A a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) nehezményezte, hogy bár van lehetőség az online kassza helyett valamennyi ügyletet számlával rendezni (ahogy ezt a Piac&Profit is megírta), ennek választásáról úgy kellett nyilatkozni - február 7-ig -, hogy közben sok érintett még arról sem értesült, hogy milyen új teendőjük lett.
Az NGM válaszul kiadott közleménye szerint az Egyesület által hivatkozott probléma, miszerint „a regisztrációt úgy kellett elvégezni, hogy közben sok érintett még arról sem értesült, hogy milyen új teendőjük lett” nem fordulhatott elő, tekintettel arra, hogy a vonatkozó rendeletmódosítás egyidejűleg írta elő a számlázást választók számára az adóhatósághoz való bejelentési majd a későbbiekben megvalósuló elektronikus úton teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettséget. Tehát elképzelhetetlen az olyan eset, hogy valaki a regisztrációt további kötelezettségeinek ismerete hiányában végezte el. A gyakorlati alkalmazhatóságot kétségkívül nehezítheti a vállalkozó azon döntése, hogy nyugta helyett minden esetben számlát bocsát ki. Az Áfa törvény ugyanis sokkal szigorúbb követelményeket szab a számlakibocsátás esetére, elég ha csak a számla kötelező tartalmi elemeire gondolunk. Amennyiben a vállalkozás a változatlanul szigorúbb követelmények ellenére a számlázás mellett dönt, a szabályozás alapján ezt a szándékot előzetesen be kell jelentenie az adóhatóságnak, majd hetente – először 2014. március 6-án - adatot kell szolgáltatnia a kibocsátott számlák tartalmáról. Az erről szóló 2/2014. NGM rendelet 2014. január 22-én került kihirdetésre. A jogszabályról és a tennivalókról a NAV 2014. február 6-án tájékoztatót tett közzé a honlapján - írja a minisztérium közleménye.
A hivatkozott közlemény azonban mindössze ennyit tartalmaz az adatszolgáltatás mikéntjéről:
"Az adóalany adatszolgáltatási kötelezettségének pénztárgép használatra kötelezett tevékenysége tekintetében olyan módon köteles eleget tenni, hogy az e tevékenységéhez kapcsolódóan kibocsátott számlák valamennyi adatát a számla kibocsátásának keltét alapul véve, naponkénti bontásban, naptári hetente, a tárgyhetet követő hét negyedik napjáig, elektronikus úton megküldi az állami adóhatóságnak.Az állami adóhatóság ennek struktúrájáról, részletszabályairól később ad tájékoztatást."
Hétfőn kiderül
A Piac&Profit megkeresésére válaszolva a NAV sajtóosztálya azt közölte, a beérkezett adatok szerint mintegy 5700 olyan adózó van, amely pénztárgép használatára kötelezett és az online adatkapcsolatra képes pénztárgépek üzembe helyezése helyett a számlakibocsátást választotta. Az eljárás menetét és az adatszolgáltatásra kialakított nyomtatvány tartalmát a jogalkotóval egyeztetni szükséges, a további részletek és konkrét információk várhatóan február 24-én, hétfőn jelennek meg a NAV honlapján.
Annyi bizonyos, hogy jelentős többlet adminisztrációval számolhatnak azok, akik a számlázás mellett döntöttek.Az NGM szerint is az online pénztárgépek használatához képest a számlázás előírásainak való megfelelés már önmagában lassíthatja az üzletmenetet, azonban - teszi hozzá a közlemény - a gépi nyugtaadásra kötelezett vállalkozók bármikor dönthetnek a sokkal egyszerűbb online pénztárgép használata mellett.
Ráadásul a számlák esetében az adatszolgáltatási kötelezettség a február 28-át követően kiállított számlákra vonatkozik, míg a szakemberek szerint valamennyi online pénztárgép bekötésére nyár közepére van reális esély.