mondjuk a vásárló rosszul szereli össze a készüléket, azt terheli a felelősség, aki a használati utasítást megfogalmazta. Ugyanígy nagyon gondosan kell eljárni az általános szerződési feltételek megfogalmazásánál: jogászra kell bízni mindig. Arról se szabad megfeledkezni, hogy a mi jogszabályaink hatszázféle előírást tartalmaznak arra nézve, milyen feliratoknak, milyen szavaknak kell szerepelniük az árun, és ha azt a konkrét szót nem találják az ellenőrök, máris jön a bírság. Ugyanakkor nem kell rögtön föltennünk a kezünket! Éppen egy ilyen üggyel foglalkozom. Egy kozmetikai cég különféle bizsukat, kiegészítőket, egyebeket is szokott árulni. Nos, megvizsgálták a működési engedélyét, és mert ezek nem voltak föltüntetve benne, elmarasztalták. Meg még azért is, mert három termékről leesett az ár. Azt mondtam, ezt az utóbbit le kell nyelni, valóban leesett a cédula, nem lett volna szabad leesnie, de azt már ne fogadják el, hogy a működési engedélyben föl kell tüntetni mind a hatszázféle mellékterméket, amit a polcra tesznek a főtermékeik közé. Mert nem kell.

- A fogyasztót, vásárlót, megrendelőt tehát szigorú szabályok védik. És a vállalatokat?

- Én azt gondolom, hogy a kis- és középvállalkozások képesek megvédeni magukat. A fő veszélyek abból fakadnak, amire beszélgetésünk elején is utaltam, hogy súlyos joghézagok vannak. Nincs határvonal fogyasztóvédelem és piacvédelem között, nem lehet kiszámítani a valóságos kockázatok mértékét és várható dimenzióit. Ez bizony komoly jogalkotási probléma.

Véleményvezér

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.
Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost

Magyar Péter szerint Szentkirályi Alexandra kaszinónak nézi a fővárost 

Magyar Péter kibukott a DK és a Fidesz közös szavazatain.
Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár

Legyen 65 év helyett 60 a nyugdíjkorhatár 

Az ember azt hinné, hogy az emberek a végtelenig vezethetők ígéretekkel.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo