Első lépésként lépjünk hátrébb és nézzük meg mi is ez az őrület a munkaerő piacon?
Az elmúlt években nagyon sok minden megváltozott körülöttünk a világban.
Egyrészt jelentősen átrendeződött a munkaerőpiaci környezet. Korábban még a jelöltek álltak sorba azért, hogy bekerülhessenek egy céghez. Ez azonban megváltozott. Mára a cégek állnak sorba a jelöltekért: pozícionálniuk kell magukat és tudatosan felépíteni azt, hogy hogyan fogják a megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerőt rövid, közép- és hosszú távon magukhoz vonzani, elkötelezni és megtartani.
Ugyancsak fontos, hogy napjainkban digitális világában az, ami nincs online, az gyakorlatilag nem létezik. Nagyon sok cég szembesül azzal, hogy próbálja magához vonzani a tehetségeket, azonban mégsem jár sikerrel. Ennek az egyik fő oka lehet az, hogy mondjuk a célcsoport az online világban van jelen, miközben a vállalat nem fér hozzá ezekhez a platformokhoz, nincs jóváhagyás arra, hogy online felületen keresztül kapcsolatot létesítsen.
Ezek azok a kihívások szinte minden cég számára ott szerepelnek a megoldandó feladatok közt. A vállalatok próbálnak választ keresni a felmerülő problémákra és így jutnak el arra a pontra, hogy elkezdenek employer branding stratégiát építeni.
Ehhez könnyű lenne számos kreatív megjelenést alkotni, amivel sikerülne bevonzani a potenciális tehetségeket. Ez viszont így nem működőképes, a munkáltatói márkaépítés kampányok helyett munkahelyi értékekre és élményre való tudatos építkezést jelent.
Hogyan építs érték alapú employer branding stratégiát?
Az employer branding három egyszerű cél - bevonzás, elkötelezés és megtartás - köré felépített komplex rendszer. Egy szervezet, munkahely napról napra formálódik az értékrendszerek és a márka köré. A márka, ahogy a munkáltatói márka is értékekkel van felruházva, azaz valamilyen értéket képvisel a felhasználói számára. Ezek az értékek munkáltatóként alapos odafigyelést és fejlesztést igényelnek nap mint nap. Ezt az értékcsomagot hívjuk úgy, hogy EVP, Employer Value Proposition, azaz munkáltatói értékígéret.
Ez az, ami miatt egy munkavállaló úgy dönt, hogy a cégnél kezd dolgozni, és aztán ott is marad. Az értékcsomag minden esetben fontos, hogy hiteles, a mindennapi élmény részeként megtapasztalt legyen.
Ahhoz, hogy releváns és hiteles munkáltatói értékcsomagot, EVP-t határozzon meg egy cég, ahhoz a munkavállalói szükségleteket és a cégben megtapasztalt munkavállalói élményt kell először összevetni. Megvizsgálni, mire van szüksége a munkavállalóknak, és ebből mi az, amit a cégnél meg is tapasztalnak.
Íme 5 hasznos tipp az érték alapú employer branding stratégia alkotáshoz.
- Végezz munkavállalói élményre alapozott employer branding kutatást, ami a munkavállalói szükségletek és a valós munkahelyi élmény feltérképezésévé feltárja a cégben rejlő, valós munkáltatói értékeket, EVP-ket.
- A stratégiába integrálj játékosított employer branding eszközöket, hogy felrázd a szervezetet és megtapasztalhatóvá tedd az EVP-ket.
- Építs munkáltatói márka nagykövetekre EVP Story Telling révén: vond be a vezetőket és kollégákat, és érd el, hogy az értékeket a személyes történeteiken keresztül keltsék életre.
- Az értékek és a munkahelyi élmény fejlesztésére Integrált Employer Branding Stratégiát építs: minden munkavállalói élménypontban az ezt erősítő employer branding eszközöket, csatornákat építs be, a vezetők és kollégák bevonásával.
- Monitorozd az érték és élmény alapú employer branding stratégia hatékonyságát és megtörülését. A munkavállalói élménypontokhoz mérőszámokat rendelj hozzá.
Így tudsz kézzel fogható sikereket elérni érték és élmény alapú, Integrált Employer Branding stratégia révén.
Zvezdovics Anita,
Brandfizz, Partner & Chief Fizz Officer
a Zukunft Personal Hungary Employer Branding szakértője