Az igazi lépéselőnyt viszont annál a befektetőnél kell keresni, aki új befektetési piacra tud bukkanni, kvázi elsőként válogatva az iránymutató projektek, ötletek között. Például az IT szektor rohamos növekedésének köszönhetően több olyan új, fejlődő piac is megjelenik, amely jelentős összegeket képes felvenni tőke formájában. Az ide elsőként belépő befektető úgy érezheti magát, mint egy eldugott kincsesládára bukkanó felfedező.
A jó befektető állandóan figyeli a piaci híreket, szemmel tartja a folyamatokat, a vállalati híreket, és nem vár sokat a megfelelő lépéssel. A legígéretesebb cégekért ugyanis gyakran küzdelem folyik a befektetők között (hacsak nem merül fel a közös befektetés lehetősége). Természetesen attól, hogy valaki a leggyorsabb, még nem jelenti azt, hogy végül vele egyeznek meg a tulajdonosok. A teljesíthető feltételek, a közös érdekek megtalálása, a bizalom megléte mind rendkívül fontos tényező egy befektetésnél. A gyorsaság azonban lépéselőnyt jelent – figyelmeztet a Széchenyi Tőkealap blogjának legfrissebb bejegyzése.
Egy új vagy újonnan felfutó piac általában tele van tőkefelvevő képességgel rendelkező cégekkel, startupokkal. Ha ezt a legélelmesebb tőkebefektetők felismerik, onnantól kezdve a befektetési hullámnak gyakran öngerjesztő hatása lesz, a többi befektető is minél nagyobb szeletet szeretne kapni az egyre növekvő tortából. Az pedig, hogy a piac mekkora tőkét bír el, már elsősorban a vállalatoktól függ.
A kiberbiztonságba ömlik a pénz
A fenti folyamatra kiváló példa az informatikai biztonsági startupok rekordot döntő tőkebevonása. Az utóbbi években megszaporodó és egyre nagyobb erejű hackertámadások miatt ugyanis kiemelkedően fontossá váltak a kiberbiztonságot nyújtó programok, alkalmazások. A nagyvállalatok egyre többet költenek biztonsági szolgáltatásokra (például az érzékeny információkat tároló mobilok, okos telefonok védelmére).
Itthon a kreatívipar tör nagyon előre
Bár a legdinamikusabban az informatikai szektor fejlődik, számos ágazat követi a példáját. Az egészségügy, az autóipar vagy épp a kreatívipar ugyanúgy vonzó terület a befektetők számára. Számos finanszírozási forrást kereső kreatívipari cég van például a piacon, amit az egyes JEREMIE-alapok designipari befektetései is alátámasztanak. Egy nemrég publikált, átfogó kreatívipari elemzés is egy európai és hazai szinten is folyamatosan növekedő területről ír, amely várhatóan képes lesz megmozgatni azokat a befektetőket is, akik nem figyelték ezt a piaci szegmenset, vagy nem tekintettek ennyire jövedelmező szektorként rá.
Ha pedig egy befektető egyre inkább megismeri a piacot, és azon egyre több vállalatba tud befektetni, jobban megértve a benchmarkokat, az iparági specifikumokat és modelleket, a portfóliócégeinek előrelépését is eredményesebben és hatékonyabban lesz képes támogatni.