A vállalkozások működési folyamatai nagymértékben hozzájárultak a klímaváltozás folyamatának kialakulásához, így most itt az idő, hogy a megoldásban is aktív szereplők legyenek. Ugyanakkor az üzleti folyamatok zöldítése önmagában nem hozhat valódi változást, ha nem terjed ki a kisebb és nagyobb közösségek mindennapi életére. Ezért szükséges a környezettudatosságra épülő innovatív ötletek megvalósulását üzleti és közösségi szinten is támogatni.
Erre az alapkoncepcióra épül az Európai Innovációs és Technológiai Intézet által támogatott innovációs közösség, a KIC (Knowledge and Innovation Community), amelynek célja a klímavédelemhez kapcsolódó újszerű közösség- és vállalkozásépítés. A Climate–KIC programot azért hívták életre, hogy partnerekre és kreatív ötletekre építve változtassák meg az üzleti környezetet Európában, ezzel is csökkentve a klímaváltozás negatív hatásait. A program partneri együttműködésre építve közös platformot teremt a dinamikusan fejlődő vállalkozásoknak, a legjobb oktatási intézményeknek és a közösségeknek. Magyarország is tagja ennek a hálózatnak, amelynek működését egy több tagszervezetből álló konzorcium biztosítja.
Miben hozhat újat a Climate-KIC?
Zentkó László (Negos Zrt.), a Climate–KIC magyarországi vezetője szerint a program különlegessége, hogy kiemelt értékként jelenik meg benne a klímaváltozás központú megoldáskeresés, az érzékelhető hatások kiváltása, dinamikus közösségek kialakítása, fiatal tehetségek támogatása, a határok nélküli együttműködés és a változást generáló kreativitás. „Missziónk, hogy a klímaváltozáshoz kapcsolódó újító szellemiségnek teret adjunk, és aktívan alakítsuk a jövő gazdaságát, aminek eléréséhez ötleteket, embereket, partnereket kötünk össze” – összegez a Climate–KIC magyarországi vezetője.
Másképp tenni, másképp mondani
A felelős üzleti tevékenységeknek több megjelenési formája is ismert, kezdve a termékek, szolgáltatások szintjétől a sokat vitatott vállalati társadalmi felelősségvállalási programokig. A cégek és tevékenységük pozitív megítélése egyre fontosabb piaci versenytényező, amiben jelentős szerepet kap a marketingkommunikáció helyes felépítése. Szabó Szilvia (Tailor marketing) a zöld marketing irányzat képviselőjeként kiemeli, hogy tudatos vállalkozásfejlesztésnél a felelősségvállalásra épülő marketingstratégia kritikus tényező lehet. A külső kommunikációs előnyök mellett alapkövetelmény, hogy valós háttérre épülő, hiteles üzeneteket tudjunk megfogalmazni, és ezeket képesek legyünk a célcsoport számára értékként közvetíteni. Ehhez azonban az alapvető marketingismeretek mellett speciális háttértudásra is szükség van, amit a Climate–KIC programban részt vevők vállalkozásfejlesztési kurzusokon és tanácsadásokon elsajátíthatnak majd.
A Climate-KIC célja a klímavédelemhez kapcsolódó újszerű közösség- és vállalkozásépítés.
A minden szempontból izgalmas és építő jellegű kezdeményezés részesei lehetnek azok a hazai kis- és középvállalkozások, valamint start-up cégek, amelyek csatlakoznak a Climate-KIC magyar szervezésű eseményeihez.
A programokról bővebb információ a www.climate-kic.org vagy a www.climatekic.hu oldalon található.