Egy nappal a korrupcióellenes világnap után rendezte meg az Átláccó Fesztivált a Transparency International (TI) magyarországi szervezete. Ezért a nap folyamán többször is előköszönt az "emlékezés" szó, ami mintha nemcsak az egy napos csúszásra utalt volna, hanem szimbolikus jelentéssel is telítődött: hiába nagy a korrupció, megfékezését mintha már senki nem látná reális lehetőségnek. Nagy a társadalomban az "apátia" és talán ez lehet az oka, hogy nagy a "demokrácia- és jogállamiságdeficit" is, fejtegette felvezetőjében az esemény moderátora, az országos lefedettségű televíziózásból kiszorult Kálmán Olga.
Az EU-n belül is "óriási tagállami különbségek vannak" a korrupció mértékében, mondta Arató Krisztina, a TI kurátora, ám Gilles Pelayo, az Európai Bizottság Európa a polgárokért programjának vezetője inkább elmosta a különbségeket: "Nincs nyugat-kelet megosztottság ebben, minden EU-országnak vannak integritásbeli problémái."
Perverz társadalmi szerződés: apátia & véleménybuborék
"Perverz társadalmi szerződés van kialakulóban" - mondta Martin József Péter, a TI magyarországi részlegének igazgatója, mely szervezet eredményekben (publikált adatokban) és támadásokban (sorosozásban) gazdag évet zárt. A perverzitást illusztrálandó, Martin az Eurobarometer felmérését idézte: száz emberből Magyarországon csak 35 tartja elfogadhatatlannak a korrupciót. Ez a második legalacsonyabb ráta az EU-ban. Finnországban például 84 százalék a korrupciót helytelenítők aránya.
A magyar polgárok részéről van egyfajta "cinkos-cinikus-beletörődő attitűd a korrupció felé. Valós vagy vélelmezett félelmekből kiindulva csökken a civil kurázsi" - mondta Martin.
"A demokrácia fizetőeszköze a szabadság, de egyre kevesebb a szabadság, veszélyben a sokszínűség az Európai Unióban egyedülálló központosítás miatt..." - fogalmazott Martin. Nemcsak a sokszínűség van visszaszorulóban, hanem a párbeszéd is. Mindegyik kormánypárti politikus, akit meghívtak a rendezvényre, visszautasította a párbeszédet és megjelenést. (Nem tudni, hány személynél és pontosan kiknél próbálkoztak - pedig az lett volna az igazi transzparencia, ha Martin megnevezi őket. Ahogy az angol mondja: naming and shaming. Megnevezéssel megszégyeníteni.)
"Véleménybuborékban" élünk, az emberek pártszimpátia alakítanak ki véleményt a korrupciós esetekről.
(Fotó: Transparency International)
Ingerküszöb és legyintés: "Az előző kormányok is loptak!"
"A közbeszerzés nem mondható egy tiszta elméjű polgár esti olvasnivalójának", viccelődött Gilles Pelayo. Vagyis nem érdekli, sőt mi több, egy-egy korrupciós botrány sem feltétlenül háborítja fel az átlagembert. Vagyis nem üti meg az "ingerküszöbét", mely kifejezés némi feszültséget indukált a panelbeszélgetés résztvevői között.
Hadházy Ákos független képviselő -aki bevallotta, hogy nem nagyon jár be az Országgyűlésbe, mert alapvetően hiábavalónak tartja a kétharmados többség miatt - úgy véli, a korrupció igenis megüti a nép ingerküszöbét, a közvéleménykutatásokból megmutatkozik, hogy tudnak korrupciós esetekről és dühíti őket a korrupció.
Szembe kell vele nézni, hogy vidéken is "a politika a meggazdagodás útja, a atársadalmi felemelkedés módja. Ha szerencséd van, ki tudod mosdani magad belőle. Vagy nem. És az embereknek fogalmuk sincs, hogy lehetne ezt megakadályozni. Ezért maradtak érintetlenek régi helyi politikusok" - magyarázta Hadházy.
A kulcs nem feltétlenül az apátia, hanem talán az a közvélekedés, hogy nemcsak most lopnak, az előző kormányok is ezt tették. Ezt már Kálmán Olga pedzegette. Vagy lehetséges, hogy a korruptság valamiféle zsigeri dolog nálunk? Valahogy ilyesfajta tanulság érződött egy anekdotából: ha Hollandiában a villamoson az ellenőr bliccelőt fog, az utasok az ellenőrrel szimpatizálnak. A 4-es/6-oson ez már aligha van így, mondta az egyik felszólaló.
Szó sincs arról, hogy egyfajta fatalizmusnak kéne átadnunk magunkat e kérdésben, de ne áltassuk magunkat azzal, hogy ha kilövünk egy-két korrupt alakot, a rendszer rögtön helyreáll, hangzott el egy vélekedés.
(Fotó: PP)
Kiskorrupció, nagykorrupció
Ahogy Hofi Géza mondta a pártállami időkben: "Korrupció az, amiből kihagynak engem." Mert a nagyok csinálják. Nagyban. Ez a fehérgalléros bűnözés. De vajon létezik-e kiskorrupció és nagykorrupció, feszegette a dilemmát Kálmán Olga, aki meg is válaszolta saját kérdését: a jogászok szerint létezik különbség, mert más "letöltendő jár" a korrupció mértéke szerint. De erkölcsi értelemben egyenlően mérendő, mindenfajta korrupció korrupció.
Mert azért ne feledjük, hogy Antallék idején üzletelhetett Budapesten Szemjon Mogiljevics, s az ezt lehetővé tevő esetleges kenőpénzek a politikai elit felé még mindig találgatások tárgyai. A Horn-kormány idején pedig ott van az Energon-ügy, az államkasszát milliárdokkal megkárosító olajszőkítés.
Arról nem is beszélve, hogy "1998-ban megbukott egy kormány, mert volt egy Tocsik-ügy", vetette közbe a közönség soraiból Bojár Gábor milliárdos, a Graphisoft alapítója. Mire Kálmán Olga: "De ez már történelem". Vagyis a korrupciós ügyek ma sokakban nem verik ki a biztosítékot.
(Fotó: PP)
Balázs másik problematikus kijelentése az volt, hogy a kommunizmusban "nem voltak nagyok a tétek, s az előnyökért "nyújtott viszontszolgáltatások sem", legfeljebb egy öröklakás, egy autó, egy előléptetés. De ez csak utólagos optikai csalódás, ha egy-egy oligarcha mai vagyonához viszonyítunk. Ezekért a lakásokért, állásokért, kocsikért, külföldi kiküldetésekért akkor is szépen meg kellett alkudni és korrumpálódni. (A panelbeszélgetésben volt is, aki vitatta Balázs eme értékítéletét.)
- 2009-2016 között 15-24 százalék volt a "korrupciós járadék".
- "Hallottunk 90 százalékos igényről is", mondta Balázs a pénzvisszaosztásokkal kapcsolatban.
- A Paks bővítéséhez kapcsolódó szerződéseknélt 600-960 milliárd forintra taksálják a mutyit.
- A korrupció miatt a GDP 3-4 százalékának elpocsékolása történik.
Több felszólaló is hangoztatta azt a szempontot, hogy erős középosztály nélkül az ország melegágya a korrupciónak. E megtakarításokkal, tartalékokkal rendelkező, stabil polgári középosztály hiányzik (ez a rendszerváltás azóta sem korrigált hibájának tekinthető), s folyamatosan egyre szélesebbre nyílik a vagyoni olló.
Nagy Gabriella, a TI munkatársa szerint a "közbeszerzés leszűkíti a kört, aki megfelel a kritériumoknak", a többi meg nem kerül a húsosfazék közelébe. Ha jól belegondolunk, a korrupció tehát a befutók és a lemaradók közötti szakadékot tágító, a jelenséget önmagát továbberősítő visszacsatolás. Vagyis ördögi kört teremt, bár ez így nem hangzott el az előadásokon.
Jól mutatta a közbeszerzés körüli furcsaságok hatványozottságát egy anekdota: az egyik nagy tenderen nem kértek referenciát alapfeltételként a jelentkezőktől. Mivel ez önmagában gyanús, a Transparency International utánakérdezett a dolognak, amire azt a választ kapták, hogy azért nem alapfeltétel a releváns projektreferencia, mert akkor csak a(z akkor Simicska érdekeltségként működő) Közgép Zrt. pályázhatott volna. Vagyis a korrupciógyanús kritériumhiány valójában a korrupciót elűző eszköz volt ebben az esetben.
"Visszautasíthatatlan ajánlat"
"Teszek neki egy ajánlatot, amit nem tud visszautasítani", szólt a híres aranyköpés a Keresztapa című filmben. Aztán a filmstúdió vezetője úgy ébredt egy nap reggel, hogy kedvenc lovának levágott fejét találta az ágyában. Miközben ő szépeket álmodott, este csendben odacsempészték. Máris el volt intézve a maffiabarát énekes szerződtetése az aktuális szuperprodukció főszerepére. (A hollywoodi legenda szerint ez Frank Sinatrára és a Most és mindörökké című filmre volt utalás.)
Amit én személy szerint hiányoltam a diskurzusból, az a NER-lovagok cégfelvásárlásai. Amikor mondjuk egy kormányközeli vállalkozó vételi ajánlatot tesz egy jól menő cégre vagy cégcsoportja, majd amikor a tulaj közli, hogy a cége nem eladó, az oligarcha a politikai hátszelét kihasználva elkezd félre nem érthető célzásokat tenni, hogy muszáj eladni neki a vállalkozást, különben... A közösségi médián kommentekben elő-előfordulnak ilyen sztorik.
(Fotó: Transparency International)
Ez vajon korrupciónak számít-e? Hát, hatalommal való visszaélés, az talán illik rá. De szinte sosem bizonyítható, hacsak nem készül hangfelvétel az ominózus beszélgetésről az önjelölt felvásárló tudta-beleegyezése nélkül. (Ami elvileg önmagában jogellenes aktus, ha jól tudom. Ami szintén pofon a korrupció elleni harcnak.)
A Piac & Profit egyik konferenciáján is elhangzott egy olyan mondat, hogy mai magyar vállalkozói rétegben létezik az a félelem, hogy "csak ne legyen egymilliárd forintnál nagyobb az árbevételem, mert akkor észrevesznek." Martin József az Átláccó Fesztiválon a Piac & Profitnak azt mondta, hallott róla, hogy már egymillió eurós (325 millió forintos) adózás előtti éves árbevételnél (EBITDA) létezik ez a bekebelezési frász - vélhetően nem ok nélkül.
Tagállami felelősségre vonás lehetősége
A magyar lakosság társadalomtudatos tagjai számára 2018 a Sargentini-jelentés éve lehetett. "Lengyelország ellen az Európai Bizottság indította az eljárást, Magyarország ellen a Sargentini-jelentés eredményezte. Jog és politika határán lévő eljárásról van szó, melyben a végső döntéshozó a Tanács", mely az EU-tagállamok kormányfőit és az Európai Bizottság elnökét tömörítő uniós intézmény, magyarázta Arató Krisztina, a TI kurátora.
Egyelőre nyitott kérdés, hogy a Velencei Bizottság kifogásokat talál-e a Közügyek Bíróságának létrehozásában. Fleck Zoltán jogász-szociológus, az ELTE ÁJK Jog- és Társadalomelméleti Tanszékének vezetője azt vélelmezte, hogy ez lesz, de a kormány úgy dolgozta ki a koncepcióját, hogy egy-két módosítást eszközölni fog, "be van építve ez a patron." (Körülbelül úgy, mint amikor a kedvező korhatári besorolás elérése érdekében Scorsese, Tarantino vagy Oliver Stone extradurvára vágták a filmjeiket a '90-es években, hogy a besoroló bizottságot kiengesztelendő kivegyenek néhány erőszakos részletet úgy, hogy így se híguljon fel a tartalom, s közben mégis a kompromisszumos megoldás tényének nagyszerűsége békéltesse a cenzorokat.)
(Fotó: PP)
Martin József Péter érdekes felvetése volt, hogy vajon a Brüsszel kötheti-e az uniós támogatások folyósítását az Európai Ügyészséghez (EPPO) való csatlakozáshoz? Erre Gilles Pelayo csak annyit mondott óvatoskodó tényszerűséggel, hogy ez nem volt eddig semmilyen javaslat része. (Értsd: nem mondta ki, hogy ez szerinte jó ötlet lenne-e vagy sem.)
"A korrupció nem diszfunkciója, mellékterméke a rendszernek, hanem alapeleme az extrém központosítás miatt. Magyarország a legközpontosítottabb ország az EU-ban" - mondta Martin. A maffiaállam kifejezést vagy kínosan kerülték a megszólalók vagy egyszerűen nem jutott eszükbe, a legközelebbi kifejezés a "state capture" volt Balázs Péter ex-külügyminiszter előadásában. Ez az, amikor a kétharmados többségnek köszönhetően "a fejbólintó országgyűlés törvényeket gyárt jövedelmek és vagyonok átjátszására."
A központosítás, az állami szerepvállalás felerősödése az üzleti szektorban azonban önmagában nem feltétlenül lenne problematikus. Inkább az, hogy milyen célra használják. "Lengyelországban szinte mindent privatizáltak, ami mozog, mégsem haladt Lengyelország a jogállamiság felé, Franciaországban nagyobb az állami szektor, mégsincs baj a jogállamisággal" - mutatott rá Balázs Péter.
Kollaboráló külföldi tőke
Fleck Zoltán dobta be a rendezvény egyik legmerészebb beszólását: "A külföldi tőke máshogy viselkedik otthon, mint például itt. Egy nyugati nagyvállalatnak az az érdeke, hogy alkalmazkodjon a helyszíni viszonyokhoz. Legalább a civil szervezeteket támogathatná, de nem teszi. A nyugat nagyon jól elvan a korrupt gyarmatokkal." Végül egy jó hír a négy órás szóözönből: miközben a fehérgalléros bűnözés, a nagy korrupció virágzik, a rendőrségi vesztegetés az elmúlt években jelentősen visszaszorult. Bravó!