Nyereséges etika

A cégvezetők még könnyen elbizonytalanodnak az etikus működés hallatán, pedig az egyáltalán nem áll ellentétben a nyereségességgel. Ugyanakkor ahhoz, hogy valós változás történjen fontos, hogy a profit ne írja felül a felelős üzleti gyakorlatot.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: PP, Fotó: Hatlaczki Balázs

Elindultak ugyan a pozitív folyamatok a vállalati körben, mivel a cégek nem engedhetik meg maguknak, hogy ne reagáljanak a felelős üzleti magatartással kapcsolatos kihívásokra, ne csökkentsék öko-lábnyomukat, vagy fittyet hányjanak a felelős beszállítói láncokra, de még messze az ideális állapot – figyelmeztet Bognár Károly, a Követ Egyesület ügyvezető igazgatója a Fenntarthatósági Csúcs konferencia kerekasztal beszélgetésén.

Példának hozta fel a magyar piacot indokolatlanul ellepő kínai fokhagymát vagy a különféle aukciós oldalakon, olykor irreálisan alacsony áron értékesített portékákat. Nem etikus ugyanis, hogy jóval kevesebbet fizessünk olyan termékért, ami több ezer kilométer távolságból került a magyar polcokra, mint aminek piacra dobásához hazai munkaerő és infrastruktúra járult hozzá.

A Fenntarthatósági Csúcs 2014 többi előadásának összefoglalójáért kattintson ide!

A vállalatok kooperálnak, a cégvezetők igyekeznek tanulni egymástól. De még mindig vannak hibás gyakorlatok. Amikor például hétvégén küldik jótékonysági futásra a dolgozókat, miközben annak vajmi kevés köze van a vállalati felelősségvállaláshoz.

Ahhoz, hogy tényleges, valós változás történjen, fontos, hogy a profit ne írja felül az etikus üzleti gyakorlatot. Ebben egyetértett Pozsonyi Gábor, a Magnet Bank vezérigazgató-helyettese hozzátéve, nem jó gyakorlat, hogy a vállalati felelősségért általában a kommunikációs szektor felel. Ennek ugyanis egyértelműen tulajdonosi hatáskörbe kéne tartoznia, így válhatna rendszerszintűvé a CSR dolog.  A sajnálatos helyzet azonban az, hogy a tulajdonosok többsége kizárólag a profitra koncentrál – húzta alá.

Egyszerű törvényekhez kell visszatérnünk
A természet törvényeit és az alapvető emberi értékeket nem hagyhatjuk figyelmen kívül, ha megpróbáljuk, annak olyan bukdácsolás a vége, mint ami most látszik a gazdaságban – hangzott el a Fenntarthatósági Csúcs üzleti etikus magatartásról szóló kerekasztal beszélgetésén. A növekedés helyett a fejlődés szakaszába kell átlépnünk.
Az igazi probléma - Kolossváry Judit, a Keresztyén Vezetők és Üzletemberek Társaságának vezetőségi tagja szerint –, hogy ugyanaz a cég egyszerre szeretne trendinek, környezetvédőnek, fair trade-nek látszani, de felelős üzleti döntések meghozatalakor gyakran a profitérdek elbizonytalanítja a cégvezetőket – hangsúlyozta.

A profitorientáltság önmagában nem etikátlan, avagy attól, hogy valaki profitot termel, még figyelhet a környezetére és igaz ez fordítva is – tette hozzá Kulcsár Tibor, Kulcs-Soft Nyrt. vezérigazgatója. Egy veszteséges cég szerinte ugyanúgy lehet etikátlan üzletileg, ha rossz minőségű árut ad el olcsón, mintha egy profitharácsoló cég, amelyik nem törődik a környezetével.

Az üzleti etika egyfajta belső indíttatás, ami egyedül a cégvezető felelősségteljes magatartásán múlik. Profittól és mindenféle törvényi meghatározástól független fogalom. Példaként említette, amikor általa régóta egy tejcsárdán a következő felirat szerepelt: „Tehenek jönnek, tehenek mennek, de a tejcsárda marad.”  Úgy véli, ugyanez a helyzet az etikával, rezsimek jönnek, rezsimek mennek, az üzleti etika marad!

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo