Mint azt korábban megírtuk, az idén januártól jogszabályba emelt megbízható adózói státusz megszerzése számos kézzelfogható és akár forintosítható gyakorlati előnnyel jár – mutat rá a MAZARS legfrissebb összefoglalója. „Ezek közül kiemelkedik például a megbízható adózók esetében kiszabható adóbírság és a mulasztási bírság felső határa, amely az általános szabályok szerint kiszabható adóbírság és mulasztási bírság felső határának felére csökken. De ugyancsak jelentős könnyebbséget jelenthet az adóhatósági ellenőrzések hosszát 180 napban maximáló kedvezmény, amelyet még a kapcsolódó vizsgálatokkal és a felettes szervek általi hosszabbítással sem léphet túl a NAV” – hangsúlyozta Szmicsek Sándor a MAZARS adópartnere.
Hozzátette: a likviditási nehézségeket is könnyebben vészelhetik át azok, akik pozitív státuszba kerülnek, hiszen az adóhatóság által nyilvántartott 10 -500 ezer forint közötti tartozásra évente egy alkalommal automatikus pótlékmentes részletfizetés kérhető. Cash-flow szempontból még jelentősebb az a kedvezmény, ami azonban csak 2017. január 1-jétől működik, hogy a megbízható adózók áfa-kiutalás iránti kérelmét az adóhatóság 45 napon belül, 2018. január 1-jétől pedig 30 napon belül teljesíti – szemben a jelenlegi 75 napos határidővel.
A megbízható adózók a hibáikat is más feltételekkel korrigálhatják: bejelentési, bevallási, adatszolgáltatási kötelezettség elmulasztása vagy hibás teljesítése esetén a megbízható adózót a NAV mulasztási bírság kiszabása nélkül, határidő kitűzésével szólítja fel a kötelezettség teljesítésére, vagy a hiba javítására. Ez utóbbi alól – még az ő esetükben is – kivétel a foglalkoztatotti bejelentés és az EKAER-bejelentés elmulasztása.
- A megbízható adózó csak olyan cégbejegyzésre kötelezett vagy áfa-regisztrált adóalany lehet, amely
- legalább 3 éve folyamatosan működik, vagy legalább 3 éve áfa-regisztrált adóalanynak minősül,
- a tárgyévben és az azt megelőző öt évben a NAV által az adózó terhére megállapított összes adókülönbözete nem haladja meg az adózó tárgyévre megállapított adóteljesítményének 3%-át,
- a tárgyévben és az azt megelőző öt évben az állami adó- és vámhatóság nem indított ellene végrehajtási eljárást (ide nem értve az átvezetést és a visszatartási jog gyakorlását),
- a tárgyévben és az azt megelőző öt évben nem állt és nem áll csőd-, felszámolási, illetve kényszertörlési eljárás alatt,
- nem rendelkezik 500 000 forintot meghaladó nettó adótartozással,
- a tárgyévben és az azt megelőző öt évben nem állt és nem áll adószámfelfüggesztés, vagy adószámtörlés, illetve fokozott adóhatósági felügyelet alatt,
- a terhére a NAV által kiszabott, a tárgyévet megelőző két évben esedékessé vált mulasztási bírság összege nem haladta meg az adózó tárgyévre megállapított adóteljesítményének 1%-át,
- nem minősül kockázatos adózónak.
- Nem kizáró ok, ha az adózó nem működött a tárgyévet megelőző öt évben, ebben az esetben az öt évre vonatkozó feltételeket a NAV a működés megkezdésétől, vagy áfa-regisztráltak esetén az adóalanyiság kezdetétől vizsgálja.
- A minősítés – kérelem nélkül – a negyedév utolsó napján fennálló állapot alapján automatikusan történik – a negyedévet követő 30 napon belül. A minősítés a követő negyedév első napjától egy negyedéven keresztül lesz érvényes. Az első minősítésre 2016. első negyedévét követően kerül sor.
- A minősítés eredményéről – amennyiben abban változás áll be – a NAV elektronikus úton értesíti az adózót. 2016. második félévétől a minősítés eredménye az ügyfélkapun keresztül is lekérdezhető lesz.
„Amint az a fenti felsorolásból látható, a megbízható adózói minősítésnek több olyan, múltra vonatkozó kritériuma is van, amely „adottságnak” tekinthető, azaz ezeken visszamenőleg változtatni nem lehet, legfeljebb idővel kikerülhetnek a figyelési idősávból. Ezeken túl azonban több olyan feltétel is van a listán, amely a minősítés időpontjában fennálló állapothoz kötődnek, így ezek esetében még érdemes lépéseket tennünk azért, hogy ezeknek megfeleljünk.” – fogalmazott Szmicsek Sándor.
Ezért a szakember szerint március végéig mindenképp javasolt a nemleges adóigazolások beszerzése és az adófolyószáma rendbetétele. Nemleges adóigazolást ugyanis a NAV nem állíthat ki abban az esetben, ha hiányzó vagy feldolgozatlan bevallást, hiányzó bejelentést, esetleg bármely adónemen adótartozást tart nyilván (esetleg téves adatok, le nem könyvelt befizetések / átvezetések, stb. alapján). A nemleges igazolás igénylése illetékmentes, és a felsorolt eltérések esetén a NAV nem tagadja meg annak kiadását, hanem hiánypótlásra szólítja fel az adózót.
„Ezzel „fájdalommentesen”, még a minősítési eljárás előtt pótolhatók az esetleges hiányosságok, tisztázhatóak a félreértések. Ezzel kapcsolatban fontos megjegyezni, hogy az adóigazolás személyes ügyintézés esetén azonnal átvehető, míg elektronikus úton akár egy hét átfutási időt is igényelhet ” – figyelmeztetett a szakember.
Annak érdekében, hogy a jövőben is tisztán lássunk, és ne kelljen minden negyedévben nemleges adóigazolást kérni, érdemes rendbe tenni az adófolyószámlát is – tanácsolja a MAZARS szakértője. Érdemes egyeztetni a társaság adóbevallásait, főkönyveit, kalkulációit és bérszámfejtését az adófolyószámlákon található előírásokkal és befizetésekkel.
Szükség esetén pedig kérelmezni kell az adófolyószámla valamely adónemén mutatkozó túlfizetés más adónemre történő átvezetését, érdemes intézkedéseket tenni az adó-visszaigénylés, valamint az esetleges önellenőrzések, bevalláspótlások, illetve az ezekhez szükséges dokumentációk összeállítása érdekében.