Nem kell eladni a földet!

Fogyasztó és termelő érdek- és kockázati közösséget vállal egymással, cserébe egyiküknek megélhetést nyújt a ház körüli föld, másikuknak jó minőségű, biztos forrásból származó frissen szüretelt, az évszaknak megfelelő zöldség és gyümölcs kerül az asztalára egész évben.

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Európában hol közösségi gazdálkodásnak, hol szerződéses gazdálkodásnak vagy szolidáris gazdálkodásnak hívják, de a filozófia mindenhol ugyanaz: a vidéki kistermelő akkor életképes, ha személyes kapcsolatot alakít ki a fogyasztóval. Az „áruért” a termelőhöz kell menni, vagy egy közeli városban kijelölt elosztópontra, adott napon. A gazdáknak nem kell néhány termény nagy mennyiségű előállítására összpontosítaniuk, fenntarthatják a változatosságot – állítja a Vidékfejlesztési Szaktanácsadók Országos Szövetsége. Miközben biztosított a megélhetésük, hozzájárulnak a fenntarthatóbb mezőgazdasági struktúra kialakításához is: elkerülhető a monokultúrás termelés, nincs szükség vegyszerekre, sem a GMO növények bevonására.

A közösségi gazdálkodás lehetővé teszi a veszteséges kisgazdaságok megmenekülését - Kép: MTI

Fogyasztó és termelő közösen viselik a felelősséget: a földtől és az időjárástól függően lesz hét, hogy a kosárban több lesz, lesz, hogy kevesebb. Az ilyen együttműködések lényege a partnerség, kevésbé a vevő–eladó reláció. A közösségi mezőgazdaságnak hosszabb távon sem célja a nagyüzemi termelés, sokkal inkább a korábban haszontalan földek művelésbe vonása, illetve a kisebb termelők – és így a falvak – fenntartása.

Előre fizet, frisset kap

Hagyományos marketing helyett
Rendszeres kapcsolatot kell tartani a fogyasztókkal.
Hagyományos marketing helyett a megismerést és a kapcsolat kialakítását segítő ötletek kellenek.
Szervezzünk gazdaságlátogatást.
Legyünk aktívan jelen a közösségi oldalakon.
A kommunikáció témája lehet az egészséges életmód vagy a dobozban lévő termények felhasználását segítő receptek.
A fogyasztók bevásárlókörökbe tömörülnek, és megkeresik az igényeiknek megfelelő termelőket, de sok helyen a kezdeményezést gazdák indítják el – magyarázza Perényi Zsófia, a Tudatos Vásárlók Egyesületének munkatársa. Utóbbi típuson belül itthon leginkább az úgynevezett dobozos rendszer működik: a gazda megtervezi, hogy mi kerül az előre rendelt csomagokba, és az ő felelőssége, hogy ezek megteljenek. A saját földje nyújtotta kínálat másokkal összefogva bővíthető. Pék, méztermelő, halász is tagja lehet a szövetkezetnek, és sajt vagy hús is kerülhet a kosárba az együttműködéstől függően. Mindezért cserébe a fogyasztók általában 1–3 hónapos, de van, ahol féléves szerződésben vállalják, hogy átveszik a terményeket. Az ár az éves fenntartási költségek és a tagok létszámának függvénye.

A közösségi termelésben leginkább a családi gazdaságok vesznek részt. Az előre rendezett eladásnak köszönhetően egyetlen kereskedelmi csatornán keresztül értékesítenek, se piacolás, se felvásárlókkal való küzdelem nem terheli őket. Állami támogatás sehol nem segíti ezt a gazdálkodási formát, a gazdák mégis az átlagnál magasabb jövedelemre tehetnek szert.

Ökotanya hat hektáron

Nehéz helyzetben a gazdálkodók
Mentőöv kellene a magyar állattenyésztőknek. Az ágazat súlyos válsággal néz ugyanis szembe az egyre csak emelkedő takarmányárak következtében: elsősorban a legfontosabb takarmánynövény, a kukorica ára indult emelkedésnek, miközben a sertések száma a világháború óta nem látott szintre süllyedt.
Az idei az első nagy termelési éve az Alföldön működő Évkerék Ökotanyának. Az ott gazdálkodó fiatal házaspár jelenleg mintegy hetven családot lát el, fogyasztóikkal három hónapos szerződést kötnek. Az indulás előtti télen pontosan felmérték az igényeket és lehetőségeket.

– Áttekintettük a meglévő területünk termőképességét, az itt életképes helyi fajtákat, utánanéztünk, mennyi egy család átlagos fogyasztása – mondja Kiss-Kovács Orsolya, a kertészmérnök végzettségű pár hölgy tagja. Adatokat tudtak szerezni a francia AMAP-tól, a kistermelői mezőgazdaságot szolgáló szövetségtől is, így kiderült, egy hektár körülbelül negyven család igényeit képes kiszolgálni. Támogatást leginkább civil szervezetektől kaptak, de induló gazdálkodóként fiatal gazdáknak szóló támogatásra is pályáztak. A közösségépítésre helyezték a hangsúlyt, a helyi Waldorf iskola a fenntarthatóság iránt eleve elkötelezett szülői közösségére kezdték építeni vásárlókörüket. Később a közeli településeken szervezett fenntarthatósági filmklubot is tartottak, és rendszeresen frissítik blogjukat is. Növekedni akarnak, hogy a birtok ne csak kettejük megélhetését fedezze, ezért azt tervezik: összefognak a szomszédos családokkal.

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo