Hogyan teszteljünk vásárlói élményt?

Webhsop, vagy bármilyen más digitális szolgáltatás indításakor az egyik legfontosabb feladat a felhasználói élmény megtervezése. A Kosárérték.hu cikkében több tippet is ír arról, hogyan érdemes tesztelni egy webáruház fogyasztói élményét.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A legelső és legfontosabb szabály, hogy mindig teszteljünk – írja a Kosárérték. Akkor is, ha még csak az elképzelés született meg, mert a fejlesztési folyamatban minél előbb derül ki egy funkcióról, hogy felesleges, annál több pénzt spórolunk meg vele. Tesztelni a tervezéskor, fejlesztés közben és utána is megéri.

Ezért követ téged a hirdetés
Hogyan működik a fogyasztó agya? Hogyan lehet vásárlásra ösztönözni? Milyen szokások figyelhetők meg a vásárlók körében? A téma szakértői a legfrissebb trendeket ismertették a Piac & Profit Webáruházi trendek - 2018 című konferenciáján.
Érdemes figyelembe venni, hogy nem a tesztelőt, hanem a webáruházunkat teszteljük, ha a tesztalany bármilyen problémába ütközik, az a rendszer hibája, nem az övé. Emiatt az ún. felhasználói teszt során tulajdonképpen örülni kell, ha hibákra derül fény. Gyakran előfordul, hogy a tesztelő valamilyen ajándékot kap a tesztelésért, ezért – és udvariasságból – akaratlanul is használhatónak, szépnek fogja mondani a webáruházat, még akkor is, ha nem teljesen gondolja így, ezért érdemes hangsúlyozni, miért fontos a kendőzetlen őszinteség a tesztelés során.

A Kosárérték szerzője javasolja, hogy a tesztelőt nagyrészt érdemes magára hagyni, nem kell végigvezetni a folyamatokon, hiszen a felhasználó mögött sem fog ott állni egy segítő.

Ki teszteljen?

A tesztalanyok kiválasztása során érdemes kétféle embert is felkérni: visszatérő vásárlókat, akik gyakran használják az oldalt és könnyen kiismerik magukat rajta, és olyan tesztelőre is szükség van, aki még soha nem találkozott a felülettel. Értelemszerűen mindkét csoport tud hasznos, mégis eltérő igényekkel előállni, amik akár szöges ellentétben is lehetnek a webáruház tulajdonos kezdeti elgondolásaival. Ilyenkor hasznos, ha van a tulajdonos vagy a fejlesztő cég oldalán egy elfogulatlan személy, pl.: product owner, menedzser, aki helyén kezeli és megfelelően megszűri a különböző helyről érkező igényeket annak érdekében, hogy a végén egy egységes, felhasználóbarát termék jöjjön létre.

Hogyan teszteljünk?

A felhasználói teszteket egyszerűen, viszonylag kevés erőforrásból meg lehet valósítani, csak pár szabályt kell betartani.

Amire szükség van:

  • egy szoftver, pl.: egy új webáruház prototípusa,
  • egy vagy több tesztalany,
  • egy konkrét, megoldandó tesztfeladat,
  • egy moderátor, aki végigvezeti a tesztet,
  • esetleg egy megfigyelő, aki jegyzetel és figyeli a tesztelő reakcióit.
Az interneten rengeteg ingyenes, tesztelést segítő eszköz áll rendelkezésünkre, amiket bátran ki lehet próbálni, nemcsak a vásárlói, hanem az ügyfél tesztelések során is. Így a személyes tesztelést ki lehet váltani online eszközökkel. Például a Skype, Hangouts segítségével, a képernyőmegosztással könnyedén átugorhatjuk a távolságot, ha külföldi piacra szánjuk termékünket.

A webáruház ötletének megszületésekor – sok egyéb mellett – érdemes a célközönséget is definiálni. A legelső teszt előtt érdemes megszemélyesíteni magunkban a főbb célcsoportokat és az interjúkérdéseket rájuk szabni. Ez segíti a vásárló fejével való gondolkodásban.

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo