A zöldek áldozata lesz az Air Force One

2016. január 29. péntek - 20:01 / klímablog
  •    

Még George W. Bush idejében vetődött fel a gondolat, hogy új elnöki repülőgép kell. Megépítése legalább 3,1 milliárd dollárba kerül. És csak a következő elnök utódja utazhat vele először.

Méretével és reputációjával erőt és hatalmat sugall. Amerika világcsendőri pozíciójának volt az ikonja. Még mindig Obama elnöki mandátumának kedvenc játékszere és járuléka, de már korszerűsítésre szorul. Vagyis lecserélésre.

Amikor napjainkban a repülőtársaságok azon dolgoznak, hogyan tudják könnyebbé és áramvonalasabbá tenni légi járműveiket, hogy minél kevesebb üzemanyagot fogyasszanak, a böhöm nagy Air Force One egy előző éra szimbóluma.

Amikor megkérdezték Obama elnököt, hogy mit fog leginkább hiányolni az elnöki idejéből, amikor az amerikai nép megválasztja az utódját és ő visszalép a civilek közé, azt mondta, a repülést az Air Force One-on. “A lízingem sajnos lejár”, viccelődött egy másik nyilvános szereplésen. A The New York Times szerint Obama 2009 elején történt hatalomra kerülése óta mintegy 1,6 millió kilométert utazott az Air Force One-on. George W. Bush is bevallotta interjúban, hogy hiányzik neki a gép.

Obama konferenciázik a levegőben. (fotó: Fehér Ház)

Obama konferenciázik a levegőben.
(fotó: Fehér Ház)

Az új Air Force One korszerűsítését még George W. Bush mandátuma idején szorgalmazták Washingtonban, de némi gondolkodás után az illetékesek rájöttek, hogy új gépre lesz szükség.

Az amerikai Védelmi Minisztérium a Boeinggel jutott dűlőre egy új Air Force One építését illetően. A Boeing 747-8 felturbózott változatáról lenne szó: az ismert prototípusból a szerkezetét tartanák meg, minden mást feljavítanának az elnöki és nemzetbiztonsági igényekhez szabva.

Elvégre ez az a gép, amelyből akár háborút is képesnek kell lennie irányítania a Commander-in-Chiefnek, ahogy az amerikai elnököt nevezik, mint az amerikai fegyveres és nukleáris erők legfőbb parancsnokát. Még az egyedi megrendelésekhez szabott Boeing 747-200B-nál is hiper-szuperebb gép lenne az új Air Force One.

Óvatos becslések szerint is csak 2023-ra készülne el az új elnöki madár, vagyis a következő elnök is csak akkor ülhet rajta, ha újraválasztják (2021-2024).

Jelentem, landoltunk!

“Jelentem, landoltunk!”

Az USA első emberét jelenleg szolgáló gépet -melyről mindig azt írják, hogy valójában két gép- még Reagan rendelte meg és 1990-ben szállították le – a 747-200-as szerkezetére építették, csak sokkal több extrával látták el. Az idősebb Bush szállt fel vele először. Akkor még az volt a nagy csoda, hogy a fedélzetről tudott faxot küldeni. Kabinetje akkor még csipogókkal tudott kommunikálni, a mobiltelefonok nem működtek a levegőben.

A Boeing a 90-es évek első felében szüntette be a 747-200-asok gyártását. Pótalkatrészeket már nem készülnek hozzá futószalagon, így ha bármire szükség van, egyszerűen le kell gyártani.

Az amerikai napilap úgy tudja, egy kenyai nő AirForceOne Barack Obamának nevezte el gyermekét, amikor Obama az országban járt.

Régi és új
  • A Boeing 747-8 szerkezetére fogják ráépíteni az új gépet, mely 76,2 méter hosszú, egy tankolással 12 550 kilométert képes megtenni.
  • Egy órányi út megtétele az amerikai adófizetők 180 000 dollárjába kerül.
  • Az amerikai légierő 102 millió dollárt fordítana idén az új gép építésének megkezdésére, és további 3 milliárdot a további munkálatokra.
  • Az új gépet már repülés közben is újratankolhatják, írta a The New York Times. (Ehhez képest a Fehér Ház azt állítja honlapján, hogy a jelenlegi Air Force One is képes erre.)
  • Ellen tud majd állni a nukleáris robbanásból eredő elektromágneses pulzálásnak. Valószínűleg olyan radarral lesz ellátva, mely észreveszi a hőt kereső rakétákat.
  • Az ohiói Daytonban lévő múzeumban 9 korábbi Air Force One van kiállítva. Egy másik Reagan elnöki könyvtárában áll Kaliforniában – de ezt is az ohiói múzeumtól kölcsönözték ki.
  • A gép belül három szintes és 3716 négyzetméteres. Van benne hálószoba, fürdőszoba (zuhannyal), konferenciaterem és orvosi szoba.
  • Obama már leállította az amerikai haditengerészet első számú új helikopterjének (Marine One) megépítését, mert elszálltak a költségek. Obama új szerződést írt alá.

Forrás: NYTimes