Kisvállalkozásnak is segít a közösségi finanszírozás?

A közösségi finanszírozás lehetősége egyre többször felmerül a pénzre ácsingózó vállalkozók fejében. De terem itt babér a kkv-knak? Szakértőnk elmondja a véleményét.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az első, amit végig kell gondolni, hogy milyen piacon szeretne megjelenni a cég a projekt ötletével. Ugyanis egészen más szabályok vonatkoznak a közösségi finanszírozásra akkor, ha a cél egy nemzetközi célcsoport és más, ha hazai - írja blogján szakértőnk, Lévai Richárd közösségi marketing specialista.

Nemzetközi területen ugyanis nagy hagyománya van a közösségi finanszírozásnak. A nagy platformok (Indiegogo, Kickstarter, stb.) rendelkeznek már egy erős olyan felhasználói bázissal, akik már csak a közösségi finanszírozásban rejlő előnyök miatt rendszeresen szállnak be projektekbe.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/nongpimmy

A nagy platformokon működik a dolog közösségi része is, vagyis ha bekerül a projekt az ajánlókba, válogatásokba, az önmagában hozhat rengeteg új támogatót. Egy magyar nyelvű projekt ezeket mind nem tudja kihasználni.

Mire NE kérjünk pénzt a fogyasztótól?
Habár a közösségi finanszírozással olyan projektek is forráshoz juthatnak, amelyek túl kiforratlanok a banki, vagy kockázati tőke finanszírozáshoz, ennek a pénzszerzési formának is érdemes megtanulni a csínját-bínját.
Ha egy kkv szeretne megjelenni egy saját projekttel, sokkal fontosabb, hogy mennyire készíti elő azt. Saját kapcsolatok, saját közösségek, sajtó… mind-mind saját erőből kell megoldani. Ráadásul a hazai projektekkel kapcsolatban egyelőre kevés a tapasztalat, kevés a sikeres projekt, nemzetközi szinten már Dunát lehet rekeszteni az esettanulmányokból. Tulajdonképpen nincs ezzel baj, egyszerűen arról van szó, hogy mindegyik célpiacon mások a megoldandó feladatok.

Ettől függetlenül sok cég, sok hazai ötlet esetén is érdemes végiggondolni a közösségi finanszírozást, mert kevés jó alternatívája van. Ha egy cégnek vagy egy civil szervezetnek  van egy jó ötlete, leggyakrabban talán pályázatokat keres, ez azonban hosszadalmas, rengeteg adminisztrációt igényel, sokszor kell olyan elemeket is berakni a projektbe, amire csak a pályázati cél miatt van szükség. Ha egyáltalán van olyan pályázat, amihez lehet igazodni.

Ehhez képest a közösségi finanszírozás rengeteg előnyt nyújthat a pénzszerzésen felül, hiszen

  • valódi, éles teszt az ötletnek
  • gyorsan, még a fejlesztési fázisban, jöhetnek valódi vásárlói visszajelzések
  • erős motivációt tud jelenteni, ami segít a holtpontokon
  • új szakmai kapcsolatokat hozhat
  • Pr és marketing előnyöket is jelenthet
Bármire össze lehet kalapozni a pénzt
Ön fizetne azért, hogy Jézus képét nézegesse a pirítóson? Vagy egy görögdinnye-hordozóért? Van, aki igen: nincs az az őrült ötlet, amelyhez ne lehetne támogatókat találni, ez a közösségi finanszírozás egyik legnagyobb előnye.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo