Egyre több magyar lenne a saját maga főnöke

Magyarországon egyre nagyobb szerepet kapnak a rugalmas foglalkoztatási formák, így az önfoglalkoztatás is. Nemcsak világszerte, de hazánkban is erősödik a vállalkozói kedv: bár vannak félelmeink, egyre többen lennénk önmagunk főnökei.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: SXC

Tíz magyarból négy indítana saját vállalkozást, leginkább azért, mert az önfoglalkoztatás függetlenséget jelent. Hazánkban a jövő vállalkozói elsősorban a fiatal diplomás férfiak közül kerülnek ki, de más társadalmi csoportok körében is egyre népszerűbb az önfoglalkoztatás. Az adatok szerint a vállalkozói ismeretek oktatását már az általános és középiskolákban is szívesen látnák - derül ki az Amway kutatásából.

Egyedül is boldogulunk  –  egyre többen indítanánk saját vállalkozást

Mit gondolunk az önfoglalkoztatásról? Miért érdemes saját lábra állni? Vállalkozónak születni kell, vagy tanulható?  - ezeket a kérdéseket járta körül az Amway 2014-es nemzetközi kutatásában. Az önfoglalkoztatásról 2010 óta rendszeresen végzett felmérés fontos eredménye, hogy világszerte javul a vállalkozások megítélése (2013-ban 70%, 2014-ben 75% vélekedik pozitívan a vállalkozásokról), a megkérdezettek kétötöde (42%) elképzelhetőnek tartja, hogy saját lábra álljon. (A képet némileg árnyalja, hogy a vállalkozókkal kapcsolatban negatív kép él a magyarokban.)

„A fiatal vállalkozókkal közös a célunk, a mostani kutatással is arra szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy érdemes saját lábra állni. Az önfoglalkoztatás világszerte fontos szerepet játszik a gazdaság élénkítésében, a foglalkoztatottság növelésében”- mondta el Gárdus Péter, az Amway Hungária ügyvezető igazgatója.

Optimistábbak a magyarok is

Magyarország is bizakodóbb: a nemzetközi eredményekkel összhangban hazánkban is egyre többen, a megkérdezettek közel kétharmada (61%) pozitívan áll a vállalkozási létformához. Ez az arány 8%-kal jobb az egy évvel korábban mértnél, idén megelőztük Szlovákiát, Németországot és Ausztriát is. Amellett, hogy javult a vállalkozói létforma megítélése, a vállalkozói potenciál is jelentősen nőtt: 10 magyarból 4 el tudja képzelni, hogy önálló vállalkozásba kezdjen. A javuló tendenciák mellett ugyanakkor az adatokból az is látszik, hogy a magyarok még mindig óvatosak az önfoglalkoztatás külső feltételeivel kapcsolatban. Bár a megítélés tavaly óta némileg javult, de a döntő többség (66%) továbbra is úgy gondolja, a magyar társadalom nem igazán vállalkozóbarát.

A hét leggyakoribb kifogás, miért nem indítunk céget
Van még teendő Magyarországon a vállalkozási kedv növelése és az önfoglalkoztatás iránti hajlandóság erősítése terén. A magyarok döntő többségének a csődtől és a gazdasági válság hatásaitól való félelem jelenti a fő visszatartó erőt, de sokszor csak kifogásokat keresünk.
Legfontosabb a függetlenség

Nincs főnök, többet keresünk és megvalósíthatjuk, amit szeretnénk – elsősorban ezek sarkallják a magyarokat saját vállalkozás indítására. A válaszadók szerint az önfoglalkoztatás elsődleges előnye, hogy saját magunk főnökei lehetünk (42%), de fontos szempontot jelent a kiegészítő jövedelem (31%) és az önmegvalósítás (29%) lehetősége is. Ugyanakkor sokak számára a saját cég a család, a munka és a magánélet jobb összehangolását jelenti (19%), illetve az önfoglalkoztatás esélyt teremt arra is, hogy némi kihagyás – pl. gyermekszülés - után visszatérjünk a munka világába (12%).

A fiatalok, a diplomások és a férfiak könnyebben lesznek vállalkozók

Noha a 35 év alatti magyar fiatalok közül minden második el tudná képzelni, hogy saját vállalkozást indít, 35-49 éves kor között tíz megkérdezettből már csak négy vállalná az önfoglalkoztatást, 50 felettiek körében tíz közül mindössze kettő. A férfiak nyitottabbak a saját vállalkozásra - 45%-uk gondolkodik önálló cég elindításában, míg a nők 30%-a állna saját lábra. Míg az egyetemi diplomások közül minden második válaszadó (46%) indítana vállalkozást, a diploma nélküliek körében ez az arány már kevesebb (35%). (A fiatalok vállalkozási hajlandóságának erősítése az államkasszának is megkönnyebbülést hozna.)

A vállalkozás tanulható – nemcsak az elmélet, a gyakorlat is fontos

Nem kell vállalkozónak születnünk. A magyar válaszadók többsége szerint a vállalkozási ismeretek tanulhatók (61%), és vállalkozónak nem csak születni lehet (34%), a szükséges készségek elsajátíthatók. Fontos azonban a megfelelő képzés, a további lehetőségeket a tanulásban látják: a megkérdezettek többsége szerint még több, a vállalkozások indításához szükséges oktatásra lenne szükség. A vállalkozói ismeretek tanítását a megkérdezettek fele már az általános és középiskolai oktatás keretein belül is szorgalmazná. Hazánkban a vállalkozási ismeretek közül legfontosabbnak az alapvető üzleti ismeretek (pl. pénzügyi kontrolling, marketing, számítógépes alkalmazások - 43%) oktatását és a gyakorlati képzéseket (pl. üzleti tervek, üzleti versenyek/üzleti szimulációk, mini vállalati programok – 38%) tartják.

Megkezdődött a Fiatal Vállalkozók Hete
November 17-21. között immár hetedik alkalommal rendezi meg a FIVOSZ az országos ingyenes programsorozatát, a Fiatal Vállalkozók Hetét, amelyet idén partnerként a Miniszterelnökség is támogat. A gazdasági utánpótlás-nevelés kulcseseményeként számon tartott eseményen neves vállalkozókkal, köztük Gunnar Frohval, a WunderCar alapítójával, valamint Palásti Józseffel, a Fornetti tulajdonosával is találkozhatnak fiatalok, mialatt az előadásokon őszintén terítékre kerülnek a hazai vállalkozói szférát érintő problémák és kihívások. Budapesten és hét vidéki nagyvárosban – Debrecenben, Győrött, Miskolcon, Pécsett, Szegeden, Székesfehérváron és Szekszárdon – csaknem ötven program várja a fiatalokat. A Fiatal Vállalkozók Hetét a korábbi évekhez hasonlóan a nemzetközi eseménysorozat, a Global Entrepreneurship Week (GEW) keretében rendezik meg a világ 152 országához hasonlóan. A GEW a világ legnagyobb vállalkozástámogató és -ösztönző eseménysorozata, az a platform, ahol fiatalok milliói kapnak releváns információkat és inspirációt ahhoz, hogy a gazdasági élet értékes szereplőivé válhassanak.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo