"Azt hiszem, ez egy gyönyörű barátság kezdete", mondta a Humphrey Bogart által játszott Rick a nácikkal kollaboráló Renault kapitánynak a Casablanca című film végén. Valami hasonlót remélnek az olajcégek az elektromos autók gyártóitól, az akkutöltők tulajdonosaitól, mint egy új üzleti ökoszisztéma (az elektromos mobilitás) szereplőitől, mint stratégiai partnerektől.
A járműparkban lassan, de biztosan növekszik az elektromos autók aránya, 2017 november 30-ig 4012 darab zöld rendszámos autót jegyeztek be Magyarországon, írta a Belügyminisztérium tájékoztatására hivatkozva a villanyautosok.hu.
E trendre, az elektromos járművek növekvő áramigényére reagálniuk kell az olajcégeknek, mert az általuk birtokolt és üzemeltetett benzinkutak fennmaradásáról és jövőjéről van szó.
És eljő a Tesla
Az OMV osztrák anyavállalata Ausztriában úgy üzemelteti a több száz töltőből álló hálózatát, hogy 40 százalékban az osztrák áramszolgáltató, 20 százalékban a Siemens a tulajdonos.
Az olajipari vállalatok a "tapasztalatszerzési fázisban" vannak, mivel itt "egymással eddig soha nem beszélő" cégeknek kell egy asztalhoz ülnie, beszélnie, egyeztetnie, együttműködnie, mondta Balogh Tibor, az OMV Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.
- Az OMV 2017. decemberében helyezte üzembe az első Tesla-töltőt Győrben a M1-es nemzetközi forgalmának kiszolgálására. Az együttműködésről a klimablog kérdéseire Balogh a következőket mondta:
- A Tesla és az OMV 2015-ben szerződött.
- A Tesla már 2016-ban szeretett volna töltőt létesíteni Magyarországon, de belátták, hogy át kell ütemezni a projektet.
- Kérdésünkre, miszerint a Tesla milyen rangú-pozíciójú menedzsert küldött kis hazánkba, illetve személyesen is eljött-e vagy tán telekonferenciált, megtudtuk, hogy a Tesla amszterdami bázison futtatja keresztül európai ügyeit, egy kelet-európai fejlesztési vezetőt delegált az ügyre,
- A győri készülék napi 4-6 töltést bonyolít.
- A Tesla fedezte a költségeket, üzemelteti és tartja karban a töltőt, az OMV csak a helyet adja.
- Még "egyeztetés folyik" a további töltők telepítéséről, de az "autópályák melletti részeken" folytatódhat elsőként a terjeszkedés. Ez a folyamat "2019-ben fog felgyorsulni."
- "Itt még a hálózatosoknak is dolguk van," mondta Balogh az áramszolgáltató cégekre és korszerűtlen infrastruktúráira célozva.
A BMW-csoport, a Daimler AG, az Audi, a Porsche, a Ford, és a Volkswagen-konszern vegyesvállalatával, az IONITY-val is szövetkezik az OMV hazai leányvállalata további gyorstöltők létesítésére.
A paktum ugyanolyan, mint a Teslás konstrukció, a beruházó az IONITY, s a befektetése megtérülése után osztják meg a profitot az OMV-vel. Mivel egy gyorstöltő létesítése 500-600 ezer euróba kerül, ez nem egyhamar térül meg.
A szupertöltőknél óriási energiáról van szó, ezt nem a hálózatról szedik, hanem trafóval oldják meg, akkuban tárolják, s ebből az akkuból töltik fel az autó akkumulátorát. Hűtött kábeleken megy az áram, magyarázta Balogh Tibor.
A 350 kW-os töltőkészülék 10 perc alatt tud annyi energiát nyomatni az autóba, ami 300 kilométer megtételéhez szükséges.
Finomhangolják
A töltőállomás üzemeltetői olyan helyszíneket keresnek, ami nonstop nyitva van, ahol mellékhelység is van, gasztronómiai kiszolgálás is, ez vidéken tipikusan a benzinkutakra illik, habár a városokban már parkolóházakra és bevásárlóközpontokra is.
Az OMV a Pasaréti út és a Szilágyi Erzsébet fasor találkozásánál lévő kútjánál prezentálta a sajtónak új elektromos töltőjét, melyen három töltőfej van. Amíg a tesztelése folyik, ingyenesen lehet vele tölteni. Jelenleg naponta 15 autó él a lehetőséggel.
(Az állomás tetején egyébként szolárpanelek virítanak, melyek a kút és a hozzá tartozó üzlethelység áramfogyasztásának 30 százalékát fedezik.)
Balogh elmondta, hogy nagyjából "tucatnyi" autótípusnál fordult elő, hogy az autóvezetők panaszkodtak, nem zökkenőmentes a töltés, s mivel úgy érezte, kötelessége cégének optimális töltésélményt nyújtani az autósoknak (szó szerint így fogalmazott: "bökdösve vagyok hátulról"), az OMV továbbította az észrevételt partnereinek, hozzátéve, hogy dicséret illeti a Siemenst, amiért minden esetben készségesen "finomhangolták" a készülék működését.
Fizetős lesz
Balogh szerint "hónapokon belül" fizetős lehet a töltés minden szereplőnél. Kértük, hogy pontosítson: akár már 2018-ban? A válasz igen volt.
"Sokféle véleménnyel lehet találkozni a piacon. Ha drága az rossz, ha ingyenes, az is rossz," érzékeltette a dilemmákat Balogh, aki nem tagadta, hogy még homályosak a dolgok, ezért nem tudott pontos támpontokat adni az üzleti modellt és megtérülést firtató kérdéseinkre.
Vajon milyen tarifáról van szó? Viszonyítási árat tudott mondani. Osztrák sógoréknál 0,4 euróba kerül 1 percnyi töltés. A gyorstöltést általában úgy mérik, hogy a 20-ról 80 százalékra feltöltés telik 30 percbe (minden kocsi a lemerültség más-más állapotában gurul be az állomásra).
Nyolcvan százalékig nagy sebességű a töltés, a maradék 20 százalékra lelassul a töltés az akku és az autó védelme érdekében.