Cseresznyét Chilébe?

A politikai kommunikáció az új, távoli piacokra menő exporttól hangos, a média is inkább felkapja, ha egy-egy egzotikus országba jutnak el a magyar termékek. Pedig hazánk legfontosabb kereskedelmi partnerei még mindig az uniós országok, és súlyuk továbberősödik. A déli nyitás csalódást okozott, Japán felé azonban meglepően nagy mértékben bővült a kivitelünk az elmúlt években.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2016 év végi adatai szerint az export 79 százaléka az unió tagállamaiba megy, az import 78 százaléka onnan érkezik, és az előző évhez képest a régió szerepe erősödött a kereskedelmi forgalmunkban. Az EU-n kívüli országokba irányuló exportunk is nőtt 1,6 százalékkal, az import azonban három százalékkal mérséklődött 2016-ban 2015-höz képest.

Meg kell küzdeni a megszerzett előnyért is nemzetközi piacon
Kiemelt kormányzati szándék a kkv-k exportképességének növelése, de a cégek számára is fontos, hiszen egyértelmű, hogy a külpiaci megjelenés komoly lehetőségeket jelent a növekedésre. Egy sikeres magyar vállalkozás osztja meg tapasztalatait arról, hogy mi az, ami számít az exportpiacokon.
Kereskedelmi partnereink sorát hagyományosan Németország vezeti: 2014 óta csaknem ezermilliárd forinttal nőtt a németországi export és import volumene, előbbi a teljes forgalom 28, utóbbi 27 százalékát teszi ki. Németország a tőkebefektetésekben is az élen áll: az MNB adatai szerint az innen származó közvetlen tőkebefektetés (FDI) 2014. év végén elérte a 21,4 milliárd eurót, ami a teljes hazai FDI-állomány 26,3 százalékát jelenti.

Ausztriával – a másik, hagyományosan jelentős kereskedelmi partnerünkkel – viszont csökkent a kereskedelmi volumenünk: 2014 óta a behozatal százmilliárd forinttal, a kivitel pedig összességében mintegy 50 milliárddal esett vissza. Nyugati szomszédunk azonban a kivétel, hisz csaknem az összes többi uniós országgal bővült a kereskedelmi forgalmunk. Románia és Szlovákia a harmadik és a negyedik legfontosabb exportpiacunk, olyan országokat maguk mögé szorítva, mint az Egyesült Államok és Kína.

2014–2016 jó időszaka volt a cseh–magyar kétoldalú kereskedelemnek is: nőtt a cseh import volumene, de a magyar export is mintegy 200 milliárd forinttal bővült. A közép-kelet-európai régió országain kívül Svédország is feljövőben van: 2014 óta csaknem százmilliárd forinttal nőtt az ide irányuló magyar export.

Kép: Depositphotos

A legjobb és a legrosszabb mérleg

Romániával szemben az egyik legjelentősebb a kereskedelmi különbözetünk: tavaly év elejére az ott eladott magyar áruk értéke elérte az 1449 milliárd forintot, miközben Magyarországra 796 milliárd forintnyi román termék érkezett.

Ennél is jobban billen a magyar–kínai kereskedelmi mérleg, Kína javára. A távol-keleti ország a magyar piac negyedik legnagyobb exportőre, az ide érkező áruk 5,3 százaléka származik kínai cégektől (2016-ban 1367 milliárd forint). A Kínába irányuló magyar export ennek a felét sem teszi ki: tavalyelőtt 631 milliárd forint volt. Jóllehet, ez a 2014-es 494 milliárd forinthoz képest nagy ugrás, az export körülbelül 90 százaléka a Magyarországon lévő multiknak – külföldi tulajdonú autó- és gyógyszergyáraknak – köszönhető az Indexen megjelent írás (Magyarország lett Kína kapuja, csak Kína nem tud róla) szerint. Kínában, úgy tűnik, a magyar ételeknek van a legnagyobb keletjük: tavalyelőtt az élelmiszerexport volumene több mint másfélszeresére nőtt egy év alatt, a legnagyobb értékben azonban továbbra is autókat és autóalkatrészeket importál Kína Magyarországról a The Observatory of Economic Complexity adatai szerint.

A sikeres külpiacra lépés 6 pontja
Pozicionáljuk a terméket
Válasszuk ki a célországot
Határozzuk meg az üzleti modellt
Legyünk jelen a piacon
Személyes kapcsolat
Fejleszteni kell
A magyar kormány évekkel ezelőtt meghirdette a keleti nyitás stratégiáját, és többször kifejezte azt a szándékát, hogy Magyarországot Kína kapujává, legfontosabb régiós kereskedelmi partnerévé tegye. Jelenleg azonban a régiós országok kevés árut küldenek Kínába, igaz, ebben Magyarország valóban versenyelőnyben van. Attól mégis távol vagyunk, hogy a régióban mi legyünk Kína kapuja. Erre ma az importvolumen alapján Lengyelországnak és Csehországnak van nagyobb esélye. Ha megépülnek a Kínát és a régiónkat összekötő vasútvonalak, az új selyemút, a hazánk és Kína között lévő jelenlegi export-import különbség csökkenhet vagy akár növekedhet. 2017 novemberében két, Kínába tartó exportvonat indult útnak, az egyik Ukrajnán, Oroszországon és Kazahsztánon keresztül vitt árut, a másik a kínai tulajdonban lévő görögországi Pireusz kikötőjébe szállította a magyar termékeket.

A legnagyobb visszaesések

2015-ig dinamikusan növekedtek a magyar–orosz kereskedelmi kapcsolatok: 2005-től kezdve a magyar export a sokszorosára emelkedett, jelentős orosz befektetések érkeztek hozzánk, és a nálunk felhasznált energiahordozók nagy része is Oroszországból származik. A felívelésnek azonban véget vetettek a 2015-ös szankciók, amikortól a behozatal és a kivitel is jelentősen csökkent, előbbi kevesebb, mint a felére esett vissza. A közeljövőben is inkább a csökkenés lesz jellemző: a kormány nemrég új gázimport-útvonalakról tárgyalt a balkáni államokkal, Orbán Viktor egyenesen az orosz energiamonopólium végét emlegette. Kérdés, hogy a Paks2-beruházás képes lesz-e felpörgetni a kétoldalú kereskedelmet.

2017 talán legnagyobb külkereskedelmi kudarca a déli nyitás bukása és az ottani kereskedőházak bezárása volt. Az afrikai és dél-amerikai kereskedelmi központokat 2015-ben adták át. Elsődleges céljuk a magyar export segítése volt az eddig nagyrészt érintetlen országok felé. Ezek azonban nem hozták meg a kívánt eredményt, a fenntartásuk viszont mintegy 36 millió forintba került havonta. A Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. ezért tavaly decemberi hatállyal megszüntetett öt kereskedőházat Latin-Amerikában, négyet-négyet Afrikában, illetve Ázsiában, egyet Európában.

Mennének is, maradnának is
A magyar vállalkozások egyre nagyobb számban ácsingóznak az új piacok után, külföldre mégis csak kevesen merészkednek. Akik már kijutottak, azt mondják, megéri a külpiaci jelenlét, bár nem veszélytelen. Az egyre élesedő hazai verseny azonban előbb-utóbb rákényszeríti a magyar vállalkozásokat, hogy a határokon túl is megjelenjenek.
Az afrikai országokkal kapcsolatos mérlegünket látva érthető a visszalépés. Dél-Afrikába 2012 óta egyre kevesebbet exportálunk: a csúcson még 175 milliárd forintnyi magyar áru ment, ami a következő évben 106 000 milliárdra, 2014-ben 69 milliárdra csökkent. A kereskedőház nyitása csak ideiglenesen állította meg a zuhanást, 2016-ban már csak 61 milliárd forint volt a Dél-Afrikába menő exportforgalmunk.

Ennél is súlyosabb volt a visszaesés Nigériában – 2013 óta harmadára esett vissza a magyar export volumene –, és jelentős volt Brazíliában is, ahová 25 milliárd forinttal kevesebb értékben szállítottunk. A déli nyitás sikeresebbnek bizonyult Etiópiában: itt három év alatt több mint háromszorosára nőtt a kivitel, azonban az itteni kereskedőház sem kerülhette el a bezárást.

Meglepő eredmények

Keveset emlegetik, de az utóbbi években jelentősen nőtt a Japánba irányuló magyar export. Bár a külkereskedelmi mérlegünk továbbra is negatív, 2014 óta több mint 60 milliárddal emelkedett az ide irányuló magyar kivitel. Ahogyan más távoli országokba, ide is autókat és egyéb gépeket szállítottunk a legnagyobb volumenben. A japánok viszont a legtöbb országnál jóval nagyobb arányban importálnak magyar élelmiszereket, azon belül elsősorban disznóhúst. A 2000-es években a felkelő nap országában prémiumtermékké vált a magyar mangalica és a téliszalámi. 2017 augusztusában Akisino japán herceg és lánya, Mako hercegnő Magyarországra érkeztek néhány napra. A magánlátogatás során sertésfarmokat és állattenyésztő telepeket is felkerestek, így elképzelhető, hogy Japán a jövőben is jó felvevőpiaca lesz a magyar élelmiszereknek.

Magyarország kihasználatlan, atipikus piaca India. A világ második legnagyobb országa, az egyik legjelentősebb feltörekvő gazdaság a 14. az importőrök sorában az OECD adatai szerint, az exportok volumenét tekintve viszont csak a 18., azaz India elsősorban felvevőpiacként erős. Ennek ellenére a magyar exportcégek nem igazán tudták kihasználni ezt a piacot: az utóbbi években az Indiába irányuló exportunk mértéke hullámzó volt, 2011-ben még 96 milliárd forintnyi árut szállítottunk, 2016-ban már csak 52 milliárd forintnyit. Főleg gázturbinákat és motorokat adtunk el a távoli piacon, és keresettek voltak a Magyarországon gyártott antibiotikumok és számítógépek is. 2016-ra a külkereskedelmi mérlegünk negatív lett: 107 milliárd forint értékben importáltunk, főleg gyógyszereket és vegyipari cikkeket, irodai és elektronikai felszereléseket.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo