Képletek és logikák a hatékony szövegírás mögött

Te ismered az Aidát? Nem az operára gondolunk, hanem az értékesítési szövegírás több mint százéves képletére, ami az ’50-es évek amerikai szappanoperáiból, a reklámszünetekből indult világhódító útjára. A Langmár Kommunikáció cikke bemutatja az emögött húzódó logikát és számos korszerűbb változatát is.

Mi a közös a szövegírás legjobban működő modelljeiben? Először is az, hogy egyáltalán elolvastatják a szöveget a piaccal: ez a minimum. Ezt pedig úgy lehet elérni, ha a szöveg problémamegoldási lépésekre épül.

A szövegírás nem agysebészet?
Pazarold bátran a tudásod, mert megtérül! Szövegírás-tréningjein és tudásanyagaiban gyakran biztatja erre ügyfeleit a Langmár Kommunikáció csapata. Ebben a cikkben szabad a gazdát játszanak, és elárulnak párat a kedvenc marketinges fortélyaik közül.
Ma sokan a szellemességre, a néha már fárasztóvá váló szójátékokra és jópofizásra építenek. Nem rossz! De a Mad Man idejében, amikor még nyakkendőben jártak be dolgozni a marketingesek, ez a mondás járta: „Az emberek nem vásárolnak bohócoktól!” Céljuk nem (csak) a célközönség szórakoztatása, hanem a problémáinak megoldása volt – mert abból lesz eladás.

Mire építettek? A klasszikus tévésorozatban sokszor azt lehet látni, hogy a főszereplő, Don Draper két rövidital közt a szalvétára firkant egy mondatot, és bekaszál vele pár tízezer dolcsit. Szép lenne, ha csak ebből állna a marketingszakma. A valóságban azonban a szövegírás régi nagy öregjei az AIDA logikáját járták be, amely a következő lépéseket foglalta magában:

  • A mint „attention”, a figyelem megszerzése
  • I mint „interest”, az érdeklődés felkeltése
  • D mint „desire”, a vágy ébresztése
  • A mint „action”, felhívás a cselekvésre
A klasszikus értékesítési szöveg először is felhívja a figyelmet önmagára. Azután érdeklődést kelt a témája iránt. Majd vágyat ébreszt az eladni kívánt dologra. Végül vásárlásra ösztönzi az olvasót.

Az ötvenes évek óta használják - Kép: Pixabay

Példáért nem is kell rögtön a tengerentúlra menni. Ez a modell olyan általános, hogy már a piaci kereskedőink is ennek ősét használták. Anélkül, hogy tudták volna, mi fán terem a szövegírás vagy a tartalommarketing. Pl.

„Szép kisasszonyok! (A) Olcsó az alma (I) Piros és lédús! (D) Almát vegyenek! (A)”
„Kérem, képzeljék el…”

A monológnál mindig jobban megragadja a hallgatóság figyelmét, ha legalább gondolatban beszélgetni kezdenek az előadóval. Erre a „cselekménybe” való bevonásra a képzelet megmozgatása teheti képessé az értékesítési szöveget. Amitől pedig még meggyőzőbbé válik az egész, az a bizonyítékok felsorakoztatása, ha ezek bőségesen fedezik a reklám ígéretét.

Mitől hasonít ez az AIDA-nkra? A figyelem felkeltése itt a fantáziálásra szóló meghívás, a cselekvésre való felszólítást pedig a bizonyítékok teszik még hitelesebbé. A képlet neve: PPPP modell. Ennek a rövidítésnek a feloldása: Picture -> Promise -> Prove -> Push.

Öt hiba, amitől a legjobb üzleti blog is bedöglik
Ha a keresőoptimalizálás a tét, akkor az üzleti blog rendszeres írása a legjobb stratégia. A hasznos tartalommal gyakran frissülő oldalakat imádja a Google, és nagyobb bizalommal keresik fel az érdeklődők is. De csakis akkor, ha a blog elkerüli azt az 5 hibát, amire a Langmár Kommunikáció cikke hívja fel a figyelmet!
Először is: kérje, hogy képzeljék el! Fesse le minél élénkebben szavakkal azt az állapotot, amiből kiindulunk (Picture)! Ez lehet a probléma, de akár az eszményi, hátradőlős állapot, a földi paradicsom elképzelése is, amihez az értékesített áru segíti hozzá az érdeklődőt.

Ezután tegyen ígéretet (Promise)! Ebben felvillantja a megoldás lehetőségét. Ez Önnél van ugyan, de itt még nem adja oda teljes egészében. Mert ha mindez megvan, akkor bizonyítania kell (Prove). És a legfontosabb, hogy a végén a megoldás felé „tolja” (Push) az olvasót.

Milyen is ez? Mint egy karácsonyi óriásplakát, ami egyrészt a boldog családot ábrázolja a kandalló körül, másrészt a vágyott hangulatot statisztikai adatokkal köríti, végül ott díszeleg rajta jól olvashatóan, felkiáltójellel a cég elérhetősége.

Gyorsítsuk fel az eladást!

A jelenlegi médiafoygasztási szokásoknak megfelelő, figyelemzavaros értékesítési kultúrához jól illik a szupergyors FAB, ami azt fedi, hogy: Features -> Advantages -> Benefits. Mindössze annyit tesz, hogy bemutat néhány fontos terméktulajdonságot (Feature-t), ezeket lefordítja az előnyök (Advantages) nyelvére, hogy a szubjektív, sokszor az olvasó érzelemvilágát is megmozgató haszonnal (Benefit) zárjon.

Cégünk például olyan sparheltet dob a piacra, ami gyors főzést tesz lehetővé. Ez a legfontosabb terméktulajdonsága. Előnye? 5 perc alatt 200 ºC-ra képes felmelegedni, ami által – mondjuk – kétszer gyorsabb a versenytársainál. Haszna az, hogy nem kell többé unatkozni főzés közben. Na meg hamarabb kész lesz az ebéd!
Ezzel már meg is van a szöveg. Még annyit ehhez, hogy mi a fordított sorrendet javasolnánk ahhoz, hogy igazán figyelemfelkeltő legyen, amit a fenti példánkat visszafelé olvasva rakhat össze.

De mit is mondott a nagy marketingszakértő, Albert Einstein? Ja, hogy minden relatív. Meg azt is, hogy „mindent le kell egyszerűsíteni, amennyire csak lehet. De nem jobban”.

Ha a szövegírásképletekre alkalmazzuk a tanácsát, akkor a szexi AIDA-tól egy villámsebességű képlethez érkezünk, a sármos PAS-hoz, amely egyszerűen a probléma -> megoldás logikához tér vissza. Sima kérdezz-felelek! Az angol képlet feloldása ugyanis: Problem -> Agitate -> Solution. Magyarán: Probléma -> Felkavarása, megpiszkálása, a problématudat megmozgatása -> Megoldás felkínálása.

Ez olyan egyszerű, hogy nem is lehet elrontani. „Mindössze” nagyon alapos piacismeret – a probléma oldalán – és a versenytársakat messze túlszárnyaló termék vagy szolgáltatás kell hozzá (a megoldás szintjén).

Sok sikert az alkalmazásához!

 Szerző:

A Langmár Kommunikáció csapata

www.langmar.hu

A témában érdeklődik? Gyakorlatban alkalmazható tudást keres?
Lévai Richárd 4 konkrét kampányon keresztül mutatja meg, hogy hogyan lehet a Facebookon hatékonyan hirdetni kkv-ként. A Facebook Marketing minikurzus az első 500 beiratkozónak ingyenesen elérhető! Ha még több tudásra vágyik, a Piac & Profit Online Akadémián megtalálja Magyarország legnagyobb, kkv-k számára készült online képzési portfólióját. Miért választják a cégvezetők online képzéseinket? Mert elismert szakemberek hot topic képzéseit érik el, nincs utazás, terembérlés vagy elmaradt óra, és igény szerint, bárhol bármikor tanulhatnak. Megnézem az elérhető képzéseket.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo