Verseny a figyelemért

Gyakori kritika a közösségi médiával kapcsolatban, hogy véleménybuborékba zárják az embereket. Az algoritmusok miatt folyamatosan olyan tartalmakkal találkozunk, mint amilyenekkel kapcsolatban korábban jeleztük: ez nekünk tetszik. Így az algoritmusok elzárnak minket a miénktől különböző véleményektől, folyamatosan csak azt halljuk, amit szeretnénk hallani. A kritika jogos, de csak félig fedi a valóságot.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hírpiacon valójában nem a népszerűségért, az emberek egyetértéséért folyik a verseny, hanem a figyelmükért.

A figyelemgazdaság fogalmát már jóval az internet előtt megalkották a közgazdászok, szociológusok, akik felismerték, hogy az emberi figyelem egy véges „erőforrás”, és a gazdaság egy jelentős szegmense (a sajtó, a szórakoztatóipar és a reklámipar) ennek „kitermelésével” foglalkozik. Másként fogalmazva: a közönség nemcsak fogyasztja a felkínált tartalmakat, hanem idejével és figyelme összpontosításával fizet érte.

Véges erőforrás

Influencer-marketing sztárok nélkül?
A sikeres stratégia nem arról szól, hogy százezrekhez jussunk el, akiktől aztán semmilyen profitot nem remélhetünk, hanem arról, hogy képesek vagyunk egy influenceren keresztül a számunkra leginkább releváns célközönség elérésére.
Amikor az említett ágazatok megjelentek, a figyelem még bőséges erőforrásnak számított: a fogyasztóhoz egy-két kiadvány, évente pár mozifilm jutott el, így a figyelemért való verseny nem volt kiélezett. A kínálat aztán a technológia fejlődésével gyorsan bővült – nagyiparrá vált a tartalomgyártás – miközben az emberi figyelem kapacitása változatlan maradt. Herbert A. Simon amerikai közgazdász már a ’70-es években figyelmeztetett arra, hogy „az információ bősége a figyelem szűkösségét teremti meg, a figyelmet hatékonyan kell elosztani a túltengő információforrások között”.

Az információtúltengés már a televízió és a nyomtatott sajtó korában is kiélezte a versenyt az emberek figyelméért, de az internet elterjedése valóságos forradalmat indított el a figyelemgazdaságban. Ma gyakorlatilag erőfeszítés nélkül lehet tartalmakat elérni és azokat eljuttatása az emberekhez. A tartalomszolgáltatók számára a kihívást már egyedül azt jelenti, hogy a mindent elborító zajból minél többen kihallják az ő hangjukat.

Kép: Fotolia

Gondolhatnánk, hogy az információk, például hírek bősége mindenképpen jó dolog: az emberek sok forrásból informálódhatnak, tájékozottabbak lesznek, mindenki kedvére válogathatja ki a számára megfelelő tartalmakat. Ez akár igaz is lenne, ha minden tartalomszolgáltató hobbiból írna híreket, készítene reklámokat, azonban a tartalomszolgáltatók nagy része üzleti alapon működik, egy bevételekért folyó piaci versenyben vesznek részt.

A verseny következményeként a piaci szereplők (médiavállalatok, üzleti és politikai szereplők) egyre hatékonyabb módszereket dolgoznak ki a minél nagyobb emberi figyelem megragadására. És rendre bebizonyosodik, hogy a figyelem megszerzéséért folyó versenyben általában nem a minél nagyobb igazságtartalom, az információk hasznossága a leghatékonyabb eszköz. Még csak nem is az, hogy olyan tartalmakat szolgáltassanak, amik az embereknek örömet okoznak – ha így lenne, a közösségi oldalak idővonalai csupa jó hírrel lennének tele.

Félelem és felháborodás

Ehelyett – legalábbis ha a legszélesebb tömegeknek szóló médiát nézzük – egyre világosabb, hogy a figyelmet a legkönnyebben negatív érzelmek és sötét ösztönök felkorbácsolásával lehet megragadni. Az egyik ilyen a félelem: Danah Boyd, a Microsoft vezető kutatója már 2012-ben rámutatott, hogy az online médiában az emberek félelmeire, veszélyeztetettség érzésére apelláló tartalmak csaknem minden másnál jobban meg tudják ragadni az emberek figyelmét.

Ez nem is az internet, vagy a közösségi oldalak algoritmusainak hibája, egyszerűen az emberi elme, ami így működik. Az evolúciós múltban annak volt nagyobb esélye a túlélésre, aki egy veszélyes szituációban (mondjuk, ha rátámadt egy ragadozó) a leggyorsabban tudott reagálni, és a figyelmét 100 százalékban a veszélyforrásra tudta fordítani. A digitális világban azt az érzést (legalábbis egyelőre) nem lehet szimulálni, ahogy valóban ráront az emberre egy vadállat, de absztraktabb formában (szavakkal, történetekkel, képi- és videóanyagokkal) meg lehet teremteni a fenyegetettség érzését, és ezzel ideiglenesen megnyerni a figyelemért folyó versenyt. Nem meglepő, hogy ma a politikai közbeszéd csaknem az egész világon a különböző fenyegetésekkel való riogatásról szól, a negatív kampányok középpontjában az áll, milyen veszélyeket jelentene a rivális győzelme a biztonságunkra vagy szabadságunkra.

A másik érzelem az, amit viszonylag pontosan körülír az „outrage culture”, azaz a felháborodás kultúrájának fogalma – ez a fogalom az amerikai elnökválasztási kampány alatt került a figyelem középpontjába, lényege, hogy a közbeszédet a különböző botrányok, csoportsérelmek miatti felháborodás dominálja. Tulajdonképpen ez is szorosan kapcsolódik a fenyegetettség érzéséhez, a felháborodás egy, a csoportunkat (nemzeti, vallási és más identitásbeli közösségünket) ért sérelemre adott reakció – az ösztön valószínűleg visszavezethető azokra a helyzetekre, amikor a kisebb közösségeket egy rivális törzs támadásától kellett megvédeni.

Botrányok és rémhírek persze mindig is voltak, azonban, az információbőség miatt ezek egyre prominensebb helyet kapnak a közbeszédben, ahogy a figyelemért való verseny élesedik, így egyre harsányabb, könnyen megérthető és figyelemfelkeltő tartalmakat kell előállítani. A fokozódó verseny hatása a fogyasztókra nézve általában pozitív: a gyártóknak egyre jobb minőségű és elérhetőbb árú termékeket állítanak elő. Úgy tűnik azonban, hogy a figyelemért folyó versenyben ez másképp van: a túltelített figyelempiacon (ahogy arra nemrég a Guardian újságírója is panaszkodott) a klasszikus sajtóetika elvei gyakran már nem versenyképesek, ezek bármiféle cenzúra nélkül is eltűnnek. Eközben a fogyasztók sem járnak jobban: a figyelmükért folyó élesedő verseny őket is feszültebbé, dühösebbé teszi.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo